lekker voorvork

JaniceCheryl

Rookie
28 jan 2014
2
0
Mijdrecht
Hallo,

Ik heb sinds vandaag ontdekt dat mijn voorvork rechts lekt.
Mijn vraag is hoe lang je hier nog mee door kunt rijden?
En hoeveel het me ongeveer gaat kosten om dit te laten maken?
Ik heb een honda cb500.

grt Janice
 
Lekker dan :)

Hangt natuurlijk een beetje van de mate van lekkage af. Maar als ie eenmaal begint, wordt het alleen maar erger. Er zal dus sowieso iets aan moeten gebeuren.

Je kunt aan motorzaken vragen wat het bij hen kost.
 
Als je de poten (lees poten, dus allebei) er zelf uithaalt en aanlevert..., keerringen - stofringen en nieuwe olie 125eur (motorport en een gsxr) Als je de motor aflevert zal je 8 a 9 tientjes duurder uit zijn.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso fixen.

Maar een doekje om je voorpoot binden zodat de olie niet op de remschijf en band kan komen is aan te bevelen. Ik ben zo vanuit Warschau terug gereden, het moet opgelost worden, maar tot die tijd zou ik het wel aandurven. Ik heb het zelf gedaan en dan vallen de kosten reuze mee. (Howto's beschikbaar!)
 
Even de poot in zn geheel goed droog wrijven en dan de voorvork handmatig inveren, of stukje rijden, drempels pakken. Dan weer voelen, weet je het snel genoeg. het verschil tussen olie en water kan iedereen voelen, tenzij je een of andere haptische beperking hebt.

Je kunt gelijk zien of de olie langs je poot loopt of wegspat en bij je remmen kan komen.

Ik heb al een aantal keer voor motorvrienden de voorvork gereviseerd, is een redelijk eenvoudige klus wanneer je wat sleutel ervaring hebt.
 
Even de poot in zn geheel goed droog wrijven en dan de voorvork handmatig inveren, of stukje rijden, drempels pakken. Dan weer voelen, weet je het snel genoeg. het verschil tussen olie en water kan iedereen voelen, tenzij je een of andere haptische beperking hebt.

Je kunt gelijk zien of de olie langs je poot loopt of wegspat en bij je remmen kan komen.

Ik heb al een aantal keer voor motorvrienden de voorvork gereviseerd, is een redelijk eenvoudige klus wanneer je wat sleutel ervaring hebt.



Keeringen vervangen en revisie is toch eventjes wat anders hoor :?
Maar het klinkt natuurlijk wel beter :z
 
Keeringen vervangen en revisie is toch eventjes wat anders hoor :?
Maar het klinkt natuurlijk wel beter :z

Ik trek de binnenpoot uit de buitenpoot, maak alles schoon en polijst eventueel de binnenpoot.
Wou je anders de keerring opdiepen tussen de binnen en buitenpoot vandaan?
Anders dan volledige revisie is half werk, tenzij je alleen de stofkap uit voorzorg vervangt oid.

Weet je wel waar je het over hebt? verder klinkt het wel lekker.
 
Ik trek de binnenpoot uit de buitenpoot, maak alles schoon en polijst eventueel de binnenpoot.
Wou je anders de keerring opdiepen tussen de binnen en buitenpoot vandaan?
Anders dan volledige revisie is half werk, tenzij je alleen de stofkap uit voorzorg vervangt oid.

Weet je wel waar je het over hebt? verder klinkt het wel lekker.

En wat heb je met de de glijbussen gedaan in de voorvork bijv?
Om de keerringen te vervangen in een voorvork kom je er niet onder uit om de voorvork helemaal uit elkaar te halen. Maar alleen keerringen, stofringen en olie vervangen kun je niet gelijk een volledige revisie noemen, dat bedoelt KB te zeggen. ;)
 
En wat heb je met de de glijbussen gedaan in de voorvork bijv?
Om de keerringen te vervangen in een voorvork kom je er niet onder uit om de voorvork helemaal uit elkaar te halen. Maar alleen keerringen, stofringen en olie vervangen kun je niet gelijk een volledige revisie noemen, dat bedoelt KB te zeggen. ;)

Gelukkig zijn er ook personen die zich richten op de inhoud. ;)

Die haal ik eraf en maak ik schoon, plaats ik terug. Vertel wat over de glijbussen graag.

En ik bedoelde te zeggen: alles gaat uit elkaar en weer schoon in ekaar, dat is toch revisie?
 
Na revisie behoort iets (in mijn beleving) in absolute nieuwstaat te verkeren, seals vervangen en olie verversen is gewoon onderhoud.

Maar goed, laten we eerst TS aan het verstand brengen dat "wat druppels" wèl iets is om je zorgen over te maken.
 
Laatst bewerkt:
Na revisie behoort iets (in mijn beleving) in absolute nieuwstaat te verkeren, seals vervangen en olie verversen is gewoon onderhoud.

Maar goed, laten we eerst TS aan het verstand brengen dat "wat druppels" wèl iets is om je zorgen over te maken.

Akkoord! ZSM Laten doen dus, zijn we t over eens.

Maar serieus jongens vertel/ verwijs naar wat meer info over voorvork revisie/schoonmaak/onderhoud. Graag standpunten toelichten. Ik wil leren, meer kennis graag O-)
 
Gelukkig zijn er ook personen die zich richten op de inhoud. ;)

Die haal ik eraf en maak ik schoon, plaats ik terug. Vertel wat over de glijbussen graag.

En ik bedoelde te zeggen: alles gaat uit elkaar en weer schoon in ekaar, dat is toch revisie?

Revisie is de algehele staat van alle onderdelen controleren/nameten en waar nodig vervangen.

Dat is niet een beetje Dasty over alle onderdelen heen spuiten om de boel vervolgens weer in elkaar te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Revisie is de algehele staat van alle onderdelen controleren/nameten en waar nodig vervangen.

Dat is niet een beetje Dasty over alle onderdelen heen spuiten om de boel vervolgens weer in elkaar te zetten.
:^ Ik was dus 190 kwijt (poten zelf aangeleverd), maar alles is schoongemaakt, vervangen, etc etc. Als de boel toch al uit elkaar moet, gooi die paar tientjes extra er dan maar tegenaan. Anders is het een verkeerde bezuiniging
 
Revisie is de algehele staat van alle onderdelen controleren/nameten en waar nodig vervangen.

Dat is niet een beetje Dasty over alle onderdelen heen spuiten om de boel vervolgens weer in elkaar te zetten.
Revisie is alles weer binnen toleranties brengen. Een glijbus heeft een slijtagenorm. Als hij daar overheen gaat plaats je een nieuwe bus en brengt hem weer naar fabrieks specificaties.
Idem voor de binnenpoot, en de demper.

Maar voor keerringen vervangen hoeft dat natuurlijk niet, dan controleer je de binnenpoot alleen op pitting.
Maar dat noem je geen reviseren.

Ik schat dat de motorzaak ongeveer 100 tot 150 Euro rekent voor keerringen vervangen.
Het is geen heel moeilijk klusje, er staat hier op het forum een nette Howto.
 
Gelukkig zijn er ook personen die zich richten op de inhoud. ;)

Die haal ik eraf en maak ik schoon, plaats ik terug. Vertel wat over de glijbussen graag.

En ik bedoelde te zeggen: alles gaat uit elkaar en weer schoon in ekaar, dat is toch revisie?

Tja, ik wou dat ik je daar alles over kon vertellen, maar ik kom niet veel verder dan dat ze aan slijtage onderhevig zijn. En zeer belangrijk zijn. :Y ........Oja dr zit een belangrijke coating op....... :9

Maar.......dit wist jij ook allemaal al. ;)
 
Hallo,

Ik heb sinds vandaag ontdekt dat mijn voorvork rechts lekt.
Mijn vraag is hoe lang je hier nog mee door kunt rijden?
En hoeveel het me ongeveer gaat kosten om dit te laten maken?
Ik heb een honda cb500.

grt Janice


probeer eerst eens een plakbandje over je binnenpoot te doen, 1 keer rondom is voldoende.
Daarna even vol inveren, zodat de buitenpoot over het plakbandje glijdt.
Plakbandje weer verwijderen en kijken of ie nog steeds lekt.
Het kan namelijk zo zijn dat er een beetje vuil tussen je keerring en je binnenpoot is gekomen. Die schraap je met het plakbandje weg.

Het is een beetje een tokkie methode, maar zo heb ik ooi mijn lekkende vorkpoot opgelost. (zonder kosten ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan