particulier kopen

Ik denk dat Hicham en AadmanZ heel verstandige dingen zeggen. Zoek eerst eens uit welke motor je vriend zou willen hebben, en kijk eens op motorshopper en marktplaats wat er zoal voor zo een ding wordt gevraagd. Kijk dan eens bij dealers (of ga naar de beurs in Utrecht, daar staan er een heleboel in het echt) en kijk wat het prijsverschil is. Houd er rekening mee dat er particulier nog wel wat van af te praten is ook, en dat een dealer vaak "afleverkosten" vraagt. Dat prijsverschil, dat is dus wat je gaat betalen voor de garantie van de dealer. Vind je het absoluut belangrijk om 6 maanden garantie te hebben, dan is de zaak helder; ga naar een dealer. Heb je iemand mee die de motor kan beoordelen (of laat en aankoopkeuring uitvoeren, door bv Erik van Lent)ga dan particulier shoppen en pak de winst. Denk er wel aan dat elke gebruikte motor die een dealer heeft staan ook van een particulier afkomstig is. Als je geluk hebt is de motor daar ooit gekocht en weer ingeruild en kent de dealer de historie, maar meestal is dat niet het geval. Het is dus niet zo zwart/wit als je denkt, zo van particulier bedondert de zaak, dealer geeft garantie dus is die goed.
 
Het ligt er ook een beetje aan in welke prijsrange je kijkt denk ik. Een motor van een paar honderd euro koop je gewoon particulier imo. Wordt het ~5000 euro of meer, dan zou ik zelf eerder geneigd zijn om naar een dealer te gaan
 
een vriend van me wil morge een motor kopen particulier ik zei dat ie beter naar een zaak kon gaan
Wat zijn jullie meningen hier over

particulier en ongeacht je technisch inzicht een kenner meenemen. Extra paar ogen zijn altijd objectiever namelijk.

Ik heb 2x een motor gekocht bij motorzaken (waarvan een grote franchise) waar veel mis mee was en 1x bij een eerlijke particulier.
 
Er zit ook verschil tussen een merkdealer en een handelaar. De merkdealer verkoopt over het algemeen redelijk jonge motoren van de merken die hij zelft voert en de kans is erg groot dat hij die motor ook al tijden in onderhoud heeft gehad. Dat merkt je vanzelf als hij aangeeft de historie te kennen. Zo'n motor is naar mijn menig het meer dan waard om wat meer te betalen dan bij een particulier.

Koop je bij een handelaar die vaak een heel brede collectie en die motoren overal vandaan haalt (buitenland, particulieren, inruil, motoren van merkdealers die ze zelf niet in de showroom willen zetten), dan wordt het al meer een gok. Je kunt geluk hebben, je kunt ook pech hebben, net als bij een particulier. En als je pech hebt hangt het er heel erg vanaf hoe goed de service van die handelaar is. Sommigen zijn goudeerlijk, sommige zijn op het ranzige af. En dan ben je echt niet beter af dan bij een particulier.
 
Mijn ervaring is dat (als je een beetje technisch bent en je een normaal fatsoenlijk functionerend breintje hebt), je beter particulier kunt kopen, omdat je bij dealers/handelaren altijd driedubbeldwars meer moet betalen alleen maar omdat dat mooie brommertje achter gelapt glas en op een mooi gepoetst vloertje staat. Oh ja, en de koffie is gratis pffff ;).
 
Laatst bewerkt:
Ik zie genoeg motoren bij dealers staan met kapschade, barsten in de kuipen welke moeilijk te zien zijn, versleten remblokken e.d.. Een leek zou dat niet snel zien, maar betaald wel de volle pont. Dus een dealer is zeker niet altijd beter! En dan nog die kosten rijklaar maken aka ff een doekje over de tank... Zelfs bij bijna nieuwe motoren durven ze dat nog te vragen.
 
Ik zie genoeg motoren bij dealers staan met kapschade, barsten in de kuipen welke moeilijk te zien zijn, versleten remblokken e.d.. Een leek zou dat niet snel zien, maar betaald wel de volle pont. Dus een dealer is zeker niet altijd beter! En dan nog die kosten rijklaar maken aka ff een doekje over de tank... Zelfs bij bijna nieuwe motoren durven ze dat nog te vragen.

Hangt erg van de dealer, mijn ervaring bij kosten rijklaar maken van twee tweedehands gekochte motoren dat dat was inclusief vervanging van versleten banden en in het geval van de Transalp ook vervanging van de kettingset.

En bij nieuwe motoren ligt er iets heel anders achter die kosten rijklaar maken. Daarmee wordt de catalogusprijs gedrukt en dat is belangrijk voor degenen die een auto/motor van de zaak rijden, hun bijtelling wordt lager. Voor auto's uiteraard vaker een punt dan voor motoren.
 
Er zit ook verschil tussen een merkdealer en een handelaar. De merkdealer verkoopt over het algemeen redelijk jonge motoren van de merken die hij zelft voert en de kans is erg groot dat hij die motor ook al tijden in onderhoud heeft gehad. Dat merkt je vanzelf als hij aangeeft de historie te kennen. Zo'n motor is naar mijn menig het meer dan waard om wat meer te betalen dan bij een particulier.

Koop je bij een handelaar die vaak een heel brede collectie en die motoren overal vandaan haalt (buitenland, particulieren, inruil, motoren van merkdealers die ze zelf niet in de showroom willen zetten), dan wordt het al meer een gok. Je kunt geluk hebben, je kunt ook pech hebben, net als bij een particulier. En als je pech hebt hangt het er heel erg vanaf hoe goed de service van die handelaar is. Sommigen zijn goudeerlijk, sommige zijn op het ranzige af. En dan ben je echt niet beter af dan bij een particulier.
Dat over het algemeen is meteen het probleem, er zijn best een hoop rotte appels en iedereen ruilt wel eens verkeerd in.. Wie beoordeelt meestal een inruilmotor? 9 van de 10 keer is dat de verkoper en niet een monteur.

Garantie is kansberekening: hoe groot is de kans dat er iets fout gaat in die eerste paar maanden en wat kost het me als bedrijf om dat te repareren?
Diezelfde afweging kun je als koper ook maken: wat betaal ik extra bij een motorzaak en wat krijg ik daar dan voor?

Mensen denken vaak dat garantie betekent dat een motor (of auto) beter is dan een zonder. Het is (meestal) dezelfde motor die je particulier koopt, alleen is er nu een bedrijf wat zegt dat als er iets stuk gaat, dat zij het dan voor je oplossen.
Soms wordt een motor nog even nagekeken of krijgt hij een beurt(je) voordat hij de verkoop in gaat, maar heel vaak wordt hij alleen maar gepoetst.

Maaarrrrrr heel vaak denken particulieren dat ze dezelfde prijzen kunnen vragen als dealers en is het prijsverschil tussen iets kopen bij een nette en betrouwbare motorzaak en de snelle handel van een "particulier" op marktplaats die "af en toe" eens een motor "opknapt" niet zo groot..
 
Ik merk wel dat particulier verkopen van een motor in de duurdere prijsklasse niet meevalt...dan betalen mensen blijkbaar liever een paar duizend euro meer bij de officiële dealer.
 
Ik merk wel dat particulier verkopen van een motor in de duurdere prijsklasse niet meevalt...dan betalen mensen blijkbaar liever een paar duizend euro meer bij de officiële dealer.
Tja, hoe hoger de prijs hoe hoger het risico denken mensen dan.. Ook wel logisch, want voor een particulier is het al zijn spaargeld, voor een dealer is het voorraad.

Kijk maar eens hoeveel mensen een huis alleen met een makelaar durven verkopen/kopen. Die gasten geven helemaal 0,0 garantie, maar toch geeft het mensen een gevoel van veiligheid.

Daarnaast verkopen dealers ook weinig momenteel en zij kunnen een motor inruilen en jij als particulier hebt daar geen zin in.
 
Tja, hoe hoger de prijs hoe hoger het risico denken mensen dan.. Ook wel logisch, want voor een particulier is het al zijn spaargeld, voor een dealer is het voorraad.

Kijk maar eens hoeveel mensen een huis alleen met een makelaar durven verkopen/kopen. Die gasten geven helemaal 0,0 garantie, maar toch geeft het mensen een gevoel van veiligheid.

Daarnaast verkopen dealers ook weinig momenteel en zij kunnen een motor inruilen en jij als particulier hebt daar geen zin in.

Dat is helemaal waar
 
Hangt erg van de dealer, mijn ervaring bij kosten rijklaar maken van twee tweedehands gekochte motoren dat dat was inclusief vervanging van versleten banden en in het geval van de Transalp ook vervanging van de kettingset.

En bij nieuwe motoren ligt er iets heel anders achter die kosten rijklaar maken. Daarmee wordt de catalogusprijs gedrukt en dat is belangrijk voor degenen die een auto/motor van de zaak rijden, hun bijtelling wordt lager. Voor auto's uiteraard vaker een punt dan voor motoren.

Dat hangt ook wel van de dealer af. En zaken zoals banden zullen ook wel vervangen worden maar het gebeurt ook vaak dat minder zichtbare slijtageonderdelen lekker blijven zitten als ze niet heel lang meer mee kunnen. En bij een motor in goede staat worden deze kosten ook gewoon doorgerekend.
Ik geloof nooit dat de wiellagers en zo gecheckt worden bij elke motor die weg gaat.

Ik vind dat je toch wel van een dealer mag verwachten dat hij een goede motor af levert zonder losse kappen e.d.



Bij auto's kan ik deze truck met de bijtelling wel voorstellen.
 
Particulieren zijn altijd goedkoper, sommige handelaren zijn getraind om je te naaien. Mijn ervaringen tot nu toe zijn goed danwel beter dan van pushende liegende kneuzen als jager of hp... of gingen we geen namen noemen :p
 
Particulieren zijn altijd goedkoper, sommige handelaren zijn getraind om je te naaien. Mijn ervaringen tot nu toe zijn goed danwel beter dan van pushende liegende kneuzen als jager of hp... of gingen we geen namen noemen :p
Ik koop ook bijna altijd particulier, maar ik ben het niet met je eens.
Ik ben bereid om een bepaald risico te nemen en voel me daar goed bij, een ander is dat niet, en voelt zich beter bij wat garantie.

Dat sommige dealers en handelaren niet even netjes zijn is een ander verhaal.
 
Ik kies liever een combi van beide. Ik koop particulier en laat hem even nakijken bij een dealer. Koste me de laatste x 5 tientjes en zo weet ik zeker dat alles waar ik geen verstand van hebt wel gecheckt is.
 
Ik koop ook bijna altijd particulier, maar ik ben het niet met je eens.
Ik ben bereid om een bepaald risico te nemen en voel me daar goed bij, een ander is dat niet, en voelt zich beter bij wat garantie.

Dat sommige dealers en handelaren niet even netjes zijn is een ander verhaal.

Ik ben het helemaal met je eens hoor ik koop zelf ook liever bij een dealer, sterker nog mijn laatste koop was bij een dealer. Inderdaad vanwege de garantie.

Het duurt tegenwoordig alleen te lang om een dealer te vinden die zich een beetje normaal weet te gedragen. Ik heb de laatste dealer die wel netjes handelde ook gewoon complimenten gegeven op de manier van handelen. Het is immers niet vanzelfsprekend meer vooral niet in de randstad.

Wellicht zit het verschilt in het feit dat een dealer de druk van zijn baas en kosten van panden etc. in zijn nek voelt hijgen. Dit laatste heb je bij een particulier vaak niet.

Met garantie heb je een punt inderdaad, maar koop je een motor zonder garantie dan kan en zal de gemiddelde dealer je net zo hard naaien als een particulier dat zou kunnen...
 
Dat over het algemeen is meteen het probleem, er zijn best een hoop rotte appels en iedereen ruilt wel eens verkeerd in.. Wie beoordeelt meestal een inruilmotor? 9 van de 10 keer is dat de verkoper en niet een monteur.

Garantie is kansberekening: hoe groot is de kans dat er iets fout gaat in die eerste paar maanden en wat kost het me als bedrijf om dat te repareren?
Diezelfde afweging kun je als koper ook maken: wat betaal ik extra bij een motorzaak en wat krijg ik daar dan voor?

Mensen denken vaak dat garantie betekent dat een motor (of auto) beter is dan een zonder. Het is (meestal) dezelfde motor die je particulier koopt, alleen is er nu een bedrijf wat zegt dat als er iets stuk gaat, dat zij het dan voor je oplossen.
Soms wordt een motor nog even nagekeken of krijgt hij een beurt(je) voordat hij de verkoop in gaat, maar heel vaak wordt hij alleen maar gepoetst.

Maaarrrrrr heel vaak denken particulieren dat ze dezelfde prijzen kunnen vragen als dealers en is het prijsverschil tussen iets kopen bij een nette en betrouwbare motorzaak en de snelle handel van een "particulier" op marktplaats die "af en toe" eens een motor "opknapt" niet zo groot..

helemaal mee eens dat hetniet zo zwart wit is... daarbij weet ik dat hwt in de autobranche gebruikelijk is om een verzekering tegen garantie gevallen of te sluiten.. maw. dealer van gebruikte auto's betaald een premie per maand onder de voorwaarde dat wanneer hij voor een klant een garantie reaparatie moet doen hij de gemaakte kosten kan claimen. dit bewijst dus alleen maar dat een dealer het risico neemtdat er binnen de garantieperiode niks kapot gaat en hij dus niet pet definitie alles wat kapot of versletten is vervangt.
 
ik heb de sp1 9 jaar geleden ook particulier gekocht zelfs zonder ik er een meter op had gereden van te voren lol.
was een aardige kerel speet hem ook dat ie de sp weg moest doen.
was geen miskoop nooit geen stukken, alleen een keer een kapotte dynamo
 
En dan heb je garantie, gaat die kapot... denk je dat een zaak dan alle aandacht en liefde er in gaat steken? een goeie natuurlijk wel maar daar zijn er niet veel meer van. Uit ervaring van een bekende kan ik spreken... motor 3 kee weg geweest ofzo en 4 maand daar totaal gestaan en nog nie in orde.
 
Heb nog nooit bij een zaak een motor gekocht en nog nooit spijt van gehad dat ik dit niet heb gedaan.

Bij een auto heb ik er 1 keer spijt van gehad maar dat was meer omdat ik niet wilde luisteren naar degene die er meer verstand van heeft als ik.

Wie niet horen wilt moet voelen, zeg maar.
 
Ik zou niet zo snel een particulier kopen. :Y



Wat is trouwens zijn budget? Dat maakt ook wel uit denk ik...

Ik koop mijn auto's/motoren in verschillende prijsklassen en zowel bij particulieren als bedrijven. En heb wisselende ervaringen. Dus zegt allemaal niet heel veel.
Bij een extern bedrijf laten bekijken (liefst bij je vaste monteur) is altijd goed!
 
Laatst bewerkt:
De andere kant van het particulier kopen is ook, soms scheelt het wel 1000 euro.
Voor die 1000 euro kan er aardig wat kapot gaan voor dat je op de zelfde prijs uit komt als de dealer.
 
Ik kies liever een combi van beide. Ik koop particulier en laat hem even nakijken bij een dealer. Koste me de laatste x 5 tientjes en zo weet ik zeker dat alles waar ik geen verstand van hebt wel gecheckt is.

Maar dan heb je hem dus wel al gekocht. Als er dan b.v. een versleten balhoofdlager gevonden wordt kun je niet meer terug om die kosten van de verkoopprijs af te onderhandelen. Dan ben je 50 euro kwijt aan het onderzoek en nog eens de kosten van een nieuw balhoofdlager.

Dan zou ik eerder iemand meenemen die er verstand van heeft of vooraf een aankoopkeuring laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Een goede motor, is een goede motor. Ik heb tot op heden alleen particulier gekocht. Onderhoud moet bewijs van zijn (bonnetjes), verder is technische kennis van belang. Een goede proefrit en goed de slijtage onderdelen inspecteren zijn erg belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan