Olie verversen

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Hi jongelui,

ik heb zoals bekend een FJR 1300 Yamaha uit 2duizend1.
Nou heb ik afgelopen zomer niet veel gereden, zeg maar gerust weinig. Zeg maar gerust
3200km. Is het nu echt nodig om de olie te verversen? Ik heb nm geen zin om puur en alleen voor mijn gemoedsrust onderhoud te plegen, het moet wel ze nut hebben. Voor de geld van die olie en filter kan ik ook een fles Lagavullin scoren. Je weet zelf.
Iemand een deskundige antwoord?

Pff een heel nieuwe topic zonder flauwekul valt niet mee zeg! :(
 
Laatst bewerkt:
nieuwe olie elk jaar of elke x aantal km
daar zou ik niet op bezuinigen, kosten aan het blok kosten een aantal flessen lagavullin

filter is niet nodig

kijk gerust in je service manual, dat zal wel vermeld staan
 
Ik denk dat je altijd wel te maken hebt met vocht/condens in je olie, als je zo weinig rijdt/hebt gereden als jij vraag ik me af in hoeverre dit er wel uit is gegaan doordat je motor regelmatig flink warm is geweest.
Persoonlijk vervang ik olie en filter elk jaar, ongeacht aantal km's (want meer dan 10.000 km rijd ik toch niet per jaar). Kost een keer 35-40 euro en weet je zeker dat het goed is.
Zelfde geldt ook voor remvloeistof trouwens.
 
in olie zitten additieven die het vuil in het blok doen bewegen, zodat ze in de filter geraken
deze additieven zorgen ook voor extra smering en voorkomen corrosie

het zijn echter deze additieven in de olie die minder van kwaliteit worden met het gebruik EN TIJD

vervangen dus
 
hoe lang heeft hij stil gestaan en hoe lang zijn je ritjes (zodat hij dan warm wordt) Voor de km's zou ik niets vervangen, wel wat Katojan zegt issie altijd lekker op bedrijfstemp geweest.
 
Als je de fiets langer dan een half jaar niet hebt gebruikt, dan zou ik de olie verversen in verband met oxidatie. Niet voor je gemoedsrust, maar puur en alleen voor het in goede staat houden van je fiets ;)
 
Niemand van ons kan voorspellen of jouw motor wel of geen schade gaat krijgen door nu je olie wel of niet te vervangen......

Wel heb ik een aantal keer ''sludge'' gezien (mengeling olie + water = mayonaise) bij motoren die toch veel meer KM's hebben gemaakt (in 1 jaar) dan die van jou, maar dan even een paar weken/maanden stil staan (en nee, geen lekke koppakingen/kvs verlies). Ik kan me goed voorstellen dat die troep een oliekanaaltje kan verstoppen, zulke risico's zou ik liever niet nemen.

Ik denk als je veel lange stukken met de motor rijdt (en dus goed warm wordt) het minder kwaad kan om over je onderhoudsinterval te gaan (qua motorolie/filter tenminste) dan als je vooral korte stukjes rijdt zoals jij afgelopen jaar.
 
Laatst bewerkt:
Vochtvorming ofwel condens komt in de olie terecht indien er veel korte ritjes gereden worden en de boel niet op temperatuur komt..

Motorolie is daarnaast hygroscopisch. Net als remvloeistof, hetzij in een minder sterke mate.
Castrol beveelt aan om hun motorolie om de 6000km óf 12 maanden te vervangen.

Remvloeistof hoeft niet elk jaar te worden vervangen maar om de 24 maanden.
Je kunt met een tester vaststellen wat het huidige water percentage is in de vloeistof.
Water in de remvloeistof verlaagt het kookpunt waardoor de boel eerder heet word. Remvloeistof welke te heet word produceert gasvorming welke de remdruk doet verminderen.
 
Laatst bewerkt:
Dat van die remvloeistof is volgens Bolman motoren in Den Haag nogal overdreven.
Ik denk dat als je de bergen ingaat met lange afdalingen en je combineert dat met een agressieve stijl van rijden dan is het wel nodig. Maar als je rustig op de vlakke rijdt dan zal je koelvloeistof toch niet gaan koken?

Pot Jan Dory, zo kom ik nog bij de Jenever terecht zeg. :( :+
 
Motorolie is daarnaast hygroscopisch. Net als remvloeistof, hetzij in een minder sterke mate.
Castrol beveelt aan om hun motorolie om de 6000km óf 12 maanden te vervangen.

Dat motorolie hygroscopisch is heb ik nog niet eerder van gehoord..... Volgens mij kan elke olie-achtige een deel water bevatten, maar dat is anders dan dat het vocht daadwerkelijk aantrekt. In geval van motorblok heb je altijd carterontluchting, ook hierdoor kan vocht (bij vochtig weer) en condens neerslaan in je carter.
Heb dat bijv. gehad bij een motor die na een lange rit (goed warm) in winterstalling stond, op dat moment geen sludge. Na 4 maand slapen: allemaal witte drap.

Remvloeistof hoeft niet elk jaar te worden vervangen maar om de 24 maanden.
Je kunt met een tester vaststellen wat het huidige water percentage is in de vloeistof.
Water in de remvloeistof verlaagt het kookpunt waardoor de boel eerder heet word. Remvloeistof welke te heet word produceert gasvorming welke de remdruk doet verminderen

We dwalen een beetje af. ;)

Ook om de 24 maanden vervangen is niet nodig, zoals je terecht zegt: je moet het vochtpercentage meten en aan de hand daarvan vervangen. Maar omdat vrijwel niemand zo'n ding heeft (zeker amateurs niet) zou ik het elk jaar vervangen: to be sure.
Als je ziet dat die vloeistof soms tussen 6-12 maanden al kan verkleuren tot koffie/roest water.... :r

Als er vocht in remvloeistof zit krijg je inderdaad kans op gasvorming/bellen wanneer de vloeistof opwarmt. Het resultaat is dat je geen vloeistof door de leiding verplaatst, maar -overdreven gezegd- de luchtbellen door de leiding pompt.
Net als motorolie heeft ook remvloeistof een beschermende werking (corrosie).
 
Dat van die remvloeistof is volgens Bolman motoren in Den Haag nogal overdreven.
Ik denk dat als je de bergen ingaat met lange afdalingen en je combineert dat met een agressieve stijl van rijden dan is het wel nodig. Maar als je rustig op de vlakke rijdt dan zal je koelvloeistof toch niet gaan koken?

Pot Jan Dory, zo kom ik nog bij de Jenever terecht zeg. :( :+

Nee hoor zeker niet.
Alleen dat bruine kleurtje oogt zo onverzorgd ;)

Maar inderdaad in de bergen en op het circuit is het wel redelijk essentieel.
Het kan wel allemaal wat sponziger aanvoelen omdat water ook zuurstof bij zich draagt wat wel weer samendrukbaar is. Water op zich is niet samendrukbaar, dus met alleen water in je systeem zou je nog moeten kunnen remmen. Zal alleen niet lang goed gaan ;)
 
in olie zitten additieven die het vuil in het blok doen bewegen, zodat ze in de filter geraken
deze additieven zorgen ook voor extra smering en voorkomen corrosie

het zijn echter deze additieven in de olie die minder van kwaliteit worden met het gebruik EN TIJD

vervangen dus

Dus daarom ook je filter vervangen anders is het zonde van de verse olie die het vuil in je filter ook weer oplost en meeneemt.
 
Ik snap nooit dat mensen een ''dure'' motor hebben, en dan blijven twijfelen over bepaald onderhoud (hoewel je afvragen of iets nut heeft natuurlijk wel verstandig is :+ ). In de tijd die TS in dit topic heeft gestoken, had hij al zijn motorolie/filter/remvloeistof kunnen vervangen, had hem dan enkel 40 euro materiaal gekost! :+ 8-)
 
Dat motorolie hygroscopisch is heb ik nog niet eerder van gehoord.....Ook om de 24 maanden vervangen is niet nodig, zoals je terecht zegt: je moet het vochtpercentage meten en aan de hand daarvan vervangen. Maar omdat vrijwel niemand zo'n ding heeft (zeker amateurs niet) zou ik het elk jaar vervangen: to be sure.

Zeg. Das wel tegenspraak heh :+
Maar zo'n tester heb ik ooit eens bij Louis.de vandaan en was nie duur nie..

Misschien dat hygroscopisch niet de juiste term is voor motorolie.
Maar olie trekt wel water aan, maar het is zeer gering.
Niet te vergelijken met rempeut. Maar elk jaar is overdreven hoor. Maar je kunt het wel aan de kleur zien. Zolang het nog enig sinds geel is is het vaak goed. Moet wel het reservoir goed afsluiten uiteraard :)

Die van mij oogde wat bruinig, volgens de tester was het percentage acceptabel.
Toch vervangen, na 3 maanden weer licht oranje geworden.
Maar dan kan je wel aan de gang blijven zo ;)
 
Laatst bewerkt:
Zeg. Das wel tegenspraak heh :+
Maar zo'n tester heb ik ooit eens bij Louis.de vandaan en was nie duur nie..

Misschien dat hygroscopisch niet de juiste term is voor motorolie.
Maar olie trekt wel water aan, maar het is zeer gering.
Niet te vergelijken met rempeut. Maar elk jaar is overdreven hoor. Maar je kunt het wel aan de kleur zien. Zolang het nog enig sinds geel is is het vaak goed. Moet wel het reservoir goed afsluiten uiteraard :)

Die van mij oogde wat bruinig, volgens de tester was het percentage acceptabel.
Toch vervangen, na 3 maanden weer licht oranje geworden.
Maar dan kan je wel aan de gang blijven zo ;)

Dat zeg ik: een goede tester heeft niet iedereen, daarom vervang ik het maar preventief elk jaar. :P

Wat ik bedoelde..... ik heb remvloeistof gehad die na 6 maand alweer gekleurd als koffie was, terwijl in mijn auto nu remvloeistof zit die 2 jaar oud is maar er nog praktisch schoon/niet verkleurd uit ziet (vocht is gemeten: valt nog binnen de marge).

Meten is weten, als je dat niet kunt: jaarlijks preventief vervangen. (waar hebben we het over.... €5,- ??) :Y ;)
 
Misschien dat hygroscopisch niet de juiste term is voor motorolie.
Maar olie trekt wel water aan, maar het is zeer gering.
Hygroscopisch / hydrofiel kan beide.

Er is een centraal olietopic waar je deze vraag beter kunt stellen.

Voor ca. € 50,00 heb je hele mooie olie en een nieuw filtertje en glycol om te drinken.
Koop je action olie en een nieuw filtertje, dan ben je € 15 - 20 kwijt en drink je Johny Walker...
Lagavullin helpt je vast prima je gemoedsrust houden, maar zodra je met je motor rijdt, weet je dat jouw inwendige beter verzorgt is dan die van je motor....

over die remvloeistof: daar zou ik zeker niet op besparen! Ik laat liever mijn motorblok naar de kloten gaan dan dat ik mijn remmen gebruik en een "ik ben er even niet" melding krijg...
 
Hygroscopische olie? testen met een hygrometer?

Ik dacht dat motorolie die in contact staat met de buitenlucht zuur wordt en daarmee (zelfs als het redelijk schoon lijkt) de boel kan aantasten.. Je kan daarom denk ik beter de PH waarde meten dan er een hygrometer in hangen.

Trouwens, je kan een redelijk vochtige motorolie toch gewoon droog rijden?
 
Hi jongelui,

ik heb zoals bekend een FJR 1300 Yamaha uit 2duizend1.
Nou heb ik afgelopen zomer niet veel gereden, zeg maar gerust weinig. Zeg maar gerust
3200km. Is het nu echt nodig om de olie te verversen? Ik heb nm geen zin om puur en alleen voor mijn gemoedsrust onderhoud te plegen, het moet wel ze nut hebben. Voor de geld van die olie en filter kan ik ook een fles Lagavullin scoren. Je weet zelf.
Iemand een deskundige antwoord?

Pff een heel nieuwe topic zonder flauwekul valt niet mee zeg! :(



Volgens mij heb je ook nog een oliefilter. Die houd de olie toch ook schoon? Ik zeg zonde. Eerst maar es kijken of hij wilt starten blijft ie roken zoals de lagavullin smaakt zal ik het wel verversen met filter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan