Koppelingskabel gebroken

Silfer

Rookie
11 jul 2013
25
0
Heey allemaal,

Ik heb gisteren mijn koppelingskabel gebroken van mijn Honda XL125V (Varadero). Ik neem aan gewoon slijtage. De motor is 10 jaar oud. Ik heb hier 3 foto's.




De drie foto's lijken hetzelfde, maar ze hebben te maken met 1 van mijn 2 vragen: Hoe lang was mijn koppelingskabel? Foto 1 heeft 112 cm, foto 2 heeft 110 cm, foto 3 heeft 108 cm.
Ik weet het niet zeker, aangezien het mini stukje kabel dat aan mijn hendel vast zat nog helemaal intact lijkt maar het stuk waaraan die aan de hele kabel vast zat is compleet uitgerafeld. Hoe moet ik dit rekenen?

Ook kan je zien dat ie al bijna door is op de plek waar de binnenkabel uit de buitenkabel komt.

Mijn 2e vraag is: wat zal ik vervangen? Doe ik enkel een nieuwe binnenkabel kopen en deze vervangen of moet ik gelijk een hele nieuwe kabelset kopen?

Alle adviezen zijn welkom. Ook hoe ik het moet doen mag je je mening en ervaring delen.
 
de koppelingskabel op mijn Magna begon ook een beetje te rafelen (2 draadjes van de 6 ofzo waren al door) gewoon naar de dealer gebeld kabel besteld en laten vervangen.
Kost geen geld en dat duurde een half uurke.
BOEM ge zijt vertrokken.

Of leren schakelen zonder te ontkoppelen :-)
volgens mijn moto-garage-plaats-winkel zijn er belachelijk veel mensen die dat doen.
 
Lol, haha hoe wil je dat doen? Sowieso moet ik toch weg rijden uit stilstand? Weet je hoeveel moeite ik moest doen om hem in zn 1 te zetten en fatsoenlijk weg te rijden zonder kabel? Stel je even voor dat ik met mijn linkerhand naar mijn koppeling rechtonderin de motor moet om met superveel kracht dat hendeltje op mijn koppeling 3 mm te verschuiven en dan 'geleidelijk' los te laten om weg te rijden. Zag er niet uit, maar ben wel thuis gekomen.

Maareh, naar de dealer dus, zeggen jullie? Hoe krijg ik mijn motor daar? Weer met veel moeite in zn 1 over het fietspad of zo?
 
Gaat prima, heb zo ook even met een auto rond moeten rijden. Anticiperen en zorgen dat je niet stil komt te staan (wonderbaarlijk hoe lang dat lukt!). En voor een rood licht uit laten rollen in z'n vrij, motor uit, bij stilstand weer in z'n 1 zetten en bij groen starten. Gaat best goed :)

In z'n vrij zetten is bij een motor wel wat lastiger natuurlijk.
Edit: Zonder startmotor wordt het ook een uitdaging :)

Maar over de kabel... gewoon een complete halen. Als je alleen de binnenkabel wil vervangen moet je ook klooien met van die schroeftonnetjes die er gegarandeerd op een heel slecht moment uitschieten.
 
Laatst bewerkt:
bestel gewoon een kabel bij een webshop en vervang hem . kleine cm speling boven aan .
kan je boven en zowel onderaan afstellen en gassen weer .

complete kabel halen kost 15 euro ofzo .
bij monteren even de kabel in vetten nog dan loopt die lekker soepel

als het zelf niet lukt dan pas naar dealer joh .


en nog over je huidige kabel ziet er vrij droog uit niet vettig dus vaker invetten minder wrijving minder slijtage :)
 
Laatst bewerkt:
Naja, ik heb hem schoongemaakt nadat ik hem eruit heb gehaald.

Maar ik zal eens even gaan kijken dan. Bedankt iig. Ik laat jullie wel weten hoe het gegaan is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan