To motor afstellen or to not, tips?

DavidSU

Die hard MF'er
21 feb 2010
947
1
Zoetermeer
Hey,

M'n CBR600F (PC35, injectie dus) loopt niet helemaal soepel meer. Ik ben er mee gecrashed op het circuit en sindsdien is het een streetfighter.
Hierna is hij iets minder lekker gaan lopen, met gas vast houdt hij niet perfect toeren vast maar wil hij nog weleens schommelen.
Bij wegrijden heb je bij lage toeren af en toe het gevoel van plakkende platen, maar platen zijn 2000 km oud en olie idem dito en netjes op pijl (en goede type olie).
En van flink gas naar gas dicht krijg ik mooie roffel/klapjes uit de uitlaat. Nou vind ik dat niet zo erg, klinkt namelijk wel lekker, maar dit duidt volgens mij wel op een slechte afstelling.

Zit ik op het goede spoor en moet ik hem laten afstellen of ligt het "probleem" ergens anders.
Er valt prima te rijden met de motor, maar ik heb hem liever foutloos lopen zoals hij in originele staat deed.

Zo ja, dan zou ik graag willen weten wie er een goed adresje heeft met goede ervaring? (Omgeving Zoetermeer) Ik zoek niet perse het goedkoopste maar vooral gewoon iemand die het goed doet.
En last but not least, op wat voor prijsje moet ik rekenen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Dat staat er toch....
Gewoon gecrasht..

Snel en effectief :)

Haha, exact. Crashen, en klaar.

Nee gewoon het gebruikelijke, kappen eraf, andere koplamp, ander kontje, breed stuurtje.
En idd het Ram air systeem ontbreekt, de buizen iig. Het zijn nu 2 grote openingen die met een beetje plaat metaal afgewerkt zijn maar wel open zijn.

Dus misschien komt het omdat er meer lucht binnenkomt? Of op een andere manier naar binnen komt?
 
Haha, exact. Crashen, en klaar.

Nee gewoon het gebruikelijke, kappen eraf, andere koplamp, ander kontje, breed stuurtje.
En idd het Ram air systeem ontbreekt, de buizen iig. Het zijn nu 2 grote openingen die met een beetje plaat metaal afgewerkt zijn maar wel open zijn.

Dus misschien komt het omdat er meer lucht binnenkomt? Of op een andere manier naar binnen komt?
Dat weet ik niet zeker, maar het kan best.
 
Ik zou het eens proberen met ram air systeem erop. Als je al zegt dat ie sinds die fighter is niet zo lekker loopt, en hij heeft sinds dat het een fighter is die buizen niet meer. Zou ik dat eerst uitsluiten voordat we onze hersenspinsels erop los laten.
 
Ik dacht dat ram-air een toevoeging, en geen essentieel onderdeel ván het lopen van een motor was.

Ik bedoel, zonder luchtfilter(huis) rijden geeft idd andere prestaties omdat hij dan te arm loopt, afgeknepen aanzuigopeningen zorgen voor een te rijke afstelling.
Maar, ram-air buizen doen ( naar mijn weten ) niet zo veel ónder de 100? km per uur ( dat zou betekenen dat als ram-air een essentieel onderdeel was van het goed lopen van een motorfiets, de motorfiets altijd beroerd loopt in z'n 1 ) ?
 
Ik dacht dat ram-air een toevoeging, en geen essentieel onderdeel ván het lopen van een motor was.

Ik bedoel, zonder luchtfilter(huis) rijden geeft idd andere prestaties omdat hij dan te arm loopt, afgeknepen aanzuigopeningen zorgen voor een te rijke afstelling.
Maar, ram-air buizen doen ( naar mijn weten ) niet zo veel ónder de 100? km per uur ( dat zou betekenen dat als ram-air een essentieel onderdeel was van het goed lopen van een motorfiets, de motorfiets altijd beroerd loopt in z'n 1 ) ?
Ik weet er ook niet zo veel van, maar de zaak schijnt toch iets ingewikkelder te zijn dan jij beschrijft.
 
Haha, als je het wikipedia't, krijg je een harley te zien met zo'n fake turbocharger ding unit geval er op geschroefd :')

Harley_motorcycle_with_ram_air_and_cold_air_gooseneck_mounted_hypercharger_intake.jpg



Even verder goochelen leverde me wel het volgende op ( wat mij zeer plausibel leek )

"normale" luchtfilterhuizen zijn zo ontworpen dat ze ( enigszins ) koude lucht aanzuigen.
Ram-air luchtfilterhuizen halen hun lucht van de voorkant van de motorfiets ( koud )
Als je die buizen er afhaalt kan het zijn dat de overgebleven aanzuigopeningen van het luchtfilterhuis warme lucht aanzuigen.

Warme lucht aanzuigen is inderdaad niet bevordelijk voor de prestaties van een motorfiets.

Maar aan de andere kant, zou de motor dan de eerste paar kilometer wél goed moeten lopen.
 
Ram air systemen maken gebruik van het feit dat snel stromende lucht meer energie bevat. Die energie wordt vervolgens gebruikt om de statische druk in de inlaat iets te verhogen (zie het als een soort drukvulling).

Als je daarmee rommelt dan is het goed mogelijk dat de ECU denkt dat er meer lucht naar binnen komt dan dat er daadwerkelijk komt. Ik weet niet hoe geavanceerd deze motormangement systemen zijn, maar het kan goed zo zijn dat de ECU niet kan compenseren voor een afwezig ram-air systeem.

Wat voor een sensoren heeft deze motor eigenlijk in de inlaat/uitlaat zitten? Luchtmassa, luchttemperatuur, luchtdruk, lambda...etc...?

Of je de motor moet laten afstellen...? Wellicht eerst even zorgen dat de juiste inlaat/uitlaat er weer opzit en is kijken of het dan beter is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips/info! Zal inderdaad eens gaan rijden met buizen er weer op, zal alleen wel lastig zijn als je de constructie zou zien maar dat zal wel moeten lukken.

Zal het dit weekend proberen te testen en de resultaten hier delen!
 
Heb hele garage doorgespit maar kan die kl*te ram air pijpjes niet vinden... ben bang dat ze door iemand bij het grof vuil zijn gezet o.i.d.
Dus bedankt voor het meedenken maar ik rij binnenkort wel ergens langs om de mogelijkheden te bespreken. Hij moet toch af te stellen zijn lijkt mij!

Dus als iemand nog een garage kan aanraden omg. Zoetermeer dan hoor ik het graag.
 
Ram air systemen maken gebruik van het feit dat snel stromende lucht meer energie bevat. Die energie wordt vervolgens gebruikt om de statische druk in de inlaat iets te verhogen (zie het als een soort drukvulling).

Als je daarmee rommelt dan is het goed mogelijk dat de ECU denkt dat er meer lucht naar binnen komt dan dat er daadwerkelijk komt. Ik weet niet hoe geavanceerd deze motormangement systemen zijn, maar het kan goed zo zijn dat de ECU niet kan compenseren voor een afwezig ram-air systeem.

Wat voor een sensoren heeft deze motor eigenlijk in de inlaat/uitlaat zitten? Luchtmassa, luchttemperatuur, luchtdruk, lambda...etc...?

Of je de motor moet laten afstellen...? Wellicht eerst even zorgen dat de juiste inlaat/uitlaat er weer opzit en is kijken of het dan beter is.


LMM op een motorfiets? Nooit van gehoord?
map sensor icm ntc/ptc in de airbox wel..dat hebben vrijwel alle injectiefietsen lijkt me.
 
Ik dacht dat ram-air een toevoeging, en geen essentieel onderdeel ván het lopen van een motor was.

Dat klopt, maar de motor is wel iets anders afgesteld als deze ram-air heeft. Haal je zomaar dat systeem er af zonder de sproeierbezetting te veranderen en de eventuele vacuumaansluiting van de CV carburateurs weer aan te sluiten op de nieuwe constructie (bij ram-air zit de aansluiting helemaal voorin), dan loopt ie voor geen meter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan