Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
Hier alle tips en trucs om de elektra van je motorfiets degelijk aan te sluiten.
 
Misschien is een solder sleeve een mooie oplossing, zoals terug te vinden in de uitvoerige post van 'PART 66'.
En dan dus de uitvoering die al voorzien is van extra derde draad.
Ik weet alleen niet in welke maten een dergelijke oplossing beschikbaar is.


Of natuurlijk een snijverbinder (wire-tap, scotch-lock, etc..) die je NIET moet gebruiken :)
Ik snap overigens niet waarom dergelijke rotzooi zelfs met systemen van gerenomeerde merken wordt meegeleverd. Gaat het gebruiksgemak dan echt voor alles..want die problemen komen toch pas later :S.
De Power Commander wordt/werd bijvoorbeeld gewoon geleverd met een wire tap om het kabeltje van de gasklepstandsensor af te tappen. (Volgens mij worden de nieuwere modellen inmiddels vaak geleverd met een stekkertje om door te lussen).

Ik zie overigens ook soms een ander type wire tap (soort kokertje dat je erop schroeft) om de kabel af te tappen.
Is een dergelijke oplossing net zo slecht als een verbinding met zo'n scotch-lock stekkertje?


p.s. Ik vind netjes werken met krimpkous vaak nog lastig. Iemand toevallig een paar simpele tips?
Mijn probleem: als ik een gesoldeerde kabelverbinding wil afwerken met krimpkous, waarbij het van beide kanten niet mogelijk is om achteraf een krimpkous erop te schuiven.
Ik schuif er dus voor het solderen een krimpkous op, maar door hitte tijdens het solderen krimpt de kous me al vast (altijd fijn een stukje extra isolatie om je kabel ;) ).
(in dit geval waren de kabels ook nog vrij kort, dus ik kon de kous niet heel ver van de hittebron afhouden)..
Ik denk dat ik voor dit soort gevallen zelf ook eens op zoek ga naar van die 'solder sleeves'.


:Y

Die kokertjes zijn beter dan scotchlocks maar nog steeds zul je na een paar jaar of eerder problemen met de verbinding krijgen, wat dan weer vervelende storingen oplevert.
Als je niet met krimpkous wegkomt kan je ook vulkaniserende tape gebruiken, staat iets minder strak maar heeft nagenoeg de zelfde werking als krimpkous.


3M Scotch 23 zelffuserende rubber tape zwart 19mmx9,1m
 
:Y

Die kokertjes zijn beter dan scotchlocks maar nog steeds zul je na een paar jaar of eerder problemen met de verbinding krijgen, wat dan weer vervelende storingen oplevert.
Als je niet met krimpkous wegkomt kan je ook vulkaniserende tape gebruiken, staat iets minder strak maar heeft nagenoeg de zelfde werking als krimpkous.

3M Scotch 23 zelffuserende rubber tape zwart 19mmx9,1m


Weer iets op m'n gereedschapsverlanglijstje :)
Het lijstje wordt alleen maar langer ipv korter :/ ..
 
Waarom leveren deze eerder problemen op dan krimpkous?
Er zit een soldeerverbinding in en de twee uiteinden sluiten toch "waterdicht" af?

Ik wil graag wat leren.


:Y

Die kokertjes zijn beter dan scotchlocks maar nog steeds zul je na een paar jaar of eerder problemen met de verbinding krijgen, wat dan weer vervelende storingen oplevert.
Als je niet met krimpkous wegkomt kan je ook vulkaniserende tape gebruiken, staat iets minder strak maar heeft nagenoeg de zelfde werking als krimpkous.


3M Scotch 23 zelffuserende rubber tape zwart 19mmx9,1m
 
Waarom leveren deze eerder problemen op dan krimpkous?
Er zit een soldeerverbinding in en de twee uiteinden sluiten toch "waterdicht" af?

Ik wil graag wat leren.


Krimpkous gebruik je om een soldeerverbinding te isoleren en af te dichten, de draden soldeer je dus eerst wat een goede verbinding is.
Die kokertjes (wire tap) schroef je om de kabel en binnenin zit een contactje dat door de isolatie van de kabel snijd zodat het geheel verbinding maakt, geen degelijke verbinding en niet waterdicht.

Oh wacht, ik geloof dat jij solder sleeves bedoelt, die hulsjes met tin er in, die zijn wel goed, enige nadelen zijn dat het er minder strak uit ziet en meer ruimte in neemt, en als je veel met elektra werkt wordt het een dure hobby met die dingen.
 
posi-tap heten ze geloof ik
:Y
posi-tap_n2_a2-b.jpg


Die kokertjes zijn beter dan scotchlocks maar nog steeds zul je na een paar jaar of eerder problemen met de verbinding krijgen, wat dan weer vervelende storingen oplevert.
Als je niet met krimpkous wegkomt kan je ook vulkaniserende tape gebruiken, staat iets minder strak maar heeft nagenoeg de zelfde werking als krimpkous.
veel beter ja, de bevestiging ervan is in ieder geval erg stevig. op de mijn superduke heeft het bijna 2 jaar gezeten, 1 in de koplamp unit, zonder problemen. ondanks wat ruigere ritjes, beetje off road (tis toch een KTM }) ) nooit iets mee gehad

nu op de triumph zit het iets meer dan 1.5 jaar zonder problemen. in dit geval doet het alleen de voeding van de pro oiler dus niet ook nog de signaal kabel. de triumph word in alle weer types gebruikt en heeft al meerdere keren buiten gestaan, soms zelfs 3 weken.

nu zit dit er nog niet jaren natuurlijk dus ik wacht het wel af. als er ooit problemen mee komen hoop ik dat ik me herinner om het hier te posten

Iemand nog een tip waar je 1.5mm2 draad kan bestellen in dubbele kleuren? Ik wilde spullen bestellen bij RDAE.nl maar daar hebben ze enkel 1mm2 in dubbele kleuren.
dit een idee of is dat te simpel :9
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje, ik ben voornemens om het e.e.a. te vervangen aan soldeerwerk en die losse, onhandige witte OEM amp plugs. Nu heb ik de superseal connectoren in gedachten (Conrad heeft ze per 3 voor redelijk aantrekkelijke prijs) alleen lees ik hier en elders over het nut van goede tools. Nu voel je hem aan komen, welke tool is dan geschikt? Ook die opgegeven is eerder in dit topic; Krimptang set PROFI, huismerk ?
 
Dat begrijp ik maar er zijn diverse soorten krimptangen, wat is dus "niet afwijkend" in deze? De tang die ik in mijn vorige post benoem welke ook eerder in dit topic aan bod komt heeft ook zogeheten 'dies' die je kunt wisselen. Het lijkt mij dus dat er verschil zit per 'die' en dus per krimp-doel. Of beter gezegd: welke niet afwijkende tang kan ik dan gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik maar er zijn diverse soorten krimptangen, wat is dus "niet afwijkend" in deze? De tang die ik in mijn vorige post benoem welke ook eerder in dit topic aan bod komt heeft ook zogeheten 'dies' die je kunt wisselen. Het lijkt mij dus dat er verschil zit per 'die' en dus per krimp-doel. Of beter gezegd: welke niet afwijkende tang kan ik dan gebruiken?


De tang uit je link is hier voor te gebruiken, die is eigenlijk voor alle gangbare connectors geschikt.
 
Zelf gebruik ik deze tang, deze werkt in ieder geval perfect ook voor AMP superseal stekkers. Maar ik denk dat iedere andere willekeurige krimptang ook gebruiken is.


Zo simpel is het ook weer niet, de tang uit jouw link is voor de ongeisoleerde connector, er zijn weer andere tangen of bekjes in het geval je die kan wisselen, voor bijvoorbeeld kabelschoentjes of adereindhulsjes.
 
Zo simpel is het ook weer niet, de tang uit jouw link is voor de ongeisoleerde connector, er zijn weer andere tangen of bekjes in het geval je die kan wisselen, voor bijvoorbeeld kabelschoentjes of adereindhulsjes.

Uiteraard moet je wel de juiste bekjes op de tang hebben, maar ik bedoelde te zeggen dat het niet heel veel uit maakt welk merk tang je gebruikt.
 
Je hebt trouwens wel gelijk dat die tang eigenlijk voor ongeisoleerde stekkers bedoeld is. Dit maakt alleen niet veel uit, omdat het enige verschil is dat je nu het isolatie rubbertje over de gehele faston schuift (die je van te voren aan de draad knijpt) en dan is het alsnog volledig waterdicht afgesloten. Zoiets als dit:
30sjd7a.png
 
Waar het bij dat soort tangen meestal over gaat: Maakt de tang een nette verbinding (en zit er dus de juiste bek bij).

Bij een niet geïsoleerde AMP steker hoort de trekontlasting gewoon netjes óm de kunststof kabelisolatie(mantel) gevouwen te worden en niet er doorheen geperst te worden.
 
Laatst bewerkt:
Exact, het gaat mij niet zo zeer om het merk tang, een knipex systeemtang zal vast beter zijn dan de tang van autogereedschap.nl maar die knipex tang is dan ook 4x zo duur (200 euro+). Het gaat mij meer om of het juiste bekje voor het knijpen voor superseal stekkers is inbegrepen in die goedkopere set.

Dus resumé: In onderstaande set zit het juiste bekje voor de stekkers in de superseal connector? Volgens mij dan een bekje voor ongeïsoleerde platte stekkers?
full31317019.jpg
 
Dat begrijp ik maar er zijn diverse soorten krimptangen, wat is dus "niet afwijkend" in deze? De tang die ik in mijn vorige post benoem welke ook eerder in dit topic aan bod komt heeft ook zogeheten 'dies' die je kunt wisselen. Het lijkt mij dus dat er verschil zit per 'die' en dus per krimp-doel. Of beter gezegd: welke niet afwijkende tang kan ik dan gebruiken?
Ja :Y
 
Dus jij garandeert nu dat de trekontlasting van een AMP steker netjes om de mantel gevouwen wordt met die bek uit die set terwijl er wel netjes dóór de ader geknepen wordt in het deel voor de mantel?
Ik geef antwoord op een meervoudige vraag :)

Garanties via internet zijn niet echt heel erg vast :)


Goede krimptang en weten hoe het werkt doet wonderen, dat dan weer wel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan