Motorrijles: Kletsen over lessen #9, 'Wacht je op het 8-je?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je gewoon aan het rijden bent op een motor hoef je toch niet te weten in wat voor versnelling je zit? Heb er zelf met lessen niet druk om gemaakt..
Druk maken is wat anders dan willen weten in welke je zit :+
Ik vond het zelf wel vervelend als ik voor een bocht niet meer wist of ik nu twee of drie keer naar beneden moest trappen voor ie in de 2 stond. Vond het irritant als ik per ongeluk terugschakelde naar de 1 zonder het door te hebben. Op zo'n recht stuk kun je het dan wel even weer checken. Inmiddels weet ik wel welke toeren er bij welke snelheden horen in de 6, dus kan ik beter inschatten waar ik zit.
 
Oké, kan het toch niet laten :P
Let niet op het ontbreken van bepaalde 'essentials' (helm, handschoenen, laarzen...), die liggen ergens anders dus kon ik voor de foto niet even aan doen.
full
 
Thanx!!! *O*

Ik kan nu inderdaad al helemaal niet meer wachten.... Nog een maandje (hopelijk...)!
 
Als je gewoon aan het rijden bent op een motor hoef je toch niet te weten in wat voor versnelling je zit? Heb er zelf met lessen niet druk om gemaakt..

Ik heb het als je bv terug wilt schakelen voor een bocht naar de 2e versnelling, dan ben ik soms even de kluts kwijt van : in welke versnelling zit ik. Om nou in 3 of 4 door een bocht te gaan is ook zo wat :P
 
Druk maken is wat anders dan willen weten in welke je zit :+
Ik vond het zelf wel vervelend als ik voor een bocht niet meer wist of ik nu twee of drie keer naar beneden moest trappen voor ie in de 2 stond. Vond het irritant als ik per ongeluk terugschakelde naar de 1 zonder het door te hebben. Op zo'n recht stuk kun je het dan wel even weer checken. Inmiddels weet ik wel welke toeren er bij welke snelheden horen in de 6, dus kan ik beter inschatten waar ik zit.
In één keer meerdere versnellingen omlaag of omhoog klikken doe ik eigenlijk nooit, alleen bij een complete stop of als ik behoorlijk sportief aan het rijden ben (wat bij lessen niet echt gebeurt).

Toen ik met lessen op een CB500 reed had ik wel eens dat ik hem in de 2 had staan terwijl ik dacht dat ie in de 1 stond maar is met een 2 cilinder nog niet echt zo'n probleem (iets meer koppelen en je rijd zo weg). Met een motor mag je naar mijn mening ook best wel wat toeren mee maken vooral als je weet dat er bochten aan komen, het is geen auto. :9
 
In één keer meerdere versnellingen omlaag of omhoog klikken doe ik eigenlijk nooit, alleen bij een complete stop of als ik behoorlijk sportief aan het rijden ben (wat bij lessen niet echt gebeurt).

Toen ik met lessen op een CB500 reed had ik wel eens dat ik hem in de 2 had staan terwijl ik dacht dat ie in de 1 stond maar is met een 2 cilinder nog niet echt zo'n probleem (iets meer koppelen en je rijd zo weg). Met een motor mag je naar mijn mening ook best wel wat toeren mee maken vooral als je weet dat er bochten aan komen, het is geen auto. :9
Echt waar niet? Ik doe het tijdens de lessen regelmatig... Vooral voor bochten en verkeerslichten. Maar ook bijvoorbeeld bij het verlaten van de snelweg, eerst stuk uit laten rollen, dan verder afremmen en in één keer terug van de 6 naar de 2. (Nou ja, niet in 1 keer natuurlijk, maar in 4 klikjes ;) ) Ik zie er geen voordeel aan om tussendoor steeds eentje terug te schakelen.
 
Tijdens mijn slechtste les kreeg ik het voor elkaar om 2x in een bocht, erachter te komen dat ik hem in neutraal had gezet. kan je verzekeren dat is niet handig... Los van het feit dat je instructeur dan nog op en aanmerkingen gaat geven in je oortje over hoe je de bocht door ging :)
 
Ik leer per versnelling terug te schakelen, zo rem je ook netjes af op de motor en hou je meer controle naar mijn idee. Alleen dan wel als je bijvoorbeeld van een afrit af komt even je rem zachtjes intikken zodat in ieder geval je remlicht even je achterligger laat zien dat je langzamer gaat! Plus dat het ook nog eens leuk klinkt als je per versnelling terug schakelt. :+
 
Echt waar niet? Ik doe het tijdens de lessen regelmatig... Vooral voor bochten en verkeerslichten. Maar ook bijvoorbeeld bij het verlaten van de snelweg, eerst stuk uit laten rollen, dan verder afremmen en in één keer terug van de 6 naar de 2. (Nou ja, niet in 1 keer natuurlijk, maar in 4 klikjes ;) ) Ik zie er geen voordeel aan om tussendoor steeds eentje terug te schakelen.
Voordeel is dat je dan ook af remt op de motor (dus minder gebruik van je remmen) en je een beter gevoel hebt in welke versnelling je hoort (en dus niet hoeft te onthouden).
 
Ik leer per versnelling terug te schakelen, zo rem je ook netjes af op de motor en hou je meer controle naar mijn idee. Alleen dan wel als je bijvoorbeeld van een afrit af komt even je rem zachtjes intikken zodat in ieder geval je remlicht even je achterligger laat zien dat je langzamer gaat! Plus dat het ook nog eens leuk klinkt als je per versnelling terug schakelt. :+

Ik kreeg juist op men donder van men instructeur als ik dat deed. Hij zei dat een motor geen auto is. Beetje sportief vlot afremmen (en optrekken) hoort erbij. Beetje zoals geleerd wordt bij de vertragingsoefening voor AVB.
 
Laatst bewerkt:
Ik schakel eigenlijk altijd per versnelling met een dot tussengas terug..
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg juist op men donder van men instructeur als ik dat deed. Hij zei dat een motor geen auto is. Beetje sportief vlot afremmen (en optrekken) hoort erbij. Beetje zoals geleerd wordt bij de vertragingsoefening voor AVB.
:^

Een medeleerling is laatst gezakt, eigenlijk juist omdat ie teveel reed alsof ie in de auto zat. Dus netjes afremmen op de motor ipv rem gebruiken. Hij had ook te weinig zijn achterrem gebruikt, ook omdat hij dus nergens flink had hoeven afremmen. Ze willen juist een pittigere rijstijl zien dan wat je in de auto doet.

Maar goed, zelf heb ik nog geen CBR-ervaring op de motor (tenminste AVD dan) dus kan het niet uit eigen ervaring vertellen.
 
:^

Een medeleerling is laatst gezakt, eigenlijk juist omdat ie teveel reed alsof ie in de auto zat. Dus netjes afremmen op de motor ipv rem gebruiken. Hij had ook te weinig zijn achterrem gebruikt, ook omdat hij dus nergens flink had hoeven afremmen. Ze willen juist een pittigere rijstijl zien dan wat je in de auto doet.

Maar goed, zelf heb ik nog geen CBR-ervaring op de motor (tenminste AVD dan) dus kan het niet uit eigen ervaring vertellen.

Waarom willen ze een pittige rijstijl zien dan? Ik heb van mezelf altijd juist een rustige rijstijl :$
Goed ver vooruit kijken en op tijd op de motor afremmen lijkt me veiliger dan op het laatste moment in de ankers hangen maar wie ben ik.
 
Laatst bewerkt:
Waarom willen ze een pittige rijstijl zien dan? Ik heb van mezelf altijd juist een rustige rijstijl :$
Goed ver vooruit kijken en op tijd op de motor afremmen lijkt me veiliger dan op het laatste moment in de ankers hangen maar wie ben ik.
Er zit nog wel een groot gebied tussen die twee opties. Maar het is een beetje kip of het ei, motorrijders rijden vaak pittig => dat verwachten andere weggebruikers ook => dat wil het CBR zien omdat andere weggebruikers het verwachten. Wat het overige verkeer niet verwacht is per definitie ook minder veilig. Maar ja, omdat het CBR het verwacht worden potentiële motorrijders dus ook weer zo opgevoed en houd je het dus ook in stand.

Mijn man heeft na zijn examen als kritiek te horen gekregen dat hij een stel vrachtauto's niet voorbij was gegaan. Terwijl die gewoon de max snelheid reden. Maar omdat men niet verwacht dat een motorrijder daarachter blijft hangen, is die positie dus gevaarlijker. Ook omdat je nu eenmaal minder goed zichtbaar bent.

Tijdens mijn laatste les trok ik behoorlijk pittig op bij de verkeerslichten, en kreeg ik daarover een complimentje van mijn instructeur. Ondanks dat ik inmiddels 85 reed waar je 70 mag (toen ik dat in de gaten had wel meteen weer ietsje laten afzakken, mede omdat ik me afvroeg of daar geen flitspalen stonden :$ ). Ik ben met je eens dat het wellicht wat raar is, maar met een 'grijze muis' rijstijl heb je kans dat je je examen gewoon niet haalt.
 
Maffert
Eerste rijles:31 december 2013
Theorie: geslaagd op 10-02-2014
AVB: 27 maart 2014
AVD:
Rijschool:Dam Arnhem
Lesmotor: honda cb 500 2003/honda cb500 2013
 
Laatst bewerkt:
Waarom willen ze een pittige rijstijl zien dan? Ik heb van mezelf altijd juist een rustige rijstijl :$
Goed ver vooruit kijken en op tijd op de motor afremmen lijkt me veiliger dan op het laatste moment in de ankers hangen maar wie ben ik.

Ze willen zien dat je de voordelen benut van de motor, dit is onder andere iets pittiger rijden. Je hoeft het ook niet te overdrijven uiteraard. Maar wel lekker vlot optrekken, linkerbaan als er rechts een auto staat, voor vrachtwagens invoegen en dergelijke.
 
Dat pittige of niet hangt ook van je examinator af... De eerste x gezakt oa ook omdat ik te vlot/ te sportief blablabla reed.


Bij poging twee met andere iets oudere examinator reed ik alles braaf en na een goeie 15min kwam het verzoek of ik motor wilde gaan rijden.... Toen maar alles gedaan zoals mijn instructeur het mij geleerd had en ik maak nu alweer een dikke 1,5 jaar elke dag de wegen onveilig :P :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tijdens mijn examen de raad van mijn instructeur opgevolgd en overal zo'n 10% harder gereden dan toegestaan was. (55-57 waar je 50 mag, 130 bij 120) etc. Ze zeiden idd ook dat je vlot moest rijden, op tweebaans wegen de linkerbaan als er rechts verkeer rijdt, stoplichten met 2 banen links al staat er slechts 1 auto rechts etc. Afremmen deed ik toen amper op de motor, en nu alleen maar. Vind dat veel relaxter rijden, en het remt ook behoorlijk snel af.

Ben wel in 1x geslaagd, maar kreeg wel te horen dat ik te voorzichtig reed. Ik had een instructeur die ik eigenlijk te weinig op veiligheid vond hameren, maar die wel exact wist wat het CBR wilde zien, zowel op avb als avd. Heeft ook het hoogste slagingspercentage hier.

Ik denk als je van jezelf weet dat je niet echt vlot doorrijdt, wat bijna niemand van nature doet als ie examen doet, dat net iets boven de snelheidslimiet rijden wel een goeie 'truc' is om die vlotheid te veinzen. Maar pin me er niet op vast. Mijn examen was verder verre van foutloos naar mijn mening. Ben een paar keer het knipperlicht vergeten, en ook een aantal keren na een zijweg een oeps gevoel omdat ik totaal niet keek.
 
Waarom willen ze een pittige rijstijl zien dan? Ik heb van mezelf altijd juist een rustige rijstijl :$
Goed ver vooruit kijken en op tijd op de motor afremmen lijkt me veiliger dan op het laatste moment in de ankers hangen maar wie ben ik.

Pittig rijden betekend niet dat je meteen als een kip zonder kop moet gaan rijden. Bij gelijke kruispunten met mogenlijk verkeer van rechts laat ik de motor ook afremmen. Maar als ik bij een rotonde aan kom rijden dan rem je gewoon wat later en pittiger, laat die motor maar in de voorvering zakken. Deed je toch ook bij de precisie stop ;)
 
Laatst bewerkt:
FrankAbe

Theorie: 29 januari 2014
Eerste Proefles: 5 februari 2014
AVB: 11 februari 2014
AVD: 13 februari 2014
Lesmotor: CBF500, Kawasaki ER6N

Rijschool Motor Versnel in Diemen, de beste van Amsterdam en omstreken! Een verkapte spoedcursus gedaan met weinig lessen en fantastisch resultaat. Persoonlijke en zeer professionele begeleiding met de nodige dosis lol, zelfs bij regen en windkracht 6-7. Bedankt Adil en Laura, ik kom snel even de motor showen!
 
Laatst bewerkt:
Ja gefeliciteerd FrankAbe!

Ik ga straks naar CBR toe voor theorie examen!! Spannend!!
Ik laat wel weten of ik die binnen heb kunnen tikken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan