hard getikker in r6 2001 blok

maistro26

Rookie
25 feb 2013
25
0
Ter apelkanaal
hallo allemaal,

ik heb sinds gisteren een raar tikkend geluid in mijn blok ontdekt.
als ik constant rijd en geef dan een klein beetje gas dan hoor ik hem erg goed en vooral in de toeren hoor ik het boven mijn uitlaat geluid uit.
dit lijkt mij niet helemaal goed dus vandaar de vraag wie weet wat dit kan zijn.
Want het mooie weer is druk onderweg en wil mijn motor natuurlijk wel in top conditie hebben.

mvg Ronnie kaijser
 
oke ik had gehoord dat als je het olie van je blok aflaat lopen dat je daar aan kan zien of de lagerschalen kapot zijn dan zou er kleine stukjes koper in moeten zitten.
Wat moet je dan allemaal open halen en wat voor soort pakkingen heb je dan allemaal nodig.
en wat zijn trouwens de big-ends.
en waar zou ik onderdelen kunnen krijgen daarvoor.

mvg Ronnie
 
oke ik had gehoord dat als je het olie van je blok aflaat lopen dat je daar aan kan zien of de lagerschalen kapot zijn dan zou er kleine stukjes koper in moeten zitten.
Wat moet je dan allemaal open halen en wat voor soort pakkingen heb je dan allemaal nodig.
en wat zijn trouwens de big-ends.
en waar zou ik onderdelen kunnen krijgen daarvoor.

mvg Ronnie
De big-ends zijn de glijlagers tussen de drijfstangen en de krukas. Je kunt ze niet gewoon even vervangen. De benodigde dikte moet eerst opgemeten worden.
Er zijn wel meer mogelijke oorzaken van getik. Kleppen tikken, de nokkenasketting kan tikken.
Het is belangrijk dat je in een keer uitzoekt wat er aan de hand is, om te voorkomen dat je met een heleboel uitproberen de schade verergert. Ik zou er mee naar de dealer gaan. Op een aanhanger er naar toe.
Met een beetje mazzel zegt hij dat het zo hoort en is er niks aan de hand. Met een beetje pech heb je door niet verder te rijden de schade nog repareerbaar gehouden.
 
Speling op de big-end lagers merk je vooral tijdens het afremmen op de motor.
Dit maakt geen tikkend maar een tokkend geluid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voordat het blok hier geheel total loss verklaard wordt zou ik eens goed luisteren waar geluid hoofdzakelijk vandaan komt. Weet niet hoeveel kilometer de motor heeft gereden, maar moest bij die van mij bij 35k de nokkenas ketting en spanner vervangen waarna het getik was verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal,

ik heb sinds gisteren een raar tikkend geluid in mijn blok ontdekt.
als ik constant rijd en geef dan een klein beetje gas dan hoor ik hem erg goed en vooral in de toeren hoor ik het boven mijn uitlaat geluid uit.
dit lijkt mij niet helemaal goed dus vandaar de vraag wie weet wat dit kan zijn.
Want het mooie weer is druk onderweg en wil mijn motor natuurlijk wel in top conditie hebben.

mvg Ronnie kaijser

Niet meer starten, maar naar een kenner ermee. Oftewel: ding op de aanhanger knuppen en naar een motorzaak, via een forum is het lastig luisteren. :P

Hoeveel heeft 't ding gelopen?
 
Voordat het blok hier geheel total loss verklaard wordt zou ik eens goed luisteren waar geluid hoofdzakelijk vandaan komt. Weet niet hoeveel kilometer de motor heeft gereden, maar moest bij die van mij bij 35k de nokkenas ketting en spanner vervangen waarna het getik was verdwenen.

Juist met trekkende motor (TS omschrijft: constante snelheid en dan gasgeven) hoor je een klapperende ketting/NAKS meestal niet, omdat hij dan juist strak gespannen wordt.
Ik ga er vanuit dat TS het geluid niet met stationair lopende motor hoort (omdat hij dat anders wel had geschreven :? ), dus NAKS/kleppen lijkt me dan niet het meest logisch.
 
hij heeft nu 34000km gelopen. en sinds ik hem heb nu een jaar heeft hij alles netjes een beurt gehad.
ja er komt vanavond een monteur langs die er naar gaat luisteren en hopelijk beetje de oorzaak kan geven en hoe het opgelost kan worden.
ik heb een motor blok gevonden waar de cilinderwand wan kapot is maar waar het blok nog wel van loopt en daar moet ik 170 euro voor geven. is dat misschien wat om daar dan de krukas en de big ends er uit te halen en die over te zetten?
 
Oe.... Nou jongen geen zorgen heb een ander blok gekocht uit italie met 23dz km. Dus dit blok gaat gewoon in onderdelen in internet. Alleen nog 1 dillematje nu kloppen de km niet meer kan je dit terug zetten of aanpassen. Of is dit gewoon jammer dan verhaal.
 
Nee ben naar de dealer geweest en gevraagd Van hoe en wat. Dus kwam de vraag heeft hij schade gehad? Ja klopt en ook aan de rechterkant. Conclusie gevallen met de motor en een minuut volgas onbelast gelopen dus de big ends en dergelijke hebben toen flink op de kloten gehad en dat heeft zich nu pas geuit helaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan