Cabarateurs synchroniseren en kleppen stellen XJ900s

Franky6oy

MF'er
20 jun 2013
51
0
Breda
Beste Mensen,

Ik moet over 2000 km de klepspeling van mijn Yamaha XJ900S controleren, en de cabarateurs synchroniseren. Ik heb bij de garage geinformeerd, want het meeste (kleine onderhoud) doe ik zelf. De kosten voor klepspeling conroleren en cabarateurs synchroniseren zijn tussen de 200 en 300 euries :( Vooral de manuren zijn duur. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar heb een werkplaatshandboek, en daaruit leer ik snel. Een carbtune pro kost 80 euries :) dus ik vraag me af of ik dit klusje zelf zou kunnen klaren. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het moeilijk? Waar moet ik op letten? Als iemand tips en trucs heeft zijn die meer dan welkom.
 
Lees eerst eens de vraagbaak dan zie je gauw genoeg wat je alles moet doen, en idd zijn de manuren meestal de meeste kosten.
En er zal best iemand in de buurt zitten met een setje synchroontester , als je motor netjes loopt is dat maar een kleine ingreep om ff te zien of alles goed staat.
 
Kleppen stellen is goed zelf te doen, maar met alleen een carbtune ben je er niet. Denk ook aan mogelijke kosten voor de klepstelplaatjes, een nieuwe pakking (meestal niet nodig) en een momentsleutel als je die niet hebt. Verder je werk controleren na 't stellen (en voor het starten) en dan valt 't allemaal wel mee :-)
 
gewoon makkelijk zelf te doen, alleen niet miepen als het stuk gaat.
Elke monteur leert vanuit een boek en niet om het onder begeleiding zelf te doen.
Daarom kan iedereen met een werkplaats handboek alles zelf doen ;-)
 
Je moet je afvragen of je voor de kosten van een bandensetje de ellende op je hals wil halen dat het mis gaat. Je vraagt je zelf af of je wel zal lukken , niet een goed vooruitzicht.
En een carbtune , wat wil je daar mee doen met dit klusje ?
 
Laatst bewerkt:
Beste Mensen,

Ik moet over 2000 km de klepspeling van mijn Yamaha XJ900S controleren, en de cabarateurs synchroniseren. Ik heb bij de garage geinformeerd, want het meeste (kleine onderhoud) doe ik zelf. De kosten voor klepspeling conroleren en cabarateurs synchroniseren zijn tussen de 200 en 300 euries :( Vooral de manuren zijn duur. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar heb een werkplaatshandboek, en daaruit leer ik snel. Een carbtune pro kost 80 euries :) dus ik vraag me af of ik dit klusje zelf zou kunnen klaren. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het moeilijk? Waar moet ik op letten? Als iemand tips en trucs heeft zijn die meer dan welkom.

Dat is niet duur...
 
Idd, prijs valt best mee eigenlijk. Dit is typisch zo'n klusje waar je beter kan vragen of je met iemand die het (tegen betaling) doet mag meekijken, voor je het zelf doet.

In zoverre is Kevinblade's ultra cynische opmerking wel 100% correct ;)
 
Ik moet zeggen dat 200-300 voor kleppen stellen en carbs syncen zeer netjes is. Maar is het zelf te doen? Tuurlijk, als je weet waar je mee bezig bent of het risico wil lopen tijdens het leren. Is net wat je zelf wil, en kan niemand verder voor je beslissen. Het is (correct me if i'm wrong) de handeling waarbij je het makkelijst je hele blok kan mollen van al het standaard onderhoud, maar als je de handleiding volgt en netjes werkt kan het prima.
 
Niet persé, er zijn meerdere mogelijkheden, maar de carbtune is wel 1 van de beste, zoniet de beste.

Ik heb zelf een set van 4 vacuum meters, even niet om te zeiken, maar waarom zou zo'n carbtune beter zijn dan een set simpele vacuummeters?

Ik lees vaak dat de carbtune DE way to go is, maar ik heb vaak ook het idee dat dat geroepen wordt zonder dat degene iets anders geprobeerd heeft...
 
Pssst: De meeste professionals kiezen nog steeds allemaal voor die simpele EFKA's met analoge meetklokken hoor.. ;) De professionals met geld hebben zo'n hele dure digitale met LEDS. Maar ik ken er geen een die in zijn werkplaats een carbtune heeft hangen..
 
Ach wat voor meter je ook gebruikt , als het resultaat maar goed is.
Je kunt wel zo'n hele dure digitale meter gebruiken , maar als de werkdruk en de tijd ontbreekt is het nog niks waard.
 
Heeft dat met stabiliteit te maken? De vacuummeters die ik heb gaan nogal op en neer, maar als je daar wat mee kliert ervaring mee hebt valt dat redelijk onder controle te houden, je weet beter hoe je het dan a moet lezen.

Op een goede set vacuümmeters zitten kraantjes die als demper werken, da's juist de kracht van die dingen waardoor ze wat meer op een kwikkolom meter lijken.
 
stabiel en je hoeft nooit te controleren of ze goed aangeven, is altijd goed.

Aha, bedankt!
Zo'n carbtune heeft gewoon een paar staven plastic of metaal er in? Dat werkt minder zuiver, lees gaat wat op en neer als het blok draait?

Heeft dat met stabiliteit te maken? De vacuummeters die ik heb gaan nogal op en neer, maar als je daar wat mee kliert ervaring mee hebt valt dat redelijk onder controle te houden, je weet beter hoe je het dan a moet lezen.

Op een goede set vacuümmeters zitten kraantjes die als demper werken, da's juist de kracht van die dingen waardoor ze wat meer op een kwikkolom meter lijken.

Weet ik, ik heb zelf zo'n set.


Ik was gewoon een beetje nieuwsgierig, ik heb alleen ervaring met de vacuummeters, je hoort hier op het MF altijd vele meningen, maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan