wie is mielko

Als je nou afgelopen zondag avond thuis was geweest hadden Michiel en ik even mee kunnen kijken.
Michiel had nog door het raam gekeken of je thuis was.

Of je er wat mee opgeschoten was, geen idee maar 3 weten er meer dan 1 ;)
 
Ik heb ondertussen een haynes wph geleend bij gerrits motoren.Daar staat een goed leesbaar schema in.
Die heb ik al uitgeplozen /ingekleurd.Dus weet waar spanning op komt en waar niet.

Helaas staat er niet in wat dat ICU13 moduul voor is.Maar als de motor straks draait ,dan ga ik kijken of ik hem weg kan halen.
Ook de werking van het shindigen relays gevonden.Die word sowieso gebypassed.

Ik moet alleen nog een beredeneren waarom de ic ignition controller een stroompje van de start knop moet binnen krijgen.Want de draad naar het start relays gaat ook de ic in.En dat snap ik niet helemaal.

Ik kwam op een forum tegen dat er een beveiliging in zit ,dat wanneer het blok minder dan 200rpm draait,dat dan de onsteking word uitgeschakeld.Dit om de startmotor te beveiliging tegen eventuele terugslag van het blok.
Ik denk dat dit de icu-13 module is.Maar weet dat nog steeds niet zeker. :N
 
Zo ,een mooie mijlpaal,de shadow loopt!!!
En dat is fijn ,want ik heb hem gekocht zonder dat hij liep. :+
Carburateurs zijn voorzien door een tovami kitje van ruud frederiks .Daar zal hij een stuk feller van worden.
Uiteindelijk met veel denk werk en diverse werkplaats handboeken uitgeplozen hoe de kabel spaghetti nu werkt.
Het blijkt dat de kabel tekening in de haynes wph niet correct is.Ik zal later alles uitleggen hier als ik tijd heb om alles uit te tekenen .

Uiteindelijk met dit kleine hoopje draait de motor.zonder shindegen en icu-13 modules 8-)
Als ik er 12V en massa en een startpulse van de start knop op zet loopt hij met 1 slag
Foto1k0-WAOQTO6O.jpg


Dan heeft er ook een huwelijk plaats gevonden,de motor en bak zitten echtelijk verbonden *O*
Veel uren besteed aan het zelf maken van ogen en oren .
Foto720-SLPWBIYT.jpg

Foto1k0-LYFNIFZF.jpg


En is het lelijke plastic spatbord vervangen door een stalen variant ,VEEL mooier.
Vind ik tenminste :P
Foto1k0-7KV8DAEI.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi bezig mieluhko! Kitje van Tovami ook op de vox hier. Goed spul.
 
Op de foto's ziet het werk er professioneel uit maar als niet heel erg deskundige heb ik een vraag:
De onderste achterste verbindingsstang zit aan beide zijden met een enkele bout vast.
Kan dat niet makkelijk verdraaien?
Ook de voorste onderste verbinding lijkt geklemd en zou misschien ook kunnen verdraaien?
Maar waarschijnlijk weet ik er niet genoeg van en kan ik misschien weer bij leren!
 
Je laswerk ziet er mooi en goed uit, maar ik heb wel wat bedenkingen bij de constructie zelf. Alle bevestigingspunten aan het zijspanframe zitten min of meer in één lijn, dus de voorste kogelklem is het enige wat er voor moet zorgen dat het zijspanframe niet gaat verdraaien t.o.v. van de motor. De boutverbindingen van de andere bevestigingen zullen niet stijf genoeg zijn om dat verdraaien tegen te gaan. Ik zou liever klembussen voor de onderste bevestigingen op het zijspanframe gelast zien, dwars op de rijrichting. Ik hoop niet dat je met deze schoorstangen wil gaan rijden, deze spanners kunnen prima trekkrachten opnemen maar in linkerbochten krijg je vooral te maken met duwkrachten en ik denk dat ze daar niet tegen kunnen.
 
De voorzijde is het "vaste"punt .Al is deze geklemd ,deze zit op het zijspan frame met 4 M12 bouten vast geklemd.Dus die zit vast genoeg om de heen/weer voor/achter krachten op te vangen.Ook zijn de schoorstangen verantwoordelijk voor het opvangen van de op/neer gaande beweging.Je maakt eigenlijk een 3-hoek verbinding.
De achter bevestiging hoeft in mijn ogen niet star vast ,omdat ook de schoorstang de op/neer beweging opvangt .En heen/weer beweging aan de voorkant star zit.
Lastig uit te leggen....Je moet de kracht verdeling een beetje kunnen "zien"eigenlijk :-)

Deze schoorstangen hangen bij mij overal in de fabriek,ik zie daar 16duims leidingen 24uur per dag op heen en weer bewegen .Dus ik geloof er wel in dat het geen probleem zal zijn
Ook zijn de schoorstangen beide voor en achter de onderste bevestigings punten gemonteerd.Dus ook die vangen weer de heen/weer krachten op.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp alsjeblieft goed dat ik je werk niet wil afkraken, ik heb bewondering voor alle werk wat je verzet , ik zie alleen wat dingen waar ik me zorgen over maak.

De enige duidelijke driehoek die ik zie zit aan de voorkant. De klem aan de voorkant heeft voor mijn gevoel niet voldoende oppervlak om de buis waar hij omheen zit zodanig vast te klemmen dat deze niet zal verdraaien, ook omdat de diameter van die buis niet zo groot is, eigenlijk hetzelfde probleem waar ook Velorex spannen mee te maken hebben als ze aan een dikkere motor worden gehangen.

Ik denk dat de achterste bevestiging niet in staat is de afstand tussen zijspan en motor constant te houden waardoor ook je toespoor steeds zal veranderen.
 
Kan je eens een foto recht van voren maken?
Die achterste driehoek lijkt mij meer een paralellogram. Niet zo stabiel dus.Die spanners vind ik ook uitdagend. Een M16 gaffeleind op een buis is zeker stabieler onder druk. Maar dit zou ook kunnen werken. Het zal niet ineens afbreken, de praktijk moet het maar uitwijzen.
 
Kun je de gaffel verbindingen niet opsluiten in een lekker dikwandige buis? Dan heb je een beetje moment tegen buiging. Dit is een trekverbinding, geen duwverbinding in mijn ogen.
Ook van mijn kant geen kritiek, ik ben ook maar een knoeier maar ik kan wel aardig krachtenplaatjes "lezen".
 
Ik zie het niet als kritiek hoor mannen!
Beter goed gewaarschuwd dan verongelukken :)

Ik zal een wat extra foto,s maken.

En de voorste draaibare verbinding is straks makkelijk op het bak frame vast te lassen,zodat we die mogelijke draaipunt uitsluiten.
 
Maaaaaarrrr,nu ik een dag later eens ga kijken in de garage ,dan moet ik toegeven dat ikzelf ook niet eens kan zijn met de achterste verbinding.
Mijn idee was dat als ik de achterste schoorstang aan de bovenzijde naar achteren plaats .Dat die ook wat voor/achterwaartse krachten op zich zou nemen.Alleen ben je dan echt je 3-hoek kwijt.

Laat ff jullie gedachte hierover vallen:
Foto540-3BCETLU7.jpg


of zo ?Want hier heb ik meer been ruimte om op te stappen
Foto1k0-EN3PWWVE.jpg


Dit is voorzijde aanzicht ..
Foto540-ZX73VRW7.jpg
 
Plaatje 1 zou mijn voorkeur hebben. Dan met een versteviring horizontaal naar de linker framebuis.
Plaatje twee is juist klote omdat je dan telkens met je hiel en je scheenbeen tegen de stang aanzit. Het is ook netjes als je hem naar de achterschokbreker kunt brengen. Dan zit je mooi hoog, en met een dwarsverbinding.
 
.......op de laatste foto klopt er inderdaad iets niet. Door de stand van de middelste (schoor)stang zal je afstelling niet echt werken volgens mij. Gevoelsmatig zou ik de voorste stang van links-onder naar rechtsboven willen hebben en de achterste van rechtsonder naar linksboven, om weer 2 sterke 3-hoeken te creëren.
 
Plaatje 1 zou mijn voorkeur hebben. Dan met een versteviring horizontaal naar de linker framebuis.
Plaatje twee is juist klote omdat je dan telkens met je hiel en je scheenbeen tegen de stang aanzit. Het is ook netjes als je hem naar de achterschokbreker kunt brengen. Dan zit je mooi hoog, en met een dwarsverbinding.
Eensch. Ik zou hem alleen niet naar de achterschokbreker brengen maar juist zo dicht mogelijk bij die dwarsverbinding op de foto. Nog wat hoger dus. Daar ga je echt geen last van hebben met je been , ga er maar eens op zitten.
 
Ik zou voor plaatje 1 kiezen maar dan het bovenste punt naar de schokbreker brengen. Je hebt tenslotte al een versteviging schuin in je frame gemaakt daar naar toe. Lekker stevig en stabiel punt nu.
 
ik zou de achterste (horizontale ?) schoor aan de zijspankant vast lassen en zo mogelijk lager monteren. kan ook moment opnemen tegen verdraaien. en de gaffels worden op trek en druk belast tijdens rijden en door het gaffelstuk (scharnier) in het midden van de stang erg flexibel. minder schroefdraad en meer gaffel is beter.
 
Als je de schoorstang naar de schokbrekerbevestiging brengt krijgt een eventuele duo-passagier het knap lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan