Moto Morini 9 1/2 retro

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.590
69
Toen Morini eind 2013 de "neuwe" modellen presenteerde was dit voor de meeste liefhebbers een grote teleurstelling. De nieuwe prijsstelling en de weinige structurele updates deden ons het ergste vrezen wat betreft het voortbestaan van de fabriek, voor ons van groot belang om morini's te kunnen blijven rijden - oud of nieuw.
Helemaal de 11 1/2, volgens de fabriek een hommage aan de zalige 3 1/2 , is volgens velen een misser (om over de Rebello maar te zwijgen).
Mij schoot toen de designstudie te binnen die Oberdan Bezzi een aantal jaren geleden getekend had. Na wat heen en weer posten en met gebruikmaking van de kracht van herhaling op het duitse morin forum (http://ital-web.de/forum/index.php), nam dit ineens wat serieuzere vorm aan en werd spontaan besloten om als vrtuele foum vennootschap zelf zo'n ding te fabriceren, om de fabriek te laten zien dat het mogelijk is een aansprekende motorfets - met beperkte middelen en voor een aantrekkelijke prijs - te produceren.
Naar mijn idee is dit uniek - ik heb tot nog toe nergens een dergelijk project kunnen vinden, waarbij een internet forum besluit zelf een motor te gaan maken.

Binnen een week waren er meer dan 60 virtuele "aandeelhouders", die ook allen binnen een paar dagen hun aandeel betaald hebben. Nu is het zover dat de website live is, aangezien alle "randproblemen", zoals wie gaat wat doen, hoe gaat ie heten, welke kleurtjes etc. opgelost zijn. Ook Oberdan Bezzi (als hommage de naam sBezziale) heeft zijn zegen gegeven en wil ons waar mogelijk helpen mochten er design oplossingen nodig zijn.

Voor veel motorliefhebbers is het natuurlijk ook heel leuk om via de website het stap voor stap ontstaan van een dergelijke motorfiets te kunnen volgen. Dit kan op de speciaal hiervoor gebouwde website: http://www.sbezziale.de/
(als je de site in gaat, na de home page, kan je rechtsboven de taal kiezen)

Dit is 'm:

slide-950S-overlay.png


Hoor graag wat jullie ervan vinden!

Ps: de 11 1/2 is hier te bewonderen: http://www.motomorinimotorcycles.eu...cycledetails&product_id=344&task=view&Itemid=
 
Laatst bewerkt:
Leuk project, maar Oberdan Bezzi kan altijd alleen maar motoren van de zijkant tekenen, klopt vaak niks van als je het ontwerp een kwartslag zou draaien, dus ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Het is een motorfiets zoals een motorfiets hoort te zijn.
Maar zoals Aaardmans al opmerkt, het klopt niet. De voorvork kan niet veren zonder dat het wiel tegen de radiator komt, De achterveer heeft het ook moeilijk met de achterste cilinder, Die ook nog ergens een uitlaat moet krijgen.
Mooie ontwerpstudie, maar nu eens achter de cad tafel klimmen.
 
Het ontwerp is de basis, wordt natuurlijk aangepast aan de realiteit.
De achtervork is overigens geen probleem, die komt echt nergens tegenaan, want dat is gewoon de standaard 9 1/2 achtervork/veer/motor/frame..... Voorvork geldt hetzelfde voor, is alleen een beetje ongelukkg gesouped.
Op dit moment lgt de focus op de tank. Is namelijk lastig om met deze vorm en de gigantische airbox die eronder verborgen zit ook nog een paar liter benzine erin kwijt te raken.
 
Zal idd nog wat aan de verhoudingen gesleuteld moeten worden, maar ik vind hem zo op het eerste zicht wel een leuk ding, om te zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan