Kawasaki KLE (3)

Ik heb niet echt fotos gemaakt van het monteren, maar ik denk dat iedereen wel een voorvork kan steken.
eenmaal de kle balhoofdpen in de KTM kroonplaat zit is het kinderspel.
ik heb wel voor het gemak ook een excel voorwiel met ktm naaf gemaakt zodat alle stukken gewoon plug en play zijn.
wat ik bedoelde met de fiets wat liefde geven is dat de KLE eigenlijk wel een fijne allround fiets is maar er is bezuinigd op het rijwielgedeelte. Nu dit is aangepakt vinnik mn kle nog fijner,correcte feedback bij het sturen en niet zo erg in de veren duiken tijdens het remmen ( ik had ook last van verschrikkelijk piepende remmen en dat is nu ook opgelost :) )

de tankjes zitten een klein beetje in de weg als ik helemaal naar voor schuif op het zadel, ik heb dat gister gemerkt tijdens het rijden.
ik zal ze gewoon enkele cm's naar voor schuiven en klaar, ik had ze gewoon op het zicht erop gegooid omdat ze toen de lijn van de crashbars volgden. :X

Bandje is een Mitas , ik had eigenlijk een setje besteld en er is mij enkel de voorband toegestuurd :(
kan er nog niet veel over kwijt, maar ondanks het grove profiel is het niet voelbaar.

Voor de rest valt er eigenlijk niet zo heel veel te verbeteren aan de KLE, enkel motorisch kan er miss nog wat uit ( lees vaak over de luchtfilter snorkel en ) maar ik mis het nu niet.
Of zijn er nog zo mods voor een kle ?
 
weinig spul voor de kle :( je kan nog een powerfilter en een dynokit nog doen om ietjes nog eruit te persen eventueel. Een flinke design"fout" zit ook in de uitlaatbochten ( ook als je bvb volledige set Laser hebt) het loopt heel raar onder je blok met flinke hoeken . Met maatwerk kom je er wel maar dan is niet goedkoop
 
ik denk dat ze bij kawa er ook bewust van waren, kijk naar de uitlaat van de versys, die loopt heel vloeiend en een bocht begrensd niet de andere zoals de kle 500
 
ohja van de uitlaat was ik me ook bewust, maar ik heb nietveel zin om een opmaat uitlaat te maken voor deze fiets.
moest er nog een standaard roestbuis onder zitten dan zou ik heb wel eens proberen maar voorlopig is er nix mis met de laser die eronder zit, moest ik toch in de mood zijn om uitlaatbochten te maken zal ik die eerst voor m'n andere twin maken ( cb500, hoe gek het ook klinkt maar die heeft voorrang op vermogen tuning,rijwielgedeelte is daarvan ook al van "gepimpt" ).

Dynojet ligt klaar maar ik moet me nog iets meer verdiepen in welke luchtfilterbox ik wil gebruiken, eentje opmaat of gewoon de huidige aanpassen, die powerfilters ben ik niet zo'n fan van,heb het al eens op andere CV carbu's gemonteerd en je levert toch ergens iets in van vermogen.

ik kan wel iedereen een andere veer aanbevelen, is gewoon een genot om mee te rijden ( alhoewel de ori veer ook zn werk deed, alhoewel veel te slap, maar liever te slap afgeveerd dan knetterhard,maar die had ook maar 10 000km erop zitten )
ik heb nu zelf een bitubo omdat ik een leverancier ken en die heeft me gefixt voor een prijsje.
Maar ben je op een budget kun je bij wilbers al terecht voor 400 euro's, heb je gewoon geen omkijken meer naar de komende 10 jaar.
Ik las het vroeger hier ook vaak op het forums dat mensen die een andere veer steken of voorvork aanpasten de fiets nietmeer herkende,toen bleef gewoon nog op ebay zoekend naar een veer die erin paste van een andere standaard motor.
toen heb ik een cb500 gekocht en eens "all out" gegaan en dat was best een verschil ( magnesium velgen, bitubo shocks, andere voorvork, beringer set up vooraan ).
En nu begrijp ik dat de beste tuning die je kan doen aan je fiets is eerst het rijwielgedeelte,dan pas de motor.
nu heb ik op al m'n onlangs gekochte fietsen altijd het veerwerk veranderd en dat is me altijd goed bevallen.
sorry voor het offtopic gaan, ahja wat leesvoer kan geen kwaad :]
 
Hallo allemaal..na een jaartje pauze, ga ik nu ook terug aan de slag met m'n KLE
Er zijn toch heel wat leuke upgrades mogelijk voor de KLE

Tot nu toe heb ik al het volgende aangepast of vervangen:

- voorvork spacers (verlenging + 5 cm)
- GPR trevale demper
- HID conversie (H7 - K6000)
- promoto progressieve veren
- dynojet kit (tovami)
- K&N luchtfilter
- acerbis fat bar stuur + renthal grips
- zeta armour + XC guards (handbescherming)
- rox anti vibe risers
- stalen remleiding vooraan
- nieuwe banden (conti trailattack2)
- valbeugels
- 12v plug
- zelfgemaakte radiator bescherming
- claxon verplaatst
- 5 cm verhoging (dmv kortere dogbones)
- alle vloeistoffen vervangen

Wat wil ik nog doen ?

- custom zadel
- voorbochten vervangen door symetrische lijn (al in bezit, enkel nog plaatsen)
- achterste vering upgraden (ev. ook voorvork en rempartij upgraden)
- brede enduro/cross voetsteunen
- 2e set velgen (met offroad banden)
- betere spiegels
- staander verlengen

Motor rijdt echt super, maar pas als ik nieuwe voorbochten heb geplaatst ga ik voor dyno-run om de dynojet kit verder af te stellen.

DSC08013.jpg
 
Die voorbochten zijn custom (project op Duits KLE forum)
Symetrisch, veel betere flow, RVS en geen hoogteverlies (bash plate past gewoon nog).

Hiervoor moet je wel een aanpassing doorvoeren aan je oliepan (verplaatsen van carter switch). Zodra het beter weer is (volgende week ?) ga ik er weer mee aan de slag.

Ik zal ook nog wat foto's plaatsen maar je kan in deze thread ook enkele foto's terugvinden van spacers, dogbones, ... (vanaf pgn 19).
 
Laatst bewerkt:
Zo we kunnen weer verder!

Ik ben nu in het bezit van 4 x 1 voorpoot voor de kawa. 2 ervan hebben een lekke keerring.
Gelukkig heb ik 1 goede links en 1 goede rechts :)

ik ben alvast met mijn klus plan bezig voor morgen (ja ik heb zeker een voorbereiding nodig).
Nu lees ik onze manual na en daar word 10w in geadviseerd, is er iemand die er dikkere olie in heeft gedaan ? (zoja gebruik je dan wel dezelfde hoeveelheid?)

Aangezien het om 2 verschillende voorvorkpoten gaat ga ik ook maar even beide veren opmeten om te zien of ze nog binnen de tolerantie vallen.

alles is me denk ik redelijk duidelijk maar 1 ding blijft me vaag, ik doe de oude veren verwijderen, nieuwe olie erin (morgen halen bij motozoom) 453 ml en dan een paar x op en neer bewegen. en dan staat er dat ik toch de luchtkamers moet meten. maar als ik er 453 ml in mieter dan zijn ze toch gewoon gelijk? of denk ik te makkelijk?


Thanks voor de tips!
 
hmmm laat maar zitten, mijn plan valt in duigen ... ben net de nieuwe tweedehandjes aan het boenen zie ik dat de linker toch een klein beetje lekt. dus het word sowieso keringen vervangen ipv alleen de poten verwisselen voor andere poten.
 
Het mooie weer is aangekomen...tijd om te klussen aan de KLE :)

Ik heb alvast beslist om de hele voorpartij aan te pakken:
- WP USD 48 vork met alu triple clamps
- upgrade rem vooraan
- nieuw voorlicht & custom fairing + windscherm

Volgende zaken staan ook nog op de 2 do lijst:

- custom zadel
- oliepan aanpassen en voorbochten vervangen door symetrische lijn
- achterste vering upgraden (ev. ook voorvork en rempartij upgraden)
- brede enduro/cross voetsteunen
- betere spiegels
- staander verlengen

Foto van custom voorbochten
Puoi6mtdaJWm.jpg
 
Nou dat was een leuk klusje , vervangen van de keerringen! Het is gelukkig wel gelukt, was hard nodig ook.
Ik zit alleen nog even met cc olie en luchtkamer.
Toen de poten eruit waren heb ik een luchtkamer aangehouden van 19 cm. (Zonder veer en ingeveerd).
Alles weer gemonteerd en test rijden. Helaas slaat die door, dus ik denk toch geen juiste luchtkamer gemeten?

Nu ben ik niet van plan de pooten opnieuw te verwijderen, maar hoe krijg ik ze dan ingeveerd?

Ik dacht dop eraf, veer eruit en dan in ze veren trekken met spanband en dan opnieuw correct meten.
Hopen dat ze erna weer perfect veert !
 
Fijn hoop geklust en alles is weer werkende
Nieuwe keeringen en olie.
Uitlaat ontroest en opnieuwe in de verf
Achterbrug in de hammerite
En her en der wat onderdeeltjes gespoten.

Net de 1e grote rit gedaan in groepsverband met hier en daar wat offroad. Wel apart er lekte wat koelvloeistof uit het reservoir, alle slangen en dopjes zaten netjes dus denk dat die aan jet overkoken was,

Heeft 1 van jullie dit ook wel eens gehad? Zit ff te denken wat ik kan gaan checken, was maar eventjes daarna nog flink doorgeknald en toen was er niks meer....

Blijven toch heerlijke fietsjes die kletjes, lekker sturen en vol over de drempels. Soms even voorwiel de lucht in in zijn 1 bij een goede bult, genieten!
 
20160513_174844_zpswup3mdjy.jpg


Tweede hands dempertje van de klr was ook net een fietspomp....
Maar ff geïnvesteerd in een nieuwe via ebay.
Gelijk de waarde van het fietsje verdubbelt... :P
 
Laatst bewerkt:
Nou dat was een leuk klusje , vervangen van de keerringen! Het is gelukkig wel gelukt, was hard nodig ook.
Ik zit alleen nog even met cc olie en luchtkamer.
Toen de poten eruit waren heb ik een luchtkamer aangehouden van 19 cm. (Zonder veer en ingeveerd).
Alles weer gemonteerd en test rijden. Helaas slaat die door, dus ik denk toch geen juiste luchtkamer gemeten?

Nu ben ik niet van plan de pooten opnieuw te verwijderen, maar hoe krijg ik ze dan ingeveerd?

Ik dacht dop eraf, veer eruit en dan in ze veren trekken met spanband en dan opnieuw correct meten.
Hopen dat ze erna weer perfect veert !

Hoe is het nog gelukt? Hoeveel cc zit er nu in elke poot en hoe heb je de luchtkamer gemeten?
Moet dit ook nog ff doen
 
Als je de keerringen ook doet, alles ervanaf halen en veren en oude olie eruit, dan vervangen wat nodig is. De onderste imbussen moesten bij mij worden losgemaakt dmv een luchtsleutel ook voor het vastzetten.

Eerste keer heb ik de poten (los ) gevulm met 450 ml en daarna gemeten met een meetlint. Ik kwam uit op luchtkamer van 19cm (veren eruit!)

Toen alles in elkaar en toen was de vork nog vrij sompig zoals daarvoor. Het goede nieuws de keerringen lekten niet dus dat was goed gegaan.

Meet ook btw je veren gelijk op, onder de 52 cm vervangen (check wph) ik had nog een set veren liggen van 52 cm dus die heb ik gebruikt (orginele waren nog maar 49cm dus die heb ik weggemietert.


Fine tunen heb ik paar dagen erna gedaan.
Bovenste doppen los en veren eruit (let op voorvork zakt volledig in!) hij bleef bij mij op de zijstandaad net staan gelukkig.
Toen weer veren en bussen eruit, en toen beide poten afgevuld tot bijna bovenaan met sae15 (heb dus 10 / 15 gemixed)

Vervolgens injectspuit door een filtje heen geprikt met 16 cm (mijn nieuwe luchtkamer) slang eraan.
Toen netjes afgezogen tot 16cm bij beide poten.
Zorg dat de poten en motor rechtstaat zodat alles gelijk is!
Het bierfiltje diende als steun bovenop de vork zodat ik niet verder dan de 16cm kon btw.

Daarna auto krik onder de carterbeschermer. Flink de lucht in zodat die veren en bussen weer goed in de vork passen, alles vastdraaien en klaar!

Was toen al veel beter maar na 0.75 bar in beide pootjes was het resultaat helemaal naar mijn wens. Gister 250 km getourd en wat off road jumpkes en alles is naar wens.

Keeringen en poten heb ik ingevet (makkelijker bevestigen en 3 puntjes roest weggeschuurd op de poten zodat keerringen heel bleven.
Ik ben me er wel bewust van dat ik na dit seizoen toch wel echt aan andere veren toe ben want deze zijn op de grens van tolerantie.

Indien je nog vragen hebt oid let me know
 
Wie heeft er toevallig een KLE 500 '91 vliegwiel liggen waarvan ik de timing marks kan overnemen?
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Tweede hands dempertje van de klr was ook net een fietspomp....
Maar ff geïnvesteerd in een nieuwe via ebay.
Gelijk de waarde van het fietsje verdubbelt... :P

Mooie ding, ik sta voor dezelfde keuze (YSS vs Wilbers).
Kan je aub even laten weten wat je eerste indrukken zijn (plaatsing, prestaties, ...) ?
Indien mogelijk, ook een linkje naar waar je deze gekocht hebt.

Veel plezier ermee :)
 
bij deze bied ik deze te koop aan.
voorrem was vastgelopen,maar is wel los nu.
zuigers willen niet lekker meer werken,dus niet meer op gereden en voorrem gebruikt.
zal dus wel vervangen moeten worden.
motor en alles werkt.
biedingen rond de 350 euro zijn prima(heb er vorig jaar 700 voor betaald.
gr jack




[~[url="http://i632.photobucket.com/albums/uu48/dartmaster85/kawasaki%20%20kle%20500/kawa%20kle%20500.jpg"]afbeelding~][/URL]
gisteren gekocht in mijn eigen stad,leuk voor de zwoele zomer avonden,of korte ritjes buiten de stad.
2 eigenaren gehad,uit 93 en 37.000 km.
12 volt aansluiting en druppellader aansluiting.
wel die rare chopperspiegels er af halen en kijken voor een nieuw ruitje.
deze is custom afgezaagd :+
en nog wat van die dingen er af zoals de handkappen
 
Laatst bewerkt:
Mooie ding, ik sta voor dezelfde keuze (YSS vs Wilbers).
Kan je aub even laten weten wat je eerste indrukken zijn (plaatsing, prestaties, ...) ?
Indien mogelijk, ook een linkje naar waar je deze gekocht hebt.

Veel plezier ermee :)

Gekocht via ebay bij een duitse winkel.
306,-
Net gemonteerd, past goed. Rijden duurt nog even. Moet alles nog spuiten.
 
Gekocht via ebay bij een duitse winkel.
306,-
Net gemonteerd, past goed. Rijden duurt nog even. Moet alles nog spuiten.

Bedankt voor de info, ik kijk alvast uit naar je vernieuwde KLE :)

Ik heb dan ook toegehapt en een YSS-demper besteld, kreeg een uurtje erna al het bericht dat hij verzonden is (DHL Premium from ze germans, zal snel hier zijn :] ). Ik kon 'm nog iets goedkoper bestellen (294 euro) en de shop had ook nog eens dichtingen voor de voorbochten op stock. Verzending was 13 euro dus bij biketeile service heb je 'm voor 307 incl verzending.

Nog enkele drukke weken en dan 1 maand vakantie (eerste keer in 15 jaar werken).
We gaan ook niet op vakantie (baby van 2 maanden) dus lekker veel klustijd.

Ben ondertussen alle onderdelen aan het verzamelen, dit is de kluslijst

- oliepan aanpassen en voorbochten vervangen door symetrische lijn (alle onderdelen ontvangen)
- achterste vering upgraden (onderdeel onderweg)
- brede enduro/cross voetsteunen
- betere spiegels (KTM inklapbare eventueel met extenders)
- staander verlengen
- upgrade rem vooraan (caliper van suz SV650 zou plug & play zijn op originele KLE vork)
- windscherm
- custom zadel
- WP USD 48 vork met nieuwe triple clamps indien huidige toch onvoldoende blijkt ze zijn
- alle mogelijkheden bekijken om de motor zo licht mogelijk te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan