Koelvloeistof vervangen en flushen

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Heren,

Ik wil morgen mijn koelvloeistof gaan vervangen (Tiger 1050) maar daarbij ook het koelsysteem flushen. Koelvloeistof vervangen heb ik al vaker gedaan, maar flushen nog nooit. Ik heb al 4 liter gedeminaliseerd water staan.

Kan iemand zeggen hoe flushen precies moet? Want ik lees meerdere manieren. Moet je na het aftappen van je oude koelvloeistof je koelsysteem aftoppen met het demi water, dan even warm laten draaien en dan weer aftappen? Of moet je het koelsysteem gewoon doorspoelen met de aftapplug eraf?

Thanks alvast!
 
Haynes zegt: Tuinslang er bovenin, en doorspoelen tot er onderaan schoon water uit komt. Zelf denk ik dat op deze manier flushen bij motorfietsen geen meerwaarde heeft: alles is van aluminium: er komen geen roestdeeltjes o.i.d. in het systeem.

Wat ik zelf één keer heb gedaan is bij een twintig jaar oude motorfiets chemisch flushen. Dit i.v.m. het feit dat de oude koelvloeistof nog nooit was vervangen, en overal groene kalkaanslag op zat.

In mijn geval omvatte dit het toevoegen van een poeder (reiniger) aan de oude koelvloeistof, en hier twee uurtjes mee rijden volgens de handleiding. Resultaat was geweldig! zowel optisch als qua prestaties.

Als je je koelvloeistof volgens het schema vervangt dan hoor je deze agressieve manieren uiteraard niet nodig te hebben.
 
Afvullen met water, een toerritje maken, water weer aftappen en nieuwe kvs er in.

Gewoon de KVS vervangen en niet flushen. Wat een onzin, doe je toch ook niet bij een auto?

Mocht je het systeem toch willen flushen voor je innerlijke rust, doe dit niet met water. Iets met kalk en ontbrekende smering voor de waterpomp.
 
Laatst bewerkt:
En, kwam er nog vuil uit?
Nog niet helemaal klaar, net KVS afgetapt (wat wel mooi schoon was), daarna afgevuld met demi water en even laten draaien tot de fan aansprong. Staat nu af te koelen, over uurtje of 2 demi water eruit en verse pre-mixed kvs erin :)

In m'n expansievat zat wel troep onderin! Maar dat schijnt nog van het productieproces in de fabriek te zijn volgens meerdere mensen:

2j4ypmv.jpg
 
Laatst bewerkt:
flushen betekent (door) spoelen oftewel normaal gesproken verwijder je de thermostaat en spoel je het hele blok door met water uit een tuinslang oid. Zowel van boven naar beneden als ook van beneden naar boven.
1 keertje met demiwater vullen en warm laten lopen heeft dan naar mijn idee niets met flushen te maken. Tenzij je er een speciaal reinigings middel aan had toegevoegd maar ook dit moet je dan alsnog na spoelen.
En je moet na die tyd het systeem 100% leeg zien te krijgen want anders wordt je net vers ingegooide KVS meteen verdunt met water en is dus gelijk een gedeelte van zijn eigenschappen/bescherming kwijt.
 
Ik zou alleen flushen als de kleur van de oude koelvloeistof bruin en /of drapperig is geworden. 1 x met mijn auto gehad, was helemaal bruin. Maar als het nog mooi groen, blauw of roze is zou ik het alleen vervangen.
 
Jammer dat het werk al gedaan is.

Vaak wordt spoelen wel degelijk aangeraden.
De motor natuurlijk slechts heel even aanzetten, ik deed 30 seconden.
Dit gaat nog sneller ook en dan is het water al warm maar is er nog geen druk.
Er zal op zijn beurt vervolgens een halve liter schoon demi water in de motor blijven zitten. Bij jou was dat verdund met oude vloeistof. Eigenlijk niet de bedoeling van spoelen. Ze bedoelen daarmee het kwijt raken van de oude vloeistof. Als je geconcentreerd koelmiddel koopt dan kan je voor deze hoeveelheid water compenseren wanneer je de 50/50 oplossing maakt.

Mensen probeer toch ook, die smerig uitziende, Honda Koelvloeistof Type 2. Er zitten geen silicaten in, Meestal zijn de metaalbeschermers die in koelmiddel moeten zitten silicaten. Deze zijn slecht voor afdichtingen. De ene motor is op dit punt kwetsbaarder dan de andere maar het middel is goedkoop en gaat zoveel langer mee dat het geen bezwaar is om het niet lang erna nog een keer extra te verversen zodat het geconcentreerder of schoner wordt. In het buitenland is dit trouwens geconcentreerd te koop. Hier alleen door de dealer te bestellen in dozen van 5. Niet door de motordealer denk ik, want deze verkoopt liever veel te dure koelvloeistoffen per liter die daar in de winkel in het schap staan.

Nog een paar weetjes: het afvalwater kan gemakkelijk een plek op de wegverharding bleken. Kan ook schade toebrengen aan lak. Je kunt slechts uiterst langzaam ingieten omdat de thermostaat onder de nek zit en die heeft dan enkel een passeer kanaaltje open. Er gaat weer evenveel vloeistof in als er uit gekomen is (klinkt logisch maar de praktijk is weerbarstig). Wanneer je alleen de reserve tank open doet en niet de radiator dop los draait, dan is er een kans, dat het wit plastic bakje mooi, verder, leeg getrokken wordt door het gewicht van de vloeistof bij het openen van de aftap plug en in dat geval is ook het slangetje wat er onder zit leeg. Zie je dit gebeuren, dan kan je er wat schone vloeistof achteraan gooien. Zo niet, dan zou ik blazen. Het kleine klepje moet open kunnen gaan als er bij afkoelen onderdruk ontstaat door te weinig vloeistof.

De reservetank kan je leeg hevelen of schoonmaken, als dat nodig is, door een slangetje met water te vullen en de uiteinden tegelijk naar beneden in een emmer en naar de bodem van de reservetank te duwen. Als het haast leeg is dan giet je flink wat warm demi water er bij in. Veel makkelijker dan alles los maken zoals in de handleidingen staat.
 
Wat een onzin zeg..........
Het enigste wat jij gedaan hebt is geld weggooien...... :N
Zo, ja inderdaad, wel 2 euro aan demiwater.... :X

En je moet na die tyd het systeem 100% leeg zien te krijgen want anders wordt je net vers ingegooide KVS meteen verdunt met water en is dus gelijk een gedeelte van zijn eigenschappen/bescherming kwijt.
De meeste premixed coolants zijn een mix van 50% water en 50% koelvloeistof, dus :?
 
Laatst bewerkt:
De oude vloeistof met zijn verontreinigingen is er dan in ieder geval uit. Ik zal op mijn Kawasaki VN1500 zelfs mijn pomp moeten aftappen en ontluchten maar gewoon nog een keer verversen na een jaar of een paar duizend kilometer en er is niets gebeurd hoor.

Je hoeft trouwens niet te spoelen met gedemineraliseerd water maar je kan ook 20 procent gebruiken van de Action voor bijna de zelfde kosten. De prijs van Honda Type 2 is 5 liter voor Euro 26. Twee keer een motor spoelen kan dan in principe, je begrijpt het wel.

Het Honda merk heeft trouwens hoge specificaties en die maken het verdunnen met water, in ieder geval deels goed. "Concentration: 50% Boiling point: 131.1C Freezing point: -36.6C" Een waterig goedje nog wat wateriger maken dat zou ik niet doen.
 
Nog niet helemaal klaar, net KVS afgetapt (wat wel mooi schoon was), daarna afgevuld met demi water en even laten draaien tot de fan aansprong. Staat nu af te koelen, over uurtje of 2 demi water eruit en verse pre-mixed kvs erin :)

In m'n expansievat zat wel troep onderin! Maar dat schijnt nog van het productieproces in de fabriek te zijn volgens meerdere mensen:

[afbeelding]

Waarom zou er tijdens het extrusieblazen van dat expansieflesje vuil inzitten?

Ben wel benieuwd hoe vuil het kvs wel is van u moto, graag een foto hier plaatsen.

Volgens mij doe jij dingen die niet nodig zijn, oude kvs eruit en nieuwe erin en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Moet je maar eens een blok open halen en kijken hoe vuil dat is.

Mits vervangen op tijd van zowel olie als kvs komt daar 0,0 vuil in.

Smijt er maar demiwater in als gij u daar beter bij voelt maar voor niks nodig.
 
Waarom zou er tijdens het extrusieblazen van dat expansieflesje vuil inzitten?

ik denk dat bedoeld wordt dat dit deeltjes zijn die afkomstig zijn uit de koelwaterkanalen in het motorblok en radiator, en daar achtergebleven zijn na de productie van betreffende motorblok en radiator, en door de koelvloeistof getransporteerd zijn naar het expansietankje.
 
Flushen met een reiniger heeft tóch wel zin,
Mijn ZX9R had wel eens last van bevroren carburateurs.
Bleek een piepklein gaasfiltertje te zijn wat dan vol met (kalk?) partikels zat.
Schoongemaakt, nieuwe kvstof, na een jaar precies hetzelfde.
Toen maar eens reiniger gebruikt voor koelsystemen. (DKL4)
Dit is een rode vloeistof voor buitenboordmotoren, het verkleurt als het systeem nog niet schoon is.
(with indicator)
Verkrijgbaar bij de betere botenspulwinkel
al jaren geen probleem meer.

Voor de ZX9R bezitters met hetzelfde probleem: Dit gaasfiltertje zit onder de tank, achter de carburateurs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan