'Yamaha FZ6 s2 ABS 2010' vs 'Kawasaki ER6-f ABS 2013'

wietse02

Rookie
25 feb 2014
10
0
Zeewolde
Beste motorrijders,

Ik als beginnend bestuurder (A2) zit voor een dilemma. Ik heb twee motors op het oog om de taak als 'mijn eerste motorfiets' op zich te nemen. Ik ben beiden vandaag wezen bezichtigen en heb vanuit verschillende kanten zo de verhalen gehoord. Echter heb ik jullie ervaring en hulp hier hard bij nodig.

Het gaat hier om de volgende twee motoren:
-Kawasaki ER6-f ABS uit 2013 met 12k op de teller. Dit betreft een parallel 2 cilinder en mag voor het A2 rijbewijs begrensd worden naar 35kw.
-Yamaha FZ6 s2 ABS uit 2010 met 9k op de teller. Dit betreft een vier cilinder, heeft een volledige onderkuip als extra accesoires en mag voor het A2 rijbewijs begrensd worden naar 25kw.

Nu heb ik van beide dealers verschillende verhalen gehoord. De één zegt dat een ER6-f totaal niks onder doet voor de FZ6. Een parallel 2 cilinder, zegt hij, is zelfs beter voor een beginnend bestuurder omdat je vanuit onderin veel meer kracht hebt en daarnaast is het leuker rijden in bijvoorbeeld de bergen. Dit terwijl de ander aangeeft dat een FZ6 veel meer 'motor' is, het stukken beter rijdt en met name de vier cilinder een veel rustigere en controleerbare rijstijl biedt.

Zelf vind ik het erg lastig om een oordeel uit beide verhalen te trekken, omdat bij beiden nou eenmaal een stukje verkooppraat zit. Vandaar dat ik jullie wil vragen, als onafhankelijke motorrijder met ervaring, aan te geven of:
-De FZ6 werkelijk meer motor is. Is het echt een VW Polo met een Golf vergelijken of valt dit reuze mee?
-Wat is een betere keuze voor een beginnend motorrijder, vier cilinder of parallel 2 cilinder?
-Zelf heb ik les gehad op een XJ6. Gezien mijn lengte kwam dit niet altijd even goed uit. Ik ben dus wel opzoek naar een motor die een slag groter is, voldoen beide modellen hieraan? Volgens mijn gevoel wel.

Qua prijs scheelt het niet zoveel, de ER6-f is iets duurder, maar heeft ook 24 maanden garantie terwijl er op de FZ6 maar 6 maanden zit.

Alvast super bedankt voor de moeite, hopelijk kunnen jij mij helpen dit lastige dilemma op te lossen. ;)

Gr Wietse
 
35kw is beter dan 25kw als je de keuze hebt. Fz6 staat zeker NIET bekend om koppel onderin dus die zalhet dan zéker afleggen tegen de kawa.
Soweiso waren/zijn recenties over de kawa lovend en is ie (dacht) ik ook van gewicht een stukkie lichter wat het makkelijker manouvreren maakt.

Los van dit zijn het beide kwalitatief uitstekende beginnersfietsen en zal je me beiden geen miskoop doen, mits in goede staat
 
35kw is beter dan 25kw als je de keuze hebt. Fz6 staat zeker NIET bekend om koppel onderin dus die zalhet dan zéker afleggen tegen de kawa.
Soweiso waren/zijn recenties over de kawa lovend en is ie (dacht) ik ook van gewicht een stukkie lichter wat het makkelijker manouvreren maakt.

Los van dit zijn het beide kwalitatief uitstekende beginnersfietsen en zal je me beiden geen miskoop doen, mits in goede staat

Dank voor je reactie.

Echter is het wel zo dat na 2 jaar de begrenzing eraf gaat, dan heb ik (als je puur naar vermogen kijkt) meer aan een Fz6 78kw dan een er6f 58kw..
 
Uiteraard, maar de FZ6 heeft een onbegrensd vermogen van meer dan 70KW en valt dus af voor het A2 rijbewijs. Naar 25KW begrenzen is alleen mogelijk als TS een AL (A-licht) rijbewijs heeft gehaald (en eventueel later omgezet is in A2).

Hoe bedoel jij dit precies? Met de huidige regelgeving kan een FZ6, gezien deze tussen de 70 en 75kw ligt, gewoon begrensd worden naar 25kw. Hierdoor is deze geschikt voor een A2-rijbewijs.

De Er6-f echter, heeft 58kw en valt hierdoor onder de 70kw, waardoor deze naar 35kw begrens mag worden zodat deze geschikt is voor het A2-rijbewijs.
 
Even gegoogled:

25/35kW

Ik heb een A2 (35kW) rijbewijs gehaald, mag ik een GSX-R600 of ZX6R op 25kW besturen?

Nee, deze motoren, ongeacht dat ze op 25kW staan, hebben meer dan 70kW vermogen origineel. Je mag dus als je je rijbewijs na 19 januari 2013 hebt behaald, niet op motoren rijden die origineel zwaarder zijn dan 70kW.
De regels voor 25kW gelden voor het 'oude' rijbewijs van voor 19 januari 2013.

Uiteraard zijn er wel meer motoren die voorheen op 25kW toegstaan waren, de GSXR en ZXR zijn één van de vele voorbeelden.


Ik heb een licht rijbewijs (voor 19 jan 2013), mag ik nu wel of niet op een 35kW motor rijden?
Als je al een 25kW rijbewijs hebt gehaald vòòr 19 januari 2013, dan mag je vanaf 19 januari met je lichte motorrijbewijs op 35kW motoren rijden. Hier zitten wel voorwaarden aan. De motor mag niet meer dan 0,2kW per kilo vermogen hebben, daarnaast mag het originele vermogen van de motor niet meer dan 70kW zijn. Heeft de motor precies 35kW vermogen, dan moet de motor minimaal 175kg op het kentekendeel wegen. Een Suzuki GS500e mag je zelfs onbegrenst rijden, maar een Suzuki GSXR600 (met 2e typegoedkeuring voor 25kW) mag dus niet naar 35kW worden gezet. Deze Suzuki GSXR600 mag dus wel bereden worden, maar enkel met 25kW vermogen. Gehaald na 19 jan 2013? Dan mag je geen GSXR600 rijden.

Mag ik een R6 begrenzen naar 35kW?

Heel simpel: nee, dit mag niet. Bij de nieuwe rijbewijsregels voor A2/35kW is namelijk aangegeven dat het originele vermogen van de motor niet meer dan het dubbele mag zijn van het geknepen vermogen. Een R6 heeft meer dan 70kW vermogen. Je kan de motor wel op deze manier begrenzen en verzekeren, een verzekering zal je namelijk zelfs vrachtwagens, vliegtuigen en boten laten verzekeren, maar dat wil niet zeggen dat jij schadeloos wordt gesteld als je betrokken raakt bij een ongeval. Jij mag niet op die R6 rijden, je hebt er geen rijbewijs voor, want deze motor mag niet begrenst worden. Een verzekeraar kan er dus voor kiezen om
de kosten op jou te verhalen. Als jij een vrachtwagen koopt (zonder rijbewijs), 'm verzekerd en een ongelukt krijgt en ze komen er achter dat jij geen rijbewijs hebt, dan denk jij nog dat ze uitkeren? Onofficieel zou je 'm nog naar 25kW kunnen zetten via een uitdraai (ook voor een IKS keuring heeft deze teveel vermogen), er rijden wel een aantal 25kW R6jes rond in Nederland. Mijn advies: Laat die R6 lekker staan, zoek iets uit wat standaard 35kW is en koop over 2 jaar een zwaardere motor.

- See more at: Startersmotor.nl - Over Startersmotor.nl
 
Laatst bewerkt:
Hoe bedoel jij dit precies? Met de huidige regelgeving kan een FZ6, gezien deze tussen de 70 en 75kw ligt, gewoon begrensd worden naar 25kw. Hierdoor is deze geschikt voor een A2-rijbewijs.

Ik dacht dat je enkel volgens de 25KW regeling mocht rijden als je daadwerkelijk een 25KW rijbewijs hebt gehaald, en dat deze regeling uitgefaseerd wordt. Mijn fout.
 
Laatst bewerkt:
Toch heb ik het niet zelf verzonnen dat de motoren tussen de 70 en 75kw terug mogen naar 25kw, niet naar 35kw, maar hierdoor wel wettelijk geschikt zijn voor het A2-rijbewijs. Iemand die hier meer over weet? Zal zo ook eens Google erbij pakken.

Nougoed, zie de geciteerde wettekst. Wat ik al dacht dus, als je een A2 rijbewijs hebt gehaald heb je geen recht op de AL regeling (25KW), heb je een AL rijbewijs gehaald dan mag je kiezen.
 
Ik zou voor de ER6-f gaan, de FZ6 loopt als vier cilinder motor veel te soepel. Niets voor mij in ieder geval. De motorloop van een paralelle twin vind ik heel erg leuk, voelt echt als een motorfiets. Beetje rauw en lekker levendig.

Maar zoals al meer zeggen, ga eens proefrijden.
 
Startersmotor.nl - Wetgeving en regels 11kW en 35kW

Individueel Keuring Speciaal (IKS) voor 25kW- en 35kW-motoren
Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal), motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. De motor krijgt dan een unieke keuring voor dat kenteken, waarbij de motor dan 25kW of 35kW op kenteken krijgt. Hierdoor krijg je bij een staande houding door de politie geen gezeur dat je op een motor aan het rijden bent, waar je geen rijbewijs voor hebt.
Hier zijn echter wel een aantal regels aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;
1 Voor 25kW restrictie: Maximaal origineel motorvermogen 75kW = 102pk (was tot half 2011 max. 60kW) Voor 35kW restrictie: Maximaal origineel motorvermogen 70kW = 95pk.
2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem), de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen.
3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.
Op deze manier wordt de keuze van motoren toch nog flink uitgebreid. Daarnaast wordt de motor getest op de testbaan van de RDW in Lelystad. De kosten zijn per 2013 € 447,05. Dit kan hoger worden als er aanvullende beoordelingen nodig zijn.

Mijns inziens houdt dit in dat de FZ6 wel degelijk teruggebracht mag en kan worden naar 25kw, gezien deze 72kw fabriek-af heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ze beiden een goede keuze zouden zijn. Als je er zo niet uit komt zou ik degene kiezen die je het meeste aanspreekt. Het is je eerste motor dus zullen niet tegenvallen vergeleken met je vorige motor ( want die heb je niet ). Laat de specs dan achterwege en volg je gevoel, zit je altijd goed ;)
 
Qua vermogen zou ik lekker voor de Yamaha gaan ivm meer vermogen na de 2 jaar begrensd rijden, daarna heb je aardig wat meer power op de FZ

Verder is het natuurlijk wat jij mooier vindt. Ik vind ze zelf eigenlijk beide wel mooi, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan