Lagercups voor balhoofdlagers in balhoofd persen. Waarmee?

koffiefreak

MF veteraan
21 apr 2003
1.894
1
Hamont
In het verleden perstte ik de nieuwe lagercups voor de balhoofdlagers (vers uit de diepvries) altijd in het balhoofd met een zwaar draadeind met daarop een paar dikke ringen geschoven.

Maar er bestaat ook een speciale tool voor: van Park Tool: de HHP-3 en de HHP-2
Dat lijkt me een praktisch ding, zeker als je dit soort klusjes vaker moet doen.
Heeft hier iemand ervaring met die tool en welke van de 2 moet ik hebben?

17644158bt.jpg
 
:^

Heb ook nog wel een setje conische adapters in verschillende maten liggen die in vrijwel alle gangbare balhoofdlagerschalen passen. Soort verlengstuk van je hamer.

Je kan hem ook het eerste gedeelte met een messing hamer erin tikken en zodra ie bijna vlak ligt pak je de oude lagerschaal om hem op zn plek te tikken. Oude lagerschaal tik je er dan met een asjes vanaf de andere kant weer uit.
 
In het verleden perstte ik de nieuwe lagercups voor de balhoofdlagers (vers uit de diepvries) altijd in het balhoofd met een zwaar draadeind met daarop een paar dikke ringen geschoven.

Maar er bestaat ook een speciale tool voor: van Park Tool: de HHP-3 en de HHP-2
Dat lijkt me een praktisch ding, zeker als je dit soort klusjes vaker moet doen.
Heeft hier iemand ervaring met die tool en welke van de 2 moet ik hebben?

[afbeelding]

Gezien de 180 pleuro prefereer ik het draadeind, of een passende adaptor en een hamer. :P
Ik ken mensen die een adaptor draaien. En ik heb inderdaad met de oude lagerring ook wel lagers op hun plek getikt.
 
Vier tientjes heb je zo'n set:
article30702627.jpg

Hamer erbij en het gaat prima.

Of voor rond de 300 pleuro de dealer set:
full20340380.jpg


Deze is dan wèl specifiek voor motoren, Park Tool maakt fiets gereedschap.
 
1 dop net zo groot als je lagerschaal en 1 dop die over je balhoofd valt.
1 dop boven, 1 dop onder, draadeind er doorheen. ringentje moertje en dan aandraaien met een ringsleutel/ of een dop met een T-stuk erop. zeer goedkope versie van wat er in het doosje hier boven zit.
 
1 dop net zo groot als je lagerschaal en 1 dop die over je balhoofd valt.
1 dop boven, 1 dop onder, draadeind er doorheen. ringentje moertje en dan aandraaien met een ringsleutel/ of een dop met een T-stuk erop. zeer goedkope versie van wat er in het doosje hier boven zit.

Dat centreert niet goed, en dan trek je de lagerschalen er scheef in.
Ook bovenstaande set centreert nog slecht..., ik heb er zelf een gemaakt van een dikke staf staal (ik meen 35mm doorsnede) en fijne schroefdraad, dat gaat wél goed...
 
Terug
Bovenaan Onderaan