Startproblemen xj600 (51J)

bibaboeba

MF'er
25 jan 2013
123
0
Utrecht
Beste mf'ers,
Mijn xj600 uit 1985 start de laatste tijd verschrikkelijk slecht.
Ik dacht dat het aan de accu lag omdat mijn knipperlichten ook raar deden. Ze gaan namelijk steeds langzamer knipperen als ik langzamer ga rijden en vallen soms zelfs uit. Het lijkt alsof ze dan gewoon te weinig spanning krijgen. Omdat ik dacht dat het aan mijn accu lag heb ik deze vervangen voor een nieuwe yuasa yumicron. Ook hangt de accu iedere nacht aan de optimate 4 dus hier ligt het niet aan. Toch zijn de problemen niet opgelost:
-Als hij even heeft stil gestaan start hij slecht, soms pas na een paar minuten proberen, soms niet.
-De startmotor Lijkt wel voldoende toeren te maken.
-Bij aanduwen slaat hij gelijk aan.
-Bij een warme motor start hij gelijk.

Is er iemand die enig idee heeft waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Beste mf'ers,
Mijn xj600 uit 1985 start de laatste tijd verschrikkelijk slecht.
Ik dacht dat het aan de accu lag omdat mijn knipperlichten ook raar deden. Ze gaan namelijk steeds langzamer knipperen als ik langzamer ga rijden en vallen soms zelfs uit. Het lijkt alsof ze dan gewoon te weinig spanning krijgen. Omdat ik dacht dat het aan mijn accu lag heb ik deze vervangen voor een nieuwe yuasa yumicron. Ook hangt de accu iedere nacht aan de optimate 4 dus hier ligt het niet aan. Toch zijn de problemen niet opgelost:
-Als hij even heeft stil gestaan start hij slecht, soms pas na een paar minuten proberen, soms niet.
-De startmotor Lijkt wel voldoende toeren te maken.
-Bij aanduwen slaat hij gelijk aan.
-Bij een warme motor start hij gelijk.

Is er iemand die enig idee heeft waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor het meedenken!


Kraan voor het starten op de PRI stand zetten...of een elektrische pomp monteren.
 
als de motor bij aanduwen wel gelijk start dan is het een spanningsprobleem.
en dat kan zijn omdat de accu te zwak is, of de startmotor vraagt teveel vermogen omdat deze versleten is.
 
ik ben net even aan het meten geweest en het voltage valt inderdaad ontzettend terug op het moment dat ik probeer te starten. Zal dus denk ik de startmotor maar eens uit elkaar moeten halen...
 
Heb de startmotor getest en deze doet het prima, heb hem voor de zekerheid toch ook maar even volledig uit elkaar gehad, schoongemaakt en gesmeerd. Zal morgen kijken of dit toch geholpen heeft maar ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken.
 
Hier heb ik ook aan zitten denken maar ik heb het schema er even bijgepakt en volgens mij regelt deze alleen de spanning vanaf de dynamo. Dit zou dus geen effect moeten hebben op de spanning die de cdi van de accu krijgt. Of zie ik dit verkeerd?
Dat zie je verkeerd.

Zie de links hierboven.

Eerst laadsysteem checken, dan de rest.
 
Spanningsregelaar overleden/aan het overlijden?


waarom denk je dat? Koude start is op je accu, je dynamo doet dan nog nagenoeg niets en je spanningsregelaar dus ook niet.

Heb je nieuwe borstels in die startmotor gezet? Zit er geen sluiting in de startmotor? Als ie dmv aanduwen gelijk aanslaat is je startmotor het probleem. Daarvan zijn de koolborstels versleten of zit er sluiting in. Hoever zakt je accuspanning als je start? Als je accu niet beneden de 9,5 volt zakt moet ie gewoon aanslaan. Met een nieuwe goed geladen accu moet je startmotor echt rondvliegen. De xj600 is in principe niet onderbemeten wat betreft startcapaciteit.
 
Heb een week geleden nog het laadsysteem gecontroleerd (voordat ik een nieuwe accu gehaald heb) Deze lade toen netjes met 14-15 volt. Ik zal gelijk even het voltage tijdens starten meten, laat ik dan gelijk wel even weten...
Heb overigens gister dus de hele startmotor uit elkaar gehaald. De koolborstels vielen ruim binnen de marge. Heb ook alles nagemeten en niks raars gevonden.
 
waarom denk je dat? Koude start is op je accu, je dynamo doet dan nog nagenoeg niets en je spanningsregelaar dus ook niet.
Een startmotor loopt altijd via de accu, totdat deze aanslaat. Als de spanningsregelaar zowat niets doorgeeft aan de accu wordt de accu ook niet opgeladen. Een warme start heb je meestal niet zoveel nodig om aan te slaan, een oude motor met koude start des te meer. Ik zou het laadsysteem doormeten.
 
yep - en voor de zekerheid een keer proberen je startrelais te overbruggen (ff een schroevendraaier over de twee contactpunten) en kijken of ie dan wel start - meteen even reinigen die aansluitingen
 
Okeeee, Heb even de spanning tijdens het starten gemeten en dit was ongeveer 10.0 volt.
Hij startte overigens ook na een tijdje.. Misschien toch geen elektrisch probleem maar een slechte afstelling van de carbs o.i.d.? Overigens wel vreemd dat hij het bij aanlopen dan wel gelijk doet.

Gelijk de spanning bij lopende motor even gemeten en deze ligt nog steeds zo rond de 14.5 volt. Hij gaat op toeren wel iets omlaag naar zon 13.7.
 
Laatst bewerkt:
in dit geval is het wel spannend.
zet er maar eens een accu bij met startkabels.

en nu ik de openingspost weer eens lees, meet de laadspanning eens over langere tijd.
een spanningsregelaar kan minder werken naarmate deze warmer word.
 
Laatst bewerkt:
En waar zou dat aan kunnen liggen dan? het lijkt me vreemd dat het aan de accu zou liggen aangezien ik om dit probleem een nieuwe accu heb gekocht en het probleem precies hetzelfde blijft.
 
in dit geval is het wel spannend.
zet er maar eens een accu bij met startkabels.
Een stukje van een accuboer genaamd Miton:
Echter soms komt een accu probleem alleen aan het licht met een goede vermogens test.U kunt die test, in principe,
ook in het voertuig zelf uitvoeren. Als u de motor van het voertuig laat starten dan mag de accuspanning tot ongeveer
10 volt zakken. Als de spanning veel dieper zakt dan is, of de accu defect, of de motor vraagt veel te veel stroom voor
het ronddraaien. Om dit verder te kunnen bepalen is een degelijke ampère meter noodzakelijk.

Nu wil ik niet zeggen dat het bovenstaande de absolute waarheid was, maar eerlijk weet ik ook niet beter dan het bovenstaande. Zakken onder de 10V=accu overleden.
 
het ene voertuig is de andere niet.
sommige motoren hebben wat hogere spanning nodig dan andere.
en volgens jouw info is 10 volt net de grens, en dat is hier nu net het geval.
dus gewoon even proberen met een goede accu erbij, dan weet je het zeker.
 
Gelijk de spanning bij lopende motor even gemeten en deze ligt nog steeds zo rond de 14.5 volt. Hij gaat op toeren wel iets omlaag naar zon 13.7.


Hier zit je probleem, als je meer toeren gaat maken mag de spanning niet zakken, die moet constant blijven op de hoogste waarde, meestal 14,5 volt.
Of je moet de koplamp aangedaan hebben, dan zakt ie weer iets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan