koppelingsklok (kloppend geluid)

maxxis

MF'er
18 sep 2009
125
0
opglabbeek
hallo,

ik heb me vorige week een andere kawasaki el 250 aangekocht omdat mijn vorige kawa waarvan de krukas beschadigd was te veel kosten aan waren.

de motor draait goed maar als de koppeling ontkoppeld is maakt hij een kloppen geluid en
als ik de koppeling intrek is het geluid volledig weg.

zou het kunnen dat er spelling zit op de koppelingsklok en hoe kan ik dat het best controleren?
zijn er mensen die dat ook al hebben voorgehad of gehoord?

alvast bedankt,
 
dan zal ik de kopplingsklok moeten demonteren,

je bedoelt toch waar het aandrijftandwiel aan de achterkant van de klok is bevestigd

ik heb ooit een koppelingsklok gezien van een ander merk van motor maar daar was het aandrijftandwiel met dikke klinknagels aan de klok bevestigd kan dat?
 
dan zal ik de kopplingsklok moeten demonteren,

je bedoelt toch waar het aandrijftandwiel aan de achterkant van de klok is bevestigd

ik heb ooit een koppelingsklok gezien van een ander merk van motor maar daar was het aandrijftandwiel met dikke klinknagels aan de klok bevestigd kan dat?

Exact. En daar zit speling op. Komt vaker voor bij de EL.
Sommige fabrikanten passen daar die dempingsrubbers toe zoals Rob zegt.
EL heeft ze niet in ieder geval haha.
 
het is een kloppend geluid en komt van de rechterkant waar de koppeling zit

trek ik de koppeling in is het geluid volledig weg

lager kan het volgens mij niet zijn?

Nee als het het lager was geweest hoor je het alleen bij last wisselingen.
En mag het niet weg zijn als je de koppeling intrekt.

Als het van de rechterkant komt is het 100% het koppelingshuis.
 
ik ga dadelijk eens het deksel demonteren en de koppelingsklok eruit halen,
hopelijk kan ik er iets aan zien,

als er spel op zit is de klok dan te herstellen of moet ie vervangen worden,

ik laat jullie straks iets weten als ik klok los heb,
 
hier enkele foto's,,

aan de zwarte streepjes kan je zien hoeveel ik het tandwiel ten opzichte van de koppelingsklok kan verdraaien 5 mm

full


full
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zitten in de kawa el 250 geen dempingsveren?

bij zwaardere motoren waarschijnlijk wel?

ik heb toch niets gezien van gebroken veren of zo bij het demonteren van de koppeling

ik heb al wat gezocht op de site voor eventuele afbeeldingen van zo een koppelingsklok om te kijken of er origineel veren inzitten maar vind er niks van terug
 
volgens mij zitten in de kawa el 250 geen dempingsveren?

bij zwaardere motoren waarschijnlijk wel?

ik heb toch niets gezien van gebroken veren of zo bij het demonteren van de koppeling

ik heb al wat gezocht op de site voor eventuele afbeeldingen van zo een koppelingsklok om te kijken of er origineel veren inzitten maar vind er niks van terug

In deze koppelingsklok zitten rubbers, de rubbers worden hard door de toevoegingen in de olie, slijten daardoor (sneller).
Ik heb bij mijn kz750 net nieuwe rubbers laten maken, omdat ze nergens te koop zijn.
Je kan kijken of je een goede klok vind! Maar ik heb er veel in mn handen gehad, en ze hadden allemaal speling.


full
 
volgens mij zitten in de kawa el 250 geen dempingsveren?

bij zwaardere motoren waarschijnlijk wel?

ik heb toch niets gezien van gebroken veren of zo bij het demonteren van de koppeling

ik heb al wat gezocht op de site voor eventuele afbeeldingen van zo een koppelingsklok om te kijken of er origineel veren inzitten maar vind er niks van terug

In deze koppelingsklok zitten rubbers, de rubbers worden hard door de toevoegingen in de olie, slijten daardoor (sneller).
Ik heb bij mijn kz750 net nieuwe rubbers laten maken, omdat ze nergens te koop zijn.
Je kan kijken of je een goede klok vind! Maar ik heb er veel in mn handen gehad, en ze hadden allemaal speling.


full
 
ik zie bij u afbeelding dat je de afdekplaat kan los schroeven voor aan de dempingsrubbers te komen

bij mijn klok zijn deze geklonken en zul je ze niet kunnen losmaken?

ik ga eens horen bij kawasaki daeler wat een nieuwe koppelingsklok kost

of ik moet een goede occasie vinden maar zal ook niet makkelijk zijn


bedankt allen voor de reactie en de links van de site onderdelen
 
de EL250 heeft geen (transmissie)dempings rubbers..

het tandwiel zit achterop geklonken. met klinknagels!!

Helaas is deze klok rijp voor de sloop.
Je kunt opzoek gaan naar een 2e hands, maar de kans dat je dan hetzelfde probleem weer treft is natuurlijk aanwezig. 80% van de EL250's hebben dit probleem.
Ik zou opzoek gaan naar een goede reproductie op Ebay.
 
ja origineel zal vrij kostelijk zijn!!

ik ga de site eens afzoeken voor een alternatief,,hopelijk ga ik wat vinden

als ik er zo even mee blijf doorrijden kan deze schade aanrichten aan het motorblok

als het de motor 2000 toeren draait is het kloppend geluid ook weg
 
ik zie bij u afbeelding dat je de afdekplaat kan los schroeven voor aan de dempingsrubbers te komen

bij mijn klok zijn deze geklonken en zul je ze niet kunnen losmaken?

ik ga eens horen bij kawasaki daeler wat een nieuwe koppelingsklok kost

of ik moet een goede occasie vinden maar zal ook niet makkelijk zijn


bedankt allen voor de reactie en de links van de site onderdelen

Geen u alsjeblieft...... :)
Bij mij zaten er ook klinknagels die heb ik afgeslepen, en eruit getikt, daarna schroefdraad m6 getapt.
zie foto.

full
 
is het proberen waard,,eigenlijk heb ik niets te verliezen

ik ga bij kawasaki kijken of de dempingsrubbers apart te verkrijgen zijn en ga het ook zo proberen gelijk jij gedaan hebt,,

hou jullie op de hoogte,,
 
Terug
Bovenaan Onderaan