Voorvork tikt

MarcV

MF'er
17 apr 2012
35
3
Steenwijk
Hallo mede motorfanaten!

Dit weekend voor het eerst sinds een maand of twee de motor weer eens uit de garage gehaald. Heerlijk, met die vroege voorjaarszon. Wat mij echter opviel is dat zodra ik ga remmen bij bijvoorbeeld een stoplicht mijn voorvork een rare tik maakt zodra hij volledig naar beneden is. Dit heb ik ook nog eens geprobeerd door mijn rem in te drukken en het stuur naar beneden te duwen, dan maakt hij ook weer die tik.

Ik dacht eerst aan versleten balhoofdslagers?! Maar naar controle door de motor op de bok te zetten merkte ik hier geen speling. Voor mijn gevoel wiebelt de motor ook wat, maar dit kan ook puur psychologisch zijn?

Is dit normaal, of toch maar eventjes langs de dealer rijden?
 
Bedankt voor je snelle reactie. Maar domme vraag. Maar hoe controleer ik dat? Heb al heel wat dingen geprobeerd uit te zoeken door de zoekfunctie te gebruiken. Maar echt technisch ben ik niet..
 
Komt het niet omdat het plaatje tussen de twee vorken op de vorken zelf komt? Druk je de vorken helemaal tot het eind in?

Ja, ik duw hem echt helemaal naar beneden wil het geluid horen. Ik ga vanavond (zit nu op 't werk) het eventjes bekijken, ook of er rare kabels in de buurt zitten.

Ik had vanochtend nog snel even gekeken, maar zag ook dat mijn achterband niet helemaal rond meer was. Dat verklaart wel dat hij niet helemaal stabiel op de weg "lig" denk ik. Die maar even vervangen (iemand nog een mooi adresje in het noorden des lands?! :9 )
 
Wanneer is deze voorvork voor het laatst onderhouden? Het verhaal klinkt alsof deze voorvork ongeacht de oorzaak van de tik veel te ver in kan veren. Zo'n ding hoort niet bepaald "helemaal tot het eind" ingedrukt te kunnen worden..

Dus in plaats van symptoombestrijding: Eerst de manual kopen en kijken of die vork uberhaupt wel in orde is, dan op zoek naar de tik, dan alles herstellen en :]

PS: Een boterzachte voorvork heeft flinke invloed op het stuurgedrag..

PS II: Wat voor motor is het eigenlijk??
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er zelf niet aan zitten kl*ten, dan breng ik hem liever weg. De fiets (Kawasaki ER 5) heeft
vorig jaar als 't goed is een beurt gehad, toen ik hem kocht in mei. Maar wat houdt tot het eind in? Ik bedoel tot ik hem niet verder kan indrukken...
 
mijn voorvork een rare tik maakt zodra hij volledig naar beneden is
Ja, ik duw hem echt helemaal naar beneden

Had de indruk dat je hem tot het eind van de stops kon indrukken, dat zou betekenen dat je bij een flinke drempel de voorvork tot de aanslag (het eind) in kan laten klappen en dan maakt hij ook dubieuze geluiden. Als dat niet zo is en de poten hun werk netjes doen, dan sluit ik me aan bij de balhoofdlagers.
 
Had de indruk dat je hem tot het eind van de stops kon indrukken, dat zou betekenen dat je bij een flinke drempel de voorvork tot de aanslag (het eind) in kan laten klappen en dan maakt hij ook dubieuze geluiden. Als dat niet zo is en de poten hun werk netjes doen, dan sluit ik me aan bij de balhoofdlagers.

Nee, volgens mij valt dat wel mee. Dan had ik dat vast gemerkt zoals jij t schrijft. Zo uit mijn hoofd druk ik hem driekwart naar beneden zeg maar. Vanavond toch echt eventjes proberen.

Wat kost een balhoofdlager vervangen ongeveer?
 
Alles gecontroleerd, en volgens mij ligt het echt aan mijn balhoofdslagers. Hoe het "hoort" te voelen weet ik niet... Maar ik merk ook dat als ik mijn stuur naar beneden druk (ook tegen de muur) dat ik behalve het geluid, (het "knap/tik -geluid) het ook voel...
 
probeer de stelmoer op je balhoofd ff aan te trekken. En dan niet de balhoofdmoer die bovenop je kroonplaat zit, maar de getande moer(en) onder de bovenste kroonplaat. Die zal er dan ook even af moeten, maar dat is zo gebeurd :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan