Motorrijles: Kletsen over lessen #9, 'Wacht je op het 8-je?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook ik ben een tijdje weg geweest. Toen ik te horen kreeg dat ik pas 3 Maart AVD kan doen heb ik even een kleine pauze genomen. Van het lessen dan wel van het forum. Nu komt 3 Maart toch wel heel dichtbij! Woensdag nog een les en dan waarschijnlijk nog een vlak voor het examen. Spannend!
 
@suus 81 oh beter dan al je motor naast de deur. Top. Hoeveel avd lessen heb jij nu gehad. Vraag me een beetje af wat normaal is.
Rick5507 wauw dat schiet oom al op. Wens je heel veel succes !!
 
Fijn dat het nu allemaal dichterbij komt Rick5507!

Lena, volgens mij heb ik nu 3,5 uur echt AVD lessen gehad. Vanmiddag weer 1,5. Als ik straks examen doe zit ik dus op een les/uur of 9 AVD. Maar ook tijdens AVB heb ik al wel wat AVD gehad, dus dan moet je daar nog wel wat bijtellen. Heb het wel eens eerder gezegd dat ik waarschijnlijk wel wat boven het gemiddelde zit omdat de financiën een stuk minder meetellen (sec. Arbeidsvoorwaarden zullen we maar zeggen ;) ). Waar anderen waarschijnlijk al eerder voor hun examen waren gegaan kan ik wat meer voor de zekerheid gaan en wat langer lessen.
 
Laatst bewerkt:
Suus denk dat ik tegen de tijd dat ik examen moet doen ook zoiets gedaan heb. Beter een uurtje meer betalen.
Ja jij heb mazzel 😊. Hoe laat moet je volgende week.
Kan ik alvast gaan duimen voor jullie aangezien rick dezelfde dag moet.
 
Haha Lena, ik hoef volgende week nog niet hoor! Pas de 18e. Dus dat is over drie weken.
 
Zooo lekkere les gehad vandaag! Veel buitenaf gereden en wat stukjes door de stad. Volgens mijn instructeur zit ik al op examenniveau, hij ziet het helemaal zitten. Fijn! Het voelde ook goed hoor, maar ik ben wel blij dat ik nog twee lessen heb. Dit was de eerste les dat ik ook echt rondreed met het gevoel van: "Kom maar op, ik kan het aan". Alle onverwachte zaken ruim op tijd gezien en op ingesprongen, het voelde echt alsof ik alles onder controle had. Heerlijk!
 
Hoi! Een tijdje terug heb ik gereageerd hier, maar mij verder nooit voorgesteld. Ik ben nu wat actiever aan het lessen en vind het wel leuk om ook wat actiever mee te lezen en te praten! :D Gister mijn theorie gehaald! Yeah! *O*

Anna89
Eerste rijles: 4 januari 2014
Theorie: 25 februari 2014 examen - geslaagd!
AVB: nog niet bekend
AVD: nog niet bekend
Rijschool: Rijschool Enkhuizen
Lesmotor: Suzuki Gladius
 
Zooo lekkere les gehad vandaag! Veel buitenaf gereden en wat stukjes door de stad. Volgens mijn instructeur zit ik al op examenniveau, hij ziet het helemaal zitten. Fijn! Het voelde ook goed hoor, maar ik ben wel blij dat ik nog twee lessen heb. Dit was de eerste les dat ik ook echt rondreed met het gevoel van: "Kom maar op, ik kan het aan". Alle onverwachte zaken ruim op tijd gezien en op ingesprongen, het voelde echt alsof ik alles onder controle had. Heerlijk!

Fijn gevoel is dat he, dat begint bij mij ook wat meer te komen nu met het rijden op de weg.

Gisteren tijdens les weer wat oefeningen gedaan:

- stapvoets rijden (herhaling van vorige les)
- Langzame slalom
- Halve draai

Stapvoets rijden ging wel goed. De langzame slalom was wel echt verrekt lastig maar na een paar (nouja flink aantal :+ ) pogingen lukte het wel. Goed op tijd beginnen in te sturen is de key heb ik gemerkt.
Wel heel stom toen hij de kleine pionnetjes verving door grotere ... vraagt hij: Denk je dat dit anders is? Ik zei : "lijkt me niet? " En ja hoor, bij de eerste poging ging het gelijk al mis B| Die pionnetjes trekken toch de aandacht op de een of andere manier :P Gelukkig niet de motor laten vallen ofzo maar als je beide benen neer moet zetten om niet om te kukelen voel je je wel stom '( Maar met volhouden en goed aanrijden ging het uiteindelijk goed *O* Was volgens de instructeur de lastigste oefening dus was wel blij dat ik dat in een halve les redelijk onder de knie had.

Daarna kwam de halve draai..... Dat leek me van te voren al de lastigste oefening en dat bleek ook wel. Kwam telkens te ruim uit :/
Moet echt goed letten op goed kijken naar waar ik heen wil rijden, ik kreeg het zelfs voor elkaar om ergens anders heen te rijden dan waar ik naartoe keek :? , volgende keer maar nog beter mijn best doen :] ik wil het kunnen verdorie! '( :')

@ Anna89, gefeli! *O*
 
Laatst bewerkt:
Hoi! Een tijdje terug heb ik gereageerd hier, maar mij verder nooit voorgesteld. Ik ben nu wat actiever aan het lessen en vind het wel leuk om ook wat actiever mee te lezen en te praten! :D Gister mijn theorie gehaald! Yeah! *O*

Anna89
Eerste rijles: 4 januari 2014
Theorie: 25 februari 2014 examen - geslaagd!
AVB: nog niet bekend
AVD: nog niet bekend
Rijschool: Rijschool Enkhuizen
Lesmotor: Suzuki Gladius


Ik heb ook gelest op de gladius, heerlijk motortje!
 
Opnieuw welkom Anna! Gefeliciteerd met het behalen van je theorie! Eerste horde is genomen!

@Metro, is inderdaad een heerlijk gevoel!
Haha, die ellende met die halve draai ken ik maar al te goed. Ik heb hem uiteindelijk niet hoeven doen met het examen, was eigenlijk wel benieuwd of ik het goed had kunnen doen met de druk erbij.
Was gisteren wel raar, we waren een weg in gereden waar we uiteindelijk niet verder konden, dus ik hoorde in mijn oortje 'nou, dan moeten we maar even keren...' en toen wist ik het niet meer, hahaha! Ik zat zo in mijn hoofd met de halve draai, en hoe moest die ook alweer... Ik was helemaal blanco. Ik ben dus maar even stil gaan staan, hahaha! Echt zo stom, ik wist het even echt niet meer. Waarschijnlijk als ik gewoon niet had nagedacht en gewoon was gaan draaien had ik vanzelf wel de voetrem erbij gepakt als dat nodig was, maar ik zat gewoon teveel in mijn hoofd.
 
Thanks! Ja klopt! Ik vind de motor ook wel lekker rijden :) Al heb ik natuurlijk geen ervaring met andere motoren.

Vandaag weer 1,5 uur les gehad. Ben nu 7 uur bezig in totaal en aan het oefenen voor AVB. Ik merk dat ik het soms nog best spannend vind, maar vandaag ging mn 8 wel lekker. Halve draai doe ik ong 12 km per uur, harder durf k niet, en ook moet ik mn voetrem gebruiken. Alleen dan rem ik weer te hard.... frustrerend :p Maar, oefening baart kunst zeggen ze... hihi.. :)
 
Fijn gevoel is dat he, dat begint bij mij ook wat meer te komen nu met het rijden op de weg.

Gisteren tijdens les weer wat oefeningen gedaan:

- stapvoets rijden (herhaling van vorige les)
- Langzame slalom
- Halve draai

Stapvoets rijden ging wel goed. De langzame slalom was wel echt verrekt lastig maar na een paar (nouja flink aantal :+ ) pogingen lukte het wel. Goed op tijd beginnen in te sturen is de key heb ik gemerkt.
Wel heel stom toen hij de kleine pionnetjes verving door grotere ... vraagt hij: Denk je dat dit anders is? Ik zei : "lijkt me niet? " En ja hoor, bij de eerste poging ging het gelijk al mis B| Die pionnetjes trekken toch de aandacht op de een of andere manier :P Gelukkig niet de motor laten vallen ofzo maar als je beide benen neer moet zetten om niet om te kukelen voel je je wel stom '( Maar met volhouden en goed aanrijden ging het uiteindelijk goed *O* Was volgens de instructeur de lastigste oefening dus was wel blij dat ik dat in een halve les redelijk onder de knie had.

Daarna kwam de halve draai..... Dat leek me van te voren al de lastigste oefening en dat bleek ook wel. Kwam telkens te ruim uit :/
Moet echt goed letten op goed kijken naar waar ik heen wil rijden, ik kreeg het zelfs voor elkaar om ergens anders heen te rijden dan waar ik naartoe keek :? , volgende keer maar nog beter mijn best doen :] ik wil het kunnen verdorie! '( :')

@ Anna89, gefeli! *O*

Herkenbaar! Die pionnen spelen een psychologisch spelletje! :( En inderdaad met die halve draai, dan zeg ik zachtjes: kijken, kijken, kijken.... En dan TOCH.. Vind m erg lastig!!
 
Daarna kwam de halve draai..... Dat leek me van te voren al de lastigste oefening en dat bleek ook wel. Kwam telkens te ruim uit :/
Moet echt goed letten op goed kijken naar waar ik heen wil rijden, ik kreeg het zelfs voor elkaar om ergens anders heen te rijden dan waar ik naartoe keek :?

Komt bekend voor idd, ik dacht alleen altijd eerst dat ie makkelijk zou zijn gewoon effe koppelen.....maar dat mag natuurlijk niet :-P
 
Komt bekend voor idd, ik dacht alleen altijd eerst dat ie makkelijk zou zijn gewoon effe koppelen.....maar dat mag natuurlijk niet :-P
Met koppeling is ie juist lastiger, moet je nog een 'ledemaat' extra besturen :P .
Voor de halve draai goed je gas doseren, evt dus met de zijkant van je hand steun zoeken op het vaste deel van je stuur (ben even vergeten hoe dat deel ook alweer heet...). Dan vlak voor het inrijden de voetrem erbij pakken maar gas constant houden. En vervolgens jezelf zo ongeveer omdraaien op je zadel en het stuur onder je vandaan drukken (bij bocht naar links dus naar links en bij bocht naar rechts natuurlijk naar rechts). Constante snelheid was bij mij echt cruciaal. Toen lukte het ineens.
Overigens had ik ook een haat-liefde-verhouding met de pylonen hoor, ben er meermaals overheen gereden, bij de uitwijkoefening zelfs mijn motorlaars erop stuk gekregen, in volle vaart (45-50km/u) in de binnenbocht een pylon tegen je laars is niet aan te raden B|
 
Overigens had ik ook een haat-liefde-verhouding met de pylonen hoor, ben er meermaals overheen gereden, bij de uitwijkoefening zelfs mijn motorlaars erop stuk gekregen, in volle vaart (45-50km/u) in de binnenbocht een pylon tegen je laars is niet aan te raden B|

Het is gelukkig allemaal goed gekomen, heb me avb :-)

Uitwijkoefening is niet de leukste oefening om pylonen mee te raken!
 
Ik ben blij als ik mijn AVB heb (mag 11 maart een poging wagen). Het vallen tijdens de halve draai heeft me geen goed gedaan. Heb wel een paar lessen nodig gehad om het gevoel weer even terug te vinden. Maar afgelopen les en de les daarvoor ging het "goed", niet helemaal perfect maar goed. En ook ik heb een haat-liefde verhouding met de pylonen bij sommige oefeningen.
 
Zoo vanmorgen weer eens lekker gereden.
Eindelijk het gevoel dat ik het allemaal onder controle had. Ik kwam de oefeningen lekker door, en de langzame slalom ging zelfs echt bijzonder goed!
Het enige wat eigenlijk nog niet heel erg lekker ging was de halve draai en de vertragingsoefening.
Maar zaterdag en dinsdag nog om dat onder controle te krijgen.
Ik weet niet wat het is met die halve draai, 8tje geen probleem. maar die halve draai :S
Duimen dat ik die niet hoef te doen 6 maart.
Dan is het al zo ver.. Pfffff wat gaat dat hard ineens!
 
Raar Jordy, kun je niet gewoon beginnen met het achtje en na de eerste halve draai stoppen?? :+

Fijn dat het weer beter gaat Chantalluh! Het is echt weer een kwestie van vertrouwen krijgen...

Het raken van de pylon tijdens de uitwijk was inderdaad niet grappig... Ik raakte wat overmoedig :$ en wilde te snel. Kreeg het bovenste stuk van de pylon tegen mijn scheenbeen (auw!) maar was allang blij dat ik de oefening gewoon kon afmaken en niet onderuit ging :] . Uiteindelijk ging die oefening tijdens mijn examen echt geweldig goed. Heb er geen trauma's aan overgehouden dus ;)
 
Zo zojuist weer les gehad. Stapvoets rijden gaat nu best aardig, snelle slalom gaat ook best wel redelijk naar mijn gevoel (en aan de duim omhoog vd instructeur te zien vond hij dat ook :+ ) alleen de langzame slalom ging de eerste paar keer fout, verkeerd aan komen rijden en 1 keer per ongeluk gas te weinig gegeven maar na paar keer ging hij wel weer goed met 3 meter ertussen en grote pionnen :) Ook de hellingproef ging in 1 keer goed. 1 klein oeps momentje, ging iets te snel de bocht door om voor de oefening aan te komen rijden en legde de motor dus iets platter om de bocht te nemen ... schuurt mijn voet over de grond :+ oeps.
op de gigantische drukte op de (truckers) parkeerplaats na was het wel weer een leuk lesje :) (leuke medelesster ook :P ) Schakelen en koppelen ed gaat intussen al redelijk vanzelf dus daar ben ik ook weer blij mee :) Kan ik me meer focussen op de oefeningen en het overige verkeer :P


Dinsdagavond mag ik weer, dan ga ik waarschijnlijk de halve draai weer doen gok ik , die moet ik toch ook eens onder de knie gaan krijgen .

Bijzonder vind ik wel dat ik de motorfiets steeds lichter begin te voelen. In het begin dacht ik echt van jeuhtje wat is zo'n ding zwaar maar daar raak ik intussen echt aan gewend en durf er ook steeds meer mee :]
 
Laatst bewerkt:
1 klein oeps momentje, ging iets te snel de bocht door om voor de oefening aan te komen rijden en legde de motor dus iets platter om de bocht te nemen ... schuurt mijn voet over de grond :+ oeps.
op de gigantische drukte op de (truckers) parkeerplaats na was het wel weer een leuk lesje :) (leuke medelesster ook :P ) Schakelen en koppelen ed gaat intussen al redelijk vanzelf dus daar ben ik ook weer blij mee :) Kan ik me meer focussen op de oefeningen en het overige verkeer :P
Had het 1 ook met het ander te maken??? :+
Bijzonder vind ik wel dat ik de motorfiets steeds lichter begin te voelen. In het begin dacht ik echt van jeuhtje wat is zo'n ding zwaar maar daar raak ik intussen echt aan gewend en durf er ook steeds meer mee :]
Ja hè? Dat valt mij ook elke keer weer op. Vandaag mijn eigen motor opgehaald (nou ja, ik niet zelf helaas, da mag nog nie...), net even een beetje mee gestoeid (oké oké, eerlijk is eerlijk, heb één klein bochtje zelf gereden :$ ) en mee gelopen, op de middenbok gezet en gekeken hoe ie het makkelijkst naast huis kan staan en elke keer als je 'm weer opnieuw 'in handen' hebt lijkt ie weer lichter. Je went er echt snel aan!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan