trike achteras constructie ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.191
435
omg. den bosch
ik ben voornemens om volgend jaar een project op te starten met een BMW k1100.
de bedoeling is, om hier een trike van te bouwen, waarvoor ik een paar bijzondere dingen in gedachte heb.
zoekende op het net kwam ik een paar plaatjes tegen van zo'n trike (lang niet zo mooi als ik wil :)) waarbij ik mij af vroeg hoe ze de aandrijving op de achteras hebben gemaakt, dit is namelijk op geen v/d foto's goed te zien.
dus mijn vraag, weet iemand van jullie dit wellicht ?

alvast dank voor de reacties.

sam_0615.jpg
 
zou het echt zo erg zijn dat er niet mee te sturen is ? ik had voor de totale breedte 90 cm. in gedachten, dat is vrij smal, maar daardoor wellicht met een starre as beter te sturen.

edit: kan je met een diff. wel goed "driften" ?
 
Laatst bewerkt:
Hoe denk je dan een bocht te maken?

Door te sturen.


Zonder differentieel heb je een wat grotere draaicirkel en meer bandenslijtage maar er valt prima mee te rijden.

Quads, oude gedreven zijspannen, 250cc buggy's (die Chinese) hebben bijna allemaal een starre achteras.

Ik heb zelf ook een buggy met starre achteras en een spoorbreedte van ca. 1.90m en daar rij ik ook wel mee op het asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Een starre as heeft toch te maken met de vering en niet met of een diff in zit? :?

Bij een starre as kan het ene wiel niet bewegen ten opzichte van het andere wiel, dit kan zowel betrekking hebben op de verplaatsing (starre wielophanging) als de hoekverdraaiing (starre aandrijving).

In de autowereld zal men over het algemeen het eerste bedoelen aangezien er waarschijnlijk al een eeuw geen (noemenswaardige) auto zonder diff word gemaakt. Bij off-road spul zie je echter wel regelmatig een onafhankelijke wielophanging in combinatie met een starre aandrijving.
 
Laatst bewerkt:
oude gedreven zijspannen met starre as ??

Die zijn er dus geen. oude spannen hadden net allemaal zo'n beetje een cardan met differentieel OF een inschakelbare aandrijving met sper. Zelfs de HD ServiCar, toch zo'n beetje de oertrike had al een diff in de achteras. Starre as is leuk op onverhard, anders niet.
 
Laatst bewerkt:
Die zijn er dus wél en inderdaad is daarvan de aandrijving van het spanwiel vaak apart in te schakelen. Punt is dat er zoveel spul is met een starre as waarmee op verhard word gereden: karts, buggy's, quads. Bij het NK sprintcars rijden ze ook met starre aandrijving over asfaltcircuits:

Sommige mensen denken dat er zonder differentieel geen bocht te maken is op asfalt en dat is gewoon onzin. Tuurlijk met een diff. heb je minder belasting op de aandrijflijn, minder bandenslijtage, minder verbruik, betere wegligging, kleinere draaicirkel, lichtere besturing. enz. enz.
Maar wanneer je zoiets wilt bouwen om wat oude banden op te roken maakt dat natuurlijk allemaal niks uit ;)
 
Die zijn er dus wél en inderdaad is daarvan de aandrijving van het spanwiel vaak apart in te schakelen. Punt is dat er zoveel spul is met een starre as waarmee op verhard word gereden: karts, buggy's, quads. Bij het NK sprintcars rijden ze ook met starre aandrijving over asfaltcircuits:

Sommige mensen denken dat er zonder differentieel geen bocht te maken is op asfalt en dat is gewoon onzin. Tuurlijk met een diff. heb je minder belasting op de aandrijflijn, minder bandenslijtage, minder verbruik, betere wegligging, kleinere draaicirkel, lichtere besturing. enz. enz.
Maar wanneer je zoiets wilt bouwen om wat oude banden op te roken maakt dat natuurlijk allemaal niks uit ;)

Laat ik het zo zeggen, het is toch geen plug & play operatie, dus waarom zou je dan gaan lopen beunen? Doe het dan goed...
 
Wat ik al riep, in zijn geval (met een cardan fiets) is het sowieso het makkelijkst een diff te pakken en dan kan je er altijd nog voor kiezen deze (al dan niet tijdelijk) te blokkeren om een starre aandrijving te krijgen.

En wat 'goed' is ligt natuurlijk geheel aan wat je ermee van plan bent en als het enkel is om banden weg te driften is een diff dat zeker niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien kan je hier wat inspiratie opdoen.
http://www.motortrike.nl/page4.php

Staan ook detail foto's van de achter assen bij soms

dank voor de site, die kende ik nog niet.

ik dacht dat een blokkeerbaar dif. bedoeld was om het diff. te blokkeren op onverhard terein. ik wil eigenlijk blokkeren (zo nu en dan) op de verharde weg, gaat dat wel met een blokkeerbaar diff.
dat blokeren en deblokeren gaat als ik het goed heb met een luchtcilinder die ergens een pal in/uit het diff. stuurt klopt dat ? en heb je dan logischerwijs ook een compressor nodig ?
 
Met starre as slip je makkelijker door/uit de bocht. Vandaar dat alle auto's het hebben.
In terrein kan het handig zijn om een starre as te hebben omdat een vrij hangen wiel geen grip heeft en zal je daardoor niet uit de prut kunnen komen.
Maar bij een trike heb je daar minder last van, alle drie de wielen zijn in aanraking met de bodem. Een auto kan nog op 2 wielen balanceren waardoor deze grip verliest.
 
Met starre as slip je makkelijker door/uit de bocht. Vandaar dat alle auto's het hebben.
In terrein kan het handig zijn om een starre as te hebben omdat een vrij hangen wiel geen grip heeft en zal je daardoor niet uit de prut kunnen komen.
Maar bij een trike heb je daar minder last van, alle drie de wielen zijn in aanraking met de bodem. Een auto kan nog op 2 wielen balanceren waardoor deze grip verliest.


niet elke auto, een merk met een beetje serieuze wegligging heeft rondom onafhankelijk geveerde wielen.
op de weg dan he, voor in het terrein weet ik niet

misschien is iedereen/sommigen in de war met een sper differentieel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan