Kortsluiting bij nieuwe accu R1

Menso

MF veteraan
8 okt 2012
1.977
765
Chronologisch vanaf sept 2013 tot nu :

Ritje met mijn 2005 R1. Motorlampje gaat aan en foutcode 46 - elektrisch probleem, wijst volgens wphb op spanningsregelaar. Motor gedumpt bij dealer die volgende dag zegt dat de accu niet verder dan 50% opgeladen kan worden.

Maandje later nieuwe spanningsregelaar erin en de accu aan de oplader voor een dag of twee. Ritje van 22km naar huis valt halverwege stil, precies hetzelfde probleem.

Vandaag nieuwe accu erin gedaan. Na de plus te hebben aangesloten ontstonden er vonken toen de min in aanraking kwam met de minpool op de accu. Advies van een mede R1 eigenaar zei dat de massa mogelijk niet meer goed contact maakte met het frame. Gekeken, kan niets abnormaals vinden dus heb er niet aan gezeten, hoogstens lichtjes aan het snoer getrokken.

Weer geprobeerd aan te sluiten en de 50amp zekering onder het zadel geploft.



Ik denk dat het inderdaad geen goede aansluiting is van de massa op het frame, hoe kan ik dat oplossen? Maar daar heeft nooit iemand aan gezeten :? Dit is mogelijk de oorzaak van het hele probleem, niet de spanningsregelaar of de lege accu...

Dank je wel voor de hulp *O*

50 amp (hoofd)zekering...

50A-fuse.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je zekering springt niet doordat je slechte verbinding hebt met het frame.
je hebt ergens een flinke sluiting zitten.
Controleer de stekkerverbinding van de regelaar eens.
 
Idd bij slecht circuit klapt de zekering juist niet ;)
Zal idd ergens sluiting maken met het frame

Meet eens ohms tussen de plus en massa zonder accu aangesloten - dan zou er oneindig moeten staan .
Anders kin je nog proberen om alle ander zekering eruit te halen en dan de accu koppelen. Mocht dan de hoofd zekering wel blijven zitten . 1 terug steken en kijken wat ie doet ...
Daarna een andere proberen
 
klinkt als een behoorlijke sluiting waarschijnlijk ook de reden waarom de dynamo niet aan de juiste spanning kwam, bekijk je bedrading vanaf de plus kabel of deze ergens sluiting maakt trek eventueel stekkers los die voor het contactslot zitten kijk ook of de bedrading niet door geschuurd is en ergens tegen het frame komen
 
Ik lees dus de laatste twee reacties en ben volledig overtuigd dat dit een keiharde trollactie is. Omdat de suggestie zo belachelijk is ga ik voor de grap kijken en raad eens?

Plus zit links, en min zit rechts.

Wat de fak. Nog nooit gezien.

Nou ja, mijn schuld dus. Dat wordt dus ff nieuwe zekering erin duwen en starten maar.

Wauw sta ik effe voor lul... :$ :$

Voor de duidelijkheid : Het gaat hier om een Pantera YTZ10S.

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...50-raptor-r6-yfz-r6-fz8-yzf-r1-r1-ytz10s.html
 
Laatst bewerkt:
Sluit je minpool normaal aan en je pluspool via een 12V lampje.
Contactslot uit.
Als de lamp brand heb je kortsluiting tussen pluspool en frame. Of tussen een draad die aan de massa hangt en een draad die spanning voert, het hoeft niet meteen je frame te zijn.

Verder is het een kwestie van zoeken, stekkers loshalen, kabelbomen open halen tot de lamp uit gaat.


~[edit] of je draait je accu om... die is voor mij ook nieuw...
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dus de laatste twee reacties en ben volledig overtuigd dat dit een keiharde trollactie is. Omdat de suggestie zo belachelijk is ga ik voor de grap kijken en raad eens?

Plus zit links, en min zit rechts.

Wat de fak. Nog nooit gezien.

Nou ja, mijn schuld dus. Dat wordt dus ff nieuwe zekering erin duwen en starten maar.

Wauw sta ik effe voor lul... :$ :$

Voor de duidelijkheid : Het gaat hier om een Pantera YTZ10S.

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...50-raptor-r6-yfz-r6-fz8-yzf-r1-r1-ytz10s.html
Ik ben hartstikke serieus hoor.
 
Morgen maak ik er een foto van. Hopelijk wordt deze fout niet door iemand anders gemaakt!



Echt waar, plus en min omgekeerd WTF sinds wanneer is dat normaal...
 
:')
Zo heb ik op mijn motor een keer de hele kabelboom nagekenen omdat het licht het niet deed. na een paar keer meten en nog een keer de kabels te volgen kwam ik erachter dat er een schakelaar zat voor het licht. wat de motor standaard niet heeft, had de motor toen net een week geleden gekocht. nooit om gekeken naar dat raar knopje op het stuur |(

Maarja gebeurt de beste toch? :? toch...? :/
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop voor je dat het bij een accu en spannings regelaar blijft. Electronica houd niet van dit soort geintjes :x
Zolang je het contact niet aan zet zit gewoonlijk alleen de spanningsregelaar aangesloten.
Ik zou zeker de spanningsregelaar controleren op laadspanning en lekstroom.
Als je geluk hebt is de zekering snel genoeg gesprongen.
 
Dat dacht ik ook al eerste. O-)

:^

Hopen dat het hierbij blijft.
Ik heb op de zaak nu een s-klasse staan die ze een starthulp probeerden te geven.
Kabels verkeerd om en ook de hoofdzekering eruit,r.v. bij het kickpanel.
Ik heb hem nu weer aan de praat na 2 regelapparaten te hebben vervangen.
Nu het ABS,klimaatcontrol en actief veersysteem nog even.
Elektronica tegenwoordig kan niet heel veel hebben. :N
 
:^

Hopen dat het hierbij blijft.
Ik heb op de zaak nu een s-klasse staan die ze een starthulp probeerden te geven.
Kabels verkeerd om en ook de hoofdzekering eruit,r.v. bij het kickpanel.
Ik heb hem nu weer aan de praat na 2 regelapparaten te hebben vervangen.
Nu het ABS,klimaatcontrol en actief veersysteem nog even.
Elektronica tegenwoordig kan niet heel veel hebben. :N

Jawel hoor, zolang er geen blinde met twee linkerhanden (de schuurbeun dus) aan gaat lopen kutten. 9 van de 10 elektrische storingen die ik tegenkom bij de BMW's (die heel erg op auto's lijken qua boordnet) zijn het gevolg van een 'handige' kennis.

Als je er geen verstand van hebt, blijf er dan af.
 
Laatst bewerkt:
:^

Hopen dat het hierbij blijft.
Ik heb op de zaak nu een s-klasse staan die ze een starthulp probeerden te geven.
Kabels verkeerd om en ook de hoofdzekering eruit,r.v. bij het kickpanel.
Ik heb hem nu weer aan de praat na 2 regelapparaten te hebben vervangen.
Nu het ABS,klimaatcontrol en actief veersysteem nog even.
Elektronica tegenwoordig kan niet heel veel hebben. :N
Componenten zijn beschermt tegen kortsluiting, en ook tegen het verkeer om gebruik van + en -.

Sterk verhaal. Zal wel exemplarisch zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan