Klepstelplaatjes...met/zonder uitsparing voor de klepsteel?

MSW

Motor-Service-Weert, betaalbaar motoronderhoud
6 aug 2011
930
263
Weert
Beste medesleutelaars,

afgelopen weekend begonnen met het stellen van kleppen voor een Yamaha FZR 750 uit 1989. Nu hebben de originele (ja die zaten er nog in) klepstelplaatjes een uitsparing voor de klepsteel.

Nu heb ik een set klepstelplaatjes gekocht, zien er hetzelfde uit als: http://www.amazon.com/dp/B004ZTM3CK...=UTF8&colid=B0RPDGR0PRHO&coliid=IHFHUEBERS4MQ . Diameter van 7.48 mm, maar plat zonder uitsparing.

Kan dit zonder problemen.... of heb ik toch originele klepstelplaatjes nodig met uitsparing.....? En waar zijn deze dan te krijgen...?

Alvast bedankt,

Frank
 
Shims met een uitsparing, laat eens een foto zien?
Ik heb er nog nooit van gehoord, wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar voor mij is het iets nieuws.
 
Klopt.
Bekend blok, FZR 750 is toch een beetje een FZR 1000 met FZ 750 motorblok :)

Als ik me niet vergis heeft te weinig klepspeling vooral invloed op warm starten. En het is gewoon slecht voor met name de uitlaatkleppen, dus moet toch gebeuren. Vaak kun je een paar klepstelhoedjes verwisselen, maar omdat de speling altijd afneemt blijf je zitten met een de nodige dikke en moet je dunne bijbestellen. C'est la vie.

Kleppen stellen is bij het FZ(R) blok idd behoorlijk werk, vandaar dat het nog wel eens overgeslagen wordt. Als je het moet laten doen is het niet echt goedkoop. Gelukkig hoeft het maar eens in de 42 dkm.
Ik gebruik niet voor niets het woord klepstelhoedjes ipv -plaatjes ;)

FZR 1000 heeft zover ik weet wel plaatjes, kun je aan de onderkant wat afslijpen om zo de gewenste dikte te krijgen. Bij het 750 blok kan dat niet omdat het plaatje als het ware een omgekeerde emmer is. Of een zuiger om in m-f termen te blijven.

Waar te halen? Heel eenvoudig, bij de (Yamaha) dealer.
 
Laatst bewerkt:
Nooit geweten.
Klopt.Ik gebruik niet voor niets het woord klepstelhoedjes ipv -plaatjes ;)

FZR 1000 heeft zover ik weet wel plaatjes, kun je aan de onderkant wat afslijpen om zo de gewenste dikte te krijgen. Bij het 750 blok kan dat niet omdat het plaatje als het ware een omgekeerde emmer is. Of een zuiger om in m-f termen te blijven.

Waar te halen? Heel eenvoudig, bij de (Yamaha) dealer.
 
Foto uploaden hoeft toch niet, zoals hier vermeld zijn het klepstel hoedjes en normaal leverbaar.
De eerst typen FZ750 en de FZR750 hadden deze, de latere FZ hadden alweer plaatjes.
Gebruik hier voor de oude modellen GEEN plaatjes.
 
Gisteren eens op pad geweest voor klepstelhoedjes... Wordt een prijzig gebeuren, 2 hoedjes kunnen ruilen, moet er nu nog 17... Yamaha vraagt de hoofdprijs voor deze dingen. Heeft iemand nog wat liggen (180, 175, 170, 165). Uiteraard tegen betaling...
Stuur anders een PB.
 
Alle inlaatkleppen (heel strak), alle uitlaatkleppen buiten spec. Zit allemaal 192, 188 en een paar 182 tussen. Die van 182 kan ik hergebruiken, de rest dus niet helaas...
 
Nog 12 plaatjes nodig... in de maten 185 (4), 180 (4) en 175(4)....

Wie o wie heeft er nog wat liggen en wil deze ruilen of kan ik deze overnemen... Ook al heb je er maar een paar, laat het me weten via een PB
 
Terug
Bovenaan Onderaan