Motorrijles: Kletsen over lessen #9, 'Wacht je op het 8-je?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor degenen die merken dat ze met gespitste oren op instructies wachten tijdens t rijlessen:

Ik kreeg na 3!!! examens telkens de opmerking "je rijdt onzeker".
Mijn instructeur heeft toen eens grofweg een route aangegeven door bepaalde dorpen, wijken van de stad en herkenningspunten. Verder geen instructies. Dat werkte prima, en mijn instructeur heeft dat ook aan de examinator gezegd. Tijdens mijn examen heb ik alleen in mijn oortje gehoord "ga nu ook eens dwars door winkelcentrum xxx". Dat heb ik dus gedaan op mijn manier en met mijn route.

De examinator zag de 4e keer dat ik "gewoon zelfverzekerd en zelfstandig" aan het rijden was en gaf me zonder enige opmerking een handtekening. Het werkte dus!

Ik heb persoonlijk ook altijd een hekel aan GSM navigatie zonder kaart in beeld! (Rijbewijs B en C heb ik al, dus ben gewend aan zelfstandig te rijden.)

Op het examen moet je laten zien dat je onder alle omstandigheden veilig door het verkeer komt, niet dat je een route rijdt die de examinator voorschotelt!.

Misschien is er iemand die met dit trucje gered is? Voor mijn instructeur en mij was dit het ei van columbus!

Ik had dat met de afslag van de snelweg telkens , instructier: hier gaan we de snelweg op en bij afslag xx eraf.
Zit ik heel de tijd met die afslag in mijn hoofd, kwam er van rijden niet veel terecht.
Op het examen zei de instructeur: hier gaan we de snelweg op...
1km voor de afslag: bij afslag xx gaan we eraf.
werkte veel beter.
 
Dankjewel! Behalve blij voel ik mij ook erg opgelucht. Maar goed, het is ook een mentaal proces wat je dan door moet. De reacties van de collega-MF'ers hebben hier ook zeker positief aan bijgedragen! Ik krijg zo ook het plezier langzaam maar zeker weer terug, en dat is toch ook wel erg belangrijk :)

Jij ook veel succes met AVD! Gaat wel goedkomen toch?

Hopelijk wel, ik heb sinds dat ik m'n AVB heb gehaald geen rijles meer gehad (rijinstructeur => vakantie) :( Met een beetje geduld en doorzettingsvermogen moet het wel lukken *D
 
Na drie weken geen rijles gehad te hebben, vandaag mijn laatste les voor mijn AVB (dinsdag) gedaan. Het ging eigenlijk meteen lekker:

Halve draaien (beide richtingen), het achtje, achteruit een parkeervak in, stapvoets rijden ging allemaal de eerste keer meteen goed. Langzame slalom ging 2e keer goed, remproeven en snelle verrichtingen moest ik weer even erin komen.

Al met al heb ik er best vertrouwen in, zolang de snelle verrichtingen en de langzame slalom maar goed gaan.
 
Vanochtend weer les gehad. Er zijn twee aandachtspunten: positie op de weg (met name in bochten) en kijkgedrag, rustig en beheerst, niet links en rechts over de schouder blijven kijken en je voorbereiden op het kruispunt oid wat gaat komen. Beide gaan wel steeds beter maar moet erop blijven letten.

Punt waar ik vandaag tegen aanliep is de hellingproef: ik moest vanuit een oplopende zijweg de hoofdweg opdraaien, heb de motor 4 keer laten afslaan alvorens ik van m'n plek kwam, dat viel me zwaar tegen. Op mijn verzoek gaan we daar de komende les een keer extra aandacht aan besteden: ik zal straks met enige regelmaat in Zuid-Limburg komen, het goed kunnen uitvoeren van de hellingproef lijkt met best prettig.
 
Hellingproef is eigenlijk heet eerste wat je moet leren in de eerste AVD les. Overal zijn hellingen bij bruggen, spoorwegovergangen etc.
Gewoon de motor stilhouden met de achterrem, koppeling naar het aangrijpingspunt, hoe de koppeling slippend, wat gas erbij en als je voelt dat je aandrijving krijgt de achterrem wat lossen.
Als je voelt dat de motor de helling optrekt nog wat gas erbij en beetje koppeling en de achterrem helemaal loslaten etc
Zeker als je gaat rijden in bergachtig gebied dit zelf goed te oefenen.
 
Vanavond laatste rijles voor het avd gehad. Rustig blijven en dan moet alles goedkomen.
We mogen donderdag helemaal naar Utrecht rijden, dus ook een leuk toerritje :)

En zal morgen een foto van de motor online gooien, inclusief het schuurtje wat ik aan het bouwen ben.
 
Weer een les was toch niet helemaal blij met de vorige rijschool dus nog een andere uitgeprobeerd en gelukkig nu de juiste gevonden was even een werkje maar nu op weg naar mijn AVB eindelijk goed. Was even weer in komen van de Yahama XJ6 naar een Kawasaki ER6N wel erg wennen en alle oefeningen gaat toch iets anders maar andere dingen gaan wel makkelijk zoals de snelle oefeningen en versnellen gaat stukken makkelijker maar een stuk lastiger in de lage snelheden maar dat ging een stuk makkelijker na een half uurtje wennen. Nu weer goed oppakken en hopelijk snel weer op voor examen en dan wel halen. Maar hij kwam wel met goede suggesties om het betere te kunnen doen en het hielp wel dus een grote plus. Nu door naar les 2 :)
 
Jezus mina, ben nu met theorie bezig om te leren. Sommige vragen in het examen... :r :r
Motor rijden doe je op gevoel... je gaat toch niet uitrekenen vanaf hoeveel meter je x of y gaat doen. :N
 
Laatst bewerkt:
Maar je moet wel weten hoeveel meter je ongeveer moet aanhouden. Bijvoorbeeld voor het bewaren van een veilige volg- of stopafstand.
Voor vrijwel al dat soort afstandsvragen zijn ezelsbruggetjes voor het rekenen. Maar ze gaan op het theorie-examen je geen hogere wiskunde afnemen hoor. Ik betwijfel even of ik überhaupt een dergelijke afstandsvraag heb gehad op mijn theorie... wellicht... wee het niet meer eigenlijk.
 
Ik heb wel een afstandsvraag op mijn theorie examen gehad.

Maar mezzin, les zelf ook op en kawa maar stuurt heerlijk naar mijn idee. Veel behendiger met de langzame oefening. De snelle oefeningen merk ik ook dat die soepel rijdt.
 
Ik denk dat het ook wel prima stuurt moest alleen erg wennen dat ik alles nu met gas bij moet doen terwijl het met de Yamaha alles op de koppeling ging. Maar de eerste keer langzame slalom ging ik met 20 er door een en prima (alleen natuurlijk veel te snel) maar het ging. Halve draai ging eerst ook niet lekker want toch een beetje weinig gas (en weer extra gas bij om te kunnen keren) Maar na 1 of 2 keer ging het al stukken beter tikte niets om alleen mijn gas gaat af en toe nog even harder als ik het stuur beweeg. Maar de precisie stop ging ook goed. Snelle slalom zelfs beter en uit het parkeervak rijden na wat extra aanwijzingen ging zo goed dat ik maar de helft van de ruimte nu nodig heb. Plus de motor is een stuk kleiner dus iets wendbaarder dus. Maar al met al een groot succes blij dat ik overgestapt ben en nu heeft mijn vrouw ook zin om te gaan lessen vanwege dat ik weer blij terug kwam van de les en weer zin er in heb. Moet alleen nog iets doen dat ik wat relaxer op de motor zit en goed hoog en ver kijken.

@dcat Theorie sucks doe wat proef examens dat helpt erorm zeker omdat ze dezelfde vragen hebben als het echte examen dus de instinkers heb je geen last van. Wat helpt is een theorie les krijgen waarbij de ezelsbruggetjes goed uitlegt worden en ook de rederen waarom iets is dat help stukken met het beter begrijpen. Maar Theorie staat heel ver af van motor rijden voor mij ook autorijden is functioneel iets wat ik moest doen omdat ik het nodig had. Ik heb geen probleem met autorijden heb de laatste 2 weken bijna 2200 kilometer weer gereden (1000 woonwerk +1200 vakantie) motor rijden is precies omgekeerd het is fun en leuk om te doen.
 
Tja meters is misschien handig om te weten maar ja ik zie geen diepte hahaha :N -O-
Maar merk er niets van maar zal wel komen omdat ik niet weet wat het verschil is _O- _O-
 
Blij om te lezen dat het beter gaat Mezzin :)

Vanmiddag AVB, volgens mij ben ik al doorweekt voordat ik erheen gereden ben :P
Ach het hoort erbij gisteren de het eerste deel van de les zonder regen en toen even lekker uitrijden (half uurtje) en dat in miezerende regen dus alleen maar kleine druppels op het vizier maar even afvegen en verder maar het ging lekker. Maar goed om lekker te oefenen met slecht weer dan heb je dat ook gehad. Moet wel iets wennen dat mijn instructeur in de auto er achteraan rijd (niet altijd gaf hij aan) maar vaak wel omdat hij dan beter kan opletten ipv motor rijden en alles goed in te gaten te houden hij heeft een punt en de zijn aanwijzing tijdens het rijden waren een stuk nuttiger dan de vorige dus het zal werken voor hem. Volgende week weer een prive les en dan weer mee met andere ook wel weer leuk :)
 
Blij om te lezen dat het beter gaat Mezzin :)

Vanmiddag AVB, volgens mij ben ik al doorweekt voordat ik erheen gereden ben :P

Succes vanmiddag!


Ik denk dat het ook wel prima stuurt moest alleen erg wennen dat ik alles nu met gas bij moet doen terwijl het met de Yamaha alles op de koppeling ging. Maar de eerste keer langzame slalom ging ik met 20 er door een en prima (alleen natuurlijk veel te snel) maar het ging. Halve draai ging eerst ook niet lekker want toch een beetje weinig gas (en weer extra gas bij om te kunnen keren) Maar na 1 of 2 keer ging het al stukken beter tikte niets om alleen mijn gas gaat af en toe nog even harder als ik het stuur beweeg. Maar de precisie stop ging ook goed. Snelle slalom zelfs beter en uit het parkeervak rijden na wat extra aanwijzingen ging zo goed dat ik maar de helft van de ruimte nu nodig heb. Plus de motor is een stuk kleiner dus iets wendbaarder dus. Maar al met al een groot succes blij dat ik overgestapt ben en nu heeft mijn vrouw ook zin om te gaan lessen vanwege dat ik weer blij terug kwam van de les en weer zin er in heb. Moet alleen nog iets doen dat ik wat relaxer op de motor zit en goed hoog en ver kijken.

@dcat Theorie sucks doe wat proef examens dat helpt erorm zeker omdat ze dezelfde vragen hebben als het echte examen dus de instinkers heb je geen last van. Wat helpt is een theorie les krijgen waarbij de ezelsbruggetjes goed uitlegt worden en ook de rederen waarom iets is dat help stukken met het beter begrijpen. Maar Theorie staat heel ver af van motor rijden voor mij ook autorijden is functioneel iets wat ik moest doen omdat ik het nodig had.

Het is inderdaad zo dat die op de koppeling niet tot nauwelijks rijdt, met een beetje gas rijdt het soepeltjes.
Wat ik zelf voor verschil merk is dat ik met het achtje bijna een meter over heb, zo kort gaat het draaien ondertussen.
Enige nadeel wat ik heb ontdekt is dat de motor nog al snel in zijn abs grijpt met de noodstop, maar dat kan aan mij liggen met remmen.


Ik heb geen probleem met autorijden heb de laatste 2 weken bijna 2200 kilometer weer gereden (1000 woonwerk +1200 vakantie) motor rijden is precies omgekeerd het is fun en leuk om te doen.

Dat is toch niets :P In 5 dagen 2500 gereden op het gemakje, dat noemen we pas vakantie O-)
 
Laatst bewerkt:
Net mijn theorieexamen gehad en gehaald! Ontzettend zenuwachtig en een paar domme fouten gemaakt maar gelukkig geen gevolgen. :)

Nu op naar rijles 2.
 
Succes vanmiddag!Het is inderdaad zo dat die op de koppeling niet tot nauwelijks rijdt, met een beetje gas rijdt het soepeltjes.
Wat ik zelf voor verschil merk is dat ik met het achtje bijna een meter over heb, zo kort gaat het draaien ondertussen.
Enige nadeel wat ik heb ontdekt is dat de motor nog al snel in zijn abs grijpt met de noodstop, maar dat kan aan mij liggen met remmen.Dat is toch niets :P In 5 dagen 2500 gereden op het gemakje, dat noemen we pas vakantie O-)
True in 5 dagen zou ik niet doen heb ook nog kinderen maar een enkele reis is 1200 goed te doen maar tja het is niet echt leuk it is a means to an end. Anna Paulowna -> Savona (IT) -> Bastia (FR) -> porto vecchio en terug was prima alleen wel met 2 weken op het eiland moet wel een beetje rust hebben tussen het lange reizen.

Ik merk nu ook dat deze motor iets krapper draaien kan had ik pas door toen ik mijn laatste uit parkeervak oefening had gewoon ruim een meter over ipv 20cm en krap er langs. We komen er wel. De volgende les gelukkig iets meer rijden op de weg om even het gevoel terug te krijgen :]
 
Dit was voor mij de eerste keer in de regen, doorweekt tot op het bot maar... AVB is binnen :D :D :D

Ik was een beetje aan het klungelen maar oke... Ik wist zeker dat ik de uitwijk opnieuw zou moeten doen (ik reed net 40) maar ik was nogal verbaasd toen de examinator meteen zei dat ik verder moest naar de vertragingsoefening (waar ik de eerste keer naar de 3 vergat te schakelen...).

Halverwege de uitwijk dacht ik al van: dit is 'm niet, maar de examinator had er begrip voor vanwege de regen :)

Maaaaar het achtje ging wel helemaal lekker en het AVB is binnen!
 
Dit was voor mij de eerste keer in de regen, doorweekt tot op het bot maar... AVB is binnen :D :D :D

Ik was een beetje aan het klungelen maar oke... Ik wist zeker dat ik de uitwijk opnieuw zou moeten doen (ik reed net 40) maar ik was nogal verbaasd toen de examinator meteen zei dat ik verder moest naar de vertragingsoefening (waar ik de eerste keer naar de 3 vergat te schakelen...).

Halverwege de uitwijk dacht ik al van: dit is 'm niet, maar de examinator had er begrip voor vanwege de regen :)

Maaaaar het achtje ging wel helemaal lekker en het AVB is binnen!
Dat moeten we hebben; zo mogen we het zien. *O* En nu het vervolg: veel succes! :Y

Die examinatoren zijn heus geen onmensen ... :N
 
Laatst bewerkt:
Vandaag les gehad in praktijk maar ging niet lekker. Ik rijd bang en onzeker omdat ik steeds denk aan uitglijden in de regen. Daarnaast het 1 x per week lessen is gewoon niet genoeg om momentum erin te blijven houden omdat ik minstens 10 / 15 minuten weer even gevoel moet krijgen op de motor. Dan zit ik nog steeds als een spichtige idioot constant me zorgen te maken over putdeksels en belijning... in plaats van dat ik lekker aan het genieten ben van motor rijden.

Ergste is, je weet dat er weinig kan gebeuren maar toch hou je jezelf beperkt en rij je als een bangerik, waar zowel de instructeur als jij je aan ergert omdat het helemaal niet nodig is. Zucht.

Heb alle toekomstige lessen maar geannuleerd tot theorie binnen is, dan rap alle lessen in 1 week achter elkaar plannen + examen zodat het een stuk beter gaat hopelijk.

Baal er stevig van. Jezelf steeds tegen komen op die manier is klote.
 
Laatst bewerkt:
He dcat,

Ik denk dat een paar pagina's terug het ook al langs geweest is maar je grip is misschien maar 10-15% minder of iets dan normaal en dat is al bijna plakken aan de weg. Je glijd net zo snel uit op droge weg dan een natte alleen strepen / putdeksels moet je iets voor oppassen. Maar anders ga je 1.5 uur lessen of 2 uur per keer dan verlies je minder tijd. Hoe ga je naar de les toe krap of ruim op tijd. en moet je dan daar nog je motor pak aantrekken? Ik ga sinds het begin elke keer in pak al heen zodat ik daar rustig kan beginnen gelijk dat scheelt 1 ding dat je niet hoeft te doen en daar rust over heb. En ik ben meestal 5 minuten te vroeg dat geeft rust. Dan rustig gaan zitten motor aan zetten logica uitzetten en genieten Moet zeggen dat ik nu dat pas ook weer kan na al dat gepiep met wisselen van rijschool en mijn nieuwe instructeur voelt goed aan wat nodig is daarom volgende les geen AVB maar lekker rijden.

Ik zou wel je lessen bij houden maar als je kosten wilt besparen doe dan om de week een lesje om het bij houden anders verlies je een stukje van wat je geleerd heb.
 
He dcat,

Ik denk dat een paar pagina's terug het ook al langs geweest is maar je grip is misschien maar 10-15% minder of iets dan normaal en dat is al bijna plakken aan de weg. Je glijd net zo snel uit op droge weg dan een natte alleen strepen / putdeksels moet je iets voor oppassen. Maar anders ga je 1.5 uur lessen of 2 uur per keer dan verlies je minder tijd. Hoe ga je naar de les toe krap of ruim op tijd. en moet je dan daar nog je motor pak aantrekken? Ik ga sinds het begin elke keer in pak al heen zodat ik daar rustig kan beginnen gelijk dat scheelt 1 ding dat je niet hoeft te doen en daar rust over heb. En ik ben meestal 5 minuten te vroeg dat geeft rust. Dan rustig gaan zitten motor aan zetten logica uitzetten en genieten Moet zeggen dat ik nu dat pas ook weer kan na al dat gepiep met wisselen van rijschool en mijn nieuwe instructeur voelt goed aan wat nodig is daarom volgende les geen AVB maar lekker rijden.

Ik zou wel je lessen bij houden maar als je kosten wilt besparen doe dan om de week een lesje om het bij houden anders verlies je een stukje van wat je geleerd heb.

Ja dat stuk een paar pagina's terug was naar aanleiding van mijn post over de regen. Ik heb daar iets mee haha.
Mijn les bestaat uit een blok van 120 minuten. 30 minuten voor aanvang ben ik al aanwezig om motorkleding aan te trekken dus daar verlies ik geen tijd mee. Kosten besparen daar doe ik niet aan, beter een paar lessen teveel dan te weinig, het is alleen maar goed voor zelfvertrouwen. Maar het stoort me gewoon dat ik voor mijn gevoel elke x terug val in een onzekere houding. Wanneer ik korte lessen achter elkaar heb (zoals bij AVB) merk ik dat het de daaropvolgende dagen stukken beter gaat, raar maar waar.

Komt wel goed.. ik moest gewoon even me ergernis uiten over mijzelf. Regen..... ik kan er maar niet aan wennen. :N
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan