Koeivloeistof kokend naar buiten

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Beste,


Kan iemand mij hier vertellen wat de redenen zijn als het koeivloeistof kokend naar buiten loopt als de motor een temp van 112 bereikt?
Het gaat hier om een Z750 uit 07.

Gister even meegemaakt en ga zo kijken. Ik denk of te weinig olie of koeivloeistof bijtappen.

Zo niet, iemand enig ander idee wat het kan zijn? vloeistof nog in december bijgevuld.

Gr zedmotor.
 
Wat bedoel je niet 100% koeivloeistof in? Enigste wat ik erin gooi is van de gamma van -10 ofzo. Heeft altijd gewerkt. Thermostaat gaat wel open. De voorste zit tot ze nok vol alleen de achters onder de zijkappen die is heel waarschijnlijk leeg....
Niet 100% koelvloeistof in?? Thermostaat gaat niet open?
 
Laatst bewerkt:
"slechts" -10? Weet je zeker dat je er geen ruitenwisservloeistof in gooit? Dat lijkt best op elkaar.

Tevens: Je koelsysteem is een gesloten systeem. Bijvullen is normaliter niet nodig - net als met je remmen. Als je wel moet bijvullen dan heb je dus een lek OF bij een slangenklem / naar buiten, OF bij de koppakking van de cilinders (een verbrandingskamer of oliekanaal in).

Je probleem klinkt alsof je koppakking lekt en hete lucht uit je cilinders in het koelsysteem blaast.

Sommige dealers kunnen dit controleren: Die nemen een monster van je koelvloeistof (of ruitenwisservloeistof) en kunnen met een "verklikker" kijken of er restproducten van verbrandingsgassen in zitten.
 
Thermostaat is defect. Dan slaat coolingfan niet aan.
En 112 graden is al te heet. Coolingfan slaat aan tussen 95 en 100 graden.
 
Laatst bewerkt:
Oke ik ben er achter gekomen als je de koelvloeistof voor en-achter tot de MAX optopt hij de helft eruit spuugt wat normaal is. Ik heb er teveel bij gegooit waardoor hij nu de helft eruit gooit ( via het zwarte slangetje).

Net bijna half uur stationair laten lopen en heeft nu GEEN vloeistof laten lekken. Maar me tempertuur loopt op tot 118 graden op stationair en op me LCD screen kwam opeens een teken H1 knipperend...

Weet je zeker dat dit me thermostaat is?
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of dit wel normaal is. 118 graden terwijl hij gewoon stationair staat te draaien? Is idd misschien me thermostaat kapot of is dit gewoon normaal.
 
Oke ik ben er achter gekomen als je de koelvloeistof voor en-achter tot de MAX optopt hij de helft eruit spuugt wat normaal is. Ik heb er teveel bij gegooit waardoor hij nu de helft eruit gooit ( via het zwarte slangetje).

Net bijna half uur stationair laten lopen en heeft nu GEEN vloeistof laten lekken. Maar me tempertuur loopt op tot 118 graden op stationair en op me LCD screen kwam opeens een teken H1 knipperend...

Weet je zeker dat dit me thermostaat is?

De ventilator achter je radiator moet in zulke uitzonderlijke gevallen aanspringen en de temperatuur van de motor omlaag brengen.

Als die niet aanspringt terwijl je radiator wel flink heet is, dan zit daar een probleem in. De staat van de zekering, werking van de schakelaar, en tot slot de ventilator zelf controleren totdat je het probleem hebt gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of dit wel normaal is. 118 graden terwijl hij gewoon stationair staat te draaien? Is idd misschien me thermostaat kapot of is dit gewoon normaal.

Dat is normaal. De radiator van een motor is berekend om te koelen met rijwind. Er zit wel een ventilatortje op, maar die blaast niet echt genoeg.

Daarnaast loopt de koelvloeistof alleen langs je cylinders en niet langs de rest van je blok (versnellingsbak enzo). Maar de hete olie wordt wel door je hele blok heen gepompt. De rest van je blok wordt niet gekoeld als je stil staat. Daar heb je rijwind voor nodig.

Het beste is altijd om je motor rijdend warm te draaien. Gewoon rustig rijden totdat de boel warm is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan