Honda CBF600 sa. 2008 begrenzen

Tha-Thomaz

Rookie
11 okt 2012
4
0
Goedenavond,

Afgelopen week eindelijk mijn Honda CFB600 kunnen bemachtigen. Ik mag
echter pas 14 december onbeperkt rijden.. Dus er moet weer begrenst worden.
Na veel bellen nog steeds geen duidelijkheid gekregen van dealers RDW of verzekering. Dus daarom mijn topic.

*Op welke manier kan mijn Honda CBF600SA 2008 begrenst worden naar 35KW?
*Is een uitdraai legaal i.v.m. verzekering? Zo ja, hoe leg je dit uit aan de verzekering?
*RDW keuring noodzakelijk? Scheelt namelijk honderden euro's als dit niet gedaan wordt..
*Kan een (erkende) dealer je kenteken papieren veranderen? Of kan dit allen bij de RDW zelf?
*Ik las ook iets over dat je een nieuw rijbewijs moet aanvragen als je onbeperkt mag..klopt dat?

Veel vragen zonder antwoord.. alvast bedankt.. :}

Met vriendelijke groet,

Thomas

full
 
Laatst bewerkt:
*Op welke manier kan mijn Honda CBF600SA 2008 begrenst worden naar 35KW?
Met een dergelijk setje: Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page of middels een begrenzing op de slag van je gashendel. Dat kan bijna iedere motorzaak wel doen geloof ik.

*Is een uitdraai legaal i.v.m. verzekering? Zo ja, hoe leg je dit uit aan de verzekering?
legaal is het niet. Maar heel veel verzekeringen gaan er wel mee akkoord zolang je dit duidelijk verteld. Zorg dat je dan zwart-op-wit krijgt dat ze dit accepteren en gewoon uitkeren als het nodig is.
Je kan dan wél bekeurd worden door een agent omdat je, volgens je kentekenpapieren, op een te zware motor rijdt.

*RDW keuring noodzakelijk? Scheelt namelijk honderden euro's als dit niet gedaan wordt..
Door een RDW keuring ben je van bovenstaande (mogelijke) problemen af. Weeg voor jezelf af of je het dat waard vindt.
Zoek even uit of jouw motor een tweede typegoedkeuring heeft als lichte motorfiets. Dat scheelt je nogal wat werk (hoef je enkel te doen wat ik als antwoord geef op je volgende vraag). Zo niet, dan moet je voor een ITK naar het RDW.

*Kan een (erkende) dealer je kenteken papieren veranderen? Of kan dit allen bij de RDW zelf?
De Suzuki dealer heeft toentertijd een inbouwverklaring voor mijn SV650 voor mij gemaakt. In die inbouwverklaring staat dat zij de motor hebben begrensd (maar ik had het gewoon zelf gedaan). Die inbouwverklaring ging samen met de kentekenpapieren op de post naar het RDW en binnen een week of 2 had ik nieuwe papieren terug met aangepast vermogen erop.

*Ik las ook iets over dat je een nieuw rijbewijs moet aanvragen als je onbeperkt mag..klopt dat?
Nee :) Dat geldt alleen voor mensen die 2 jaar op 35 kW hebben gereden (met een A2 rijbewijs dus) en vóór hun 24e onbeperkt willen gaan rijden. Zij zullen opnieuw examen moeten doen. In de andere gevallen is het een kwestie van wachten tot je 24 bent, of als je nog in het oude systeem valt, je 25 kW rijbewijs 2 jaar hebt :Y
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de RDW niet meer zó lastig met het aanpassen van vermogens.

(Down)tunen e.d. is nou eenmaal lopendebandwerk geworden, en ik denk dat ze liever grenzen afbakenen en er grip op houden, dan alleen maar dwarsliggen, waardoor men export/importtruuks gaat uithalen.
 
Ik val zelf nog onder het oude rijbewijs systeem. Die overigens afgelopen december nog gelijkgesteld is aan het A2 rijbewijs van tegenwoordig.
Voor de komende maanden maar een gashendel begrenzing laten doen met een uitdraai.
En de verzekering zwart op wit krijgen.
Bekeuring is nog goedkoper namelijk..

nog meer info:

Startersmotor.nl - Wetgeving en regels 11kW en 35kW

http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a.html

Het blijft voor veel een grijs vlak. Maar weet in ieder geval weer wat meer.

Thanks *O*
 
Laatst bewerkt:
Een beukering is niet het enige risico, is ook heel waarschijnlijkdat je niet verder mag rijden, je rijd zonder geldig rijbewijs. Je hoeft daar niet zoveel meer bij uit te halen en een artikel 5 is in beeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan