Brekende startmotoren

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.105
8.239
Assen
..Goed, ik probeer 't hier ook maar want ik heb 't goed rammelen..
Sinds ruim 1,5 jaar heb ik mijn eerste motor met startmotor, een bmw r100rt 1981.

Na aankoop en wat investeringen- want ALS het rijdt is het een heel fijn ding- werd ik geconfronteerd met een startmotor die amper rond wilde..

Na de accu de schuld hebben gegeven kwam ik uit op een gebroken startmotor..
Binnen 200km is dit nog 2 keer gebeurd..
Fijn man zo'n startmotor.. -O-

De breuk zit in de neus recht boven het vliegwiel die hij middels vertanding aandrijft.
de lokale BMW- man zegt'dit komt nooit voor.'
(Maar heb het idee gekregen dat -sommige- bmw- mensen dat zeggen bij ieder mankement wat geen verstopte sproeier of lege accu is.. :') )

Heeft iemand een idee hoe dit kan gebeuren?
full
 
Laatst bewerkt:
is het je kapje? Nummer 11 op het plaatje.
9.png


Of is het iets anders?


starter broken in pieces,,ever seen this happen?
DSC07662.jpg

Je bent in ieder geval niet de enige... deze dude heeft er zelf al 2 versleten en weet van 3 andere. zijn conclusie:
ouderdom in het gietstuk...
OF door dat de timing te vroeg staat en er een tik wordt uitgedeeld aan de startmotor bij het starten

opmerkingen over de "kwaliteit" van BMW hierna ;)
 
Laatst bewerkt:
Vertanding op het vliegwiel (de starterkrans) ook goed
Ik kan me voorstellen dat als er een erg schuinekant op de tanden slijt dat dan de startmotor op de starterkrans kan gaan klimmen en tja dan gaat het zwakste deeltje stuk
Misschien kan je de starterkrans omdraaien
 
Vertanding op het vliegwiel (de starterkrans) ook goed
Ik kan me voorstellen dat als er een erg schuinekant op de tanden slijt dat dan de startmotor op de starterkrans kan gaan klimmen en tja dan gaat het zwakste deeltje stuk
Misschien kan je de starterkrans omdraaien

Zo verrot zijn de tanden niet. :N
Wel bedankt voor het meedenken! :Y

Fijn man zo'n nieuwerwets ding met startmotor.. -O-
 
Geen oplossing,maar kun je starten met de dodemansknop uit ,en dan,als ie rond gaat,de ontsteking inschakelen,om het de volgende keer te voorkomen.Dan heeft de krukas/vliegwiel momentum,en slaat ie niet zo hard terug.Zou niet nodig moeten zijn,maar blijkbaar is dit een zwak punt.
 
Geen oplossing,maar kun je starten met de dodemansknop uit ,en dan,als ie rond gaat,de ontsteking inschakelen,om het de volgende keer te voorkomen.Dan heeft de krukas/vliegwiel momentum,en slaat ie niet zo hard terug.Zou niet nodig moeten zijn,maar blijkbaar is dit een zwak punt.

Hoe kom je zo op het terugslaan verhaal/theorie?
 
Hoe kom je zo op het terugslaan verhaal/theorie?

Eigen ervaring met een GL 650,veredelde cx.Daarmee deed ik dit truukje ook,alleen daar was de oorzaak een te lichte startmotor.,600 W,zelfde als voor de CX 500,maar meer compressie,en weerstand.Ontsteking is ook stationair voor bdp.Zal bij jou w.s. niet anders zijn.Terugslag = harde klap,te hard voor jouw startmotor,want te zwakke constructie blijkbaar.
 
Vreemd lijkt me eerder dat er na montage spanning op dat gietstuk staat
Op Guzzi zit een gelijksoortige ( Bosch) starter en daar heb ik genoeg problemen over gehoord maar nog geen gebroken gietstukken .

Montagevoorstel.. eerst startmotor losvast aandraaien, startmotor even laten werken zodat alles zich kan 'zetten'en dan pas vastdraaien?
 
Dit is het gevolg van kapotte /uitgesleten lagerbussen...
Een as van de startmotor kan alleen axiaal bewegen, en al slaat de starterkrans/vliegwiel nog zo hard de andere kant op, dan nog krijgt de startmotor alleen dwars op de as krachten te verwerken, waar hij ook voor gemaakt is...
Als de bronze bussen of de as zelf gaan slijten, dan komen er schuine krachten op de as die over gegeven worden aan het huis, en als je dan maar vaak genoeg start, dan breekt hij vanzelf een keer af.....

Andere mogelijkheid is dat er een contact wordt gegenereerd onder het rijden, waardoor het startrelais met regelmaat in komt, en de bendix dus tegen een draaiend vliegwiel aantikt, waardoor die elke keer wordt teruggeslagen
 
Dit is het gevolg van kapotte /uitgesleten lagerbussen...
Een as van de startmotor kan alleen axiaal bewegen, en al slaat de starterkrans/vliegwiel nog zo hard de andere kant op, dan nog krijgt de startmotor alleen dwars op de as krachten te verwerken, waar hij ook voor gemaakt is...
Als de bronze bussen of de as zelf gaan slijten, dan komen er schuine krachten op de as die over gegeven worden aan het huis, en als je dan maar vaak genoeg start, dan breekt hij vanzelf een keer af.....

Andere mogelijkheid is dat er een contact wordt gegenereerd onder het rijden, waardoor het startrelais met regelmaat in komt, en de bendix dus tegen een draaiend vliegwiel aantikt, waardoor die elke keer wordt teruggeslagen

Wat K@W@ dus bedoelt te zeggen:
Een 2e handsje zoeken, HEEEEL goed op scheurtjes controleren en dan reviseren met nieuwe bussen etc. en dan monteren.

Denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan