Tips! om stuur signaal voor CAN-BUS helper af te tappen

Kaboem!

MF'er
7 feb 2004
102
3
Noord Brabant
Ik ben bezig om led verstralers te installeren op mijn 1200 RT 2010. Omdat de LED lampen toch redelijk wat ampere gebruiken heb ik hiervoor de Touratech TPS 15 CAN-BUS helper bested.

Doormiddel van een stuursignaal word een solid state relais geschakeld waardoor ik veilig en betrouwbaar de stroom kan schakelen zonder de CAN-BUS te beinvloeden.

Om deze schakelijk toe te kunnen passen dient er stuursignaal te zijn, immers het relais moet weten wanneer het contact aan staat. Bij de module wordt een scotchlock geleverd om het signal van het stadslicht af te tappen. Echter hierdoor wordt de orginele kabelboom wel beschadigd wat ik eigenlijk wil voorkomen.

Heeft er iemand tips waar ik het stuursignaal zodanig af kan tappen zonder de kabelboom of mantel te beschadigen of te modificeren. Zijn er b.v. adapters die tussen orginele stekkers in kan klikken om zo veilig het stuursignaal af te tappen ?

Ik ben benieuwd naar de tips!
 
Lijkt mij overbodig zo'n ding..... zou je gewoon bedrading in de koplamp aftappen (ff nieuwe kabelschoen met de originele en de nieuwe draad eraan), nieuwe draad naar relais en van relais naar ledjes....
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor een inductierelais gaan, die halen het schakelsignaal van een draad waar stroom doorheen loopt, het stuursignaal is gewoon een paar slagen om de betreffende draad heen ( waarmee je dus een spoeltje om een draad maakt) en hij schakelt...zo heb ik ook al trekhaken gemonteerd waarbij de orginele kabelboom ook nog eens in de canbus geprogrammeerd moest worden
 
Inductierelais werkt toch alleen als er flink wat stroom door de draad gaat, werkt dit ook minimale stroomsterktes zoals het stadslicht er moet immers een flink magnetisch veld opgebouwd worden om het relais te schakelen.
 
Ledjes ? De LED lampen trekken 2 ampere, dus zijn echte serieuze energie verbruikers die de CAN-BUS behoorlijk overstuur kunnen maken

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe een can-bussysteem werkt, waarom het op voertuigen toegepast wordt en welke taken de databus overneemt ten opzichte van een voertuig met een elektrisch systeem zonder databus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan