Zuinig???

Nouk

MF'er
23 feb 2014
65
0
Hallo,

Kan het zijn dat mijn Burgman 400 uit 2002 veel verbruikt? heb 110 km gereden en de tank is al leeg, de verkoper had gezegd dat hij 1:29 reed dus dit klopt niet er zit een automatische choke op misschien blijft hij hangen heb ik het idee.

Iemand hier meer ervaring mee? wij zijn zelf leek hoor.
 
Ja - Nee - Nee

Dat is een bizar hoog verbruik tenzij jullie per stuk 110 kg wegen en er een caravan achter hangt.

Geeft ie aan dat ie leeg is of is ie daadwerkelijk leeg ik neem aan dat je bij de pomp geweest bent ?
 
Laatst bewerkt:
Nee ik rijd er alleen op en gisteren wel samen even maar dan nog dat moet toch gewoon kunnen
 
Geen lekkage onder de scoot? Wat is het toerental als 'ie warm is? Werkt je brandstofmeter?
 
Met het nieuwere model (injectie) reed ik gemiddeld 1op 22.

Dus 1 op 20 lijkt mij reëler.
 
Geen lekkage toerenteller zit er niet op en de brandstofmeter werkt. Gisteren getankt vol voor 16.80 daarna rond de 110 km gereden net thuis meter zit weer bij de reserve aan.
 
Was de tank wel vol? Hoeveel liter heb je erin gedaan?

Dus gooi je tank vol, ga 100km rijden en weer vol tanken en dan weet je het.

Hier ff accountje maken en evt de app op je smartphone en je krijgt je verbruik mooi in beeld.
MPG and Cost Calculator and Tracker - Spritmonitor.de

edit- getankt voor 16.80 wat 16.80 liter of €16,80. Aantal liters is wat je moet weten.
 
Laatst bewerkt:
1:29, dat is voor mij als Belg een verbruik van 3,45 l/100 km, voor een Burgman 400 van 2002 ? Ik denk dat je verkoper je wat heeft wijsgemaakt.
Ja, dat kan, misschien als je 50 km/u rijdt constant, op vlak terrein. Maar ik heb daar mijn twijfels rond met een 2002 model met carburator.
Ik denk dat je normaal moet tellen op een gemiddelde van 4,20 tot 4,80 l/100km, komt overeen met
1:23,8 tot 1:20,8.
Met een 13 L tank, en rekening houdend dat je tankt met nog 2 L reserve, zou je best tanken rond 230 km.
Je neemt een platte 5 L jerrycan mee in je topcase als je wat zeker wilt zijn en je autonsnelweg gaat rijden waar je niet direct een tankstation in de buurt hebt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Mvg. Old-SF
 
Wel opletten met de tankmeters, die werken meestal niet gelijkmatig. Soms kan die een sprong naar beneden maken en dan blijft hij weer een tijdje hangen. Je kan niet alle tankmeters op eenzelfde manier beoordelen. Maar ik zou toch eens kijken of je geen lekkende carburator hebt. Leg eens een karton onder je motor om dat na te gaan.
 
Gemiddeld genomen lopen scooters tussen de 230 - 280km op een volle tank dus 110 is goed fout.

Ik denk dat jouw benzinemeter slecht afgesteld is gewoon doorrijden zoals hierboven gezegd word en neem 1-2 liter benzine mee in de koffer.

Dan kom je er wel achter hoeveel km je kan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Lekken doet er niets hij staat in de garage op een oud stuk vloerbedekking dus dan hadden we het moeten zien wel is het zo dat de benzinemeter heel traag oploopt, dus ik ga jullie raad opvolgen en gewoon leegrijden met 2ltr mee in koffer. Ik heb de app ook gedownload bedankt voor de tips.
 
Tank hem eens vol, Nouk, ga er dan een goeie 100 km mee rijden.
Tank hem dan terug vol. Kijk nu hoeveel liter je getankt (verbruikt) hebt.
- Deel het aantal liter door je aantal kilometer en vermenigvuldig met 100, dan krijg je je verbruik in liter/100km.
- Deel het aantal liter door je aantal kilometer en je krijgt je verbruik in km per liter, of 1 liter op x km, zijnde 1:xx
Dan heb je je verbruik dat je kan vergelijken met een zelfde type Burgman 400 met een zelfde type motor (2002 in jouw geval, niet ???)
Zie de hier genoemde normale referentieverbruiken, doch weet dat tussen 50-70 km/u rijden en 130-140 km/u rijden 1 à 1,5 L meerverbruik zit per 100 km. Idem voor snel accelereren.
 
Ik zou wanneer je kunt ook met een handpompje (vind je voor een paar Euro in elke grote supermarkt of autoshop) eens je tank volledig leegzuigen (opvangen in een jerrycan met ander uiteinde) en dan hem eens volledig vullen om exact te weten hoeveel er in gaat. Misschien zit je met een gebutste tank onderin. Het is misschien ver gezocht, maar je komt soms de gekste zaken tegen.
Mvg. Old-SF
 
Ik heb persoonlijk mijn tank echt bijna leeggereden na 320 km.(ik had wel 5L reserve bij in platte jerrycan in de topkoffer). Met de MaxSYM kan je gerust tot 300 km halen, die heeft een 14,7 L tank.(Dit was wel na een gemixte rit met heel wat autosnelweg aan 130 km/u in Nederland, 120 km/u in België (GPS-snelheden))
Een MaxSYM rijdt wel wat hoger van de grond, met 15" wielen vooraan en 14" achteraan, terwijl jullie Burgman 400 op 13" vooraan en achteraan staat, als ik goed ingelicht ben. Dat rijdt helemaal anders qua comfort.(gewoon even ter info omdat je geïnteresseerd was in de MaxSYM voor latere aankoop).
 
Laatst bewerkt:
Misschien zit je met een gebutste tank onderin.
Kan zo een harde kunststof tank dan indeuken?
Zomaar een vraag, volgens mij heeft de Burgman vanaf 2002 geen carburateur meer maar injectie?


Tank hem eens vol, Nouk, ga er dan een goeie 100 km mee rijden.
Tank hem dan terug vol. Kijk nu hoeveel liter je getankt (verbruikt) hebt.
- Deel het aantal liter door je aantal kilometer en vermenigvuldig met 100, dan krijg je je verbruik in liter/100km.
- Deel het aantal liter door je aantal kilometer en je krijgt je verbruik in km per liter, of 1 liter op x km, zijnde 1:xx
Dan heb je je verbruik dat je kan vergelijken met een zelfde type Burgman 400 met een zelfde type motor (2002 in jouw geval, niet ???)
Zie de hier genoemde normale referentieverbruiken, doch weet dat tussen 50-70 km/u rijden en 130-140 km/u rijden 1 à 1,5 L meerverbruik zit per 100 km. Idem voor snel accelereren.
Dus de dagteller gebruiken minus aantal getankte liters? 197/9,76=20,18 per liter?
 
Laatst bewerkt:
1:29, dat is voor mij als Belg een verbruik van 3,45 l/100 km, voor een Burgman 400 van 2002 ? Ik denk dat je verkoper je wat heeft wijsgemaakt.
Ja, dat kan, misschien als je 50 km/u rijdt constant, op vlak terrein. Maar ik heb daar mijn twijfels rond met een 2002 model met carburator.

Die verkoper heft hem niets wijsgemaakt
1:29 is heel goed haalbaar en zakt naar 1:24 bij 130km op de snelweg

@nouk als je meter aangeeft dat hij leeg is moet er zeker 12 liter ingaan anders is waarschijnlijk je meter defect

@ NelD 2005 is de omslag naar injectie geweest


O ja ik heb er een van 2005 gehad ;) met carb
 
Laatst bewerkt:
Kan zo een harde kunststof tank dan indeuken?
Zomaar een vraag, volgens mij heeft de Burgman vanaf 2002 geen carburateur meer maar injectie?

Suzuki Burgman 400cc 1999 tot en met 2002 hebben een carburateur, als ik niet mis ingelicht ben, anders even vragen aan "chopper_cooper" hier op MF, dat is een motor(scooter)wikipedia. Maar als je even Googled krijg je ook die info.
Wel, alles kan indeuken, misschien nadien gewoon hersteld als het gescheurd was. Je komt van alles tegen. Veel verkopers (ook professionele) gaan je niet in detail vertellen wat er allemaal is gebeurd met je tweedehands machine.
 
Laatst bewerkt:
Die verkoper heft hem niets wijsgemaakt
1:29 is heel goed haalbaar en zakt naar 1:24 bij 130km op de snelweg

@nouk als je meter aangeeft dat hij leeg is moet er zeker 12 liter ingaan anders is waarschijnlijk je meter defect

@ NelD 2005 is de omslag naar injectie geweest


O ja ik heb er een van 2005 gehad ;) met carb

130 km (werkelijke snelheid), dat is een goeie 145 km/u op teller, constant aan 1:24, dat is 4,17 L/100 km, dan heb je een zuinig exemplaar, want met die kleinere wielen zit je dan wel op een hoog toerental, niet ? Als je de verbruiken naslaat van de mensen op MF die met een Burgman 400 rijden zitten die toch wel hoger.
Het zal dan wel een gemixte rit zijn geweest en niet constant aan die snelheid.
Er is ook nog een verschil of je met passagier rijdt of alleen, en hoe de motorscooter belast is. Maar dat maakt hooguit 0,2 L/100 km uit, of je moet echt overbelast rijden qua gewicht.
In de wintermaanden ga je meestal ook tot 0,2 L/100 km meer verbruiken door de koude. (oa. iets meer toeren bij stationair draaien, en mengsel vraagt wat meer benzine)
 
Laatst bewerkt:
130 km (werkelijke snelheid), dat is een goeie 145 km/u op teller, constant aan 1:24, dat is 4,17 L/100 km, dan heb je een zuinig exemplaar, want met die kleinere wielen zit je dan wel op een hoog toerental, niet ? Als je de verbruiken naslaat van de mensen op MF die met een Burgman 400 rijden zitten die toch wel hoger.
Het zal dan wel een gemixte rit zijn geweest en niet constant aan die snelheid.
Er is ook nog een verschil of je met passagier rijdt of alleen, en hoe de motorscooter belast is. Maar dat maakt hooguit 0,2 L/100 km uit, of je moet echt overbelast rijden qua gewicht.
In de wintermaanden ga je meestal ook tot 0,2 L/100 km meer verbruiken door de koude. (oa. iets meer toeren bij stationair draaien, en mengsel vraagt wat meer benzine)

Je gaat mijn gebruikers ervaring in twijfel brengen :(

Dit is mijn ervaring en dat geloof je of niet en ga het niet onderbouwen :W
 
2005 is de omslag naar injectie geweest

O ja ik heb er een van 2005 gehad ;) met carb
Het 2002 model heeft 5 soorten carburateurs gehad de omslag was eind 02/ 2003 voor de injectie zie link ENSEMBLE INJECTION MOTEUR TRANSMISSION AN400K3 E2 2003 BURGMAN 400 SCOOTER Suzuki moto # SUZUKI MOTO - Catalogue de Pièces Détachées d'Origine en deze veranderd niet tot 07 zie volgende link ENSEMBLE INJECTION MOTEUR TRANSMISSION AN400K7 E2 2007 BURGMAN 400 SCOOTER Suzuki moto # SUZUKI MOTO - Catalogue de Pièces Détachées d'Origine.

En chopper Cómo está usted? :W
 
Laatst bewerkt:
als ik met een 2005 met carbarateur rijd dan is dat nog steeds geen injectie

alle onderdelen lijsten ten spijt, die kloppen dus niet


beter weters :(


sorry hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan