Zephyr start niet?

Manxer

MF'er
9 feb 2014
77
0
Ede
Hallo MF-ers, zojuist me even voorgesteld in het voorsteltopic, maar zit nu met een vraag!

Een maand of 2 geleden heb ik mijn Zephyr 750 in de schuur geplaatst voor haar winterslaapje,
2 weken geleden wielen eruit gehaald, nieuw rubber omgelegd, vandaag terug geplaatst en starten maar!!

Niks.

Brandstof/zuurstof/ontsteking: motor moet lopen, maar nee..

Nu heb ik alles gecontroleerd/nagekeken wat er in me op kwam:

Brandstof genoeg in de tank, meer dan een halve tank vol (deze brandstof is nieuw en heeft geen 2 maanden in de tank gezeten)
Alle 4 de bougies getest, alle 4 hebben ze een vonk
Ontsteking heb ik natuurlijk niet aangezeten dus deze is ongewijzigd
Vlotterbakjes vol met brandstof, alle 4 een ja
Volle accu, ja. Deze accu is gloednieuw en heeft aan de druppellader gehangen

Nou heb ik eens wat brandstof direct in de verbrandingskamer gedruppeld, bougies er weer in starten en ploffen alsof ze aan zou slaan maar vervolgens helemaal niks.

Nou weet ik niet wat er nog meer aan de hand kan zijn en wat er kan gebeuren in 2 maanden stil staan?

Het enige wat ik heb gedaan i.p.v. de wielen eruit halen is de tank eraf gehaald om de brandstof eruit te laten stromen, tank weer terug geplaatst en alle 4 de slangetjes terug geplaatst.

Wie weet de oplossing!?!?

Grt, Thomas :]
 
Laatst bewerkt:
Nee dit is niet het geval, de bougies blijven droog na doorstarten ofwel hij krijgt geen brandstof
(even vergeten erbij te zetten)
Maar hoe kan dit? Kan toch niet zijn dat als een motor 2 maanden stil staat ineens geen brandstof meer krijgt?!
 
Lijkt erop alsof er geen benzine bij komt? Wat je kunt proberen om te kijken of er wel benzine in komt is de bougie doppen eraf halen, starten en kijken of je bougies nat zijn.

Weet je in ieder geval of je brandstof ook echt aankomt.

Anders misschien met remmenreiniger starten(?) en je carburateurs reinigen?

Trouwens, gebruik je wel of geen shoke?
 
De carbs zijn ultrasoon gereinigd en heb er gewoon mee gereden voordat ze in winterslaap ging!
Starten deed ik altijd even met choke erop.
Beetje choke erop, even laten lopen daarna choke eraf en kon dan gewoon gaan rijden...
 
De carbs zijn ultrasoon gereinigd en heb er gewoon mee gereden voordat ze in winterslaap ging!
Starten deed ik altijd even met choke erop.
Beetje choke erop, even laten lopen daarna choke eraf en kon dan gewoon gaan rijden...


Ik denk dat tijdens de winterslaap de carburateurs weer verstopt zijn geraakt, dus even er af halen en weer reinigen.
 
Heb je de vlotterbakken eens leeg laten lopen?

Heb je het vlotterniveau gecontroleerd....? Als deze niet goed staat kun je ook moeite krijgen met starten van de motor

Succes
 
Ja alle 4 de vlotterbakken leeg laten lopen.
Niks gemerkt in de brandstof, ik bedoel vuil o.i.d.

Vlotterniveau controleren? Kan dat veranderen na 2 maanden niet gebruiken?
Mijn ervaring met andere motoren is dat wanneer ze een tijdje stil staan wat langer op de choke moeten lopen maar uiteindelijk blijft het blok draaien.
Deze slaat niet eens aan..

Wat ik bedoel is dat een motorfiets het toch niet ineens niet meer wil doen terwijl het om een vrijwel nieuwe fiets gaat, (ondanks z'n leeftijd)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik bedoel is dat een motorfiets het toch niet ineens niet meer wil doen terwijl het om een vrijwel nieuwe fiets gaat, (ondanks z'n leeftijd)

Tja, die vraag heb je al beantwoord met je startvraag...... Als we nu zouden roepen: nee, dat kan écht niet, zou je motor dan opeens starten? O-)

Oh... komt opeens bij me op. Heb je het luchtfilter al eens bekeken?
Dan willen in sommige gebieden steenmarters nog wel eens wat vervelende dingen doen.... zoals kabels doorknagen en zo.
 
Laatst bewerkt:
Eerst starten met deo/remmenreiniger. Spray it like you stole it...

Carbs veel schelden want die gaan nooit soepel los en vooral naderhand niet in elkaar. Eventueel rubber verwarmen met fohn of verfbrander (wel oppassen dat het niet te warm wordt).
Verder Werkplaatshandboek regelen.
 
Laatst bewerkt:
Zephyr is bijna gelijk aan de ZR-7 en die heb ik:) tot zo ver de nutteloze informatie.
Samengevat heb je de volgende adviezen gekregen:
- check je inlaat traject (vanaf die opening onder je zadel tot aan je inlaat opening op het blok of dat daar niets verstopt zit.
- Zorg voor benzine in je carburateurs (kraantje op de pri-stand, of beter met een schoon los reservoir) (laat eerst de oude benzine in en glazenpotje lopen, je zal de eerste niet zijn die eerst een halve pot water afvangt en daarna pas benzine ;), zeker als de brandstof tank niet nokkie vol was bij de stalling, condens kan dan op de wanden vormen en bij voldoende condens naar beneden lopen, verzameld dan onderin de tank, en stroomt als eerste in je vlotterbakken).
- check of de bougies vonken
- check voor de gein ook even je uitlaat traject, als dat verstopt zit zou de aanzuig kant ook wel eens kunnen protesteren.
 
Laatst bewerkt:
Als ik aan de vacuümslang zuig komt er geen benzine uit!
Dodemansknop en/of zijstandaard/koppelingsschakelaar is het niet. Heb ik al wel naar gekeken.

Starten met deo slaat ie aan en valt gelijk uit. Zal de carbs er nu maar eens afhalen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan