Elektra vraagstukken

JaapM31

Die hard MF'er
25 nov 2012
788
0
Sint Jansteen, Zeeland
Alright, ik ben bezig met een nieuwe kabelboom voor een Suzuki GS550L ('80) en stuit op het volgende:

Ten eerste, dit is mijn nieuwe schema:
rist1c.png


Nu heb ik twee vragen (voorlopig):
1. Hoe laad de accu bij als de motor loopt? Dit gebeurt toch via de dynamo/alternator die stroom geeft aan de accu? Maar de alternator staat helemaal niet in verbinding met de accu..?

2. Wat is wat op mijn Start Relais? Het geel/groene draadje gaat gek genoeg naar mijn lichtschakelaar op het stuur (?) en dan blijven de twee onderste punten over, eentje naar de startmotor, de ander plus van de accu e.d. Welke is welke?

Startmotor: (staat ook niet correct getekend in mijn schema)
2qbdj7t.jpg


En dan is hier de Haynes Manual tekening waar ik mijn schema op heb gebaseerd:
2u5dkls.jpg


5 = Alternator
3 = Startrelais
2 = Startmotor
4 = Rectifier/Regulator
Accu staat bovenaan.

Ook hier kan ik niet uit herleiden hoe de accu terug opgeladen wordt?

Inzichten zijn zeer welkom :+
 
Laatst bewerkt:
de 3 draden van de alternator moeten sowieso op je regulator zitten. alle 3 dus. je schema is niet helemaal correct.
De plus van je regulator voed alles en moet dus ook in verbinding staan met je accu.
Daarnaast is het massa gedeelte grotendeels niet met de massa van de regulator en accu verbonden en staat je startmotor continue te starten. ;)

Dat startrelais, het draadje gaat naar de startknop op je stuur. (als het goed is. En de 2 dikke polen zijn voor de belasting. dus eentje op de accu, en eentje naar de startmotor. welke waarom komt weet ik niet, maar dat maakt op zicht niet zo heel veel uit.
De massa van de relaisspoel gaat zo te zien via de behuizing.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet de eerste motorfiets nog tegenkomen waarbij een fase van een dynamo in verbinding staat met een stuurschakelaar. Of is deze voor de verlichting?

Betreffende het opladen: De accu stroomt leeg (elektronen stromen van min naar plus via lampjes en wijzertjes etc.).

De dynamo duwt (en trekt) elektronen heen en weer. De spanningsregelaar zorgt er met zijn diodes (elektrische éénrichtingskleppen) voor dat hij enkel elektronen naar massa kan duwen (de min van de accu). Deze elektronen worden hun beurt weer weggetrokken bij de "plus" die op de regelaar aangesloten zit.
 
#1 jawel via de 15a zekering
#2 een dikke pool naar de accu andere dikke naar de startmotor geel/groen (+) naar de startknop, Waarschijnlijk moet deze relais aan de massa.
 
Suzuki's gebruiken 1 fase voor de verlichting..... Vandaar dat de oude suzuki's ook allemaal doorgefikte dynamo's hebben en problemen met de spanningsregelaars.
Zolang het licht uitstaat kan 1 spoel z'n vermogen niet kwijt en word te warm....

Het schema klopt wel, is alleen niet ideaal....
 
Alright dus:


Startrelais: Geel/Groen is voor de startknop, 1 pool voor Accu + en de andere aan de startmotor. Hoe zit dit dan in mijn schema? Mijn startknop heeft maar 2 pluggen. Moet de geel/groen gekoppeld worden aan de Rode draad die nu stroom geeft aan de startknop?

Alternator: 1 fase uit de verlichting halen (preventief) en direct aansluiten op de + van de accu? Geeft dit geen conflict met het antwoord hieronder?


#1 jawel via de 15a zekering

Komt er stroom terug over dezelfde kabel via de Rectifier/Regulator? Ik dacht dat deze alleen stroom gaf aan contactslot en Rectifier/Regulator?
 
Laatst bewerkt:
Suzuki's gebruiken 1 fase voor de verlichting..... Vandaar dat de oude suzuki's ook allemaal doorgefikte dynamo's hebben en problemen met de spanningsregelaars.
Zolang het licht uitstaat kan 1 spoel z'n vermogen niet kwijt en word te warm....
En dat laatste klopt niet. Een spoel levert zoveel vermogen als er gevraagd wordt tot het maximum waarvoor hij gewikkeld is. Zo'n spoel wordt te warm als er teveel vermogen gevraagd wordt.
 
Nieuw schema:

jr8b6a.png


1. Wat dingen aan één en dezelfde Massa verbonden. Accu -, Rectifier/regulator, Output Terminal
2. een + vanaf de Startrelais verbonden aan de + van de startknop naar de bougies toe. Of moet deze aan de + naar de startknop, na de killswitch?
3. Een fase van de Alternator is verdwaald. Komt uit de stuurschakelaar maar kan schijnbaar problemen geven. Wat kan ik er dan wel veilig mee doen? Los laten hangen?

Alternatief met Startrelais na Killswitch:
f01a9l.png
 
Laatst bewerkt:
Zou ik op de derde fase van de alternator direct een 12v stopcontactje kunnen sluiten? Zo gaat deze nooit over de accu, en sta ik 's ochtends niet met een lege accu als ik de tomtom o.i.d. erop heb laten zitten.

jr8b6a.png
 
Laatst bewerkt:
Zou ik op de derde fase van de alternator direct een 12v stopcontactje kunnen sluiten? Zo gaat deze nooit over de accu, en sta ik 's ochtends niet met een lege accu als ik de tomtom o.i.d. erop heb laten zitten.

[afbeelding]

Film dan alsjeblieft de eerste keer dat je die Tomtom stekker er in stopt.

Serieuzer: Bij de gemiddelde japanner komt er c.a. 70 volt wisselspanning uit de dynamo. Je kunt daar prima een lampje mee laten branden (= opgerold draadje) , maar elektronica (=diodes, transistoren, meer dure termen) gaat daar erg slecht op.

Ik vraag mij trouwens ook af wat de gelige draad tussen spanningsregelaar en stuurschakelaar doet. Zit er in je stuurschakelaar geen wisselcontact die die laatste fase van je dynamo OF op het groot licht, OF op de spanningsregelaar zet?
 
Film dan alsjeblieft de eerste keer dat je die Tomtom stekker er in stopt.

Serieuzer: Bij de gemiddelde japanner komt er c.a. 70 volt wisselspanning uit de dynamo. Je kunt daar prima een lampje mee laten branden (= opgerold draadje) , maar elektronica (=diodes, transistoren, meer dure termen) gaat daar erg slecht op.


Duh.. wat moet ik anders met die spanningsregelaar _O-

Kan ik hem ook ongebruikt achter laten? Of kan ik er in de toekomst twee leuke verstralers aan verbinden met een schakelaartje?

De gele draad stond zo in de originele tekening. Het schema van mijn nieuwe stuurschakelaar geeft maar 1 binnenkomende plus aan, in de tekening (vanuit fusebox, spanningsregelaar <-> alternator) heb ik er 2.

rvdbfc.png
 
Laatst bewerkt:
dit soort schema's doet mij altijd denken aan een zoekplaatje uit een kleuterboek.
linksonder een lief hondje van waaruit 5 draadjes vertrekken, en aan een van die draadjes zit een bot......ra ra politiepet....welk draadje.

als je iets wil weten volg je het draadje tot je er bent,...en dan denk je...k*t waarom was ik ook alweer dat draadje aan het volgen ?

dit soort schema's zouden verboden moeten worden, maar in de automotiv is dit heel gebruikelijk, enigste voordeel is dat je kan zien waar de componenten zich fysiek bevinden.
 
Er zitten zoveel fouten in je schema dat ik je aanraad met een deelsysteem te beginnen en niet meteen met een heel schema.

snelle antwoorden. MAAR DIT IS NIET VOLDOENDE OM EEN WERKEND SCHEMA TE KRIJGEN!!

accu zit via het startrelais direct aan de hoofdzekering vast en de andere kant is je boordnet met ergens ook de reg/rec.

je volgt de lijntjes niet goed voor het startrelais.
y/g wordt o/w dan b startknop en a dodemansknop word o wordt o/w gaat naar 10A zekering al waar ik het kringetje weer rond vind.

wat betreft stator.... zoek even uit wat voor een het is, er zijn wel stators waarbij er een fase direct voor het licht wordt gebruikt en de andere twee voor de rest.
Het kan ook zijn al lijkt dat niet uit het plaatje dat de y voor yellow voor drie gele aders staan.

Vooralsnog zonder het volledig systeem te kennen kan ik niet zeggen of je het goed gedaan hebt.

Wat ik wel kan zeggen is dat je je meer moet verdiepen in deze materie voordat je zelf een dradenschema kan aanleggen.

p.s. er zweeft op dit forum een topic rond over een gpz600r en buiten dat een van mijn soldeer ogen te klein was en dus meerdere keren is afgebroken heb ik tot 2007 elektrisch prettig op deze motor rondgereden. En andere oorzaken hebben mij doen besluiten om de motor niet meer te gebruiken.

Lees de specificaties van de stator begrijp deze sluit deze dan correct aan op de reg/rec dan zekering dan accu. Dat is een subsysteem. Doe dit met de andere systemen ook.
Anders iemand anders erbij halen die er wel verstand van heeft.
 
Laatst bewerkt:
zoicz4.png


Voor zover ik weet klopt alles nu, op één draadje van de Alternator. Ik heb een nieuwe stuurschakelaar waar er hiervoor geen rekening mee is gehouden. Dus mijn laatste vraag: Wat kan ik met de overblijvende fase van de alternator doen?

Edit: waar ik ook aan zat te denken, kan ik misschien de + van de fusebox weglaten (en bijvoorbeeld een 12v stopcontactje op zetten) en dan alleen de + van de alternator in de stuurschakelaar.

Maar, omdat iemand zei dat hier 70v over gaat vrees ik dat dat niet gaat werken...?
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet klopt alles nu, op één draadje van de Alternator. Ik heb een nieuwe stuurschakelaar waar er hiervoor geen rekening mee is gehouden. Dus mijn laatste vraag: Wat kan ik met de overblijvende fase van de alternator doen?


Het derde draadje van de alternator moet ook naar de regelaar.
Anders heeft je alternator met regelaar maar 30 procent van zijn volle vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet klopt alles nu, op één draadje van de Alternator. Ik heb een nieuwe stuurschakelaar waar er hiervoor geen rekening mee is gehouden. Dus mijn laatste vraag: Wat kan ik met de overblijvende fase van de alternator doen?


Het derde draadje van de alternator moet ook naar de regelaar.
Anders heeft je alternator met regelaar maar 30 procent van zijn volle vermogen.

In de originele tekening gaat deze naar de stuurschakelaar voor het licht. De regelaar heeft geen pinnetjes meer vrij waar deze aan kan, of kan hij samen met een andere fase?

Er klopt zo veel niet aan dat schema , begin opnieuw. Dit wordt niet wat zo.

Als je niks constructiefs te zeggen hebt, zeg dan ook maar niks ;)
 
In de originele tekening gaat deze naar de stuurschakelaar voor het licht. De regelaar heeft geen pinnetjes meer vrij waar deze aan kan, of kan hij samen met een andere fase?Als je niks constructiefs te zeggen hebt, zeg dan ook maar niks ;)

Samen met een andere fase? nee natuurlijk niet, Waarom denk je dat er 3 fasen uit die dynamo komen en niet 1?
Koop een multimeter, zet die op standje wisselspanning en meet het verschil tussen 2 fasen eens.

Waarom wil je eigenlijk zelf een schema maken? Je schema ziet er wat verbruikers betreft redelijk compleet uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 2 minimale draadbomen gemaakt voor een GS en een GSX de afgelopen jaren.
Doe alle drie de draden van de dynamo direct aan de regelaar, de plus ervan direct naar de accu en de aarde ervan direct naar de min van de accu, doe altijd je licht aan als je rijdt (vind ik sowieso wel slim eigenlijk), zo heb je geen meters en meters draad en meerdere stekkers die problemen kunnen veroorzaken, heeft bij beide fietsen perfect gewerkt. En als het in het budget zit liefst nog een nieuwe regelaar van Carmo bijvoorbeeld en je hebt een a-typisch goed ladende en startende GS.
 
Samen met een andere fase? nee natuurlijk niet, Waarom denk je dat er 3 fasen uit die dynamo komen en niet 1?
Koop een multimeter, zet die op standje wisselspanning en meet het verschil tussen 2 fasen eens.

Waarom wil je eigenlijk zelf een schema maken? Je schema ziet er wat verbruikers betreft redelijk compleet uit.


Er is een heleboel afgegaan (versnellingsindicator, indicatielichtjes, andere stuurschakelaar) en de originele zat er al zo'n 34 jaar op ;) Daarbij ben ik de motor volledig aan het verbouwen en doe ik graag alles zelf zodat ik weet hoe alles zit en waar alles voor is. Een stukje meer controle en het kan er hopelijk weer 34 jaar tegenaan.

Ik heb zelf 2 minimale draadbomen gemaakt voor een GS en een GSX de afgelopen jaren.
Doe alle drie de draden van de dynamo direct aan de regelaar, de plus ervan direct naar de accu en de aarde ervan direct naar de min van de accu, doe altijd je licht aan als je rijdt (vind ik sowieso wel slim eigenlijk), zo heb je geen meters en meters draad en meerdere stekkers die problemen kunnen veroorzaken, heeft bij beide fietsen perfect gewerkt. En als het in het budget zit liefst nog een nieuwe regelaar van Carmo bijvoorbeeld en je hebt een a-typisch goed ladende en startende GS.

Dat klinkt als een oplossing! :Y

Nieuw schema: klik hier
 
Laatst bewerkt:
EDIT: commentaar gebaseerd op de vorige tekening, meest recente niet gezien voor het plaatsen

wat zijn de "S" en "T" in het schema aan de linker kant? verlichting tbv snelheid en toeren meter?

is het de bedoeling dat de volgende dingen altijd branden zodra de motor op contact staat?
achterlicht
klein lampje voor
verlichting tellers

deze verlichting krijgt stroom via de spanningsregelaar door het contact heen zijn stroom?
dan gaat alle stroom voor de "altijd aan" verlichting door het contact.

knipperlichten, plus gaat eerst door het relais, dan naar de stuurschakelaar (paars) en naar de knipperlichten om dan massa te vinden.

1 zekering voor remlicht, knippers en toeter.
1 zekering via killswitch voor ontsteking en stuurstroom startrelais
1 zekering alleen naar de stuur schakelaar?

de dynamo kan alleen stroom leveren aan de accu via de draad door de 15A zekering, langs het startrelais en dan pas bij de accu.

de plus van de spanningsregelaar voed het contact rechtstreeks (zonder zekering oid)

het contact heeft 4 aansluitingen.
plus van de dynamo
plus naar "altijd aan" verlichting"
plus naar 3 10A zekeringen
aansluiting aan toeter

deze toeter heeft al een plus en krijgt dus geen min?

omdat de 3 10A zekeringen worden gevoed door het contact loopt echt ALLE stroom/spanning door het contact, alleen de startmotor kan stroom van de accu rechtstreeks krijgen. hier zit dan wel geen zekering!!!

de stuurschakelaar heeft de volgende aansluitingen:
rood/wit, voeding van 10A zekering
geel, voeding dimlicht
oranje, voeding groot licht
2 x blauw, uitgaande knipperlicht
paars, voeding voor knipperlicht vanuit knipperrelais
groen (rechts) onbekend voor mij, gaat naar contact maar waarom?
geel, naar spanningsregelaar?
groen boven, toeter.

de toeter krijgt op 2 manieren een plus... vervang de plus vanaf 10A zekering en doe daar de min. zo krijgt hij voeding van stuurschakelaar
waarom gaat er een groene kabel van contact naar stuurschakelaar? min heeft het contact niet en plus krijgt stuurschakelaar al van 10A zekering.

dit is wat mij opvalt, ik ben geen electroboer en heb er niet bijzonder veel verstand van maar sommige dingen in het schema kunnen volgens mij niet.

tip voor de volgende tekening, nummer de zekeringen en omschrijf in een klein blokje onder de tekening welke zekering wat afzekert.
geef niet op, als je vertrouwen in jezelf hebt mbt het maken van de kabelboom moet je het niet laten hangen wanneer het ontwerp even niet goed lukt. denk ook nog even goed na over de te gebruiken zekeringen. de onderste is goed geloof ik (4X21W knipper en 2X 21W rem = max 126W, bij 12V 10,5A. bij 13V 9.6A)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan