Sleutelcursus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SadBunny

Quadratschädel
22 jan 2012
11.057
5.769
Amsterdam
Beste mensen,

Ik weet geen bal van de machines waarop ik rijd. Ik voel me al een hele pief als ik mijn oliepeil en bandenspanning heb gecontroleerd, en een nieuwe accu afzuren en aansluiten lukt me ook nog net wel, maar dan heb je 't ook wel gehad. Ik heb met mijn oude NTV wel eens na een valpartij mijn radiator vervangen samen met een enigszins ervaren sleutelaar en dat is prima gelukt. Ook heb ik tank en luchtfilter en zo eens gedemonteerd en bougies vervangen, maar dat heeft me twee volle dagen gekost en ik wist, ondanks het uitgebreide wph, eigelijk totaal niet of ik het nou goed deed of niet en of de machine ooit weer zou gaan lopen :P Maar hij liep weer prima naderhand dus er zal wel iets gelukt zijn... Zeer wel mogelijk wegens meer (beginners)geluk dan wijsheid :)

Daarom ben ik eens gaan googlen naar motorsleutelcursussen. Er zijn er best veel, veel, veel, veel en nog eens veel.

Wat ik me nu afvraag is of er meer n00bs zijn (wel technisch geïnteresseerd en niet bang voor een doppensetje, maar toch niet bekwaam qua motortechniek) die binnenkort eens met een groepje een sleutelcursus willen doen.

En of er ervaringsdeskundigen zijn die kunnen adviseren wat de betere cursussen zijn. (Of die ze zelfs zelf geven wellicht?)

Ik hoef niet per sé de goedkoopste, als het maar een goede cursus is waar je ook je eigen handen vuil kunt maken, liefst aan je eigen ouwe barrel :) Mijn eigen NTV (en dat ís me toch een partij een barrel :P ) kan bijvoorbeeld zeker wel een nieuw oliefilter gebruiken, en voorremmen die vanzelf weer loskomen na het remmen :)

Mijn uitvalsbasis is Amsterdam, dichtbij is fijn natuurlijk, maar ik schrik op zich ook niet terug voor een stukje rijden.

Alvast bedankt en ik hoop dat er meer gegadigden zijn.
 
Beste mensen,

Ik weet geen bal van de machines waarop ik rijd. Ik voel me al een hele pief als ik mijn oliepeil en bandenspanning heb gecontroleerd, en een nieuwe accu afzuren en aansluiten lukt me ook nog net wel, maar dan heb je 't ook wel gehad. Ik heb met mijn oude NTV wel eens na een valpartij mijn radiator vervangen samen met een enigszins ervaren sleutelaar en dat is prima gelukt. Ook heb ik tank en luchtfilter en zo eens gedemonteerd en bougies vervangen, maar dat heeft me twee volle dagen gekost en ik wist, ondanks het uitgebreide wph, eigelijk totaal niet of ik het nou goed deed of niet en of de machine ooit weer zou gaan lopen :P Maar hij liep weer prima naderhand dus er zal wel iets gelukt zijn... Zeer wel mogelijk wegens meer (beginners)geluk dan wijsheid :)

Nou, je bent goed bezig hoor. Het zijn i.i.g. goede eerste stappen. En je hebt al een uitgebreid wphb, da's ook al + 1. Onzekerheid hoort erbij in het begin, maar zolang je secuur werkt kan er niet zoveel misgaan.

Ik kom niet uit de regio, dus aan een adres kan ik je niet helpen, maar ik weet wel dat er ruimte's zijn waar je tegen betaling van een klein bedrag onder begeleiding van een ervaren monteur kunt sleutelen.

Het is dan de bedoeling dat je zelf het werk doet en op momenten dat je vastloopt vraag je de monteur er ff bij.

Mijnt tip: koop i.i.g. een fatsoenlijke momentsleutel :Y

Veel sleutelplezier toegewenst!
 
liever een onzekere monteur dan een overmoedige.

Een goede monteur moet een bepaalde onzekerheid hebben om zo foutloos mogelijk te werken.
 
Het is inderdaad goed van je om je grenzen te kennen, das al een groot voordeel. Ik ben ooit begonnen met het sleutelen aan brommers. Een groot voordeel daarbij was een neef die destijds docent motorvoertuigtechniek was. Hij sleutelde zelf ook veel en liet mij dan ook rustig sleutelen, ondertussen legde hij veel uit en gaf aanwijzingen. Ik heb daar echt veel van geleerd.

Op dit moment ben ik bezig om samen met mijn goede vriend en MF'er Mitkah een aanhanger vol met losse onderdelen weer rijdend te krijgen. Mitkah zat zo ongeveer op jouw nivo denk ik qua sleutelvaardigheid. Nu het barrel zo goed als klaar is zie ik dat Mitkah duidelijk meer inzicht heeft gekregen in de techniek en steeds zelfstandiger werd.

Ik woon niet echt in de buurt, maar er is vast wel iemand in het westen des lands die graag sleutelt en samen een klusje wil doen denk ik zo. Praktijkbegeleiding doet vaak wonderen als de wil om te sleutelen er is.
 
Laatst bewerkt:
1-op-1 persoonlijke begeleiding tegen betaling in een geoutilleerde klusruimte ben ik ook zeker niet tegen. Als het dan maar wel iemand is die tegen n00bs en beginnersvragen kan :)

Een 1/2" 24-206Nm momentsleutel (van louis.de) en aardige 1/2" doppenset heb ik al een tijd geleden aangeschaft toen een bekende er een nodig had. Ik dacht: 't kan nooit kwaad dat vast in huis te hebben.

De doppenset gebruik ik wel vaker, maar het zijn nogal flinke jetsers van doppen, dus wellicht moet ik nog eens een kleinere versie aanschaffen voor wat fijnzinniger werk? :) Er zitten wel verloopstukken naar 1/4" en 3/8" bij de momentsleutel, maar ik kan me voorstellen dat de sleutel veel te grof is voor sommige klusjes aan een motorfiets... (?)

De momentsleutel heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar ik zou dat dus bijvoorbeeld graag onder begeleiding leren/oefenen.

Mijn huidige momentsleutel en doppenset:
IMAG0118.jpg


Ik heb ook een heel klein lief doppensetje dat ik bijvoorbeeld gebruikt heb om mijn kappen te verwijderen en de lampjes in mijn snelheidsmeter te vervangen en zo...

Zot: ik persoonlijk ben ook liever onzeker dan overmoedig, en als iets meer tijd kost dan je verwacht dan moet je geduld oefenen en doorzetten, en niet afraffelen.

Ik ben best technisch aangelegd op zich, maar meer op het abstracte vlak (software-development). Kleine elektronica ben ik ook wel handig mee, en ik kan ook best een trapfiets repareren of een kast in elkaar timmeren. En ben ook zeker niet bang voor vieze handen, olie, elektra etc.. Ik durf alleen bijvoorbeeld niet zelf aan mijn remmen en wielen te kl*ten op een machine waar ik vervolgens ook weer met 150 een snelwegbocht-met-patatsnijder moet kunnen pakken.
 
Oh dat klinkt allemaal bekend.

/software progger die best wat meer van zn machientje wilt weten steekt hand op

Deze gaan we even in de gaten houden, woon zelf in Zoetermeer, er is vast wel ergens een middenweg te vinden (halfweg? :')).
 
Goed initiatief, misschien een poll maken of er genoeg animo voor is.
Over het algemeen zijn er dan wel veel positieve reacties maar als er daadwerkelijk een datum/plaats gesteld wordt dan kunnen opeens heel veel mensen niet.
En al helemaal niet als er kosten bij komen, wat niet raar is voor huur, een broodje of drinken/koffie.
 
Ik wil best betalen voor een goede dienst. Uit mijn zoekresultaten blijkt dat het voor 50 tot 100 euro de man moet kunnen als je met z'n vijven gaat, en als je dan terugkomt met een beetje kennis en vertrouwen om je onderhoud (al is het maar voor een deel) zelf te doen heb je dat er toch binnen de kortste keren uit? Nog daargelaten dat je dan niet elke keer je motor een paar dagen kwijt bent.

Afstand boeit me eigenlijk niet.

Qua planning ben ik persoonlijk redelijk flexibel, voor een kantoorpik dan. Weekend is altijd mooi natuurlijk, maar vrij nemen is zelden een probleem.

Enigszins gelijkgestemde geesten is natuurlijk op zich wel prettig voor zo'n dagje, maar uiteraard geen vereiste. Belangrijker is dat je allemaal een beetje van hetzelfde niveau bent. Vandaar de beschrijving.

Reeds opgedane ervaringen met cursussen zijn natuurlijk ook welkom in deze thread :Y
 
Sleutelen leer je door het vele malen te doen dus ik denk niet dat je met een cursus zoveel zal leren wat blijft hangen.
Het mooiste is om als kind je fiets en daarna je brommer zelf een beetje te onderhouden en zo rol je dan vanzelf in het onderhouden van je motor.

Ik adviseer je dan dus You Tube aan.
Je kunt het elke keer weer bekijken en het is heel erg duidelijk wat je moet doen.
Voorbeeld:
 
Ik wil best betalen voor een goede dienst. Uit mijn zoekresultaten blijkt dat het voor 50 tot 100 euro de man moet kunnen als je met z'n vijven gaat, en als je dan terugkomt met een beetje kennis en vertrouwen om je onderhoud (al is het maar voor een deel) zelf te doen heb je dat er toch binnen de kortste keren uit? Nog daargelaten dat je dan niet elke keer je motor een paar dagen kwijt bent.

Afstand boeit me eigenlijk niet.

Qua planning ben ik persoonlijk redelijk flexibel, voor een kantoorpik dan. Weekend is altijd mooi natuurlijk, maar vrij nemen is zelden een probleem.

Enigszins gelijkgestemde geesten is natuurlijk op zich wel prettig voor zo'n dagje, maar uiteraard geen vereiste. Belangrijker is dat je allemaal een beetje van hetzelfde niveau bent. Vandaar de beschrijving.

Reeds opgedane ervaringen met cursussen zijn natuurlijk ook welkom in deze thread :Y


Hoe kom je aan dat bedrag?
 
leuk om te zien dat er mensen zijn die wat meer willen leren over de techniek waar ze op rijden :Y .
Je bent iig op de goede weg om het te leren, en niet onbezonnen zo maar wat doen (ja, je maakt soms de gekste/ gevaarlijkste dingen mee |( )
Wanneer je er weinig kennis van hebt doe je er goed aan om je er in te verdiepen (internet is tegenwoordig een mooi middel ;) ) en voor je het weet glimt je gereedschap een stuk minder hard door het gebruik ;) .

(maar zorg dat je na de hand alles checkt op de juiste werking vooral je remmen :Y )



GR NEMO!
 
Toen ik nog vfr reed heb ik, samen met vroembert, wel eens een sleuteldag bij mij op de oprit en in de garage gehad. Was leuk om te doen.
Zou best nog een keer gedaan kunnen worden.
Mocht je gewoon een servicebeurt aan je motor willen doen dan kan je ook wel een keer bij mij langs komen. Dan zetten we hem hier even op de brug.
 
Zo lang mensen zich maar beseffen dat het hebben van een brug/gereedschap ze niet meteen monteur maakt. En andersom. En je kan het beter van iemand leren die het kan, dan iemand die denkt dat ie het kan (en dat zijn er een hooooop).

Zat mensen met garages gezien waar ik jaloers op ben, maar er werkwijzen op nahielden waar ik en andere monteurs van moeten huilen...
 
Zo lang mensen zich maar beseffen dat het hebben van een brug/gereedschap ze niet meteen monteur maakt. En andersom. En je kan het beter van iemand leren die het kan, dan iemand die denkt dat ie het kan (en dat zijn er een hooooop).

Zat mensen met garages gezien waar ik jaloers op ben, maar er werkwijzen op nahielden waar ik en andere monteurs van moeten huilen...

Precies... Nou woon ik driehoog achter in Amsterdam dus een eigen brug/garage/schuur etc. gaat 'm sowieso niet worden. Een nachtje open laten liggen of even binnen rollen tijdens de regen kan dus ook niet. Dus ik moet dan tijd en ruimte reserveren in de garage van familie elders in het land, of wellicht zelfs bij een brugverhuur of zo. Verder bezin ik graag eer ik begin, en wil er niet met 150 op de snelweg achter komen dat ik iets met de remvloeistof verkeerd heb gedaan, of opeens zien hoe mijn achterwiel me opeens rechts inhaalt na een stevige remactie :P
 
Hier ook weinig ervaring, langzaam aan steeds een stukje meer proberen zelf te doen maar ook al meerdere malen over een cursus gedacht. inderdaad fijn om het in de praktijk van iemand met meer ervaring te kunnen leren.
 
Madracing uit Noord-Scharwoude organiseerde deze cursussen. Zal het ws nog wel doen wanneer jij de organisatie ervan doet.
Enkele jaren geleden met de BMW GS-club georganiseerd.
Spreek wel goed af wat je gaat doen en aan welke motoren je gaat sleutelen/als oefenobject gaat gebruiken. Vele zien het ook als een sleuteldag en hopen/gaan ervan uit (naast uitleg) dat hun motor gelijk een beurt krijgt. Wat op zich ook kan, maar niet bij iedereen op zo'n dag.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik nog vfr reed heb ik, samen met vroembert, wel eens een sleuteldag bij mij op de oprit en in de garage gehad. Was leuk om te doen.
Zou best nog een keer gedaan kunnen worden.
Mocht je gewoon een servicebeurt aan je motor willen doen dan kan je ook wel een keer bij mij langs komen. Dan zetten we hem hier even op de brug.

Daar wil ik in ieder geval graag mee beginnen! Remblokken, vloeistoffen, diverse filters, dat soort dingen. Als ik dat eenmaal een beetje zelf kan scheelt dat me al een hoop tijd en geld, plus het lijkt me gewoon cool om dat zelf een keer gedaan te hebben :) Maar dan wel graag met een prof in de buurt, de eerste keer dat ik die dingen doe.

Dus... Zeker geïnteresseerd, maar wat ik al zei, je moet wel het geduld hebben om met beginnelingen om te gaan :)

Dan kan ik daarna altijd nog verder leren richting allerlei andere spannende dingen waar ik over lees. De CBR staat nu bijvoorbeeld bij de lokale motorboer voor een revisie/vervanging van de nokkenaskettingspanner, en dat lijkt me meer iets voor les 2 :P
 
Laatst bewerkt:
Daar wil ik in ieder geval graag mee beginnen! Remblokken, vloeistoffen, diverse filters, dat soort dingen. Als ik dat eenmaal een beetje zelf kan scheelt dat me al een hoop tijd en geld, plus het lijkt me gewoon cool om dat zelf een keer gedaan te hebben :) Maar dan wel graag met een prof in de buurt, de eerste keer dat ik die dingen doe.

Dus... Zeker geïnteresseerd, maar wat ik al zei, je moet wel het geduld hebben om met beginnelingen om te gaan :)

Dan kan ik daarna altijd nog verder leren richting allerlei andere spannende dingen waar ik over lees. De CBR staat nu bijvoorbeeld bij de lokale motorboer voor een revisie/vervanging van de nokkenaskettingspanner, en dat lijkt me meer iets voor les 2 :P

Dat laatste is niet iets wat je zelf even moet willen doen nee.
Maar een servicebeurt kan ik je wel leren hoor. Middagje sleutelen met een kop thee, of koffie erbij.
Geef maar een seintje als je iets wil inplannen. :Y

De onderdelen die ik nodig heb die bestel ik altijd een week ofzo van te voren. Dan staat alles klaar.
 
iemand die denkt dat ie het kan (en dat zijn er een hooooop).

nr1

Dat laatste is niet iets wat je zelf even moet willen doen nee.
Maar een servicebeurt kan ik je wel leren hoor. Middagje sleutelen met een kop thee, of koffie erbij.
Geef maar een seintje als je iets wil inplannen. :Y

De onderdelen die ik nodig heb die bestel ik altijd een week ofzo van te voren. Dan staat alles klaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan