ZX6R Ninja slaat koud gemakkelijk af

Joosten

Rookie
17 mrt 2014
16
0
Hallo ,

Ik heb pas een zx6 r ninja uit 1999 aangeschaft .
Heb hem opgehaald , naar huis gereden zo'n 70 km .
Geen problemen gehad.

Thuis heb ik de olie vervangen , filter , luchtfilter , bougies , en opnieuw gesynchroniseerd.
Hierna liep hij weer als een zonnetje.

Nu ben ik gister wezen rijden , en na zo'n 50 km sloeg hij in 1 x af , gewoon pats boem , net of je de contactsleutel omdraaide , in de versnelling gewoon weer de koppeling op laten komen , en hij slaat meteen weer aan .
Dit gebeurde 3 x
Na een tussenpoze van 5-6 uur weer aangereden (was dus koud ) en sloeg bij de 2e bocht weer af.
Het is wel elke keer als ik af wil slaan , en dus de koppeling inknijp .
Voor de rest loopt hij prima , als een naaimachientje.
Alleen koud iets moeilijker aan de praat te houden.
Schakelaars van de koppelingshendel , jiffy en stopknop lijken ok.
Wel heb ik een draad ontdekt die af en toe kortsluiting maakte met het frame , deze was van de xenon verlichting , als ik de motor op de bok laat draaien , en hij maakt kortsluiting slaat de motor er niet mee af , maar misschien wel onder het rijden ???
Motor had hiervoor wel veel stilgestaan , dus zat ook aan de vlotterbakken/verstopte sproeiers te denken , maar slaat hij dat zo abrubt af ? Raar.

Iemand een oplossing ??

Mvg bart
 
@kawasakiboy ..nee natuurlijk niet in de bocht , misschien wat verkeerd uitgelegd , maar voor de bocht als ik terug wil schakelen... Stationair loopt hij 1400 rpm als hij warm is
Schroef weet ik te vinden.
Ontluchting heb ik nog niet naar gekeken , maar raar dat het ook voorkomt als ik net van huis af rij , en daarna 10 km niet meer ?
 
Probleem niet opgelost met stationair toerental hoger zetten,ik heb vandaag de carburateurs er maar eens afgehaald , en schoongemaakt , mede omdat ik wist dat ie lang stil had gestaan,
Er zat wel wat rotzooi in , maar viel me alleszins mee.
Wat me wel opviel is dat 2 membranen dubbel zaten ,tussen het deksel geklemd , er zat nog geen scheur of gat in ,dus heb ze er op de goede manier weer terug in gezet.
Ook viel op dat de co schroef van cilinder 3 bijna helemaal ingedraaid was(ongeveer op een halve slag uit) , de andere 3 stonden op 3,5 slag uit.
Ik heb nu de schroeven eerst helemaal ingedraaid , daarna 2,5 slag uitgedraaid , en daarna fijn afgestemd .
Nu vindt ik hem het mooiste lopen bij 4 slagen uit , dan loopt hij echt strak.
Maar zou dit niet te veel zijn vraag ik me af?( hij krijgt dan toch meer benzine ?)
Ik weet nog niet wat hij doet als de motor koud is..

Alvast bedankt voor de hulp !
 
Laatst bewerkt:
Zou als ik jou was de carburators helemaal demonteren tot het laatste sproeiertje en goed reinigen. Dit kan goed in een bad van warm schoonmaakazijn(aanemaakt met water), dan goed naspoelen en droogblazen. Als de membranen er dubbel tussen zaten is er dus mee gekloot, gebeurd namelijk niet van zelf. De carburators moeten blank zijn zonder eenige vorm van aanslag. Moet je voor de aardigheid een van je stationairsproeiers er uit draaien en kijken hoe klein diemgaatjes zijn! Dit moet brand en brandschoon zijn.
 
@ x7 : inderdaad warm afgesteld
@ Viking : sproeiers heb ik er uit gehad , 1 stationairsproeier zat een klein vuiltje in , alles is nu brandschoon ;-)
Hij bleef in ieder geval al weer meteen mooi lopen koud , en startte perfect.
Ik woon in noord Brabant bij Boxmeer / Venray in de buurt

Nog een vraagje , gaat hij nu veel meer benzine verbruiken als de co schroeven verder uit staan ? Ik heb het niet bijgehouden , maar dacht dat hij al behoorlijk benzine lustte, maar zal het eens bijhouden.
 
Laatst bewerkt:
Verbruik gaat volgens mij niet echt veranderen, is je basisafstelling voor het lage toerenbereik. Zelf begin ik altijd bij 3 slagen uit. Meestal meteen goed. Als je membranen dubbel zaten moet dat wel invloed hebben gehad. Na deze laatste acties alweer geereden?
 
Nog niet gereden nee , ik ga nog even kijken wat hij na deze afstelling doet als hij koud is(stationair) , en dan bou ik hem weer op. Maar het klinkt goed.
Heb hem ook weer opnieuw gesynchroniseerd met de carbtune.
Ben benieuwd , ik laat het weten hoe het is verlopen !
Bedankt voor de reacties allemaal !
 
Een slecht afgesteld motor gebruikt altijd meer, met een goede afstelling pakt de motor soepeler en gemakkelijker op.
De membraan heeft geen invloed op het stationair lopen.
 
Heb net nog even geprobeerd , hij was al weer een heel eind afgekoeld , koud liep hij mooi regelmatig , maar pakt niet goed op , en slaat net niet af als ik gas probeer te geven, alsof hij verzuipt , ik heb de co schroeven een halve slag ingedraaid , en werd meteen beter , maar goed toen was hij natuurlijk al weer wat warmer.
Ik denk dat het wel goed komt.
Heb de carbtune er nog tussen hangen , wel raar is dat het elke keer een beetje verloopt.
 
Heb pas geleden ook een GPX die regelmatig afsloeg... Was uiteindelijk rotzooi (verkruimelen v.h luchtfilter) in de carburateurs. Deze ultrasoon schoongemaakt en liep weer als een zonnetje. Suc6
 
Hoeveel km heeft de motor gelopen? Heb ooit met een ZXR gehad dat de gasschuiven waren versleten. Dat ding was ook niet goed te krijgen. Deze had ronde 50000 km gelopen. Later meerdere gehad met ook wel hogere km standen zonder problemen.
 
Nou ,
Heb net proefrit gedaan , en loopt perfect , zonder af te slaan.
Co schroeven staan nu 3,3/4 uit
Koud start hij ook perfect, en mooi regelmatig , het mooist rond 14-1500 rpm.
Ik meen wel dat ik nu een klep iets hoor tikken , wat ik voorheen niet hoorde,of dit iets met brandstofafstelling te maken heeft ?..
 
Laatst bewerkt:
Nou vandaag een heel stuk gereden , maar toch weer 4 x uitgevallen ,net voor de kruising als ik laag in de toeren rij , en de koppeling inknijp om te gaan stoppen,hij start wel meteen weer zonder problemen,voor de rest loopt hij perfect
Heb het stationairtoerental nu op 1600rpm staan .
Nog iemand een idee ?
 
Draai de co schroefjes een 1/4 slag in, als die rijk loopt heeft die eerder de neiging om af te slaan en koud mag die best iets inhouden/arm lopen, goed lopen bij warme motor is het belangrijkste.
 
Wat me nu ook erg opvalt is dat er in het oliepijlglas een dikke witte waas zit , dit was nog niet ,
Net of er condens/water bij de olie zit .
Zou dit benzine kunnen zijn ?
Ik vond ook dat de motor erg veel rookte (condens?) toen hij koud was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan