Suzuki GS500 tikken bovenkant kleppendeksel

Iska

Dremelaar
17 apr 2011
593
0
Rijswijk
Hey,

Ik zit met een vervelend probleem. Koud loopt mijn gs500 prima, start direct en heeft geen rare geluiden. Zodra de motor echter warm is klinkt een hard tikken van de bovenkant van de motor (deksel) en heeft ze soms moeite met stationair lopen (uitvallen stoplicht e.d.). Na een stukje snelweg is het tikken duidelijk te horen tijdens het rijden in de stad.

Vandaag heb ik mijn klepspeling gemeten:
Linksvoor: <0.04mm, waarschijnlijk bijna niets (kleinste voeler was 0.04mm)
Rechtsvoor: 0.08mm
Linksachter: 0.04mm of kleiner
Rechtsachter: 0.04mm of kleiner

Nokkenasketting had 6mm speling in het midden tussen de tandwielen (verschil tussen omhoog en naar beneden drukken van ketting).
9j8wt0u.jpg


Ik ben nu bang ermee te rijden omdat ik niet precies weet wat er nu kapot kan gaan/gaat. Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Video
 
Laatst bewerkt:
Heb je loopsporen aan de binnenkant van je kleppendeksel? Of als je met een lamp erin kijkt zie je ergens wat ijzerrestjes oid? Ikzelf heb een GS500 gehad waarvan de balansas in het blok aan het vreten was, maar deze zit in de buurt van de krukas.
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling 0,04 of minder? Hoeveel minder, past het 0,04 plaatje er doorheen of niet? Speling moet zijn 0,03-0,08. Past plaatje 0,04 er niet meer doorheen dan is de speling dus 0,03 of minder -> tijd om kleppen te stellen. Mijn ervaring is dat de GS500 behoorlijk beroerd kan gaan lopen bij een te lage klepspeling, als jij daar 3 kleppen hebt die te strak staan dan verbaasd mij dat tikken en uitvallen bij het stoplicht totaal niet. Voordat je problemen gaat zoeken stel eerst eens de kleppen en synchroniseer na afloop de carburateurs.
 
Bij een te kleine speling hoor je juist minder geluid, waarschijnlijk de naks en/of kettinggeleider.
Al blijft het moeilijk om een geluid te beoordelen zonder die te horen.
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling 0,04 of minder? Hoeveel minder, past het 0,04 plaatje er doorheen of niet? Speling moet zijn 0,03-0,08. Past plaatje 0,04 er niet meer doorheen dan is de speling dus 0,03 of minder -> tijd om kleppen te stellen. Mijn ervaring is dat de GS500 behoorlijk beroerd kan gaan lopen bij een te lage klepspeling, als jij daar 3 kleppen hebt die te strak staan dan verbaasd mij dat tikken en uitvallen bij het stoplicht totaal niet. Voordat je problemen gaat zoeken stel eerst eens de kleppen en synchroniseer na afloop de carburateurs.
Kleinste plaatje was 0,04 mm en die paste bij de achterste wel. Linksvoor paste de 0,04 mm zelfs niet.

Bij een te kleine speling hoor je juist minder geluid, waarschijnlijk de naks en/of kettinggeleider.
Al blijft het moeilijk om een geluid te beoordelen zonder die te horen.
Ik zal proberen vanavond een filmpje te maken met een warme motor
 
Kleinste plaatje was 0,04 mm en die paste bij de achterste wel. Linksvoor paste de 0,04 mm zelfs niet.

Hier zeg je wat anders:

Vandaag heb ik mijn klepspeling gemeten:
Linksvoor: <0.04mm, waarschijnlijk bijna niets (kleinste voeler was 0.04mm)
Rechtsvoor: 0.08mm
Linksachter: 0.04mm of kleiner
Rechtsachter: 0.04mm of kleiner

Als bij de inlaatkleppen 0.04 erdoor gaat is hij dus niet kleiner dan 0.04 of begrijp ik je nou verkeerd?
In ieder geval, eerst de klepspeling juist afstellen voordat je verder wat gaat doen.
 
Hier zeg je wat anders:

Vandaag heb ik mijn klepspeling gemeten:
Linksvoor: <0.04mm, waarschijnlijk bijna niets (kleinste voeler was 0.04mm)
Rechtsvoor: 0.08mm
Linksachter: 0.04mm of kleiner
Rechtsachter: 0.04mm of kleiner

Als bij de inlaatkleppen 0.04 erdoor gaat is hij dus niet kleiner dan 0.04 of begrijp ik je nou verkeerd?
In ieder geval, eerst de klepspeling juist afstellen voordat je verder wat gaat doen.
excuus, u heeft helemaal gelijk :X
 
Video

Het gaat om het hogere tikken. In het echt hoor je het nog wat beter. Je kunt horen dat waarschijnlijk van links komt. Richting het einde van het filmpje geef ik wat gas en dan hoor je dat de frequentie van tikken gelijk is aan het aan rpm.
Dit was na ongeveer 5 minuten rijden
 
Laatst bewerkt:
Zijn de uitlaatpakkingen bij het blok dicht en zitten de bouten goed vast?

Kleppen moet je sowieso stellen dus daar zou ik mee beginnen om dat uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de kleppen gesteld. Spacing zijn nu:
Linksvoor: 0.06mm Rechtsvoor: 0.08mm
Linksachter: 0.04mm Rechtsachter: 0.04mm

Ik hoor echter nog wel een tikken als de motor warm is, maar lijkt een stuk minder dan eerst. Als ik gas geef hoor ik het bijvoorbeeld niet meer. Alleen met lage toeren hoor ik nog een rustig getik. Mogelijk dat het mijn ketting is, maar deze leek in orde zo ver ik kon zien/had gemeten.
Ik ga morgen een langer ritje maken en kijken of ik een filmpje kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Beste MF-ers,

ik heb echt uw hulp nodig want het geluid en de vibraties zijn alleen maar erger aan het worden:
video

In de stad rijden is nu al lastig omdat het geluid zo hard aan het worden is.
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alle video's bekeken op jouw kanaal maar deze zijn wel erg kort.
Een tip: varieer op een rustige manier de afstand van de camera naar het motorblok tijdens het filmen en verplaats de camera ook op een langzame manier bij andere bewegingen.
Jij zit er zelf met de neus op en hoor het geluid real life. Op deze manier filmen is het geluid en de locatie daarvan voor buitenstaanders moeilijk waarneembaar. Succes.
 
Ik heb alle video's bekeken op jouw kanaal maar deze zijn wel erg kort.
Een tip: varieer op een rustige manier de afstand van de camera naar het motorblok tijdens het filmen en verplaats de camera ook op een langzame manier bij andere bewegingen.
Jij zit er zelf met de neus op en hoor het geluid real life. Op deze manier filmen is het geluid en de locatie daarvan voor buitenstaanders moeilijk waarneembaar. Succes.
Heb je gelijk, excuses. Geluid komt naar mijn idee van de linkervoorzijde, dus vandaar dat ik daar zat.

Als je zeker weet dat de kleppen goed staan.. en je geen vermogen mist, dan zeg ik de NAKS.
Heb ik ook naar gekeken, maar die lijkt goed te zijn. Ik zal nog proberen de tensioner opnieuw te stellen.

Vandaag nog de carbs gesynchroniseerd en compressie gecheckt. Beide ok
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt mij als een te grote speling op een lagerkap.
Heb het bij een andere motor ook gehad en dat werd erger als de motor warmer werd.
Stomme vraag, maar welk onderdeel bedoel je precies met lagerkap? maar bedoel jij deze onderdelen met de lagerkappen, of die van de krukas (dan ben ik zwaar de sjaak)?

83kRyuu.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan