Overlopen cq vlotterhoogte

Gub

Die hard MF'er
19 sep 2009
380
5
Deurne (Noord Brabant)
Ik heb een vraag, niet direct motor-gerelateerd maar wel motorfiets carburateur.

Heb 4 BST40 Mikuni carburateurs. Deze moeten op een auto komen. Nu heb ik problemen met de vlotterhoogte af te stellen. Ik gebruik een brandstofpompje van een ZZR600.
Als ik de carbs op de kop houd dicht de vlotternaald af (door het gewicht van de vlotter). Deze vlotternaalden zijn ook nieuw, alsmede alle o-ringen binnenin. Zitting lijkt nog goed.

Ik krijg mijn vlotternivo niet goed. Veel te hoog. Ik stel de vlotterhoogte dusdanig dat het randje in mijn vlotter (zit een vlakke rand in) evenwijdig is met de bodem van de carb. Dit heb ik uit een service manual van een Triumph gehaald omdat deze ook dit type gebruikt. Deze carb zit ook op een gsxr 1100W geloof ik.

Weet iemand wat ik nu verkeerd doe? Als ik de vlotter "strakker" zet moet ik het lipje zo ver doorbuigen dat het eigenlijk niet meer fatsoenlijk werkt.

Volgens een ZZR handboek zou ik nu een brandstofpomp hebben van 0.2 bar..
 
Ja het leek mij geen rare druk die 0.2bar al is alleen een tank natuurlijk lager. Geloof iets van 1 bar per 10 meter hoogte? dus de druk is ontzettend laag als je alleen een tank hebt. Dan is 0.2 bar weer veel.
 
Ik heb 4 bst38 carbs op een auto gebouwd, ik had daar een 3 bar pomp opzitten.
Probleem met te hoge druk heb ik opgelost door de retour naar de tank op de aanvoerleiding (pomp-carb) middels een T-stuk te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Je kan je niveau meten d.m.v. een transparant lichtdoorlatend doorkijkslangetjes.
Deze maak je aan de aftapnippel onder op de vlotterkamer.
Als je het slangetje omhoog houd en de nippel open draait is het niveau in het slangetje gelijk aan het niveau in de vlotterkamer.
 
Had ik ook al aan zitten denken x7. Is ook een oplossing. Als ik problemen met de druk hou kan ik dat altijd nog doen. Heb een retour liggen.

Hoe heb jij je vlotterhoogte afgesteld x7? randje in vlotter evenwijdig aan de rand van de carburateur, dat hij net het pinnetje van de vlotternaald aanraakt? Of als hij dat verend pinnetje volledig bediend?

Maar ondanks dat ik eigenwijs ben toch net een stukje slang met een klein trechtertje erboven gehangen. Dan nog klopt er geen drol van de benzinehoogte. Die meet ik idd met een doorzichtige slang.

Wat me opvalt nu met het trechtertje is dat er een luchtbel door de trechter naar boven komt. Dat zou zeggen dat dat de vlotterkamer ontluchting niet goed is. Met de carburateurs op de kop heb ik benzine richting de onltuchting gegoten en die loopt er gewoon uit.

Ben nu even het spoor bijster.
 
Ben toevallig met een zelfde klusje bezig :
P1030343.JPG

Staat ter controle van de vlotterafdichting, het niveau in de spuit moet in een uur nagenoeg gelijk blijven uiteraard. Niveau meten is al gedaan, staat netjes 3mm onder de rand.
 
Als hij dicht is blijft hij dicht, maar het vlotternivo klopt gewoon helemaal niks van en krijg het niet goed bijgeregeld. Als hij redelijk afdicht is de opbrengst zo laag. Toch slechte zittingen misschien.

Kan ik beter gaan kijken voor andere carbs..
 
Als hij dicht is blijft hij dicht, maar het vlotternivo klopt gewoon helemaal niks van en krijg het niet goed bijgeregeld. Als hij redelijk afdicht is de opbrengst zo laag. Toch slechte zittingen misschien.

Kan ik beter gaan kijken voor andere carbs..


Beweegt de hele vlotter wel lekker soepel? Als ie wel afdicht maar niet te stellen is blijft de naald hangen, of zitten de filters onder de vlotterzittingen verstopt. Of de toevoer zit ergens anders verstopt. Giet je trechter eens vol en draai een aftappunt kraan open. Dan moet de benzine gewoon goed doorstromen.
 
Het lijkt goed te bewegen al zie ik het uiteraard niet als de vlotterbak erop zit. Het lijkt erop dat de vlotternaald meer kracht nodig heeft om af te dichten. De kanalen zijn open, als ik de vlotter afstel zoals voorgeschreven stroomt de benzine goed door. Alleen dicht hij op een veel te hoog nivo af dan waardoor hij overstroomt.

Daarom verdenk ik alsnog de zittingen. Deze kon ik niet vinden op internet, in ieder geval niet voor een schappelijke prijs. 50 euro per zitting vind ik nogal.
 
Onder een hoek van ongeveer 20 graden, met de achterkant omhoog wijzend. De rand van de vlotterbak is dan vrijwel horizontaal.

Even plaatje van internet gejat van de carb:
2472337214_62a672b855.jpg



Er zijn meerdere typen wat ik gezien heb op internet. Er zijn ook bepaalde type gsxr die heb inderdaad vrijwel verticaal hebben staan. Helaas weet ik niet waar deze carbs vandaan komen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe verder je de carbs kantelt tov verticaal hoe verder je het vlotternivo moet verlagen en bij een bepaalde stand moet je idd met een benzinepomp gaan werken om voldoende benzine aanvoer te garanderen. Werkt bij een yamaha fzr1000 ook zo en die carbs liggen bijna horizontaal.
 
Om welke ringen gaat het?
Als het om o-ringen van de vlotternaald zittingen gaat zou je de zitting er nooit (op een normale manier) in krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad die o-ringen.

Eerst waren ze te klein, heb ik dikkere besteld. Die klemmen iets want had niet zoveel keuze in o-ringen. Ik denk dat deze er onder teveel spanning erin zaten. De vlotter assembly is immers van zwak plastic.

Nu heb ik weer een andere maat die die jongen speciaal besteld voor de carburateurs.

Dus jouw suggestie klopt een heel eind
 
Opgelost. Lekken niet meer en loopt. Lag dus echt aan de o-ringen en niet helemaal correcte vlotterhoogte. Hoogste punt op 14.7mm afgesteld en ook goed.

Iemand ervaring met luchtfilter type? Ik kan er geen kelken op plaatsen omdat de aansluiting van de rubber naar de airbox niet rond is.

De rubber lijkt mij er op gemonteerd te moeten zitten omdat je anders geen rechte doorlaat krijgt. De achterkant van de carburateurs loopt conisch naar buiten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan