Suzuki GSX-R 750 96' versleten koppeling?

Attila050

Die hard MF'er
25 dec 2012
322
2
Hoihoi,

Begin steeds vaker te merken dat als ik eens sportief probeer op te trekken rond de 12-13 duizend toeren, mijn toeren opeens omhoog schieten maar de snelheid niet.
Duidelijk een slippende koppeling, nou ben ik nog een groentje in de motorwereld en vroeg ik mij wat dingen af;

Is dit makkelijk zelf te doen? (Ik heb een werkplaatshandboek)

Nu ben ik dus benieuwd wat er dan allemaal vervangen moet worden. Puur de platen of komen er nog meer dingetjes bij kijken wat in principe dan ook gelijk ''af'' is?

En wat is een aan te raden merk?

Heb al wat op ebay gevonden.. voor 140euro of is dit niet nodig:

EBC koppelingsplaten
EBC stalen ringen
EBC versterkte veren
Athena Koppeling pakking
 
Een motor van 18 jaar oud mag best een versleten koppeling hebben.
Ik vind het een goed idee om platen en veren tegelijk te vervangen, dan ben je er in een keer vanaf.
 
Hoihoi,

Begin steeds vaker te merken dat als ik eens sportief probeer op te trekken rond de 12-13 duizend toeren, mijn toeren opeens omhoog schieten maar de snelheid niet.
Duidelijk een slippende koppeling, nou ben ik nog een groentje in de motorwereld en vroeg ik mij wat dingen af;

Is dit makkelijk zelf te doen? (Ik heb een werkplaatshandboek)

Nu ben ik dus benieuwd wat er dan allemaal vervangen moet worden. Puur de platen of komen er nog meer dingetjes bij kijken wat in principe dan ook gelijk ''af'' is?

En wat is een aan te raden merk?

Heb al wat op ebay gevonden.. voor 140euro of is dit niet nodig:

EBC koppelingsplaten
EBC stalen ringen
EBC versterkte veren
Athena Koppeling pakking
Vindt de koppeling ook niet fijn als je dit regelmatig doe.
 
Laatst bewerkt:
Begin steeds vaker te merken dat als ik eens sportief probeer op te trekken rond de 12-13 duizend toeren, mijn toeren opeens omhoog schieten maar de snelheid niet.

Als je met een gsx-r zonder verlengde achterbrug met zo veel toeren denkt sportief weg te rijden dan zou ik eerst maar eens leren sportief te rijden. Nu vern**k je je koppeling alleen maar en dan is het niet gek dat je na een aantal van dit soort "pogingen" last van een slippende koppeling gaat krijgen
 
Als je met een gsx-r zonder verlengde achterbrug met zo veel toeren denkt sportief weg te rijden dan zou ik eerst maar eens leren sportief te rijden. Nu vern**k je je koppeling alleen maar en dan is het niet gek dat je na een aantal van dit soort "pogingen" last van een slippende koppeling gaat krijgen

Ik rij ook wel eens weg met een achterlijk hoog toerental, vooral bij sprintjes tegen mensen die beweren dat ze meer koppel hebben en dus sneller weg zijn bij het stoplicht.

Ik wil niet zeggen dat het goed is voor je koppeling, maar ik durf wel te stellen dat je dit toch wel 10 keer moet kunnen doen met een koppeling.

Maar zoals gezegd, het is een 18 jaar oude fiets, dan mag het toch wel een keer?
 
Antwoord op je vragen....

1: Koppeling open maken en platenpakket+veren eruit halen.
2: stalen platen checken (verbranding), dikte en of ze nog recht zijn. Specs zie wph
3: dikte koppelingsplaten opmeten. Specs zie wph, maar zal wel vervangen moeten worden...
4: lengte veren opmeten.

Alles vervangen wat niet meer binnen spec zit.

Pakking vervangen als de oude beschadigd is.

Succes
 
@jawa634rijder:

0. Olie uit je blok laten
...
5. Pakking gewoon altijd vervangen. Je moet wel heel veel geluk hebben als die zonder problemen los komt.
6. Alles weer dicht maken. Alle bouten met het juiste moment vastzetten.
7. Oliefilter vervangen. Vul de nieuw eerst met olie voordat je hem vastschroeft.
8. Nieuwe (motorfiets)olie erin.

:)

Je kan smokkelen met de olie. Als je je motor schuin tegen een muur zet, dan gaat de olie naar de andere kant van het blok. Dan kun je het kapje losmaken zonder de olie eruit te laten. Heb ik laatst ook zo gedaan met mijn CBR900RR.

Maar goed, als je olie toch oud is kun je het er net zo goed eerst uithalen.
 
Ik rij ook wel eens weg met een achterlijk hoog toerental, vooral bij sprintjes tegen mensen die beweren dat ze meer koppel hebben en dus sneller weg zijn bij het stoplicht.

Ik wil niet zeggen dat het goed is voor je koppeling, maar ik durf wel te stellen dat je dit toch wel 10 keer moet kunnen doen met een koppeling.

Inderdaad. En zo erg slijt die koppeling er ook niet van hoor. Het is een natte koppeling, dus die verbrand niet zo heel snel.

Bij de start van een race rij je weg in de 2e versnelling. Je motor op iets van 7 a 8000 rpm (de helft van het toerenbereik), en met je koppeling de kracht op je achterwiel zo regelen dat je niet in een wheelie eindigt (of je voorwiel in ieder geval niet te hoog de lucht in gaat_. Eventueel voetje op de achterrem om je voorwiel te laten zakken wanneer hij te ver omhoog komt.

Als je een droge koppeling hebt, dan moet je iets meer oppassen. Die verbranden wat sneller. Vandaar dat zelfs Ducati's tegenwoordig een natte koppeling hebben.
 
Nee goh, en er staat toch duidelijk, ''Als ik dit EENS doe'' dus niet regelmatig. Tevens zijn deze motoren er wel op gemaakt om dit eens te kunnen doen..

GROMM!!
Niet toehappen ;)


vwb je koppeling.
Pakking en voeringsplaten kan je sowieso wel bestellen.
paar planken onder je achter wiel zetten en de motor op de standaard zetten (wel even de stabiliteit en balans testen haha, dat je motor niet omvalt straks).

Dan de metalen platen checken op verkleuring en dikte.
Veren opmeten of deze ontspannen de juiste lengte nog hebben.

nieuwe voerings pakket de nacht ervoor al in de olie laten weken.

Dan het hele zooitje terug monteren volgens de WPH.
 
Als je een droge koppeling hebt, dan moet je iets meer oppassen. Die verbranden wat sneller. Vandaar dat zelfs Ducati's tegenwoordig een natte koppeling hebben.

Dat heeft er verder weinig mee te maken, dacht niet dat bv bmw bekend staat om verbrande platen :N
De reden voor de overstap (o.a. bmw, ducati, morini) is dat dit een bijzonder compacte en licht te bedienen slipper clutch is (of anti-hop, wat je wil)
http://www.adige.eu/public/ENG/products/aptc.asp
 
Laatst bewerkt:
Als je al wat langer rijd met die "slippende" koppeling zou ik zeggen dat je ervan uit kan gaan dat je je stalen platen ook kan vervangen. Bij m'n broertje met zijn 600 was dit al het geval nadat hij thuis aankwam en we hem open trokken. Inderdaad als je hem goed scheef zet kan je de olie erin laten zitten. Verder niet vergeten de koppeling na het vernieuwen goed af te stellen opnieuw. Kabelspeling etc. Als de speling namelijk al een keer bijgesteld is, slipt je nieuwe sowieso gelijk weer moeilijk. Let trouwens op met het bestellen van te goedkope koppelings materialen aangezien er nog wel is een foutje in kan zitten kwa dikte. Mijn broertje kon hem een dag later weer open maken omdat de diktes niet klopte.
 
Oh. Zwaardere veren is eigenlijk helemaal niet nodig. Je moet je realiseren dat daardoor je koppelingshendel ook zwaarder zal gaan. Ik kreeg bij mijn EBC setje wel zwaardere veren mee, maar ik heb de originele terug gezet. Met zwaardere veren denk ik dat je koppelingsplaten wel ietsje langer mee zullen gaan. Maar ik vind comfort belangrijker. :)

Bij mijn EBC platen kreeg ik de instructie om na montage de motor in z'n 1 te zetten, de voorrem in te knijpen en de koppeling op te laten komen zodat de platen tegen elkaar aan wreven. Dit om braampjes en uitstekend koppelingsmateriaal af te slijpen. Dat heb ik gedaan. Maar toch heeft het nog wel een paar woon-werk ritjes geduurd (3 of 4) voordat de knal van vrij naar 1 niet meer zo hard was.

Ook is het het beste om de koppelingsplaten voor de montage even een paar uur in een oliebadje te leggen, voordat je ze gaat monteren. Als je dat niet doet, loop je een (kleine) kans dat de platen bij de eerste rit al verbranden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan