Quick en dirty voorvorkkeering vervangen

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.306
1.101
Twente
afgelopen augustus heb ik beide voorvorkkeerringen vervangen, helemaal volgens het boekje de gele voorvork uit elkaar, alles schoongemaakt, nieuwe ringen, olie etc.

afgelopen week rij ik iets te lomp door een kuil met mijn cb-1 en m'n voorvork zei BAM. ik dacht dat het goed ging, maar bij de volgende rit zat de rechter voorpoot onder de olie. mooi balen. nu wil ik dus zo simpel mogelijk de keerring vervangen, want ik heb nu niet de mooie sleutel voorziening die ik toen had, bovendien kostte me het bijna een volle dag en wil ik het liefst die onderste inbus niet weer loshalen. dat vind ik een beetje tricky.

wie kan me helpen met een relatief simpele manier alleen de keerring vervangen en de olie bijvullen?
 
wie kan me helpen met een relatief simpele manier alleen de keerring vervangen en de olie bijvullen?

Het enige wat voor jou simpeler is, is om de motor bij een motorzaak neer te zetten, wat geld op de balie te flikkeren en hem later weer ophalen met een nieuwe keerring :Y

Er komen hieronder ook vast nog wel reacties dat je zo de keerring er ff uit trekt met een paar parkers, kun je ook doen, en dan later de hele binnenpoot moeten vervangen. Als je alleen met een keerring al een dag bezig bent kost je dat vast 2 dagen :Y
 
Laatst bewerkt:
afgelopen augustus heb ik beide voorvorkkeerringen vervangen, helemaal volgens het boekje de gele voorvork uit elkaar, alles schoongemaakt, nieuwe ringen, olie etc.

afgelopen week rij ik iets te lomp door een kuil met mijn cb-1 en m'n voorvork zei BAM. ik dacht dat het goed ging, maar bij de volgende rit zat de rechter voorpoot onder de olie. mooi balen. nu wil ik dus zo simpel mogelijk de keerring vervangen, want ik heb nu niet de mooie sleutel voorziening die ik toen had, bovendien kostte me het bijna een volle dag en wil ik het liefst die onderste inbus niet weer loshalen. dat vind ik een beetje tricky.

wie kan me helpen met een relatief simpele manier alleen de keerring vervangen en de olie bijvullen?

Vork weer open en keerring op de normale manier vervangen.

Meteen de andere poot openhalen en het olieniveau terugbrengen naar het correcte niveau (luchtkamer meten).

Nu heb je gewoon een opgegeven hoeveelheid erin gegooid en dat is waarschijnlijk teveel geweest waardoor er bij het bodemen van de vork een vloeistofslot ontstond. En zoals je weet is vloeistof niet te comprimeren, en dus knalt de keerring eruit. Bij een juist olieniveau heb je op een straatfiets bij bodemen nog wat marge over qua luchtkamer.
 
Laatst bewerkt:
Vork weer open en keerring op de normale manier vervangen.

Meteen de andere poot openhalen en het olieniveau terugbrengen naar het correcte niveau (luchtkamer meten).

Nu heb je gewoon een opgegeven hoeveelheid erin gegooid en dat is waarschijnlijk teveel geweest waardoor er bij het bodemen van de vork een vloeistofslot ontstond. En zoals je weet is vloeistof niet te comprimeren, en dus knalt de keerring eruit. Bij een juist olieniveau heb je bij bodemen nog wat marge over qua luchtkamer.
Snel gratis goed advies en extra diagnose van de oorzaak *O*

Dat was dus de quick, nou nog een dirty plaatje en je kan aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook een dunne schroevendraaier in de keering rammen en hem er zo uitwippen.
Dan de nieuwe pakken, die vind je het goedkoopst op internet en die druk je er zo weer in.
Voordeel is dat je geen voorvorkolie te vervangen.
Dit is een minuten klusje.
Dat motorzaken de vork uitelkaar trekken is alleen maar op je op kosten te jagen ;-)
 
Vork weer open en keerring op de normale manier vervangen.

Meteen de andere poot openhalen en het olieniveau terugbrengen naar het correcte niveau (luchtkamer meten).

Nu heb je gewoon een opgegeven hoeveelheid erin gegooid en dat is waarschijnlijk teveel geweest waardoor er bij het bodemen van de vork een vloeistofslot ontstond. En zoals je weet is vloeistof niet te comprimeren, en dus knalt de keerring eruit. Bij een juist olieniveau heb je op een straatfiets bij bodemen nog wat marge over qua luchtkamer.

luchtkamer heb ik op de millimeter nauwkeurig afgemeten zoals het moet volgens de boekjes. ik vermoed dat de oude veren wat slap zijn, en misschien dat het ook wat te maken heeft met de de sae15 olie?
 
Je kan ook een dunne schroevendraaier in de keering rammen en hem er zo uitwippen.
Dan de nieuwe pakken, die vind je het goedkoopst op internet en die druk je er zo weer in.
Voordeel is dat je geen voorvorkolie te vervangen.
Dit is een minuten klusje.
Dat motorzaken de vork uitelkaar trekken is alleen maar op je op kosten te jagen ;-)

notsureifserious.jpg
 
Laatst bewerkt:
luchtkamer heb ik op de millimeter nauwkeurig afgemeten zoals het moet volgens de boekjes. ik vermoed dat de oude veren wat slap zijn, en misschien dat het ook wat te maken heeft met de de sae15 olie?

Je hebt ongetwijfeld iets serieus fout gedaan als de boel er op die manier uitkomt.
Er is geen snelle manier om die keerringen goed te vervangen......
 
En wellicht gaat het de 2e keer sneller, 1 poot moet makkkkkkelijk kunnen in één avond (inclusief koffiedrinken, roken, naar de wc gaan, weer roken etc). :)

Wat maakt dat jij denkt dat het zo lang duurt? Of waar liep je dan tegenaan?
 
Je hebt ongetwijfeld iets serieus fout gedaan als de boel er op die manier uitkomt.
Er is geen snelle manier om die keerringen goed te vervangen......

Lijkt mij ook dat dit niet moet kunnen gebeuren als je het goed had gedaan. Ik zou verwachten dat de circlips niet goed in de groef zat. Quick en dirty zou dan zijn keering voorzichtig weer terug drukken en circlip opnieuw monteren.
 
Je hebt ongetwijfeld iets serieus fout gedaan als de boel er op die manier uitkomt.
Er is geen snelle manier om die keerringen goed te vervangen......

ik heb vandaag de kuil gezien waar het is gebeurd, het is een vrij ernstige verzaking in een klinkerweg. ik denk dat ik dat aan ga kaarten bij de gemeente Alphen.
 
En wellicht gaat het de 2e keer sneller, 1 poot moet makkkkkkelijk kunnen in één avond (inclusief koffiedrinken, roken, naar de wc gaan, weer roken etc). :)

Wat maakt dat jij denkt dat het zo lang duurt? Of waar liep je dan tegenaan?

de tweede poot ging toen tien keer zo snel als de eerste. ik denk dat een avond inderdaad genoeg niet zijn. ik ben bang voor die onderste inbus, die heeft mijn schoonvader al een inbussleutel gekost en die zit nu ook goed vast met loctite. en dan is er nog het risico dat hij mee gaat draaien en dam heb ik geen luchtsleutel voorhanden.

ik heb de keerring zondag al FF bekeken en die zag er inderdaad ietwat gehavend uit, ik hen het gevoel dat ik die met een schroevendraaier voorzichtig los moet kunnen krijgen.
 
Vergeet niet om de keerring door te knippen en weer met secondelijm vast te plakken, dan hoef je de poten niet te demonteren, en vouw je 'm er zó omheen!


UUUUHHHHmmmmmmm
Wij gebruiken op diverse assen keerrringen die "open" zijn, hoeven we niet een hele machine/as te demonteren als we een keerring vervangen hoor, dus is te doen , en werkt perfect...
( wij maken 1x per 2 maanden ons hele machinepark nat schoon, en om kruisbesmetting te voorkomen, gaan OVERAL waar product in aanraking kan komen met keerringen, waar vuil of water in achter kan blijven, nieuwe keerringen in)
 
Terug
Bovenaan Onderaan