Ethanol een probleem voor onze motoren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJ_Bartezzz

MF veteraan
28 okt 2007
1.432
1
hilversum
Omdat mijn aprilia een Kunststof brandstof tank, tank ik liever 98 omdat hier (dacht ik) geen ethanol aan wordt toegevoegd. Ethanol versneld het vervormen van de kunststof tank.

helaas blijkt dat er sinds medio 2013 ook in 98 max 5% ethanol mag(en gaat) zitten.

Helaas bevat euro 95 al min 5% ethanol en dit wordt opgeschroefd naar 20% in 2020.

Dit kan toch niet goed zijn voor onze motoren? zeker die van voor 2000?

Iemand ervaring welke brandstoffen er wel te tanken zijn?
 
Kunststof tanks van o.a. Ducati, Aprillia en KTM kunnen dit probleem hebben.

Op deze website staat er meer over te vinden.
Mijn advies: Metalen tank (laten) maken, of kijken of dit al gedaan wordt. tig mensen hebben dit probleem, en na het verlopen van de garantieperiode mag je van de fabrikant elke X jaar gewoon een nieuwe tank kopen.

Maar kijk eerst maar hoe je tank zich houd.
 
Ik vind het wel vreemd dat er al een tijdje ethanol wordt toegevoegd aan benzine, maar fabrikanten hier geen rekening mee houden...

Er zijn inderdaad velen die bang voor de gevolgen van ethanol zijn, volgens mij zijn er weinigen die hier ook echt problemen door hebben gekregen.
 
Omdat mijn aprilia een Kunststof brandstof tank, tank ik liever 98 omdat hier (dacht ik) geen ethanol aan wordt toegevoegd. Ethanol versneld het vervormen van de kunststof tank.

helaas blijkt dat er sinds medio 2013 ook in 98 max 5% ethanol mag(en gaat) zitten.

Helaas bevat euro 95 al min 5% ethanol en dit wordt opgeschroefd naar 20% in 2020.

Dit kan toch niet goed zijn voor onze motoren? zeker die van voor 2000?

Iemand ervaring welke brandstoffen er wel te tanken zijn?

Shell V-Power (RON97) en BP Ultimate (RON98) zijn nog steeds vrij van Methyl Alcohol in NL dus die 2 brandstoffen kun je sowieso veilig tanken.

Als je in DLD de zelfde samenstelling wil dan zit je aan de RON 100/110 van Aral :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel vreemd dat er al een tijdje ethanol wordt toegevoegd aan benzine, maar fabrikanten hier geen rekening mee houden...

Er zijn inderdaad velen die bang voor de gevolgen van ethanol zijn, volgens mij zijn er weinigen die hier ook echt problemen door hebben gekregen.

Bij alle nieuwere motoren (volgens mij vanaf 2002 oid) is er wel degelijk rekening mee gehouden. Je mag dus verwachten dat een nieuwere motor met een kunststof tank geen problemen heeft.

Je kunt niet verwachten dat fabrikanten er al bij oudere motoren rekening mee hielden.

Ik heb er in het buitenland trouwens wel eens last van gehad, benzine met ethanol. Motor ging in lage toeren heel slecht lopen, wilde zelfs niet meer stationair blijven draaien. Halve tank leeg gereden, super bijgemengd en hij liep weer goed.
 
Ik vind het wel vreemd dat er al een tijdje ethanol wordt toegevoegd aan benzine, maar fabrikanten hier geen rekening mee houden...

Er zijn inderdaad velen die bang voor de gevolgen van ethanol zijn, volgens mij zijn er weinigen die hier ook echt problemen door hebben gekregen.
Toevallig ken ik een fabrikant die zelfs tweedehands oude motoren heeft gekocht om te testen of het een probleem was.. En nee, niks aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig ken ik een fabrikant die zelfs tweedehands oude motoren heeft gekocht om te testen of het een probleem was.. En nee, niks aan de hand.

Ik kan je uit ervaring zeggen dat een heden ten daags blok van een Yamaha R6 er NIET lekker op wil "janken" met de standaard "af fabriek" instellingen van de ECU. Er zit een mooi plaatje bij in de usermanual dat 't spel keurig moet lopen op RON95 en dat zal 't ook beslist doen als 't RON95 is zónder Methyl Alcohol als aanlengmiddel, met de normaal te verkrijgen RON95 bij de NL tankstations mis je vermogen t.o.v. RON97/98/100/110 (gemeten op één en de zelfde testbank!!).
 
Laatst bewerkt:
Bij alle nieuwere motoren (volgens mij vanaf 2002 oid) is er wel degelijk rekening mee gehouden. Je mag dus verwachten dat een nieuwere motor met een kunststof tank geen problemen heeft.

Je kunt niet verwachten dat fabrikanten er al bij oudere motoren rekening mee hielden.

Ik heb er in het buitenland trouwens wel eens last van gehad, benzine met ethanol. Motor ging in lage toeren heel slecht lopen, wilde zelfs niet meer stationair blijven draaien. Halve tank leeg gereden, super bijgemengd en hij liep weer goed.

In de handleiding van mijn suzuki gsx-r750w 92-95 staat dat benzine met 10% ethanol niet schadelijk is, benzine met 5% methanol kan ook als daar de juiste corossie additieven aan toegevoegd zijn.

22 jaar geleden al ;)

Zelf heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad met ethanol in de benzine, voor mijn circuit moto heb ik zelfs 20-30% ingemegd zonder problemen.

Zal van fabrikant tot fabrikant afhangen denk ik dan?
 
Sla me niet kapot, ( of wel )
Maar vanaf +- '79 zijn iedergeval alle japanse motoren geschikt voor 95 / beetje ethanol.
Ergens rond die tijd..

Volgens mij .. weet niet zeker , komt dat uit een handboekje van een XL500S
* bouwjaar '78 *


Maar ze kunnen lullen wat ze willen, moet je eens van die goedkope bio-meuk in Duitsland tanken in je E36 BMW 4 pitter.
Verbruik schiet omhoog, en de berg niet meer op te jagen dat kreng.

E10 heet dat geloof ik, wat een zooi is dat.
 
!0% Ethanol mag wel maar 5% Methyl Alcohol (=Methanol) niet :o Rare jongens daar bij Suzuki :P

Maar misschien is Methanol wel iets anders dan Ethanol. Je weet het niet, hè :o
 
Laatst bewerkt:
5% methanol mag wel maar alleen als je de juiste additieven gebruikt.

Methanol neemt zeer snel vocht op waardoor als je geen additief hebt gebruikt alles gaat oxideren naar verloop van tijd (vrij snel eigenlijk).

Brandt nog beter als ethanol maar nadeel is de geurlozr en kleurloze vlam waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.

Is ook niet meer toegestaan in motorsport voor die reden.

Voordeel is wel het hoger octaangetal waardoor je hogere compressies kunt gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ja zo'n bmw 4 cilinder is echt een high performance motor waar bij je dat zal merken :+

Mijn brommert heeft een kunstof tank en die ziet er nog net zo uit als in 2006..... behalve een paar krasjes. Heb wel eens verhalen over ducati tanks in USA gehoord die zouden vervormen..... maar kan ook door het mooie weer daar komen, misschien.
Zodra mijn reserve lampje brand pak ik de eerste de beste benzineboer, omdat ik binnen 20km door de reserve heen ben. Dus ook (eigenlijk altijd) E10 getankt in Dld, omdat je daar nooit op je beurt hoeft te wachten ;) , doet ie 't prima op. En hier altijd e95.

Dat na het tanken de motor slechter loopt kan gebeuren, maar hoeft niets met E10 te maken te hebben, vuile benzine kan ook uit de super slang komen....
 
Ja, ja zo'n bmw 4 cilinder is echt een high performance motor waar bij je dat zal merken :+

Mijn brommert heeft een kunstof tank en die ziet er nog net zo uit als in 2006..... behalve een paar krasjes. Heb wel eens verhalen over ducati tanks in USA gehoord die zouden vervormen..... maar kan ook door het mooie weer daar komen, misschien.
Zodra mijn reserve lampje brand pak ik de eerste de beste benzineboer, omdat ik binnen 20km door de reserve heen ben. Dus ook (eigenlijk altijd) E10 getankt in Dld, omdat je daar nooit op je beurt hoeft te wachten ;) , doet ie 't prima op. En hier altijd e95.

Dat na het tanken de motor slechter loopt kan gebeuren, maar hoeft niets met E10 te maken te hebben, vuile benzine kan ook uit de super slang komen....


Ik heb een Cagiva Raptor met kunststof tank en daar gaat ook gewoon euro95 in bij de eerste beste die ik tegen kom want die is ook erg rap door de reserve heen, motor is van 2000 en er is niets aan de tank te zien.
 
Kunststof tanks van o.a. Ducati, Aprillia en KTM kunnen dit probleem hebben.

Op deze website staat er meer over te vinden.
Mijn advies: Metalen tank (laten) maken, of kijken of dit al gedaan wordt. tig mensen hebben dit probleem, en na het verlopen van de garantieperiode mag je van de fabrikant elke X jaar gewoon een nieuwe tank kopen.

Maar kijk eerst maar hoe je tank zich houd.
Mijn tank was dus krom.. denk een millimeter of 2 max!
Precies op de aansluiting van de pompplaat. Nog 1mm verder en de tank was gaan lekken..

Verder zijn de enige problemen met e10 etc het snelle verouderen van de benzine(forte power vertraagt dit).

Het wegnemen van de weekmakers in benzine slang.
En het teert langzaam in op zink en aluminium.

En het hoge vochtgehalte wat roest als gevolg is.

Voorlopig tank ik bp 98
 
Ik heb een Cagiva Raptor met kunststof tank en daar gaat ook gewoon euro95 in bij de eerste beste die ik tegen kom want die is ook erg rap door de reserve heen, motor is van 2000 en er is niets aan de tank te zien.
Grappig dat je denkt dat je dit kunt zien...
Ik zie het zo voor me dat je naast je motor gaat staan om te kijken of hij krom is?? :?

Die van mij is uit 2001 en was met een winkelhaak erop echt wel krom!.

Was ook niet te zien aan de tank..
 
Laatst bewerkt:
Ja, ja zo'n bmw 4 cilinder is echt een high performance motor waar bij je dat zal merken :+


Mocht ik willen ;p T is geen M

Juist omdat het motortje maar wat.. 100.. 110 pk heeft, ( nieuw! ) en net met zowat 4 ton er op , merk je juist die verschillen als je hem zwaar belast.

( berg op, met vakantie bepakking )

Het verschil van 250 naar 230 pk merk je een stuk minder..

Maar als die 100pk , spontaan er 20 minder in huis heeft.. merk je het gerust.

Vergis je ook niet in het hogere verbruik van die E10 meuk , rij normaal op dit soort ritten 650km op een tank. Met E10 , 560 tot 580 ..
( rij vaak zat heen en weer, heb je tijd zat om het te testen :) :) )
 
Shell V-Power (RON97) en BP Ultimate (RON98) zijn nog steeds vrij van Methyl Alcohol in NL dus die 2 brandstoffen kun je sowieso veilig tanken.

Als je in DLD de zelfde samenstelling wil dan zit je aan de RON 100/110 van Aral :+

:N

Jawel hoor de enige benzine die geen ethanol bevat is BP Ultimate verder bevat alle benzine in Nederland ethanol.

"BP Ultimate 98 = 98 zonder ethanol
Total Excellium = 95 (Shell basis brandstof) + ethanol
Esso Energy Supreme =95 + ethanol
Texaco EuroXL =95 + ethanol
V-power van Shell, 95 + ethanol"
 
V-power is 97 door de verschillende toevoegingen.

Maar omdat er in Nederland alleen maar 95 en 98 verkocht mag worden, moet het verkocht worden als 95.

Aral in DLD heeft alleen 100 en 102 toch? geen 110? Beide zonder Ethanol iig.

BP Ultimate is momenteel de enige zonde ethanol (hoe lang nog?) en komt ook bij de raffinaderijen van ARAL vandaan.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist onderstaande mail terug gehad van de BP klantenservice

BP klantenservice zei:
Geachte,



Bedankt voor uw vraag m.b.t. het ethanolgehalte in onze benzines.

In principe is BP Ultimate 98 ethanolvrij. Als gevolg van productie en logistieke redenen is het echter mogelijk dat er een zeer kleine hoeveelheid ethanol in deze brandstof aanwezig is, BP garandeert thans echter dat dit niet meer dan 0,5% is.

Ter vergelijk: bij euro95 bedraagt de maximale hoeveelheid ethanol momenteel 5%. Deze percentages kunnen wijzigen, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe wetgeving. In Duitsland en Frankrijk bestaat de euro95 bijvoorbeeld al voor 10% uit ethanol.

U kunt het beste aan uw dealer of fabrikant vragen of Ultimate 98 op basis van bovenstaande informatie wel of niet geschikt is voor uw auto/motor.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.



Met vriendelijke groet,



Afdeling BP Consumentenservice
 
Laatst bewerkt:
5% methanol mag wel maar alleen als je de juiste additieven gebruikt.

Methanol neemt zeer snel vocht op waardoor als je geen additief hebt gebruikt alles gaat oxideren naar verloop van tijd (vrij snel eigenlijk).

Brandt nog beter als ethanol maar nadeel is de geurlozr en kleurloze vlam waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.

Is ook niet meer toegestaan in motorsport voor die reden.

Voordeel is wel het hoger octaangetal waardoor je hogere compressies kunt gebruiken.

Methanol wordt bijv. bij dragrace nog gewoon gebruikt.
 
Zoals gewoonlijk roept benjamin maar wat.. :+


In het verleden werd gereden met pure methanol en dat geeft een kleurloze bijna onzichtbare vlam. Best wel link dus. Daar zal Benjamin wel mee in de war zijn.

Goeie ethanol zonder enige vorm van verontreiniging brandt met een mooie blauwe vlam.


Overigens wordt bij de vergisting van biomateriaal meestal niet alleen ethanol gevormd door de gisten, maar ook methanol en aceton. Als de methanol en aceton tijdens de destillatie van de alcohol niet worden afgescheiden, kan de methanol en zeker de aceton kunststoffen aantasten. Sommige kunststoffen kunnen op zich wel tegen de ethanol en aanverwante stoffen, maar worden bros, doordat de weekmakers die de kunststof zachter en dus buigzaam maken, worden aangetast. De kunststof wordt dan zeer bros en breekt bij het minste of geringste. (Dit heb ik zelf kortgeleden meegemaakt, bij een kunststof fles met forsforzuur, wat ik gebruik voor ontroesten. De fles brokkelde zo uit elkaar in mijn handen, zonder dat ik er kracht op zette. )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan