zuigerveren opmeten/vervangen

Bermrijder

Die hard MF'er
18 aug 2013
300
0
Beste forumleden,

Ik ben een suzuki gsx750 uit '82 of '83 aan het opknappen. Ik loop nu tegen het volgende aan: de zuigerveren voldoen aan alle eisen van het wph behalve de 'free end gap'.

full


Hier staat dat als ze in ongecomprimeerde toestand een grotere ruimte ('excess end gap') hebben dan 7,6 resp. 8,0 mm ze vervangen moeten te worden.

Ik meet bij de zuigerveren allemaal rond de 10 mm +/- 0,5mm 'end gap'

Als ik de zuigerveren in de cilinder plaats is de (dus gecomprimeerde) 'end gap' ruim binnen de 0,7mm grens. Ook de dikte van de zuigerveren in binnen de waarde. De boring van de cilinder is binnen de vereiste waarden en de zuiger is ook binnen de gestelde waarden.

Wat ik niet snap is dat zuigerveren die altijd gecomprimeerd worden over de tijd een grotere 'free end gap' waarde kunnen gaan geven :? . Ik zou juist andersom verwachten, maar heb niet echt kennis/ervaring op dit gebied verder.

Iemand een verklaring? Vier nieuwe setjes kosten snel 170 euro. Maar dit is niet iets waar ik op zou willen bezuinigen als vervangen nodig lijkt. Snap de afwijking alleen niet direct.
 
Heb je voor de gehele revisie toevallig de compressiewaarden van de cilinders gemeten? Als deze goed was zou ik ze zo weer monteren. Liep de motor wel lekker, wat was de reden dat je de hele boel uit elkaar hebt getrokken?

Als de free end gap groter wordt, betekent dit dat de veren in gemonteerde toestand harder tegen de cilinderwand drukken. Daar zijn kennelijk ook slijtagegrenzen voor opgesteld, maar of dit nu gelijk problemen oplevert.....

Ik zou ze gewoon weer monteren en als het blok er ooit mee uitscheidt, dan dat geld gebruiken voor revisie of een ruilblok.
 
Heb je voor de gehele revisie toevallig de compressiewaarden van de cilinders gemeten? Als deze goed was zou ik ze zo weer monteren. Liep de motor wel lekker, wat was de reden dat je de hele boel uit elkaar hebt getrokken?

Als de free end gap groter wordt, betekent dit dat de veren in gemonteerde toestand harder tegen de cilinderwand drukken. Daar zijn kennelijk ook slijtagegrenzen voor opgesteld, maar of dit nu gelijk problemen oplevert.....

Ik zou ze gewoon weer monteren en als het blok er ooit mee uitscheidt, dan dat geld gebruiken voor revisie of een ruilblok.

Ja compressie heb ik gemeten:

L 10 - 8,2 - 9,7 - 10 R (in bar)

Was wat olieverbruik volgens vorige eigenaar, maar niet heel extreem, motor liep goed voor de 400km die ik er mee gemaakt heb.

omdat ik toch de tijd heb en wel zin had in een leerzaam projectje heb ik de kop erafgehaald om de kleppen in te slijpen i.v.m. lage compressiewaarde van de 2e cilinder. Cilinderwanden zat nauwelijks meer een hoonbeeld in dus heb ik direct maar laten opruwen.

Toen was alles dus uit elkaar en heb ik de zuigerveren en alles opgemeten en liep ik tegen genoemde meetwaarden aan van de zuigerveren.

Ik ga er nog even op broeden...
 
Hallo,
ik weet nog zo een motor te staan die je voor een bos bloemen mee mag nemen.
is misschien wat als donor voor je?
Stuur maar een pb bij interesse.
groet,
erik

Ik heb niet direct ruimte voor een donor motor, maar is wel erg aantrekkelijk om iets als reserve te hebben staan. Ik houd het even in mijn achterhoofd. iig bedankt voor het aanbod en wie weet ontvang je binnenkort een pb
 
Wat ik niet snap is dat zuigerveren die altijd gecomprimeerd worden over de tijd een grotere 'free end gap' waarde kunnen gaan geven :? . Ik zou juist andersom verwachten, maar heb niet echt kennis/ervaring op dit gebied verder.

Iemand een verklaring?

Zuigerveren slijten aan de buitenkant en doordat het veren zijn geeft dat hun ruimte om uit te zetten waardoor de free end gap groter wordt.
Oftewel: Ze slijten.
Begin nu echt te twijfelen of je weet wat de free end gap is.
 
Zuigerveren slijten aan de buitenkant en doordat het veren zijn geeft dat hun ruimte om uit te zetten waardoor de free end gap groter wordt.
Oftewel: Ze slijten.
Begin nu echt te twijfelen of je weet wat de free end gap is.

free end gap: zuigerveer in de hand, niet in een cilinder opgesloten
end gap: zuigerveer in de cilinder geplaatst

Het is niet logisch dat de free end gap zoveel groter is dan de voorgeschreven waarde, als de end gap wel goed is. Weet je (TS) zeker dat dit de originele zuigers/zuigerveren zijn? en niet een aftermarket set? die mogelijk andere waardes hebben?

Wat vannelle voorstelt zou een zeer grote (gezien de beperkte "breedte" van de zuigerveer, we hebben het hier over motorfietsen, niet over scheepsdiesels ;) ) afname van deze breedte.
 
Als ik een blok van een dergelijk oude brommer (met ongeteijfeld flinke kilometerstand, anders ligt ie niet open) uit elkaar haal, zet ik er zonder pardon nieuwe zuigerveren in, zonder ook maar de moeite te nemen om ze op te meten. En aangezien je dat wel hebt gedaan en de zuigerveren zijn buiten tolerantie, dan is het toch duidelijk?
 
Ja compressie heb ik gemeten:

L 10 - 8,2 - 9,7 - 10 R (in bar)

Was wat olieverbruik volgens vorige eigenaar, maar niet heel extreem, motor liep goed voor de 400km die ik er mee gemaakt heb.

omdat ik toch de tijd heb en wel zin had in een leerzaam projectje heb ik de kop erafgehaald om de kleppen in te slijpen i.v.m. lage compressiewaarde van de 2e cilinder. Cilinderwanden zat nauwelijks meer een hoonbeeld in dus heb ik direct maar laten opruwen.

Toen was alles dus uit elkaar en heb ik de zuigerveren en alles opgemeten en liep ik tegen genoemde meetwaarden aan van de zuigerveren.

Ik ga er nog even op broeden...

oliverbruik kan ook aan je klephoedjes liggen.
 
Ik ga ze vervangen, al heb ik nog niet echt een bevredigende verklaring gevonden voor de grote afwijking van de free end gap.

Ik zat nog te denken dat de 'gladde' cilinderwanden (verdwenen hoonbeeld) tevens samen kan hangen met zuigerveren die te hard naar buiten duwen. Zomaar een idee...
 
Laatst bewerkt:
Simpel verhaal: Zodra je de zuigerveren gedemonteerd hebt moet je ze hoe dan ook vervangen. Ze zijn ingelopen en zullen als je ze terug plaatst (zeker met gehoonde cilinders) een hele korte levensduur hebben.
 
Andere zuigerveren betekent inderdaad dat je dan op z'n minst de cylinderwanden moet laten controleren. Als er veel gehoond moet worden is er kans dat je ook overmaats zuigers nodig. Als er te veel gehoond moet worden kunnen er in dien mogelijk bij type motor er andere cylinderbussen geplaatst worden met de originele binnenmaat dan zouden er geen overmaats zuigers nodig zijn maar alleen nieuwe zuigerveren. Of je wilt bezuinigen op nieuwe zuigers is dan een keus die je moet maken. Ik zou zelf geen risico willen lopen en alles vervangen voor een fijn gevoel voor me zelf en een zeer lange levensduur.

Als je alleen de zuigerveren wilt vervangen dan zou ik wel even de cylinderwanden laten controleren. Ook al hoeft er zeeeer weinig gehoond te worden zou ik dat wel gewoon doen.

Bij het honen wordt er namelijk een patroon in de cylinderwanden gemaakt waar olie in blijft hangen tussen je zuiger en cilinderwand voor goede smeering,wat zorgt dat de nieuwe zuigerveer lichtjes afslijt en ook dat patroon heeeeel langzaam wegslijt. Zo raken de twee delen juist op elkaar ingewerkt en geven ze een zo lek-dicht mogelijk resultaat.
Hoon je niet, dan zullen de nieuwe zuigerveren dus ook niet 100% passen en nooit helemaal goed afsluiten.

Of het zinnig is om te doen?
Meestal kost het meer dan een ander blok. Maar als de reparatie gedaan is weet je wel wat je hebt. Bij het kopen van een andere motor weet je dat niet.

Als je alles zelf gaat doen zullen de kosten nog aardig beheersbaar zijn, maar kost wel veel tijd.
 
Laatst bewerkt:
cilinders zijn niet gehoond maar opgeruwd. (dus relatief veel minder 'materiaal' verwijderd) Ik heb het revisibedrijf gevraagd de boring op te meten. Dit was voor alle cilinders nog binnen de waarden die het WPH aangeeft.

Dus overmaats zuigerveren/zuigers lijkt me in dit geval niet de juiste keuze.
 

I strive to understand the inner-workings of my machine, from the most basic to the most complex. I will learn everything I can about my machine, so that I am reliant upon no one but myself for its health and wellbeing.

Dat is het streven :Y
 
:^ Mooi streven heh!

Honen = Met stenen of messen terugbrengen van het ruitpatroon in de cilinderwand
Boren = Vergroten van de boring, waarna er gehoond moet worden

De cilinder zijn als ik het goed begrijp niet geboord maar wel gehoond.
 
Laatst bewerkt:
opruwen is volgens mij max 4x met de hoonsteen er doorheen. Daardoor wordt het hoonbeeld verbeterd maar niet nieuw aangebracht. Is volgens mij juist bedoeld om de boring zo min mogelijk te beinvloeden, wat bij honen nog wel enigzins gebeurt.

Maar ik ben ook maar een leek op dit gebied. Al leer ik met de dag bij :)
 
cilinders zijn niet gehoond maar opgeruwd. (dus relatief veel minder 'materiaal' verwijderd) Ik heb het revisibedrijf gevraagd de boring op te meten. Dit was voor alle cilinders nog binnen de waarden die het WPH aangeeft.

Dus overmaats zuigerveren/zuigers lijkt me in dit geval niet de juiste keuze.
Dan nieuwr zuigerveren op je oude zuigers zou ik adviseren
 
Terug
Bovenaan Onderaan