Motorrijles: Kletsen over lessen #9, 'Wacht je op het 8-je?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Markus90

Succes.


Ik kijk naar een sport/tour achtige motor heb wel een short list: BWM F800GT of Honda Deauville belangrijkste voor onderhoud geen ketting wat de lijst heel kort maakt zeker omdat mijn budget beperkt is en hij moet nieuwe zijn vanwege BTW voordeel. Er worden enorm veel gemaakt met ketting meh. Maar mijn nieuwe les motor heeft 1 ding geleerd er moet wel een beetje pit in zitten anders hoeft de motor niet van mij.
 
Waarom persé geen ketting? Dat maakt de lijst inderdaad erg kort :) Ketting onderhoud houdt toch ook niet zo heel veel in? Af en toe even controleren, en regelmatig even inspuiten met wat kettingvet. Zonde als die keuze je zo beperkt, terwijl er misschien wel een motor met ketting is die helemaal bij je past.

Als ik een suggestie mag doen, ik zit/zat in dezelfde situatie qua voordelen als ZZP-er, kijk eens naar de Honda CBR650f, rijdt machtig soepel (4 cylinder), genoeg vermogen, lekker wendbaar en ziet er goed uit (persoonlijk). Nieuwprijs ligt op € 8.999, waar je als ZZP-er al je 21% BTW van terugkrijgt, en daarna 28% Kleinschaligheids Investerings Aftrek (KIA), dat is al ruim 40% van het aankoopbedrag :)
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal het maakt de lijst ook heel kort maar ik zit ook met de kilometers per jaar als het lekker gaat gooi ik er zo per jaar 20-30k per jaar op de teller. en dat is elk jaar een nieuwe ketting a 200-300 euro. Het mooie als ZZP er is dat je netto bijna niets betaald voor de motor (ik kom rond een bedrag van 3000 euro netto max voor 12k nieuwe motor) en als het goed is zelfs minder omdat ik mijn inkomst zo druk dat het net goed uitkomt dit jaar (voordelen kinderopvang toeslag etc).

Maar je moet voorstellen ik gooi mijn auto 1x per jaar naar de garage en ik kijk er niet naar om verder. Ik zoek dat ook een beetje in mijn motor. Maar ik zal zeker deze op de lijst zetten ziet er super mooi uit. Maar als het dan toch een ketting motor wordt dan gooi ik deze er wel op Pro-Oiler, het meest geavanceerde kettingsmeersysteem . ik ga zeker ook andere nog proberen maar eerst even dat papiertje halen ben het zo zat na een half jaar weinig resultaat. Maar gaat nu goed komen!
 
ik ga zeker ook andere nog proberen maar eerst even dat papiertje halen ben het zo zat na een half jaar weinig resultaat. Maar gaat nu goed komen!

Zou het niet verstandig zijn eerst een oud beesie aan te schaffen en het eerste jaar veel ervaring op te doen? En dan een nieuwe kopen? Ik denk dat ik die weg ga bewandelen.
 
en hij moet nieuwe zijn vanwege BTW voordeel.

Ik neem aan dat je het over de margeregeling hebt? Hoeft 'ie nog steeds niet perse nieuw te zijn hoor. Er zijn zat gebruikte motoren beschikbaar die niet op naam van een particulier hebben gestaan en waarvan je dus nog steeds de btw kunt terugvorderen. Ik heb zelf een ex-demo gekocht die ook als huurmotor werd ingezet. De prijs was concurrerend met vergelijkbare motoren maar omdat het een bedrijfsmotor was, zat er dus nog meer dan een rug aan verrekenbare btw in.
 
@marcedwin het lijkt verstandiger maar duurder dan nieuw of demo motor (met BTW) ik wil wel een vrij recente hebben met weinig issues omdat ik alles door de garage moet laten doen wordt het anders aardig dure bezigheid. Maar er komt wel rap naast deze motor nog een tweede voor vrouw lief die wil nu ook en die kan lekker tweedehands shoppen en gewoon lekker kiezen wat ze wilt minder gelimiteerd dan ik. Maar het maakt de keuze ook weer makkelijker.

@DelMonte Ik ga wel kijken of ik er een met een paar jaar oud is maar met BTW nog ze zijn er wel maar heel dun gezaaid. BMW hebben wel als groot voordeel dat er meer BTW machines zijn met 1-2 jaar en max 8k op de teller. Het mooie is hoe ouder de motor hoe groter BTW bedrag vs de prijs is omdat de BPM harder er vanaf gaat per jaar. Ik heb al mooie BMW gezien met 1000-2000 euro goedkoper maar dan een halfjaartje / jaartje oud met BTW nog en 3000-8000 km op de teller dus ik denk dat ik daar ook voor ga en anders gewoon een verse als het niet lukt. Ik vind het wel een geniale regeling van de overheid.
 
Laatst bewerkt:
Zo dit topic deel is er ook alweer bijna doorheen,
heb zelf bijna alleen nog maar mee zitten lezen zins ik mijn rijbewijs heb..
Ik mag van Suus81 het volgende topic deel overnemen :)
of is er iemand anders die dit ook leuk lijk ;)
Mij lijkt het iig super om te doen!
 
En die is binnen :D
Waren met 2 van de rijschool naar utrecht, en zagen er eerst een hoop voor ons gaan, waarbij er tussen zaten die het niet echt konden. Degene voor mij viel 2 keer met het achtje, maar was wel gewoon geslaagd.
Toen grapte hij of ik wel het achtje kon, en uiteindelijk 7/7 gehaald.
 
Hoi,

Ik heb een tip...

Waar ik in ieder geval best veel aan gehad heb, op aanraden van mijn instructeur, is het bekijken van filmpjes op Youtube. Eerst keek ik naar filmpjes over AVB (dit om te onthouden hoe een oefening ook alweer gedaan moest worden; snelheid, versnelling, ...), maar ik vond later ook filmpjes van een AVD les! Wel in de auto (dus voor de les is het niet echt ideaal), maar daar is dan het voordeel van dat je het commentaar ook hoort. Over het algemeen goed commentaar! Ik heb er dus veel aan gehad en veel naar gekeken;

Videoles (er zijn er meer te vinden; even zoeken!);
https://www.youtube.com/watch?v=tdNqqDVodrQ

Positioneren op de weg (let niet op de muziek ;( );
https://www.youtube.com/watch?v=b_q2ZqmT-oE

Succes iig!

Rogier
 
En die is binnen :D
Waren met 2 van de rijschool naar utrecht, en zagen er eerst een hoop voor ons gaan, waarbij er tussen zaten die het niet echt konden. Degene voor mij viel 2 keer met het achtje, maar was wel gewoon geslaagd.
Toen grapte hij of ik wel het achtje kon, en uiteindelijk 7/7 gehaald.


Gefeliciteerd!

Wel apart van je voorganger en dan nog slagen O-)
 
Hmm vreemd verhaal. Echt vallen met de motor is meestal einde verhaal en negatief resultaat, dat is wat mijn instructeur zei. Het is tenslotte een test van je voertuigbeheersing, en vallen is het slechtste voorbeeld van de definitie 'beheersing'.
 
Van harte gefeliciteerd !!! AVB... en AVD ... kan ik voorlopig alleen nog maar van dromen.

Vandaag mijn eerst rijles gehad..... kan maar 1 ding zeggen.... wat kicken !!!
:)

Even wennen aan het gebruik van de koppeling, voetrem etc...
Maar na een paar rondjes kachelen de smaak te goed te pakken.
Heerlijk ontspanen gereden.... En vooral niet te veel nadenken, maar gewoon doen :]
 
De rest was goed, het was zijn laatste oefening voor het lopen met de motor. Dus hij had de laatste 2 al niet hoeven doen.

Dat is nu het voordeel van 5/7 goed mogen hebben, of liever gezegd slechts 5/14.
 
of ik 'volgende week even een kopie van mijn RBW mee wou nemen.' AVB examen komt dichtbij *O* *O* *O* *O* *O*
 
Robin dat zou top wezen kan ik je ook gelijk er bij zeggen dat ik op donderdag 4 september mijn examen heb voor AVD ik weet niet of Suus81 dit al weet gezien weinig tot geen reactie op PM's
 
Robin dat zou top wezen kan ik je ook gelijk er bij zeggen dat ik op donderdag 4 september mijn examen heb voor AVD ik weet niet of Suus81 dit al weet gezien weinig tot geen reactie op PM's

ik ga vanmiddag als ik pauze heb bij m'n stage het topic aanmaken,
en ik werk het liefst via PM want ik heb nu ook gewoon full time stage en kan niet alles lezen.

dus als mensen nog even wachten met spammen tot 12 uur maak ik dan een nieuwe aan! :9
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan