Hulp bij afstellen carburateurs CBR600F3

Morten

MF'er
18 mei 2013
118
0
Geleen
Sinds anderhalf jaar rijd ik een CBR600 (pc31), in de tijd dat ik hem heb heeft hij altijd wel wat vage problemen gehad.
Ik heb hem afgelopen week uit elkaar gehaald en een nieuwe kabelboom & nieuwe spanningsregelaar geïnstalleerd. Ook heb ik de carburateurs gedemonteerd en schoongemaakt. Helaas loopt hij nu helemaal beroerd... Hij stottert nog meer dan Dolf Jansen en heb het idee dat hij verzuipt. Voor de rest heb ik alles gecontroleerd (bobines, bougies, spanningsregelaar, brandstofpomp etc.
Ik heb het vermoeden dat het tijd wordt om de carburateurs af te stellen/synchroniseren aangezien dat dat het enige is dat nog niet is gedaan.

Misschien een ongewone vraag, maar is er wellicht een mede Zuid-Limburgse die me daar bij zou willen helpen (tegen vergoeding in cash of bier uiteraard)? Natuurlijk kan ik hem wegbrengen en een paar dagen later ophalen bij bijvoorbeeld Motorport in Echt, maar dan leer ik zelf ook niets... Buiten dat heb ik er nu zoveel tijd en energie ingestoken dat ik zelf ook benieuwd ben naar wat het is en bij het eureka momentje aanwezig wil zijn.

Groetjes Morten
 
Als het er voor goed liep, en daarna niet, dan is er iets niet goed gegaan.

En je hebt aan meerdere elementen van het systeem gezeten.

Je moet dus gaan uitpluizen waar het probleem zit, en dan aan de slag gaan.

Om maar eens te beginnen: waarom is de kabelboom vervangen?
 
Nee, hij liep van te voren even beroerd. Alleen wilde het toen nog wel eens helpen om tijdens het rijden de motor uit te zetten en opnieuw te starten, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.

De kabelboom heb ik vervangen omdat de vorige eigenaar er een kunstwerk van had gemaakt, dat vertrouwde ik niet, dus heb ik weer een originele kabelboom geplaatst.
 
Sinds anderhalf jaar rijd ik een CBR600 (pc31), in de tijd dat ik hem heb heeft hij altijd wel wat vage problemen gehad.
Ik heb hem afgelopen week uit elkaar gehaald en een nieuwe kabelboom & nieuwe spanningsregelaar geïnstalleerd. Ook heb ik de carburateurs gedemonteerd en schoongemaakt. Helaas loopt hij nu helemaal beroerd... Hij stottert nog meer dan Dolf Jansen en heb het idee dat hij verzuipt. Voor de rest heb ik alles gecontroleerd (bobines, bougies, spanningsregelaar, brandstofpomp etc.
Ik heb het vermoeden dat het tijd wordt om de carburateurs af te stellen/synchroniseren aangezien dat dat het enige is dat nog niet is gedaan.

Misschien een ongewone vraag, maar is er wellicht een mede Zuid-Limburgse die me daar bij zou willen helpen (tegen vergoeding in cash of bier uiteraard)? Natuurlijk kan ik hem wegbrengen en een paar dagen later ophalen bij bijvoorbeeld Motorport in Echt, maar dan leer ik zelf ook niets... Buiten dat heb ik er nu zoveel tijd en energie ingestoken dat ik zelf ook benieuwd ben naar wat het is en bij het eureka momentje aanwezig wil zijn.

Groetjes Morten


Je wekt toch zelf wel de indruk dat het nog slechter is dan voor die tijd.

Hoe heb je trouwens de carbs schoongemaakt?Handmatig of ultrasoon?
Heb je ze alle 4 aan elkaar laten zitten, of heb je ze gescheiden?
Heb je volgens het boekje de vlotterhoogtes gecontroleerd, of de orginele sproeiers er nog inzitten, en heb je de COschroeven nog afgesteld? Enz.
 
My bad, hij loopt hetzelfde als ervoor. Maar zoals ik al zei wil het helpen om tijdens het rijden de motor uit en weer aan te zetten. Heerlijk vaag.

De carbs zijn voor de vorige eigenaar ultrasoon gereinigd, nog geen twee jaar geleden. Door het slechte lopen wilde ik er toch zeker van zijn dat ik geen oerwoud aantrof in de carbs. Ik heb ze gedemonteerd, was niets aan te zien en waren brand schoon, voor de zekerheid nog even met carburateur reiniger gebruikt, maar dit mocht niet baten. Ik heb ze overigens aan elkaar laten zitten. Membranen waren ook allemaal intact.

Verder zijn de sproeiers origineel. Het zit hem volgens mij puur in de afstelling van het geheel.

Ik lees ook spook verhalen over benzinekraantjes/membraampjes etc. in hoeverre is dit nog relevant als er ook een benzine pomp op zit? Pomp ook gecontroleerd en deze spuit vrolijk in het rond. Filter is clean!
 
Laatst bewerkt:
Vertel: Hoe loopt hij "beroerd"?

Houdt hij alleen in als je gas heeft, of gaat hij sputteren alsof je vol de choke er op hebt staan? Stinkt hij naar benzine na het sputteren? Of rijdt hij goed en gaat hij dan even sputteren en daarna niet meer? Komt het (alleen) voor bij koude of warme motor?
 
My bad, hij loopt hetzelfde als ervoor. Maar zoals ik al zei wil het helpen om tijdens het rijden de motor uit en weer aan te zetten. Heerlijk vaag.

De carbs zijn voor de vorige eigenaar ultrasoon gereinigd, nog geen twee jaar geleden. Door het slechte lopen wilde ik er toch zeker van zijn dat ik geen oerwoud aantrof in de carbs. Ik heb ze gedemonteerd, was niets aan te zien en waren brand schoon, voor de zekerheid nog even met carburateur reiniger gebruikt, maar dit mocht niet baten. Ik heb ze overigens aan elkaar laten zitten. Membranen waren ook allemaal intact.

Verder zijn de sproeiers origineel. Het zit hem volgens mij puur in de afstelling van het geheel.

Ik lees ook spook verhalen over benzinekraantjes/membraampjes etc. in hoeverre is dit nog relevant als er ook een benzine pomp op zit? Pomp ook gecontroleerd en deze spuit vrolijk in het rond. Filter is clean!

Beroerd lopen kan komen doordat de COschroeven compleet verkeerd ingesteld staan.
Niet synchroon staan van de carbs is meestal voornamelijk merkbaar in de lagere toeren. Vooral stationair onregelmatig lopen.

Als ik jouw vragen zou stellen bij mijn autogarage dan zou die beste man zeggen, het kan wel aan 100 dingen liggen, breng em maar langs.
Ik heb toch het gevoel dat het elektrisch is. De vorige eigenaar heeft al lopen "prutsen" met de kabelboom.
Je zegt toch dat de motor meestal slecht loopt. En soms helpt het als je de motor uit zet, en daarna weer aan?
Dat is volgens mij geen mechanisch kenmerk van de carbs, enz.

Ik zou eerst alle stekkerverbindingen controleren op corrosie en alle massa-aansluitingen.

Edit, ik weet niet wat het bouwjaar is, en hoe het zit met de bobines en bougiekabels. Die zou ik dan ook even nauwkeurig nakijken en doormeten.
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je gas geeft begint hij te sputteren/stotteren (smoren?). Hierdoor wil hij ook afslaan als je dan gas blijft geven. Koud of warm maakt volgens mij niets uit op het gedrag van de motor.
Als de choke vol open staat stottert hij ook, al lijkt het dan iets minder erg en lijkt hij contanter te lopen.
Stink niet naar benzine...

In de 1ste versnelling wil hij nog wel vooruit, maar vanaf de twee versnelling wordt al moeilijker :(
 
Nou, dit kan dus van alles zijn :)

Zoek eerst eens uit wat er precies loos is, laat het hier weten, en we helpen je verder :)


full



Goh, we zijn het met elkaar eens Martell!
 
Sorry Boevie, had over je reactie heen gelezen.

Hij is van 1997 (staat ook bij m'n avatar). Kabelboom vervangen uit voorzorg inderdaad, ik had gehoopt dat het daar aan zou liggen, maar helaas. Alle stekkers dus los gehad met de wissel, zag er allemaal prima uit en heb ook alles nog even ingespoten met contactspray. De aarde puntjes heb ik ook opnieuw opgeschuurd en alles weer zuiver gemonteerd.

Ik ga eens even wat informatie op scharrelen over de CO schroeven, hier heb ik nog niet aan gedacht. Thanks!

Lol, was het maar een auto, dan liep hij weer... heb aardig wat kennis als het op auto's aankomt, maar hiermee kom ik niet verder. Nu weet ik weer waarom ik mijn laatste Mini Cooper heb omgebouwd naar injectie en die carbs heb weggegooid ;).
 
Als ik precies wist wat er loos was dan liep hij alweer ;) . Ik heb alleen een vermoeden.

Ja je hebt wel gelijk.

Het kan ook beide wezen.

Afstelling van de carbs compleet uit het lood. Maar er valt niet veel af te stellen behalve de Coschroeven en synchroon.
Misschien zijn de carbs toch weer smerig door die kl#te benzine met ethanol van tegenwoordig. Hoe frequent is er met de motor gerereden na het ultrasoonbadje? En is het wel goed gebeurd? er kunnen nog steeds kleine kanaaltjes dichtzitten, of weer dicht komen te zitten.

Of elektrisch iets niet goed.
En het kan ook een combinatie wezen van mechanisch, elektrisch. Dan ben je de lul, is moeilijk zoeken :')

Maar je weet zeker dat de membramen boven de gasschuiven nog goed zijn, want dat loopt ook als shit, maar ik weet niet of dat overeen komt met jouw klachten.
 
Laatst bewerkt:
vacuum slangen goed aangesloten op de carbs. Heb je de jets ook bekeken? spul mag er wel mooi schoon uitzien maar als er ook maar één klein gaatje dichtzit kan ie al beroerd lopen. rubber aansluitingen op het blok nog goed? vlotterhoogte wellicht niet goed? Of misschien zijn de zeefjes voor de vlotternaalden wel volkomen dichtgeslibt.... bougies goed?
 
De membranen heb ik zeer grondig geïnspecteerd, daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Misschien de carbs toch nóg maar eens wegbrengen en laten reinigen, dan kan ik dat zeker uitsluiten.
Ik weet niet wat de symptomen zijn van CO schroeven die totaal verkeerd staan?

Het is altijd lastig diagnosticeren op afstand :(. Iedereen is natuurlijk welkom een rondje te rijden ;).

Ik heb wel een KOSO teller-unit geïnstalleerd, maar ik neem niet aan dat aan de teller-unit draden zitten die nodig zijn om het beestje goed te laten lopen..?
 
vacuum slangen goed aangesloten op de carbs. Heb je de jets ook bekeken? spul mag er wel mooi schoon uitzien maar als er ook maar één klein gaatje dichtzit kan ie al beroerd lopen. rubber aansluitingen op het blok nog goed? vlotterhoogte wellicht niet goed? Of misschien zijn de zeefjes voor de vlotternaalden wel volkomen dichtgeslibt.... bougies goed?

Ja, ik heb het WPH erbij gepakt om zeker te weten dat de vacuüm goed is aangesloten.
Bougies zijn nog prima, ook getest.
Vlotterhoogte moet ik nakijken, don't know. Ze sluiten iig goed af.
 
Year of manufacture/VIN
Year of manufacture: 1995-1998
VIN: PC31-2000001
Capacities
Fork oil per rod: 460 ML SAE 10W
Engine oil w/o filter: 3,4 L SAE 10W-40
Engine oil incl. filter: 3,7 L API SE-SG
Final drive lubricant:
Brake fluid: DOT 4
Coolant: 2,7 LITER
Fuel: 17,0 LITER NORMAL




Technical data
Engine size: 599 ccm
Cylinders: 4
hp/kW: 98/72 - 34/25
Valve clearance (intake): KALT 0,16 MM
Valve clearance (exhaust): KALT 0,22 MM
Engine idle speed: 1200 ± 100 U/MIN
Carburettor air screw: 2 AUSDREHUNGEN
Tyre pressure (front): 2,5 BAR
Tyre pressure (rear): 2,9 BAR
Spark plug 1: NGK CR9EH-9
Spark plug 2: -
Electrode gap: 0,8-0,9 MM
Fork tube Ø: 41 MM TELEGABEL
Front and rear sprockets: 15/43 ZÄHNE
Chain/final drive: 108 GLIEDER
 
Ja, als je gas geeft begint hij te sputteren/stotteren (smoren?). Hierdoor wil hij ook afslaan als je dan gas blijft geven. Koud of warm maakt volgens mij niets uit op het gedrag van de motor.
Als de choke vol open staat stottert hij ook, al lijkt het dan iets minder erg en lijkt hij contanter te lopen.
Stink niet naar benzine...

In de 1ste versnelling wil hij nog wel vooruit, maar vanaf de twee versnelling wordt al moeilijker :(
Als ik dit zo lees, dan denk ik eerder aan te weinig benzine / teveel lucht....
Zeker als hij op de choke beter loopt......

Probeer eens of hij beter loopt als je een gedeelte van de luchtaanvoer naar het luchtfilter dicht maakt. Dat kan je een eind op de goede weg helpen...
 
Als ik dit zo lees, dan denk ik eerder aan te weinig benzine / teveel lucht....
Zeker als hij op de choke beter loopt......

Probeer eens of hij beter loopt als je een gedeelte van de luchtaanvoer naar het luchtfilter dicht maakt. Dat kan je een eind op de goede weg helpen...

WHAT THE FUCK... 2/3 van de intake even met ducktape dicht gezet en ik kom gewoon weer vooruit! Houdt bovenin weliswaar in, maar hij doet gewoon normaal!
Had u dit niet gewoon ruim een jaar eerder in de groep kunnen gooien!? Hahaha, eureka! Thanks :} .

Whats the next step? Duidelijk is de verhouding brandstof/zuurstof niet in orde.
 
Laatst bewerkt:
Welk deel heb je afgetaped? Het luchtfilter of de inlaat net onder de koplamp?

Vanuit het ram-air systeem lopen een 2 tal slangen naar de carburateurs. 1 zorgt er voor om de brandstof hoogte in de vlotterkamer aan te passen en de andere dacht ik de druk achter de membranen. Je kan controleren of dit goed aangesloten zit. Kijk verder ook of de solenoid klep goed functioneert.

met andere worden, controleer of dit goed zit:

air_intake_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tadaaaa:



Dat stukje dus...
De slangen zitten correct aangesloten. De solenoid met nr 15 functioneert ook naar behoren, deze heb ik vorige week getest toen ik hem had gereinigd.
 
WHAT THE FUCK... 2/3 van de intake even met ducktape dicht gezet en ik kom gewoon weer vooruit! Houdt bovenin weliswaar in, maar hij doet gewoon normaal!
Had u dit niet gewoon ruim een jaar eerder in de groep kunnen gooien!? Hahaha, eureka! Thanks :} .

Whats the next step? Duidelijk is de verhouding brandstof/zuurstof niet in orde.


Ik wist het wel.....heb hier een beestje staan met precies dezelfde symptomen.....
Zuigt als een bezetene lucht aan......

Ik vermoed dat er toch ergens nog een verstopping in de carburateurs zit, of dat ze behoorlijk moeten worden afgesteld......
Het vlotterniveau zou er ook nog mee te maken kunnen hebben. Dat kun je gemakkelijk zelf controleren. Alleen moeten de carbs ervanaf als je dit wilt instellen.....Is een beetje natte vinger werk dan.....


Paul Ritzen in Weert is een GOD met afstellingen.....1 run op zijn testbank en je weet precies waar het euvel zit.....

Hij heeft ook een endoscoop, waarmee hij eventuele schade door het extreem mager lopen zou kunnen bekijken via de bougiegaten....
 
Laatst bewerkt:
Sorry Boevie, had over je reactie heen gelezen.

Hij is van 1997 (staat ook bij m'n avatar). Kabelboom vervangen uit voorzorg inderdaad, ik had gehoopt dat het daar aan zou liggen, maar helaas. Alle stekkers dus los gehad met de wissel, zag er allemaal prima uit en heb ook alles nog even ingespoten met contactspray. De aarde puntjes heb ik ook opnieuw opgeschuurd en alles weer zuiver gemonteerd.

Ik ga eens even wat informatie op scharrelen over de CO schroeven, hier heb ik nog niet aan gedacht. Thanks!

Lol, was het maar een auto, dan liep hij weer... heb aardig wat kennis als het op auto's aankomt, maar hiermee kom ik niet verder. Nu weet ik weer waarom ik mijn laatste Mini Cooper heb omgebouwd naar injectie en die carbs heb weggegooid ;).


Was eigenlijk alleen maar bedoeld om Martell een paar veren in de kont te steken.
 
stomme vraag, maar...... zitten deze dopjes er wel allemaal op...?

Cbr600carbchange025.jpg



Heb je al is gekeken naar de brandstofpomp? Een slechte brandstofpomp zorgt voor een laag vlotter niveau en dus te weinig brandstof voor alle vier de carburateurs....
 
Terug
Bovenaan Onderaan