11KW 125cc opvoeren

jimowns

Rookie
16 feb 2014
3
0
kapellen
Beste forum leden,

Een paar maanden geleden heb ik mij een 4 takt aangeschaft met een cilinderinhoud van 125cc, van het merk Generic.
Deze heeft een topsnelheid van maximum 90km/h.
En op papier staat dat die 110km/h kan halen.

Nu wil ik deze opvoeren zodat ik meer dan 120km/h zou halen om er meer plezier mee te beleven.
Ik weet dat het goedkoper is om een zwaardere moto aan te schaffen.
Maar toch wil ik deze moto bijhouden en zelf er veel aan sleutelen ;) .

Maar mijn vragen zijn als gevolgd, vermits ik wil bijleren van Mechanica over moto's.


1) Waar bevind de begrenzing bij een 125cc 4takt als deze begrenst zou zijn?

2) Is het mogelijk om bepaalde zaken te veranderen zoals carburator, sproeier, luchtfilter, ... om sneller te kunnen rijden, zonder de cilinderinhoud te doen vergroten?

3) Als ik mijn cilinder laat uitboren naar een 200cc of 300cc, welke stukken moeten dan vervangen worden omdat mijn inhoud groter geworden is?


Mvg, Jim ;)
 
Ja ik wil mijn motor opvoeren.

Maar ik wil gewoon weten aan de hand van die vragen hoe het in elkaar steekt, niet over een specifieke moto maar gewoon in algemeen over Enduro/cross modellen 4takt.
 
Je gaat je motor opvoeren zodat deze meer dan 11kw levert. Dan rijd je dus zonder geldig rijbewijs. Kan je net zo goed een echter een motor rijden als je toch al illegaal bezig bent.

Levensgevaarlijk dat men deze vervoersmiddelen de snelweg op laat gaan met een vmax van 90kmph.
 
Als je begint met de hoofdsproeier te vervangen voor een hoofdsproeier met een groter gat dan komt er meer benzine in en meer benzine is meer vermogen.
Lijkt mij heel erg eenvoudig, op de sproeier staat een nummertje bv #85 dan ga je er een indioen met nummertje #170.
 
Als je begint met de hoofdsproeier te vervangen voor een hoofdsproeier met een groter gat dan komt er meer benzine in en meer benzine is meer vermogen.
Lijkt mij heel erg eenvoudig, op de sproeier staat een nummertje bv #85 dan ga je er een indioen met nummertje #170.

Zo werkt het volgens mij niet :)
Motorblok helemaal uit elkaar.
Krukas laten uitbalanceren
Hetere nokkenas erin
Alle kanalen polijsten
Kop afdraaien voor compressieverhoging
Zwaardere klepveren
Stuggere koppelings veren
Carburator afstellen op vermogensbank. btw er staat er een te koop hier.

enz. enz.
Succes met je zoektocht naar onderdelen, maar m.i. kan je beter of een ander blok onder leggen of een andere motor kopen.

Ps.
Je bent toch niet de Belg waarvan ik de naam vergeten ben?
 
Zo werkt het volgens mij niet :)
Motorblok helemaal uit elkaar.
Krukas laten uitbalanceren
Hetere nokkenas erin
Alle kanalen polijsten
Kop afdraaien voor compressieverhoging
Zwaardere klepveren
Stuggere koppelings veren
Carburator afstellen op vermogensbank. btw er staat er een te koop hier.

enz. enz.
Succes met je zoektocht naar onderdelen, maar m.i. kan je beter of een ander blok onder leggen of een andere motor kopen.

Ps.
Je bent toch niet de Belg waarvan ik de naam vergeten ben?

Inlaat kanalen niet polijsten, als je dat wel doet krijg je het effect zoals regen op een auto ruit.

Benzine blijft dan aan de wand kleven en vormt dikke druppels, slecht voor het vermogen dus ;)
 
Dikkere uitlaat en een grotere carburateur is een goed begin.
Cilinder opboren zou mogelijk zijn, maar ik denk dat je blij mag zijn als je tot 175cc gaat komen dan..
Andere nokkenas kan ook, mits die verkrijgbaar is, een laten maken wordt een dure grap!

Mocht je dit allemaal gaan doen moet je hopen dat je blok dit aan kan.

Waarom moet men in godsnaam het bouwjaar en type weten om advies te kunnen geven over het opvoeren van zo'n ding?
 
De rest heeft het al gezegd, en ik zeg het nog een keer: "Dit is een stom idee", en, "verwacht geen wonderen".

Nu dat er uit is:

antiek tweetact blok d'r in

Oude 125cc tweetacten zijn met een heel andere insteek ontworpen dan het product waar je nu op rijd. Niets 11 KW restrictie. Niets euro-norm. Dit waren de lesmotoren van potentiele bazen.


meer cilinderinhoud
Meer longinhoud creëren is geld-resultaats gewijs de meest aantrekkelijke optie. Dat je krukas en kruktap ontworpen zijn voor 125cc/11KW betekend dat 300cc simpelweg niet gaat gebeuren. Maar niets staat 150cc in de weg.

meer longinhoud vullen met meer benzine
De fabrikant moet zich houden aan emissienormen, jij niet: Daar kun je je voordeel mee doen. Let

meer toeren
Want vermogen = koppel X toerental. Indien je het maximum toerental 500 of 1000 toeren op kunt schuiven omdat je jezelf niet druk hoeft te maken om geluidsproductie, is dat meegenomen.

eindaandrijving
Een supermotard zal door zijn vorige eigenaar allicht voorzien zijn van een kettingset die qua overbrenging meer gericht is op koppel i.p.v. snelheid. Een paar tandjes minder op het achterste kettingwiel zal een hogere topsnelheid tot gevolg hebben.
 
antiek tweetact blok d'r in

Oude 125cc tweetacten zijn met een heel andere insteek ontworpen dan het product waar je nu op rijd. Niets 11 KW restrictie. Niets euro-norm. Dit waren de lesmotoren van potentiele bazen.

Ik ben het helemaal eens met je 125cc 2-takt standpunt, alleen minder handig dat je dan een filmpje pakt van een 150cc 4-takt om iemand te overtuigen _O-
22pk uit een 150cc competitie 2-takt zou niet best zijn (dan heb je als motorbouwer in ieder geval niet je best gedaan) ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan