Majesty 400 start niet meer

Njbiertje

Rookie
16 feb 2014
5
0
Hallo allemaal,
Het begon een aantal weken geleden. 18:30, klaar met werken, tijd om naar huis te gaan. Helm vast gezet, Bluetooth aan, handschoenen aan....... Geen enkel voltage beschikbaar om te starten. Collega gevraagd om te helpen. Auto draaiend, Startkabels aangesloten en motor starten. Achteraf hoor ik dat het niet verstandig was. Enfin, onderweg naar huis, ABS lampje aan. Oké dacht ik want ik was al halverwege thuis. Voor de woonplaats gaat er nog een lampje branden. Dit keer geel met motor. Checkengine, hmmm. Op de hoek van mijn woonstraat motor uitgedaan en weer aan. Alles normaal. Starten en rondje in de stad. Niks aan de hand.
Het was vrijdag. Motor gelijk aan de druppelaar gezet. Zaterdag een paar keer starten. Oké. Zondag een paar keer starten ook weer ok. Maandag ochtend vroeg voor de zekerheid starten en wederom oké. Motorpakken aan en hup naar het werk.
Afgelopen maandag tanken en zoals altijd de draaiende motor op de bok en garage deur openen. Wilde motor naar binnen rijden en poef..... Uitgevallen.
Kan gebeuren. Startpoging leverde niks op. Koplamp ook uit. Motor draait met moeite rond. Accu leeg dacht ik. Scooter naar binnen geduwd en weer aan de druppelaar gezet.
Langverhaal maar mijn majesty 400 uit 2007 start echt niet meer. Code op lcd scherm geeft code 46, maar nog geen directe oorzaak kunnen vinden. Ik vermoed stator, maar waarom nu ook geen koplamp meer bij contact aan. Met starthulp gaat koplamp ook niet meer aan en nog steeds startende motor.
Ik heb jullie hulp erg hard nodig.
 
Bedankt wolves,
Dat stukje over stator had ik idd gelezen, vandaar mijn verdenkingen over de stator. Maar het kan natuurlijk ook de spanningsregelaar zijn. Stator heb ik al, nu alleen nog de spanningsregelaar.
Ik heb een nieuwe accu besteld, maar ik denk dat ik de accu uitgesloten heb. Gisteren de accu losgekoppeld en de fiets gekoppeld aan een niet draaiende auto. Voor de zekerheid ook op die van buurman. Geen startende motor:( Dat ding draait wel rond en een enkele poefjes. Nog steeds geen koplamp die aangaat. mij werd verteld dat die koplamp als een soort veiligheid dient, maar wat weet ik niet vandaar mijn melding dat koplamp niet aangaat en natuurlijk de combinatie van niet starten en geen koplamp. Momenteel heb ik nagenoeg toegang tot de hele kabelboom(fiets gestript). Ik ben nog geen verschroeiing of verbrandlucht tegengekomen(benzine en olie lucht maken dat ook moeilijk)
Er is ergens een spanning of stroom probleem tezamen met foutcode 46; dat is mijn voorlopige probleemanalyse en ik denk dat er een goede situatie beoordeling aanwezig is. Ik ga dat uitwerken in mindmap denk ik. 1 stadslicht is nu ook stuk.
Voordat ik stator ga vervangen ga ik eerst alle aansluitingen nakijken en relais meten; meten is weten, toch?. 2 keer meten is zeker weten en 3 keer meten is nooit meer vergeten?
Enkele vragen voor de ervaren mensen:
-Kan een motorfiets starten zonder stator aansluiting
-kan je starten zonder v-belt
-kan je starten zonder spanningsregelaar
-iemand in de buurt van alkmaar met dezelfde fiets
Wordt vervolgd.. Of nog beter mensen die de oorzaak weten
 
Terug
Bovenaan Onderaan