zachte remblokken

SpaceMonkey

Die hard MF'er
24 okt 2012
325
1
Eindhoven
Ik ben op zoek naar nieuwe remblokken voor mijn motor. Mijn schijven zijn versleten, en ik ga ook nieuwe tweedehandse schijven erop zetten die wel binnen de slijtagelimiet zitten.

Nu heb ik gehoord dat de originele remblokken 'hard' zijn. Daardoor slijten ze minder, en doe je er langer mee. Alleen je schijven slijten wel weer sneller.

Een betere optie lijkt mij dan om er zachte remblokken op te zetten. De blokken slijten sneller, maar je schijf blijft langer heel. En aangezien die schijven nieuw best duur zijn vergeleken met de blokken..

De opties die ik op mijn favoriete webshop tegen kom zijn:

EBC semi-sint (30 euro)
EBC SINT EPFA extreme pro (70 euro)
EBC Sint HH (43 euro)
EBC STD (27 euro)

Blijkbaar allemaal van hetzelfde merk. En dan hebben we gesinterde en niet gesinterde en semi gesinterde blokken. En nog eentje met een seksueel overdraagbare aandoening. :+

Maar welke zijn zacht en zorgen dat ik mijn schijven niet te snel verslijt?
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik gehoord dat

Daar gaat het al fout, wat heb je zelf ervaren?

Je kan er natuurlijk zachte remblokken in doen, maar dan remt ie ook voor geen meter meer. Je kan er ook straatcompound sinterblokken in doen, dat remt het beste en heeft meteen bite, maar je schijven slijten er sneller door (marginaal trouwens, echt winst ga je hier niet winnen, enkel remvermogen inleveren).
 
ik dacht dat je met zachte blokken (voor circuit gebruik) juist beter remde. Dat hoorde ik van iemand die er meer verstand van heeft dan ik :-P

Ik dacht dat je banden over het algemeen de grens zijn van hoe hard je kunt remmen, niet de remblokken?? Meer of minder bite maakt mij echt niet uit, ik doe geen extreem rare (extreme) dingen met die motor, dus bite en dat soort toestanden maken mij niet uit. Als het maar remt. (en de schrijven zo min mogelijk verslijten)
 
ik dacht dat je met zachte blokken (voor circuit gebruik) juist beter remde. Dat hoorde ik van iemand die er meer verstand van heeft dan ik :-P

Dat klopt, maar totaal niet te vergelijken met straatblokken.
Ik dacht dat je banden over het algemeen de grens zijn van hoe hard je kunt remmen, niet de remblokken?? Meer of minder bite maakt mij echt niet uit, ik doe geen extreem rare (extreme) dingen met die motor, dus bite en dat soort toestanden maken mij niet uit. Als het maar remt. (en de schrijven zo min mogelijk verslijten)

Juist, maar ik heb op straat liever blokken die vanaf het begin van de remactie een constante remvertraging geven, dan dat ik blokken heb die eerst een seconde nodig hebben om remvertraging te genereren (en dat ik al remmende de input in de remhendel moet gaan aanpassen om de remvertraging gelijk te houden). En dat is vaak het probleem met dat soort blokken.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het helemaal mis hebben, maar zachte blokken remmen helemaal niet beter.
Je hebt minder gevoel bij het remmen, maar dat is niet echt een voordeel.

Schijven zijn duur, maar wat denk je dat remblokken kosten.
1 x extra blokken wisselen kost je al gauw € 80,-
 
Om wat voor motor gaat het? Als het een zware jongen is, kunnen de remmen wel heet worden, in dat geval zou ik de gesinterde nemen, die raakt zijn warmte sneller kwijt. Dat is die met alleen HH erachter en alleen FA ervoor.

En anders gewoon de FA*** blokken, de standaard blokken. Volstaan in de meeste gevallen bij normaal gebruik.
 
Ik ben op zoek naar nieuwe remblokken voor mijn motor. Mijn schijven zijn versleten, en ik ga ook nieuwe tweedehandse schijven erop zetten die wel binnen de slijtagelimiet zitten.

Nu heb ik gehoord dat de originele remblokken 'hard' zijn. Daardoor slijten ze minder, en doe je er langer mee. Alleen je schijven slijten wel weer sneller.

Een betere optie lijkt mij dan om er zachte remblokken op te zetten. De blokken slijten sneller, maar je schijf blijft langer heel. En aangezien die schijven nieuw best duur zijn vergeleken met de blokken..

De opties die ik op mijn favoriete webshop tegen kom zijn:

EBC semi-sint (30 euro)
EBC SINT EPFA extreme pro (70 euro)
EBC Sint HH (43 euro)
EBC STD (27 euro)

Blijkbaar allemaal van hetzelfde merk. En dan hebben we gesinterde en niet gesinterde en semi gesinterde blokken. En nog eentje met een seksueel overdraagbare aandoening. :+

Maar welke zijn zacht en zorgen dat ik mijn schijven niet te snel verslijt?

En misschien ben je ook nog wel beter af met goede nieuwe remschijven.
 
Klopt. Die originele zijn heel degelijk, dus ik ben speciaal daarnaar op zoek gegaan. Nieuw waren ze alleen niet te betalen voor een motor van 400 euro. Vandaar deze keuze.
Prima, maar dan kloppen je eisen niet met wat je doet :)

Ook het argument van de kosten van onderdelen tov de waarde van een motor is pure kul.

Een remschijf wordt ook niet duurder als die per ongelijk op een hele dure motor komt....

Tis voor jou persoonlijk een afweging, dat snap ik, maar heeft verder nergens iets mee van doen.

En nu gaat het trouwens opeens om het kostenaspect, en niet meer om wat goede remmen zijn...

Snappie? :)
 
Prima, maar dan kloppen je eisen niet met wat je doet :)

Ook het argument van de kosten van onderdelen tov de waarde van een motor is pure kul.

Een remschijf wordt ook niet duurder als die per ongelijk op een hele dure motor komt....

Tis voor jou persoonlijk een afweging, dat snap ik, maar heeft verder nergens iets mee van doen.

En nu gaat het trouwens opeens om het kostenaspect, en niet meer om wat goede remmen zijn...

Snappie? :)

Ik heb ooit eens een motor gratis gekregen. Toen ik bij de motorzaak vroeg om gratis onderdelen stonden ze me raar aan te kijken... :?
 
Prima, maar dan kloppen je eisen niet met wat je doet :)

Ook het argument van de kosten van onderdelen tov de waarde van een motor is pure kul.

Een remschijf wordt ook niet duurder als die per ongelijk op een hele dure motor komt....

Tis voor jou persoonlijk een afweging, dat snap ik, maar heeft verder nergens iets mee van doen.

En nu gaat het trouwens opeens om het kostenaspect, en niet meer om wat goede remmen zijn...

Snappie? :)

Ben ik met je eens, dat kostenaspect maakt niet zoveel uit. Maar ik dacht met tweedehandse originele remschijven (die nieuw schreeuwend duur en heel erg degelijk uitgevoerd zijn) beter uit te zijn dan met nieuwe vervangingsremschijven van een mindere kwaliteit dan die nieuwe originele. Kosten baten technisch gezien leek me dat het beste. Of is het alleen maar goed als het nieuw is? :o Vind het een beetje jammer als die motor straks door iets onvoorziens wat niet te repareren is uit elkaar flikkert en ik er voor veel geld remschijven op heb liggen.

Anyway ik heb die dingen al bij een motorzaak in Duitsland besteld en hier liggen dus het is een beetje een loze discussie. Misschien was dat dom, misschien toch beter originele. Maar toen ik ze bestelde dacht ik dat dit het beste was. Is dat niet zo, dan neem ik mijn verlies en koop ik originele.

mijn vraag ging niet echt over wat goed remde (ik neem aan dat het allemaal wel remt, daar zijn die dingen voor gemaakt) maar wat het verschil was tussen die typen en waar ik op moet letten.
 
Ben ik met je eens, dat kostenaspect maakt niet zoveel uit. Maar ik dacht met tweedehandse originele remschijven (die nieuw schreeuwend duur en heel erg degelijk uitgevoerd zijn) beter uit te zijn dan met nieuwe vervangingsremschijven van een mindere kwaliteit dan die nieuwe originele.
Misschien bestaan er wel nieuwe remschijven die minstens net zo goed zijn, maar dan goedkoper.
Kosten baten technisch gezien leek me dat het beste. Of is het alleen maar goed als het nieuw is? :o Vind het een beetje jammer als die motor straks door iets onvoorziens wat niet te repareren is uit elkaar flikkert en ik er voor veel geld remschijven op heb liggen.

Anyway ik heb die dingen al bij een motorzaak in Duitsland besteld en hier liggen dus het is een beetje een loze discussie. Misschien was dat dom, misschien toch beter originele. Maar toen ik ze bestelde dacht ik dat dit het beste was. Is dat niet zo, dan neem ik mijn verlies en koop ik originele.

mijn vraag ging niet echt over wat goed remde (ik neem aan dat het allemaal wel remt, daar zijn die dingen voor gemaakt) maar wat het verschil was tussen die typen en waar ik op moet letten.

Ok.

Koop dan maar gewoon goede normale remblokken.
En dan hopen dat die schijven ok zijn :)
 
Ik heb ooit eens een motor gratis gekregen. Toen ik bij de motorzaak vroeg om gratis onderdelen stonden ze me raar aan te kijken... :?

Andersom kan ook. "Hoe duur was uw motor? Dan weet ik met hoeveel ik de kosten van de onderdelen kan verhogen..."

:+


Maar tis idd te treurig soms.

Een product x kost x,xx euro. "Oh, maar mijn motor kostte maar....." zucht....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien bestaan er wel nieuwe remschijven die minstens net zo goed zijn, maar dan goedkoper.Ok.

Koop dan maar gewoon goede normale remblokken.
En dan hopen dat die schijven ok zijn :)

Ja.. anders kan ik weer geen nieuwe remleidingen betalen :)
Want die zijn ZEKER aan vervanging toe.

Dat die motor meer dan 400 euro ging kosten wist ik natuurlijk al.. Maar we proberen het een beetje binnen de perken te houden. En dan toch wel weer degelijk en veilig. Lastig..
 
Ook het argument van de kosten van onderdelen tov de waarde van een motor is pure kul.

Dat ligt een beetje aan het uitgangspunt, als je de motor bij wijze van spreken nog 6 maand/10.000km rijdend wilt houden (bv. om een 25kW/35kW periode uit te rijden) kunnen tweedehands schijven een prima betaalbaar alternatief zijn voor nieuwe. Maargoed het blijft vaak wel de vraag wat de staat is van de vervangende schijven.

Als je er nog jaren mee wilt blijven rijden dan is het een kul argument.
 
Ja.. anders kan ik weer geen nieuwe remleidingen betalen :)
Want die zijn ZEKER aan vervanging toe.

Dat die motor meer dan 400 euro ging kosten wist ik natuurlijk al.. Maar we proberen het een beetje binnen de perken te houden. En dan toch wel weer degelijk en veilig. Lastig..
Simpel:

Remschijven heb je al;, er vanuit gaande dat die verder goed zijn.
Als een remleiding vervangen moet worden, moet je die vervangen.
En dan reguliere remblokken.
 
Dat ligt een beetje aan het uitgangspunt, als je de motor bij wijze van spreken nog 6 maand/10.000km rijdend wilt houden (bv. om een 25kW/35kW periode uit te rijden) kunnen tweedehands schijven een prima betaalbaar alternatief zijn voor nieuwe. Maargoed het blijft vaak wel de vraag wat de staat is van de vervangende schijven.

Als je er nog jaren mee wilt blijven rijden dan is het een kul argument.
Ik snap hem, en dat is precies wat ik bedoel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan