Zonder koppeling schakelen

Kawasakiboyy

Die hard MF'er
15 dec 2013
254
0
Hey ik heb een vraagje.
Ikzelf gebruik altijd de koppeling maar m'n vader dus niet.
Bij het opschakelen gebruikt die eigenlijk nooit de koppeling.

Is dit nou slecht of niet? want hij heeft z'n zzr wel tot 1.5 ton gereden ( is verkocht en hij rijd nu in Afrika )

En kan elke motor hier tegen of niet?
Ben ook benieuwd of meerdere motor rijders zo rijden.
 
Het is niet wenselijk voor je versnellingsbak.

Bij motoren kan het maar zal het toch altijd een slijtage geven op je vertanding.
natuurlijk ligt het er ook aan of je een quickshifter hebt.
of dat je gewoon het gas helemaal hebt dicht gedraaid.
maar als je vol gas van ze 3 naar ze 4 traps zonder koppeling dan zal het geen 1.5 ton halen.
 
Hey ik heb een vraagje.
Ikzelf gebruik altijd de koppeling maar m'n vader dus niet.
Bij het opschakelen gebruikt die eigenlijk nooit de koppeling.

Is dit nou slecht of niet? want hij heeft z'n zzr wel tot 1.5 ton gereden ( is verkocht en hij rijd nu in Afrika )

En kan elke motor hier tegen of niet?
Ben ook benieuwd of meerdere motor rijders zo rijden.

Als je hard accelereerd wordt het vaak gebruikt, bij normaal rijgedrag niet.
 
Het is niet wenselijk voor je versnellingsbak.

Bij motoren kan het maar zal het toch altijd een slijtage geven op je vertanding.
natuurlijk ligt het er ook aan of je een quickshifter hebt.
of dat je gewoon het gas helemaal hebt dicht gedraaid.
maar als je vol gas van ze 3 naar ze 4 traps zonder koppeling dan zal het geen 1.5 ton halen.
Veel snelweg gebruik en wel 2e tweedehands versnellingsbak.
Maar die versnellingsbakken zijn niet al te sterk van de zzr 1100 dus ik weet niet of dat nou aan zonder koppeling lag of niet.

Wel kan ik je vertellen dat die bij het accelereren bijna altijd volgas geeft als het kan, dus even rustig gas dicht en wachten tot de toeren gezakt zijn doet die dus niet. ( uiteraard wel even gas dicht maar de toeren zijn dan niet echt gezakt als je zo snel schakelt... )

Maar ik weet genoeg, gewoon koppeling gebruiken tenzij je echt een sprint aan het trekken bent ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Op de openbare weg heeft het vrijwel geen nut, hoeveel tijd scheelt het nou precies zonder of met koppeling? Net alsof je die honderdsten van een seconde tijdwinst nodig hebt op de openbare weg.
Mensen doen het omdat het kan, het professioneler klinkt of dat ze op die manier meer in kunnen leven in Rossi.
 
Laatst bewerkt:
Als de tandwielen tov elkaar even snel draaien is het geen probleem. Dan schuiven de tandwielnokken probleemloos in elkaar. Het gaat er om dat snelheidsverschillen tussen de tandwielen worden voorkomen want dan grijpen ze elkaar niet soepel en klakken of bonken of het schakelen lukt helemaal niet.
 
Opschakelen: van 1 naar 2 met koppeling, de rest vrijwel altijd zónder.


TS, zou je een polletje toe kunnen voegen, best interessant om te weten..

Iets als:

Gebruik van koppeling bij opschakelen:

1: altijd
2: de hogere versnellingen
3: in het zand
4: op het circuit
5:ik ben een homo met een quickshifter :+
 
Laatst bewerkt:
Alleen bij een sprintje heeft het nut lijkt me. Anders rijdt het niet echt comfortabel en heb je ook geen snelheidswinst. Op een langzame snelheid of lage toeren heb je juist meer verlies vanwege de klap die je krijgt.
 
Als de tandwielen tov elkaar even snel draaien is het geen probleem. Dan schuiven de tandwielnokken probleemloos in elkaar. Het gaat er om dat snelheidsverschillen tussen de tandwielen worden voorkomen want dan grijpen ze elkaar niet soepel en klakken of bonken of het schakelen lukt helemaal niet.
Enig idee hoe een motorfietsversnellingsbak werkt?

ook bij versnelling omlaag? of is dat wel schadelijk voor je bak?
ik gebruik eigenlijk altijd de koppeling :)
Kan wel maar is lastig. Terugschakelen doe je normaal gesproken als je langzamer gaat rijden (= gas dicht), schakelen zonder koppeling gaat alleen lekker als je het gas even dicht draait bij een trekkende motor.
 
Ik denk dat het -bij opschakelen met hogere toerentallen- mechanisch echt geen fuck uitmaakt. Denk je nou echt dat als je <1sec die koppeling even in knijpt en schakelt het enig verschil maakt of je nou ontkoppelt of niet? Echt niet. Wél even de druk van het mechaniek halen door even je gas een stuk terug te draaien. Of je het goed doet dat voel je meteen; gaat het als "boter" dan is het goed, gaat het met een snok of een klak dan niet.

Oh en niet doen bij terugschakelen.

Overigens doe ik dit alleen bij sportief accelereren hoor, bij gewoon wat rond toeren (ont)koppel ik gewoon. Ik heb er nooit merkbaar problemen mee gehad. Mijn vorige ZZR1400 heb ik netjes lopend verkocht met bijna 90k op de teller en deze (2012 model) zit nu aan de 50k.
 
Ik heb vaak last van mijn linker pols. na een lange rit gaat het inknijpen van de koppeling zeer doen.

Ik schakel dan bij lange ritten ook haast altijd zonder te koppelen op en af.
Bij opschakelen is het belangrijk dat je wel een trekkende motor hebt en dan het gas even kunt lossen. Bij constant rijden gaat het niet soepel lukken.

Bij terugschakelen even een dotje gas met naar beneden tikken. Op mijn Bandit was het haast een automatisme.

Overigens op het circuit gebruik ik de koppeling ook haast niet, ik denk er ook niet over na, het gaat vanzelf. Quickshifter omhoog, tussengas omlaag.

Op de Bandit heeft het na 45k iig geen problemen opgeleverd.
Ik doe het overigens alleen bij motoren die ik goed ken (omlaag), want ik moet er wat gevoel voor krijgen.
En het werkt uiteraard ook niet voor alle toerentallen, gasstanden en situaties, maarja wat ik zeg, het gaat onbewust
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik altijd de koppeling, behalve als het gas vol open gaat.
Dan gebruik ik de koppeling nooit.

Zoals mij eerder verteld is geeft dat veel meer rust in je stuur. Ff gas er iets af en doortrappen!
Terugschakelen met koppeling en ietsje tussengas
 
Enig idee hoe een motorfietsversnellingsbak werkt?Kan wel maar is lastig. Terugschakelen doe je normaal gesproken als je langzamer gaat rijden (= gas dicht), schakelen zonder koppeling gaat alleen lekker als je het gas even dicht draait bij een trekkende motor.
Ik wel.
Is het volgens jou niet mogelijk dat de tandwielen op de primaire as niet even hard draaien dan die op de secundaire as, of wat is je punt?
 
Ja. Al jaren.
Op m'n oude GSX gaat het haast vanzelf, bij de BMW's heeft het wat meer gevoel nodig.

Bij een BMW draait de ingaande as van de versnellingsbak dezelfde toeren als de krukas. Bij de meeste andere motoren zit er een reduktie tussen. De nieuwe vloeistofgekoelde BMW's hebben tegenwoordig ook een reduktie van toeren.

EgbertO
 
toen ik nog sportieve motoren reed schakelde ik zonder koppeling wanneer ik in een (flauwe) bocht zat. de motor blijft dan strakker in de bocht.

schakelen in een bocht?
images
 
Terug
Bovenaan Onderaan