Voorvork olie vervangen

Franky6oy

MF'er
20 jun 2013
51
0
Breda
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het vervangen van de voorvork olie van mijn yamaha xj900s. In het werkplaats handboek refereert men naar hoofdstuk 1.23, daar refereert men naar hoofdstuk 5 en in hoofdstuk 5 refereert men weer naar 1.23. Ik kan dus niks vinden. Kan ik de olie vervangen zonder de vorken uit elkaar te halen? En hoeveel olie moet er standaard in de vork? Iemand die dit weet?
 
Net wilde ik voorvork olie kopen. Zeggen ze bij de motoport dat als er niks mis is met je voorvork dat je het beter kan laten zitten. Daar vertelde ze dat veel mensen lekkage krijgen als ze preventief de olie vervangen. Dus ik heb nog even niks gekocht. Hoe denken jullie hierover?
 
Net wilde ik voorvork olie kopen. Zeggen ze bij de motoport dat als er niks mis is met je voorvork dat je het beter kan laten zitten. Daar vertelde ze dat veel mensen lekkage krijgen als ze preventief de olie vervangen. Dus ik heb nog even niks gekocht. Hoe denken jullie hierover?

ik denk dat je een onbenul gesproken hebt of het niet begrepen hebt.

Als je de olie ververst kun je vaak beter ook de keerringen even meepakken. Is niet veel extra werk en je kunt echt alle viezigheid eruit halen omdat hij uit elkaar ligt.
 
Laatst bewerkt:
Je zou de voorvorkolie kunnen vervangen zonder de voorvork uit elkaar elkaar te halen maar voor een beter resultaat kun je de voorvork beter uit elkaar halen zodat je ook alles goed kunt schoonmaken. En voor minder kans op lekkages kun je ook beter de keerringen vervangen.

Uit mijn voorvork kwam erg vieze olie en meer rotzooi! De voorvorkolie vervangen is goed zelf te doen! ;)
 
Goed onthouden wie het was bij Motoport en die nooit meer om advies vragen. De adviezen die je op het motorforum krijgt zijn van veel betere kwaliteit!

Hier een howto: Bensi in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)"
Weliswaar een Diversion 600 maar dat mag de pret niet drukken.

Bij Louis.eu zijn de keerringen voor de Diversion slechts 20 euro per set dacht ik. Dus als je de boel toch open hebt gelijk meenemen.

Een veel voorkomend probleem bij de Div 900 is de ijzeren borgclip. Nr 9 op de tekening. Die gaat vaak roesten en gaat dan voor lekkages zorgen.

Voorvork-4KM.jpg

voorvork-keerringen.jpg


Je kan dan de boel eens goed schoon maken zoals hier te zien is: (De roestende clip zorgt hier helaas voor...)

voorvork-groef.jpg


Met een stukje PCV buis kan je de keerring perfect op zijn plaats duwen.

voorvork-02.jpg


De clips schijnen op e-bay ook in RVS te verkrijgen zijn. Maar ik heb de nieuwe clips van een stikje krimpkous voorzien om het roesten tegen te gaan.

keerring-vervangen02.jpg


De Diversion is een motor waarbij veel zaken gemakkelijk zelf te doen zijn. In het Diversion topic staan veel howto's en vindt je altijd wel iemand die bereid is om advies te geven.

Veel suc6!
 
Ik heb bij mijn voorvork ook de olie vervangen en gelijk progressieve veren geplaatst.
Daarvoor heb ik wel de poten gedemonteerd omdat deze geen aftapschroef hebben.
Poosje lekker uit laten lekken en weer gemonteerd.
De olie die eruit kwam was niet zo vuil.
Wel heb ik bij andere (oudere) motoren ook de olie ververst en daar kwam hele vieze smerig olie uit, dus zeker nuttig om te doen.
https://plus.google.com/photos/1004...s/5937286941109683441?authkey=CMrZnNfa6-CEyQE
 
Laatst bewerkt:
Nog een laatste tip. Hang niet met je neus boven de bak met oude voorvorkolie.

Of zet er in ieder geval een bak naast voor het geval je moet kotsen wanneer je het per ongeluk toch ruikt. :+
 
Nog een laatste tip. Hang niet met je neus boven de bak met oude voorvorkolie.

Of zet er in ieder geval een bak naast voor het geval je moet kotsen wanneer je het per ongeluk toch ruikt. :+

Oude motorolie, cardanolie, voorvorkolie en benzine ruikt zo lekker.
Net als rubber als je een motorzaak in loopt.
Heerlijk, in mijn schuur ruikt het ook zo lekker, leer, olie, benzine, mmmmmmmmmmm
 
Ik ga die olie toch maar vervangen dan. Kan geen kwaad als ik het zo lees. En koffiefreak ik denk er even over na. Ik zat al te denken om er progressievere vering in te doen. Hoe ver moet de vering in gaan als je deze induwd?
 
Ik ga die olie toch maar vervangen dan. Kan geen kwaad als ik het zo lees. En koffiefreak ik denk er even over na. Ik zat al te denken om er progressievere vering in te doen. Hoe ver moet de vering in gaan als je deze induwt?
echt zo'n vraag die alleen met een vraag beantwoord kan worden :')
 
Oude motorolie, cardanolie, voorvorkolie en benzine ruikt zo lekker.
Net als rubber als je een motorzaak in loopt.
Heerlijk, in mijn schuur ruikt het ook zo lekker, leer, olie, benzine, mmmmmmmmmmm
Als ik iets vies vind, is het wel oude vorkolie. En oude cardanolie.

Bah....


Ik ga mezelf echt geen expert noemen, toch ruik ik wel wat ouder is en wat niet. Oude benzine kan ik nog hebben, maar voorvorken moet ik me altijd even op voorbereiden....
 
Als ik iets vies vind, is het wel oude vorkolie. En oude cardanolie.

Bah....


Ik ga mezelf echt geen expert noemen, toch ruik ik wel wat ouder is en wat niet. Oude benzine kan ik nog hebben, maar voorvorken moet ik me altijd even op voorbereiden....

Moet je eens een paar dienstjes met mij meedraaien dan piep je wel anders ;)
Wel eens een catheter in moeten brengen bij een dame van 80 + en 100 kg + ?

Trek maar eens je verse tosti langzaam open als hij net uit je broodrooster komt ;)
Liefst tosti hawai (met stukjes ja)

Nou het behang krult van de muren af kan ik je zeggen hihi
 
Dan kun jij vast wel een keerring vervangen zonder de demperstang los te maken :?


Neee.......dat zou ik misschien wel kunnen, zoals 'prutsers' dat doen met 2 parkertjes in de keerring, maar de demperstang wordt bij mij altijd los gemaakt en gereinigd en de nieuwe keerringen worden met daarvoor bestemd gereedschap weer geplaatst, nadat de ligplaats van de keerringen én de borgclip brandschoon is gemaakt.

Neem van mij aan, dat zo'n borgclip goed op zijn plaats moet zitten......

Je moet maar eens een workshop bij J&J suspension gaan volgen, voor de lol.
Het eerste wat ze je dan laten zien is een borgclip en daarna volgt het 'wheelyverhaal'
 
Laatst bewerkt:
Neee.......dat zou ik misschien wel kunnen, zoals 'prutsers' dat doen met 2 parkertjes in de keerring, maar de demperstang wordt bij mij altijd los gemaakt en gereinigd en de nieuwe keerringen worden met daarvoor bestemd gereedschap weer geplaatst, nadat de ligplaats van de keerringen én de borgclip brandschoon is gemaakt.

Neem van mij aan, dat zo'n borgclip goed op zijn plaats moet zitten......

Je moet maar eens een workshop bij J&J suspension gaan volgen, voor de lol.
Het eerste wat ze je dan laten zien is een borgclip en daarna volgt het 'wheelyverhaal'

Ik neem helemaal niks aan van iemand die denkt dat zonder borgclip de hele vork uit elkaar dondert :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan