trike achteras constructie ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.213
439
omg. den bosch
ik ben voornemens om volgend jaar een project op te starten met een BMW k1100.
de bedoeling is, om hier een trike van te bouwen, waarvoor ik een paar bijzondere dingen in gedachte heb.
zoekende op het net kwam ik een paar plaatjes tegen van zo'n trike (lang niet zo mooi als ik wil :)) waarbij ik mij af vroeg hoe ze de aandrijving op de achteras hebben gemaakt, dit is namelijk op geen v/d foto's goed te zien.
dus mijn vraag, weet iemand van jullie dit wellicht ?

alvast dank voor de reacties.

sam_0615.jpg
 
Achteras van een kleine jeep (suzuki sj of zo) wordt vaak gebruikt voor dit soort zaken. Inkorten en aanpassen gaat vrij gemakkelijk met zo'n asje. Sterk zat voor een motor en niet te grote zware as.

Benno


die heeft volgens mij ook een sperdifferentieel, dat zou ideaal zijn.

een quad heeft volgens mij meestal een ketting overbrenging , daarmee wordt ook beiden wielen aangedreven.
dus daar is prima mee te rijden.
 
Door te sturen.


Zonder differentieel heb je een wat grotere draaicirkel en meer bandenslijtage maar er valt prima mee te rijden.

Quads, oude gedreven zijspannen, 250cc buggy's (die Chinese) hebben bijna allemaal een starre achteras.

Ik heb zelf ook een buggy met starre achteras en een spoorbreedte van ca. 1.90m en daar rij ik ook wel mee op het asfalt.


:')

Kom in de zomer maar eens kijken als er weer een blik woonwagenbewoners losgetrokken wordt.
Die lui kunnen geen fatsoenlijke bocht maken op hun quads. |(
 
goedemorgen,

Dat argumentje met die kart gaat toch niet helemaal op.... die krengen kunnen inderdaad smerig hard, maar die framepjes zijn zo "flexibel" dat ze in de binnenbocht een wieltje optillen (of er voor 90% het gewicht vanaf halen) daardoor wordt het in de bocht in essentie een driewieler ;) en verdwijnen de "nadelen" van die starre as. Het wieltje aan de buitenkant levert bijna alle grip.

Later,

Loek
 
niet elke auto, een merk met een beetje serieuze wegligging heeft rondom onafhankelijk geveerde wielen.
op de weg dan he, voor in het terrein weet ik niet

misschien is iedereen/sommigen in de war met een sper differentieel.

Ook met onafhankelijk geveerde wielen kan de auto op 2 wielen balanceren in terrein waardoor 2 wielen geen/weinig grip hebben en loos spinnen als je gas geeft. Daarom hebben ze sperdifferentieel uitgevonden.

In principe is een sperdiffer. niet nodig op een driewielig voertuig. Elk wiel houdt immers altijd contact met de bodem, (in principe).
Op terrein is het beter dat elk wiel aangedreven wordt, maar dat is met een trike moeilijk te realiseren.
Een driewielig voertuig heeft wel een kleine basis waardoor deze makkelijk kantelt in bochten.
 
Laatst bewerkt:
goedemorgen,

Dat argumentje met die kart gaat toch niet helemaal op.... die krengen kunnen inderdaad smerig hard, maar die framepjes zijn zo "flexibel" dat ze in de binnenbocht een wieltje optillen (of er voor 90% het gewicht vanaf halen) daardoor wordt het in de bocht in essentie een driewieler ;) en verdwijnen de "nadelen" van die starre as. Het wieltje aan de buitenkant levert bijna alle grip.

Later,

Loek
Zonder dat ik verstand heb kart racing, klinkt mij bovenstaande als onzin in de oren. Waarom zouden die framepjes flexibel zijn? En als ze flexibel zijn, dan zouden ze juist niet een wiel optillen. Verder hebben die dingen amper veerweg (of helemaal niet), dus veel gewichtsverplaatsing hebben ze ook niet. Bovendien kan de coureur naar binnen hangen zodat het gewicht juist verdeeld blijft over alle 4 de wielen, dit geeft tenslotte het meeste grip.

En over wel of geen diff... lijkt mij dat dat vaak aan kosten gereletateerd is, of wat er voor handen is. Heb je een blok met kettingaandrijving is een starre as met een tandwiel erop het makkelijkst, en heb je een cardan dan is een diff het makkelijkst. Vind maar eens een as zonder diff maar met kroon en pignon wiel. Natuurlijk kun je het diff altijd vastlassen.
 
Zonder dat ik verstand heb kart racing, klinkt mij bovenstaande als onzin in de oren. Waarom zouden die framepjes flexibel zijn? En als ze flexibel zijn, dan zouden ze juist niet een wiel optillen. Verder hebben die dingen amper veerweg (of helemaal niet), dus veel gewichtsverplaatsing hebben ze ook niet. Bovendien kan de coureur naar binnen hangen zodat het gewicht juist verdeeld blijft over alle 4 de wielen, dit geeft tenslotte het meeste grip.

En over wel of geen diff... lijkt mij dat dat vaak aan kosten gereletateerd is, of wat er voor handen is. Heb je een blok met kettingaandrijving is een starre as met een tandwiel erop het makkelijkst, en heb je een cardan dan is een diff het makkelijkst. Vind maar eens een as zonder diff maar met kroon en pignon wiel. Natuurlijk kun je het diff altijd vastlassen.

Achter-asje van de sloop halen.
 
die steekasjes gesperd gaan dan ook vaak kapot. Een LSD (limited Slip Differential) wordt vaak gebruikt in sportievere autos om meer grip te genereren.

een Suzuki SJ asje heeft geen sperdifferentieel, in ieder geval niet standaard. Er zijn natuurlijk best omgebouwde te vinden en dat zijn mechanische (truetrac) of pneumatisch gestuurde (Airlockers). Wordt een dure klus als je die niet zo kunt vinden. Ombouw kost al snel een 800-1500 euro per as.

Benno
 
Laatst bewerkt:
En er zijn ook diffs die gedeeltelijk sperren (zo als bij die sprint autotjes)

Wat gebeurt er met de steekassen van een off the road auto als die de diff lock gebruiken op de weg?

In de rijopleiding van het leger werd het ons even getoond. Differentiaal sper van de Nekaf aan en dan een half rondje draaien op verharding. Aan het eind even de auto op de krik. Je zag dan het wiel een eindje terugdraaien. M.a.w. met een sper aan op verharding geeft spanning op de as en dan is het afhankelijk wat het sterkste is. Is de weerstand van het wiel groter dan de sterkte van de as, dan zal de as breken.

EgbertO
 
Hoe hard is hard. Een kart gaat niet zo hard, max. in de orde van 100 km/uur

Mag ik hier even vreselijk verschrikkelijk om lachen?
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Je hebt in de kart wereld de zogenaamde formule 1 karts en die rijden met 2 cilinder 2takt blokken uit de 250cc motorraceklassen en die karts halen topsnelheden van 260km/u +. Dus hoezo niet zo hard?
En frame flexibel? Wel met een volledig starre achteras dat dan wel weer
 
Mag ik hier even vreselijk verschrikkelijk om lachen?
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Je hebt in de kart wereld de zogenaamde formule 1 karts en die rijden met 2 cilinder 2takt blokken uit de 250cc motorraceklassen en die karts halen topsnelheden van 260km/u +. Dus hoezo niet zo hard?
En frame flexibel? Wel met een volledig starre achteras dat dan wel weer

Op de TT baan waren in het verleden races met die dingen, karts en motoren door elkaar heen, was erg leuk om te zien, de karts waren sneller!
 
Bovendien kan de coureur naar binnen hangen zodat het gewicht juist verdeeld blijft over alle 4 de wielen, dit geeft tenslotte het meeste grip.

Dat doet een (goede) kartcoureur dus niet.
Je leunt eerder naar buiten in de bocht om druk van het binnenste wiel te halen, zodat deze dus iets kan slippen.
Anders gaat de kart achter wringen, kost alleen maar snelheid.

Het zal je verbazen hoe flexibel een kartframe is.
 
TS heeft wel een apart voorbeeld genomen. Bij deze trike leunt de motor namelijk enigszins mee in de bochten, wat je o.a. kunt zien aan de originele centrale veerophanging. In het UK is de eigenbouw van trikes een aparte scene en vaak wordt net als bij deze BMW de achteras van een Reliant driewielige auto genomen, als er een cardanaandrijving op de motorfiets zit.

Een as zonder differentieel zou niet mijn voorkeur hebben. Bij een drift (wat TS graag zou willen kunnen, vanwege de fun-factor) die overgaat in plotselinge grip vanwege te weinig vermogen, rijd je nog maar op twee wielen, wat dan vrijwel niet te corrigeren is, waarschijnlijk resulterend in een high-sider. Iedereen die wel eens op een oude, goedkope “dikke ballonbandentrike” gereden heeft, zal begrijpen wat ik bedoel. Het meeleunen van de trike op bovenstaande foto is waarschijnlijk ook om die reden voor correctiemogelijkheden gedaan.

Het zwaartepunt bij gebruik van een originele motorfiets met jou er ook nog eens bovenop, ligt natuurlijk ook vele malen hoger (naar boven toe), als bij een buggy, kart e.d.

Verder krijg je dit in NL denk ik niet door de keuring, maar wie ben ik. En vanwege het uiterlijk daag je natuurlijk de hermandad uit voor een voertuiginspectie.

Zelf heb ik op mijn zijspancombinatie een aangedreven zijspanwiel d.m.v. een viscosekoppeling. Systeem VW Synco zeg maar. Dit zorgt ervoor dat bij achterwielslip meer vermogen naar het zijspanwiel gaat, tot maximaal ongeveer fifty-fifty, zonder dat je een daadwerkelijke volle sper hebt. Vind dit zelf wel een fijn systeem, zodra je onder de knie hebt, hoe daarmee in de praktijk om te gaan en het heeft niet het nadeel van een differentieel, dat je kracht op één wiel volledig weg kan vallen bij onvoldoende grip of het nadeel bij een volledig sper, dat je alleen nog maar rechtuit kunt, wat tevens slopend is voor het materiaal.

Wellicht kun je wat meer info opdoen op de diverse trike forums in het UK. Ik ben zelf geen trikeliefhebber en weet er niet zo veel van. ;)
 
Hoe werkt dat eigenlijk, driften met een trike? Is zo'n ding niet zwaar onderstuurd vanwege het zielige voorwiel in vergelijking met de brede achterbanden? Bij van die opgeleukte trikes met een luchtgekoelde VW motor is dat helemaal extreem. Om een beetje te kunnen driften moet je je voertuig overstuurd krijgen, is dat mogelijk met een trike?

Vraag me ook af hoe hard remmen in z'n werk gaat. Dat voorwiel blokkeert toch zo zou je zeggen? Of haalt zo'n ding de meeste remkracht uit de achterwielen?
Mij lijkt het een doodeng apparaat die de nadelen van de motor en auto combineert, maar goed ik heb er nooit op gereden dus misschien is het erg leuk? Ik weet ook al niks van karten heb ik gemerkt ;)
 
Mag ik hier even vreselijk verschrikkelijk om lachen?
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Je hebt in de kart wereld de zogenaamde formule 1 karts en die rijden met 2 cilinder 2takt blokken uit de 250cc motorraceklassen en die karts halen topsnelheden van 260km/u +. Dus hoezo niet zo hard?
En frame flexibel? Wel met een volledig starre achteras dat dan wel weer

Heb er verder ook niet op gereageerd....zullen wel die huurkarts gewend zijn...
1,8 sec 0 tot 100 is haalbaar met die dingen
 
Verder krijg je dit in NL denk ik niet door de keuring, maar wie ben ik. En vanwege het uiterlijk daag je natuurlijk de hermandad uit voor een voertuiginspectie.

;)
Verstandige reactie, maar ik denk dat je het in NL vrij makkelijk door de keuring krijgt. Geen typekeur in Lelystad, maar een eenvoudige omkeuring van L3 naar L5 bij het lokale station moet lukken. Mits je de overige APK dingetjes maar op orde hebt.

Starre as is gekkenwerk, daar ga ik niet eens meer serieus op in, doe dat lekker met een ouwe Chevy.
 
Verstandige reactie, maar ik denk dat je het in NL vrij makkelijk door de keuring krijgt. Geen typekeur in Lelystad, maar een eenvoudige omkeuring van L3 naar L5 bij het lokale station moet lukken. Mits je de overige APK dingetjes maar op orde hebt.

Starre as is gekkenwerk, daar ga ik niet eens meer serieus op in, doe dat lekker met een ouwe Chevy.

hoeveel auto's denk je dat er nog de fabriek uit rollen met een starre achteras tegenwoordig?

als je bedoelt dat er een differentieel tussen moet ben ik het met je eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan