Eerste motor rijles

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Goedemiddag Motorliefhebbers,

Morgen ochtend(8:00 uur) is het zover mijn eerste motorrijles ^^.
Hebben jullie nog tips hoe ik het beste kan beginnen, ervaringen?

Hierbij een checklist:

Ik heb mijn eigen kleding al aangeschaft: Helm, handschoenen, laarzen, motorpak.

Ik heb alleen op een motor gezeten en verder geen idee hoe de koppeling in verhouding met gas werkt en of de koppeling nou links of rechts zit (dachts links).

Alle tips zijn welkom, heb 2 uurtjes les.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon ontspannen blijven en zorg dat je van alles wat je leert geniet! Je instructeur zal je niet de weg opsturen zonder een inschatting te maken of je het aankan. Waarschijnlijk eerst een stukje theorie daarna uitleg van de motor gevolgd door op een parkeerterrein oid een beetje te oefenen. Succes

Welkom op het forum overigens.
 
keiveul plezier alvast toegewenst.
1e rijles... *O*

de vrouw hier heeft een proefles cadeau gekregen, gaat volgende week ook 2 uur aanprullen _O-

ontopic, gas op die lolly en genieten :)
 
Mijn eerste rijles, mocht rondjes rijden op een groot parkeerterrein.
Eerst gewoon zonder gas te geven in de 1 rijden, daar kwam de eerste bocht aan..

Ik gillen: waarom geef je gas? Stop dat ding!
Bleek dat ik zelf gas zat te geven _O-

Na de derde les durfde ik te schakelen van de 1 naar de 2, en ach.. zelfs ik heb 't uiteindelijk gehaald en ik rij nu al 4 jaar motor :+
 
Ik heb alleen op een motor gezeten en verder geen idee hoe de koppeling in verhouding met gas werkt en of de koppeling nou links of rechts zit (dachts links).
Normaal als je weg wil rijden knijp je de linkerhendel helemaal in, draai je het rechterhandvat helemaal naar achteren en daarna laat je de linkerhendel los.
Als je deze tip uitvoert als je voor het eerst op de motor zit zal je instructeur versteld staan!
 
@Miss2, hahaha dat kan iedereen overkomen. Hoeveel lessen heb je gehad?

@Suus81 ik wist dat er ergens een deelte voor was, wellicht dat de admin hem kan verplaatsen.

Heb er zeker zin in, wacht er al een tijdje op om er eindelijk eens op te zitten en te rijden ^^
 
Normaal als je weg wil rijden knijp je de linkerhendel helemaal in, draai je het rechterhandvat helemaal naar achteren en daarna laat je de linkerhendel los.
Als je deze tip uitvoert als je voor het eerst op de motor zit zal je instructeur versteld staan!

_O-

OT: Gewoon relaxed genieten en vooral leren! Plus wat hierboven al gezegd wordt :)
 
Dan staat ie nog steeds in z'n vrij, de instructeur zal niet onder de indruk zijn :+
Oja je moet natuurlijk wel eerst schakelen. :)
Schakelen die je met het linker pedaaltje bij je voet. Door dat pedaaltje omhoog te bewegen gaat hij een versnelling omhoog. Met omlaag duwen moet je oppassen dat je dat niet te ver doet, dan gaat hij in z'n achteruit!
 
Zelf had ik de luxe van een gesloten oefenterrein voor mijn eerste meters, maar 1 tip die ik kan meegeven:
- Als de instructeur voor rijdt: BLIJF NAAR HEM KIJKEN, als hij de bocht door gaat, als hij over een rotonde gaat, rechtdoor rijdt, etc.
Motorrijders volgen hun blik, als je naar de instructeur blijft kijken blijf je ook achter hem.

Voor de rest tot je bij het oefenterrein bent gewoon rustig aan rijden, lesmotoren worden niet gekozen voor hun superieure prestaties maar om gebruiksvriendelijkheid (en prijs :X ), dus wees niet bang dat ie er zonder jou vandoor gaat.

Edit: en eet een banaan :Y
 
Laatst bewerkt:
Voor de rest tot je bij het oefenterrein bent gewoon rustig aan rijden, lesmotoren worden niet gekozen voor hun superieure prestaties maar om gebruiksvriendelijkheid (en prijs :X ), dus wees niet bang dat ie er zonder jou vandoor gaat.

Edit: en eet een banaan :Y
Toch had ik dit bijna bij de eerste keer vol opentrekken bij de vertragingsoefening... :$ Bijna met twee handjes van het stuur _O-
 
Voor een eerste les niet nodig, maar zodra je wat meer snelheid krijgt bij dit soort temperaturen: koop een colletje o.i.d. om je hals warm te houden.
Have fun!

(persoonlijke ervaring: wegrijden ging prima, we gingen direct de openbare weg op, maar mijn eerste bocht was kwalitatief uitermate teleurstellend. Totaal geen gevoel hoe ik met dat ding moest sturen...)
 
Normaal als je weg wil rijden knijp je de linkerhendel helemaal in, draai je het rechterhandvat helemaal naar achteren en daarna laat je de linkerhendel los.
Als je deze tip uitvoert als je voor het eerst op de motor zit zal je instructeur versteld staan!
Nog een tip, laat in 1x de hendel schieten, dus niet voorzichtig op laten komen, want dan slijt de koppeling heel snel. De meeste rij-instructeurs zijn daar niet zo blij mee (zo'n motor moet langer mee natuurlijk) :N
 
Voor het makkelijker wegrijden, kun je ook proberen eerst je motor een beetje vooruit te steppen. Als je dan wat snelheid hebt, slaat 'ie niet zo gauw af wanneer je de koppeling laat schieten. :+
 
Mmmmm, dit laatste werkt wel!
Mijn motor wilde laatst niet starten, en met een beetje vooruit steppen en de linker handle ineens los laten deed ie het ineens wel.
Dit is een gouden tip!
Helaas lees ik het nu pas....
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,

Zaterdag heb ik de eerste rijles gehad (op afgesloten terrein).
Voelde helemaal super. Schakelen ging makkelijk (gelukkig) daarna direct draai opdrachten gedaan, dit is toch aardig last. Reed op een CBR 600 f vond het wel lekker rijden.

Op naar de volgende les al met al een super dagje gehad n kon de heledag wel blijven rijden.
 
Hey allemaal,

Zaterdag heb ik de eerste rijles gehad (op afgesloten terrein).
Voelde helemaal super. Schakelen ging makkelijk (gelukkig) daarna direct draai opdrachten gedaan, dit is toch aardig last. Reed op een CBR 600 f vond het wel lekker rijden.

Op naar de volgende les al met al een super dagje gehad n kon de heledag wel blijven rijden.

CBR 600 F als lesmotor :9~

Tijden veranderen wel zeg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan