Yamaha BT1100 Bulldog - storing bvn 4000 toeren 5e versnling

ChrisdeM

Rookie
3 feb 2014
5
0
Een goedendag aan degene die deze topic lezen.

Via dit forum hoop ik dat er iemand is die mij kan helpen met het beantwoorden van een vraag, die ik mij halverwege de herfstperiode ben begonnen af te vragen.

Ik ben de eigenaar van een Yamaha Bulldog BT1100 uit het jaar 2002. Halverwege de herfstperiode merkte ik iets merkwaardigs op. Ik reed op mijn motor en bevond mij op de snelweg. Het regende, en hard ook, maar dat mag de motorpret niet drukken natuurlijk.

Ik reed ca. 120 km/u in de vijfde versnelling. Ineens voelde ik dat mijn motor begon te stotteren. Ik voelde dat het vermogen afnam, waardoor ook mijn snelheid afnam. Omdat ik op de snelweg reed en ik mijn snelheid wilde behouden om zo veilig de vluchtstrook op te rijden, gaf ik gas bij. Hierbij voelde ik nauwelijks tot geen vermogen. Toen ik gas bij gaf hoorde ik dat mijn motor ander geluid maakte dan ik gewend was. Het leek alsof mijn motor ineens op één cilinder liep i.p.v. twee cilinders. Daarbij hoorde ik harde klappen uit mijn uitlaten komen. Hoe meer gas ik gaf, hoe harder de klappen werden.

Toen ik de vluchtstrook op reed en ik mijn koppelingshendel inkneep, viel de motor vrijwel gelijk uit. Nadat ik stil stond probeerde ik deze weer te starten. De motor sloeg toen niet aan. Na diverse keren proberen in een tijdsbestek van ongeveer 2 minuten, sloeg de motor weer aan en liep verder zoals het hoorde.

Sindsdien heb ik last van deze storing en vraag ik mij af wat deze storing kan zijn en waar het vandaan komt. Iedere keer wanneer ik in de hoogste versnelling (vijfde versnelling) rijd en mijn toerenteller boven de 4000 toeren uitrijkt, (boven 120 km/u) komt deze storing aanzetten. Wanneer ik weer voel dat de motor rondt deze toeren en snelheid begint te stotteren, neem ik gas terug tot ca. 110 km/u en houdt het gestotter op, behoudt de motor het vermogen en is er niets aan de hand. Ook heb ik in verschillende versnellingen gereden boven de 4000 toeren en wederom is er dan niets aan de hand.

Ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen en mij antwoord op deze vragen kan geven. Ik heb afgelopen zomer met veel plezier veel gereden en ik zou dat graag ook aankomende zomer weer willen doen op mijn BT1100. Wel moet ik toegeven dat deze storing goed is voor mijn rijbewijs, maar het bedrukt zeker wel het rijplezier. :]

Dit is aan de motor gewijzigd:
- 2 open uitlaten
- andere sproeiers
- ander luchtfilter
- ander luchtfilterhuis

Vorig jaar mei/juni nog een grote beurt gehad.
 
Bij de Bulldog wil er nog wel eens water achterblijven in het onderste/laagste deel van de tank.
Misschien dat dit meegenomen word bij hogere toerentallen/snelheden.
En zijn de carburateurs gesynchroniseerd?
Alhoewel dat bij hogere snelheden niet veel zal uitmaken.

Misschien eens een ander merk benzine proberen.

En vooraan bij het balhoofd zit een stekker met daarom heen een rubberen hoes, die zit eigenlijk op zijn kop.
Hij is in Italië gemaakt en dat is te zien aan de bekabeling, overal blootliggende stekkerverbindingen.
Loop die ook eens na op corrosie.
Bij mijn motor heb ik de driehoek achter de claxon dichtgemaakt achter de claxon.
Daar spat het water, tijdens het rijden op nat wegdek, recht naar binnen, en daarachter zitten veel stekkerverbindingen en ook de bobine van de voorste cilinder.
Ik zal zo even een foto maken en deze plaatsen.
 
Mijn eerste gedachte was ook 'bobine die oververhit'. Ik kan alleen niet verklaren wat dat met de 5e versnelling te maken heeft.

Echter... In de 5e versnelling heb je natuurlijk wel een hele berg rijwind. En dat duwt tegen kabeltjes en stekkers aan. Ik ben ook geneigd om te zeggen dat het eerder een slecht contact is dan iets anders. Dus loop alle stekkertjes inderdaad na op corrosie.

Ik heb zelf geen Bulldog, maar wel interesse. Maar Broos' verhaaltje maakt me toch ietsje minder enthousiast. ;)
 
Op deze foto zie je het kunststofkapje wat ik achter de claxon heb gemaakt tegen opspattend water vanaf het voorwiel:
full

Hierna de afdekkap waar de bobine van de voorste cilinder achter zit en nog het eea aan belangrijke bekabeling.
full

Let ook op de rubberen mof welke om de stekkers zit.
Als er dus spatwater achter de claxon langskomt, kan deze "mof" vollopen.
full


Ik zou adviseren om bovenstaande eens na te lopen.
Als je op nat wegdek rijdt, kijk dan eens maar naar je voorwiel en wat een hoeveelheid water er omhoog gegooid wordt.
Alle stekkertjes eens nalopen, losmaken, evt schoonmaken met contact spray, droogblazen en met vet of vaseline insmeren en weer in elkaar steken.
En misschien ook zo'n afdekkapje plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk even naar het benzine filter of deze niet verstopt is. Maat van me had afgelopen zomer dezelfde klachten ook met een bulldog.
Oorzaak was het filter, bij hogere snelheden werd de doorstroom te klein en viel hij uit. Effe op de vluchtstrook wachten en dan startte hij weer
 
Kijk even naar het benzine filter of deze niet verstopt is. Maat van me had afgelopen zomer dezelfde klachten ook met een bulldog.
Oorzaak was het filter, bij hogere snelheden werd de doorstroom te klein en viel hij uit. Effe op de vluchtstrook wachten en dan startte hij weer

En neem dan geen origineel Yamaha filter die kosten ruim €20,- maar een universeel filter van b.v. Brezan of Louis.de, die kosten rond de €5,-

full
 
Laatst bewerkt:
Allen bedankt voor alle tips en mogelijke oplossingen. Hier zal ik zeker wat mee doen.

De carburateurs zijn gesynchroniseerd. De bekabeling etc. zal ik nog een keer extra nalopen en een ander merk benzine zal ik ook proberen ;) Dat driekhoekje achter de claxon is een strak idee en iets wat ik ga monteren, ongeacht of het mijn probleem kan oplossen of niet. Bedankt voor de foto's Broos!

Laatst sprak ik iemand die begon ook over de bobine, maar dacht eventueel ook aan een storing in de benzinepomp/brandstofpomp. Is er iemand die mij daar wat meer over kan vertellen of eventueel hier ervaring mee heeft?

Benzinefilter ga ik vanmiddag nog achteraan ;)
 
full


Oioioi, dat hebben ze uitzonderlijk lelijk opgelost zeg.. Hij zit ook echt ondersteboven als een soort rubber regenton :X

Ach, Italianen hebben daar geen last van heh ;)
 
Heb dit probleem in het verleden ook gehad met mijn bulldog , en inderdaad wat broos aanhaalde daar bleek na enig speurwerk uiteindelijk het probleem te ontstaan door indringend water , bij mijn bulldog na een poetsbeurt wilde hij niet meer hoger in toeren , en mijn kilometerstand aanduiding was ook een tijdje zoek vreemd genoeg . Keeg ook een foutcode melding wat op een transponder storing duide . Zelf heb ik het rubber hoesje toen andersom monteerd (was even een gekloot ) en heb nooit geen problemen meer gehad . Bulldogje zit nu op bijna 60.000 k.m. en gaat nog als nieuw .
 
Mijn probleem is verholpen! :) Ik wil degene die op deze topic gereageerd hebben hartelijk bedanken voor de tips. Ik heb de brandstoffilter vervangen en de bedrading nagelopen en deze droog geblazen en ingesprayd. In de oude brandstoffilter zat veel brandstofsludge en ook was er inderdaad rond de 'beruchte' bedrading veel corrosie ontstaan/ aan het ontstaan.

Nu dit probleem verholpen is, hoop ik dat er een tijd aanbreekt met veel zon en goed motorweer! :]
 
Bij goed en dus juist onderhoud kan zo'n BULLDOGBLOK wel 2 ton en meer aan zonder revisie denk ik . Belangrijk is natuurlijk ( geld voor elke verbrandingsmotor ) rustig op temperatuur rijden en niet altijd het onderste uit de kan te halen . Die van mij nieuw gekocht , en van meet af aan al het onderhoud ( ook in de garantieperiode ) zelf nauwkeurig uitgevoerd heeft nu knap 60.000 op de klok en loopt werkelijk mechanisch nog net zo mooi als nieuw . Olieverbruik is niet te meten .
 
het is al verholpen, maar als het lijkt alsof hij op 1 cilinder loopt in combinatie met klappen uit de uitlaat, dan lijkt het mij dat er niet ontstoken benzine uit en van de cilinders in de uitlaat tot ontbranding komt. dus dan vonkt je bougie niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan