Doffe kappen oppoetsen

Chevalric

Die hard MF'er
28 jul 2007
513
0
Amersfoort
Door het gebruik van zadeltassen is de lak op mijn achterkuipdeel dof geworden:

12899203244_1a48185088_z.jpg


Nu kan ik het kuipdeel vervangen door een slooponderdeel, maar een goedkopere optie is misschien om het gewoon met een licht polijstmiddel op te poetsen. Ik lees her en der dat Commandant 4 of 5 een goed middel hiervoor zou zijn. Ik vraag me dus af of iemand ervaring heeft met vergelijkbare beschadigingen op plastic onderdelen en of je dat nog een beetje mooi kunt opknappen met dit (of ander) spul?
 
Dat doffe is niks anders dan heel veel hele kleine krasjes. Een polijstmiddel (of misschien eerst even nat opschuren met min. korrel 1000) is hiervoor inderdaad een hele goede oplossing. Kappen eraf en goed schoonmaken, evt. schuren, polijsten en daarna waxen. Ter bescherming zou je er heldere folie (3M) op kunnen doen.
 
Schuren uiteraard ALLEEN als de krassen te diep zijn om met alleen polijsten op te lossen. Ook als ze in de basecoat zitten (dus de kleur) helpt schuren niet meer. Maar hier lijkt het erop dat alleen de blanke laklaag is aangetast. Feitelijk is schuren en polijsten hetzelfde, alleen is de 'korrel' van polijsten veeeeeel kleiner. Met eerst schuren wordt de ondergrond vlakker en wordt het polijsten makkelijker. Korrel 1000 is inderdaad nog vrij grof hiervoor, beter is om te starten met korrel 2000 en zo toe te werken naar 12000. Daarna is polijsten al bijna niet meer nodig.
 
Door het gebruik van zadeltassen is de lak op mijn achterkuipdeel dof geworden:

[afbeelding]

Nu kan ik het kuipdeel vervangen door een slooponderdeel, maar een goedkopere optie is misschien om het gewoon met een licht polijstmiddel op te poetsen. Ik lees her en der dat Commandant 4 of 5 een goed middel hiervoor zou zijn. Ik vraag me dus af of iemand ervaring heeft met vergelijkbare beschadigingen op plastic onderdelen en of je dat nog een beetje mooi kunt opknappen met dit (of ander) spul?

Geloof het of niet, tandpasta klein beetje verdunnen met water.
 
Klopt, tandpasta is feitelijk niks anders dan polijstmiddel (voor je tanden). Alleen tandpasta wil nogal eens snel uitdrogen, dat doen de officiële polijstmiddeltjes minder snel.
 
Geen commandant gebruiken, nummer 4 niet maar ook 5 niet, probeer eerst eens met zilverpoets of koperpoets (misschien heeft je moeder dit nog? Of anders het kruidvat)
Of chroompolisch is ook niet zo grof. Heb bij een autobedrijf gewerkt waar ook auto's werden gepoetst en je bent zo door je blanke laklaag heen!
Zelf ooit door de blanke laklaag van een Kadett gegaan dus...
Succes!
 
In 'algemene motorpraat' loopt een topic
met de veelzeggende titel : poetsen, poetsen poetsen

kijk daar eens ;)


De volgende keer als de tassen gebruikt
even een rolletje boeklon bij de Hema halen en dit
op je kuip plakken.
 
Bedankt voor de tips. Ik heb even wat Commandant 4 gescoord bij de Halfords dus van het weekend ga ik eens voorzichtig aan de slag. Als het misgaat heb ik nog een sloperij die een vergelijkbaar kuipdeel op voorraad heeft, maar wel met wat krassen er op. En de duurste oplossing is om een aftermarket kuipdeel te bestellen, maar dat vind ik nog wat overdreven.
 
Bedankt voor de tips. Ik heb even wat Commandant 4 gescoord bij de Halfords dus van het weekend ga ik eens voorzichtig aan de slag. Als het misgaat heb ik nog een sloperij die een vergelijkbaar kuipdeel op voorraad heeft, maar wel met wat krassen er op. En de duurste oplossing is om een aftermarket kuipdeel te bestellen, maar dat vind ik nog wat overdreven.

Als het niet lukt kun je er toch nieuwe blanke lak op spuiten?
Wel goed ontvetten/schoonmaken want in commandant zit raar was achtig spul!
 
Terug
Bovenaan Onderaan