ik ga ''tank curen''

guitarfreak

Die hard MF'er
30 nov 2013
296
0
leuth
Hey mensen,

Ik gaat mijn tank ontroesten,heb het forum al doorgespit en zit nog met 2 vraagjes: lees veel dat de temp.zo rond de 20 graden moet zijn, denk niet dat mijn schuurtje/berging die temp haalt. Zou dat dan toch problemen opleveren??
Verder is mijn schuurtje/berging erg klein denk motor en een fiets,Daar zal ik toch die tank moeten doen.Ga ik mezelf vergiftigen in die kleine ruimte??? of vallen die dampen van dat spul wel mee???

alvast bedankt

Groet Robert
 
COMPONENT A: Irriterend voor de ogen en de huid. Kan overgevoeligheid veroorzaken bij contact met de huid.
Vergiftig voor in het water levende organismen. Kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten
veroorzaken. Aanraking met de huid vermijden. Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met veel water afspoelen en
deskundig medisch advies inwinnen. Voorkom lozing in het milieu.
Gevaarlijke bestanddelen: Reaktieprodukt Bisfenol A-epichloorhydrinehars gemiddeld molekuulgewicht < 700
1,6 hexanedioldiglycidyl ether
COMPONENT B: Schadelijk bij inademing en opname door de mond. Veroorzaakt brandwonden. Kan
overgevoeligheid veroorzaken bij contact met de huid. Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met overvloedig water
afspoelen en deskundig medisch advies inwinnen.Na aanraking met de huid onmiddellijk wassen met veel zeep en water.
Draag geschikte beschermende kleding, handschoenen en een beschermingsmiddel voor de ogen/voor het gezicht. In geval
van ongeval of indien men zich onwel voelt onmiddellijk een arts raadplegen (indien mogelijk hem dit etiket tonen). Bevat
m-xylylenediamine benzyl alcohol
MILIEUVOORZORGSMAATREGELEN: Dit produkt niet in de riolering laten komen. Oppervlaktewater niet
verontreinigen. Penetratie in de grond vermijden. Als chemisch afval verwijderen.
VEILIGHEIDSTIPS
Bijgeleverde handschoenen zijn alleen als noodoplossing te gebruiken waarbij men moet opletten dat ze niet scheuren. Het
verdient aanbeveling om gebruik te maken van handschoenen die geschikt zijn voor het werken met chemische stoffen.
EERSTE HULP MAATREGELEN
Algemeen advies: onmiddellijk medisch advies inwinnen. Oogcontact: ogen direct minstens 15 minuten lang
ononderbroken met stromend water spoelen. Huidcontact: Verontreinigde kleding direct verwijderen, aangetaste huid met
veel water spoelen. Inademen: Bij onwel zijn in de frisse lucht brengen.
 
Epoxy ruikt niet heel sterk zoals bijv. polyester.
Daarom is epoxy vervelender omdat je een te hoge dosis van de stof niet snel opmerkt.
Epoxy kan eczeem veroorzaken.
Gebruik van die blauwe nitril handschoenen en epoxy vooral in de buitenlucht verwerken.
 
COMPONENT A: Irriterend voor de ogen en de huid. Kan overgevoeligheid veroorzaken bij contact met de huid.
Vergiftig voor in het water levende organismen. Kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten
veroorzaken. Aanraking met de huid vermijden. Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met veel water afspoelen en
deskundig medisch advies inwinnen. Voorkom lozing in het milieu.
Gevaarlijke bestanddelen: Reaktieprodukt Bisfenol A-epichloorhydrinehars gemiddeld molekuulgewicht < 700
1,6 hexanedioldiglycidyl ether
COMPONENT B: Schadelijk bij inademing en opname door de mond. Veroorzaakt brandwonden. Kan
overgevoeligheid veroorzaken bij contact met de huid. Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met overvloedig water
afspoelen en deskundig medisch advies inwinnen.Na aanraking met de huid onmiddellijk wassen met veel zeep en water.
Draag geschikte beschermende kleding, handschoenen en een beschermingsmiddel voor de ogen/voor het gezicht. In geval
van ongeval of indien men zich onwel voelt onmiddellijk een arts raadplegen (indien mogelijk hem dit etiket tonen). Bevat
m-xylylenediamine benzyl alcohol
MILIEUVOORZORGSMAATREGELEN: Dit produkt niet in de riolering laten komen. Oppervlaktewater niet
verontreinigen. Penetratie in de grond vermijden. Als chemisch afval verwijderen.
VEILIGHEIDSTIPS
Bijgeleverde handschoenen zijn alleen als noodoplossing te gebruiken waarbij men moet opletten dat ze niet scheuren. Het
verdient aanbeveling om gebruik te maken van handschoenen die geschikt zijn voor het werken met chemische stoffen.
EERSTE HULP MAATREGELEN
Algemeen advies: onmiddellijk medisch advies inwinnen. Oogcontact: ogen direct minstens 15 minuten lang
ononderbroken met stromend water spoelen. Huidcontact: Verontreinigde kleding direct verwijderen, aangetaste huid met
veel water spoelen. Inademen: Bij onwel zijn in de frisse lucht brengen.

en dan heb je het alleen nog maar over de 2 componenten, die reiniger en die ontroester zijn zo mogelijk nog agressiever.

Ten tweede is de temperatuur nu niet echt in je voordeel. Ik heb het eens gedaan toen het buiten 25 graden was, dan gaat het allemaal een stuk beter. Nu krijg je die tank na iedere spoelbeurt veel moeilijker droog.
 
Trouwens als je nog geen tank cure gekocht hebt, tank cure is epoxy hars dus is het misschien goedkoper om gewoon epoxyhars + harder te koop ipv een 'speciale bus' tank cure.

Weet je hoeveel verschillende soorten epoxyhars er zijn, en ze zijn lang niet allemaal hiervoor geschikt...
Niet van die adviezen geven als ze naderhand niet bij jouw verhaal mogen komen halen omdat jij dat advies gegeven hebt
 
En zo duur is een complete set tank cure nu ook weer niet. Paar jaar geleden was dat 45 euro als ik me goed herinner, dus dat zal nu rond de 50 euro zijn. Een goeie andere tank kost meestal een veelvoud daarvan.

Wat ontroesten betreft, daar zijn vele goede methoden voor. Ik heb eens een tank op een betonmolen gebonden met 500 spaanplaatschroefjes er in. 20 minuten laten draaien. Daarna het hele tank cure proces gevolgd. Met als extra een spoeling thinner voordat de 2 comp.coating er in ging. Tank is 3 jaar nog perfect in orde.

Was er midden in de zomer wel een hele dag mee bezig, wat een rotwerk.
 
Laatst bewerkt:
Als de epoxy hars maar op basis van vinylester is dan is epoxy gewoon te gebruiken. Deze harssoort is namelijk tegen chemicalieen bestand.

chemicaliën
chemicaliën zelfst.naamw.Uitspraak: [xemi'kalijə(n)] stoffen die via chemische processen zijn gemaakt


Weet je toevallig ook tegen WELKE chemicaliën deze harssoort bestand is? Volgens de bovenstaande omschrijving valt bijna alles wat je niet direct in de natuur vind onder 'chemicaliën'. Ik kan maar moeilijk geloven dat die hars van jouw onverwoestbaar is.

EDIT:
Als ik onderstaande website moet geloven valt vinylester onder een andere categorie dan epoxy:
Home page Bouwmeester Advanced Composite Centre (Bac2)

Ook staat er duidelijk dat vinylester meer krimpt bij uitharding. Je hebt dus kans dat je een losse 'tank' in je tank krijgt...
 
Laatst bewerkt:
chemicaliën
chemicaliën zelfst.naamw.Uitspraak: [xemi'kalijə(n)] stoffen die via chemische processen zijn gemaakt

Knip

Ook staat er duidelijk dat vinylester meer krimpt bij uitharding. Je hebt dus kans dat je een losse 'tank' in je tank krijgt...


En wat is de toegevoegde waarde van dit commentaar? :?

Lijkt mij meer op azijn pissen als een nuttige bijdrage. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan